Het grote kerstfood topic 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:52

Pavlova bodem kan je kant en klaar kopen in de AH. Die ligt hier ook voor de Eton mess te maken. Ik ga echt no way zelf aan de meringue beginnen

Menu:
Hapjes:
gerookte eendenborst met mango en mandarijn
Pate met toast
Vleeswaren en kaasblokjes

Voorgerecht
Gevulde Portobello met geitenkaas

Soep
Kreeft-garnalensoep

Hoofdgerecht
Extra gerijpte biefstuk
Winterse groenten in de oven (wortel, pompoen, venkel, rode ui, pastinaak)
Hasselback aardappelen

Nagerecht
Eton Ness met rood fruit

Koffie met Ferrero rocher

Omkomeb van de honger doen we dus niet. Voor te drinken heb ik witte wijn voor het voorgerecht en soep en heerlijke rode voor bij het hoofdgerecht. Om te starten nog een fles bubbels van het wijndomein 1km van de deur en toch een martini Belini Peach.

Ik heb ook wat tonic ingeslagen voor als ze G&T willen maar bedenk me net dat ik geen ijs heb.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:29

Ik heb gewoon zo'n kerstster ijstaart gehaald bij de Aldi. :')
Niks niet moeilijk doen maar heerlijk relaxed, moet morgenochtend alleen nog ff vlees snijden en de kip marineren, bij aankomst stokbrood en komkommer snijden en de rest is al voorgesneden etc. :)
Voor woensdag heb ik ook een uitnodiging gekregen om te gourmetten (2 eigenlijk maar de ene had ik al afgeslagen :+), wel onder voorbehoud van hoe ik me voel.
Donderdag uit eten, iets van een buffet en daarna spelletjesavond met borrelhapjes en een drankje.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:08

Heerlijk menu Schuur!

Ik mag ook bijna los in de keuken :D. Morgen alvast e.e.a. voorbereiden.

Net zijn alle boodschappen bezorgd, alleen het suikerbrood ontbreekt dus ik moet alsnog naar de winkel morgen. Scheelt dat het maar voor 1 ding is en ik dus zo door de AH ben gesjeesd.

Eerste kerstdag maak ik voor de brunch een suikerbroodpudding met frambozen en lemon curd (recept van Laura’s Bakery). En tweede kerstdag 2 hoofdgerechten: rundvlees in rodewijnsaus met tagliatelle en paddenstoelen, en rollade met spek/vijgen/balsamico-uitjes en daarbij pommes lyonnaise en rode kool met appel.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:12

Wij zijn met z"n 18e hier om te eten. Familie van mijn man en 3 Australiers.
En wij gaan het zelfde doen als vorig jaar.
Winter BBQ, groot stuk bief, pullpork en een groot stuk zalm. En dan natuurijk rauwkost aardappels gebakken en salade.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:12

Ik ben voor de kaasfondue helemaal klaar. Vooral veel dingen om te dippen en niet echt voorgerechten. Mocht iemand nog een toetje willen staan er enkele pints van Ben&Jerry en Magnum klaar.

Met oudjaar avond beginnen we met tapas, dit bestel ik kant en klaar en wordt thuis bezorgd. Vanaf half 8 gaan we de tafel klaar maken voor gourmetten. Hiervoor heb ik ook al heel veel in huis. Na kerst maar eens kijken wat ik allemaal nu exact heb. Veel dingen voor 50% dus die in de vriezer konden, en ook veel dingen langer houdbaar, dus dat heb ik al enkele weken in huis.

Ik kook nooit uitgebreid met kerst en oud&nieuw. Ben liever samen met mijn gasten, of alleen een filmpje kijken. Mijn moeder was wel van het uitgebreide, maar die zag je nooit. Stond alleen maar in de keuken. Dus vandaar mijn afkeer. Al heb ik wel eens gesmoorde konijn gemaakt voor een goed doel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:20

ik vind het heerlijk om uitgebreid te koken, maar probeer wel vrijwel alles voor te bereiden. Net alvast eea voor morgenavond gedaan (vijgensalade met dragon, waterkerssoep, hertenbiefstuk met gratin en gekonfijte venkel, kaasplankje, heel mss nog een toetje), en eerste kerstdag wil ik iig deze platter maken
Afbeelding
Ook heb ik wat mooie recepten voor diverse soorten tartaar (oa van aardappel en van buikspek) gevonden, die ik wil proberen en verder zelf kruidenboter maken, en mss nog wat aardigs. Dat zie ik woensdag wel

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 23:41

Wij blijken met zijn tweeën te zijn morgen met gourmetten dus hebben besloten om een deel vh vlees in de vriezer te laten.
We eten biefstukblokjes (zelf te kruiden), kipfiletblokjes met twee verschillende marinades, varkenshaasmedaillons en mini chipolataworstjes, mini cordon bleutjes en mini slavinken.
Erbij van die maaltijdsalades (boeren en witlof), gevulde champignons met kruidenboter, stokbrood met kruidenboter en roomkaas, ananasstukjes, meloenblokjes, komkommer, paprikareepjes, waspeentjes, gesnipperd uitje en gesneden kastanjechampignons.
Oh en voor mij nog een pakje geitenkaasjes in spek. :9
En als toetje dan de kerstster ijstaart vd Aldi.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:44

Ik ga ook weer los met kerst hoor! Allemaal receptjes van mijn lievelings foodblogs.

Kerstavond:
- Amuse: doperwtensoepje met pancettachips
- Voorgerecht: Cocquilles met pompoencreme en chorizokruim
- Hoofdgerecht: kalkoen in filodeeg met rozemarijnaardappelen, geglaceerde wortelen en zoete aardappel hasselback
- Nagerecht: Rood fruit crumble met pecanijs

Eerste kerstdag:
- Amuse: filodeegcupjes met brie en bacon
- Koud voorgerecht: zalmtompouce met wakame en Japanse mayonaise
- Warm voorgerecht: pompoensoep met crème fraiche
- Hoofdgerecht: hertenstoofvlees, stoofpeertjes, kroketten, zoete aardappelgratin, haricot verts en witloofslaatje
- Nagerecht: pavlova met rood fruit en ijs

Nog wel even flink werken om alles te maken hoor, maar ben erg gestructureerd dit jaar {:)
Ik zorg wel dat ik bijna alles al op voorhand af heb, want wil natuurlijk op de avond/ dag zelf ook bij familie zijn!

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:56

Ik zoek met spoed nog een bijgerecht voor bij de beef wellington en zalm. Alles is prima zolang dit niet in de oven hoeft

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:07

Haricot verts met spek? Gegrilde groene asperges? Of een salade?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het grote kerstfood topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:30

groenten of aardappelen?

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:54

Ik ga het nagerecht maken, voor 5 volwassenen en 3 kinderen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar dan van bavarois
En kleine (schijfjes) ijs(uit een muffinvorm)

Zal ik dit op 1 grote plank serveren of per persoon op een bord. Ik maak overal 8stuks van.
De fruitboom komt apart op een schaal