Meal preppen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 18:28

Hoi allemaal,

Lange tijd niet op bokt geweest, maar ik probeer hier weer geregeld langs te komen.
Ik ben deze week begonnen met maaltijd preppen, doen meer van jullie dat?
Misschien leuk om wat tips en tricks uit te wisselen.

Ik wordt volgende week geopereerd en omdat het herstel minimaal 6 weken is, moet mijn man alles in en rondom het huis doen. Dus ook koken. Om het hem wat makkelijker te maken, ben ik begonnen met mealprep. Zo kan ik alvast de koelkast en vriezer vullen, waar hij dan veel kan uithalen.
De eerste keer beviel me wel, alleen een fiasco met rijst :+
Ik gebruik normaal altijd zilvervlies en dit keer ging ik voor een bulk zak Surinaamse rijst. Dat is toch echt anders. Voor je het weet is je pan giga vol en zit je met kilo’s gekookte rijst haha. Veel rijst dus deze week :D

Ik heb een youtube kanaal voor mijn grootste hobby, nagels zetten. Dit doe ik al bijna 13 jaar en ben ook gecertificeerd, momenteel kan ik al maanden niet werken en dat al zeker tot het einde van het jaar zo zijn. Nu vond ik het leuk, om er een gecombineerd kanaal van te maken. Dus nagels en in en om het huis, een kijkje in mijn dagelijkse leven. Ik heb hier ook een video gepost van de eerste keer preppen en mijn rijst fiasco hihi. Wie het leuk vind, neem een kijkje. Verder kunnen we elkaar in het topic misschien ook helpen en tips geven.
https://www.youtube.com/channel/UC9TQj7 ... izpp5Yaiqg

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om gezellig te komen kletsen.

Mijn eerste tip, kook een kleine hoeveelheid rijst ;)

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:00

Wat rot dat je geopereerd moet worden. Ik doe zelf soms aan preppen. Wij zijn maar met zn 2en en ik merk dat het ook qua kosten erg handig is. Laatst heb ik een Mexicaanse bonenschotel gemaakt en daarvan kon ik gelijk 4 porties voor 2 personen invriezen. Zelfde geldt voor chili con carne of hachee of kippenbouillon (vermicelli doe ik een dan pas bij gebruik in). Maar niet alles is even lekker uit de vriezer vandaan.
Als je nog goede gerechten weet die lekker zijn uit de vriezer graag!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:41

Wat leuk dat je het zelf soms ook doet. Wij zijn met 5 personen, dus ik hou bijna nooit genoeg over om in te vriezen. Laatst wel lasagne over, daar ligt nog 1 portie van in de vriezer. Ik heb wel altijd soep over. Ik maak dan verse tomaten soep, met ballen gehakt. Meestal bewaar ik het dan tot de andere dag, dan is het mijn lunch. Toch heb ik het ook al eens ingevroren en dan smaakt het nog heel goed. Ik doe daar geen vermicelli in, wel in kippensoep.
Ze hadden nu bij de Lidl nieuwe producten. Het waren groente zakken, net als dat hak heeft denk ik. Ze waren vegan en vegetarisch, maar je kunt er altijd gehakt of iets doorheen doen. Lekker met rijst, aardappels of voor minder koolhydraten met bloemkoolrijst.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:47

Je bedoeld gewoon eten invriezen toch?

Doe ik wekelijks. Ik kook op zondag voor de hele week. Altijd snelle gerechten anders kost het me teveel tijd. Favoriet zijn mexicaanse vulling voor wraps, stamppot, soep en pasta.

Rijst vind ik minder lekker uit de vriezer. En nooit champignons, die worden snotterig bij ontdooien.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:21

Ja vermicelli wordt ook snotterig. Ik maak altijd gewoon grote hoeveelheden zodat ik sowieso kan invriezen. Lasagnesaus bijv ook laatst weer gedaan.
Ik heb ook een slowcooker en er zijn veel mensen die kant en klare diepvriesvakken maken met groente vlees en kruiden die je dan sochtends zo in de slowcooker kunt doen. Als je dan savonds thuis komt is het klaar.
Je kunt dan zelfs nog als je bijv rijst erbij wil eten die klaarzetten in een rijststomer met een tijdklok erop.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:41

Ik bedoel invriezen en in de koelkast. Eten dat al gaar is, kun je best wat dagen goed houden in de koelkast.
Goede tip van de champignons, vermicelli wist ik wel, maar champignons niet.

Ik zag zo’n slowcooker ook langskomen, ik heb er geen 1, maar volgens mij is het wel heel handig.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:42

Ja bij die slowcooker doe je dan natuurlijk rauw preppen. Dat is helemaal makkelijk. Berg ingrediënten kopen, verdelen over zakken en hup de vriezer in.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:42

Waarom heet dat meal preppen? Is restjes invriezen niet meer hip genoeg := :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:50

Ik prep best het een en ander. Zo heb ik zaterdag ui/paprika/champignons/knoflook/prei gesneden. Zondag nog een bakje met bosui/kool/bloemkool/broccoli gemaakt. Nu had ik gister en vandaag binnen 5 minuten het eten klaar.

Gisteren gnocchi met de eerste mix en wat bloemkool en broccoli erbij. Vandaag wraps met de tweede mix, mais en kidneybonen.

Ideaal om zo snel klaar te zijn na een lange dag!

S weekends maak ik vaak soep/chili/pasta/rijst met groenten en dat vries ik in 2 persoons porties in. S ochtends uit de vriezer en dan is het s avonds alleen maar opwarmen :)

Fitzroy, meal preppen is juist meer dan restjes invriezen. Het is bijv op zondag al het eten voor de geheel week bereiden. Of dingen voorsnijden zodat het alleen nog in de pan hoeft.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:41

We worden oud, Fitz :))

Ik denk dat ik het deels snap. Deels ook niet. Wat zou je bijv. voor kunnen snijden zodat je daar de komende dagen van kunt eten? In principe kun je alles voorsnijden natuurlijk, maar of het er lekkerder van wordt en of je er nou zoveel tijd mee bespaart?

Wat ik zelf vaak doe is rundvlees (soepvlees/draadjesvlees) in grote hoeveelheden bereiden en dat in de vriezer zetten. De kwaliteit wordt er niet minder van en het scheelt een hoop tijd en werk.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:48

Ik doe vooral soepen in grotere hoeveelheden bereiden. Veel courgettes en pompoenen uit eigen tuin, maar ook wel eens uiensoep.
Ik doe er wel pasta in, dat snotterige vind ik meevallen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132124
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:52

Oh ja, ik doe ook erwtensoep :j
Die vind ik uit de vriezer eigenlijk nog lekkerder dan vers.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 10:16

Het is idd niet alleen restjes invriezen.
Je kunt bijv heel veel kopen dat in de aanbieding is, maar je niet direct zou willen gebruiken. Of grote pakken vlees of vis, omdat dat vaak voordeliger is. Dan kun je het rauw invriezen of eerst bereiden en dan invriezen.
Gesneden groenten kun je zeker 4 a 5 dagen goed houden in de koelkast, mits je ze wel afgesloten bewaard. geblanceerde groentes kunnen tot een half jaar in de vriezer, zonder smaak of vitamines te verliezen. Vlees kan rauw tot bijna een jaar in de vriezer. Als je de ruimte hebt, is het handig om in te slaan.
Zelf zijn we van een gewone koelkast, naar een dubbeldeurse koelkast gegaan. Nu heb ik 2x zoveel ruimte om producten in te bewaren.

Hebben jullie ook nog recept ideeën voor moeilijke eters? Mijn kinderen (tieners) willen best wel proeven, maar vaak vinden ze het dan niet lekker. Ze zitten “vastgeroest” in het oude vertrouwde eten. Ik wil ze juist nu meer proberen te laten eten.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:04

Oscar schreef:
We worden oud, Fitz :))

Ik denk dat ik het deels snap. Deels ook niet. Wat zou je bijv. voor kunnen snijden zodat je daar de komende dagen van kunt eten? In principe kun je alles voorsnijden natuurlijk, maar of het er lekkerder van wordt en of je er nou zoveel tijd mee bespaart?

Ik noem het ook gewoon eten invriezen. :Y)

Ik snij nooit voor, zeker producten als uien (wat ik hierboven iemand zie (lees) doen) nemen af in smaak als je dat doet. Voor mij is het snijden ook niet het werk. Ik wil gewoon dat het eten klaar is als ik laat thuis kom, alleen opwarmen. Scheelt dan echt tijd en het scheelt afwas (dus ook tijd, heb geen vaatwasser).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:06

Ooit een collega gehad die ook op hoog niveau sportte en dit deed. Leek me super handig. Alleen nooit gedaan.
Nu kwam ik er op twitter weer iets over tegen en misschien toch maar eens mee aan de gang!

Ik eet nu echt van dag tot dag en vaak 'kant-en-klaar' zoals maaltijdsalades, stoommaaltijden enzo. Maar dit is denk ik ook wel iets goedkoper (in het kader van budgetteren :))

Ach en hoe we het noemen maakt niet uit toch? :))

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:20

Afbeelding

Dit is meer waar ik op doel. Inderdaad in de aanbieding inslaan en dan allemaal zakken maken met vlees groente en kruiden. Savonds haal je het uit de vriezer, sochtends in de slowcooker en als je dan savonds thuis komt is het klaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:22

Ir111, ja vind je dat de groentes is smaak afnemen? Ik bewaar ze nooit langer dan 3 dagen en heb hier nog niets van gemerkt. Ik doe de gesneden groenten in afsluitbare containers.
Als ik heel veel groentes moet snijden (ik eet plantaardig) neemt dit best veel tijd in beslag en kost het maken van een maaltijd mij meer dan 5 minuten. Er zijn dagen dat ik daar echt geen zin in heb maar toch gezond wil eten.

marion82, kun je geen andere gerechten maken met ingrediënten die ze lekker vinden? Dus bijv. in plaats van bloemkool met aardappel en vlees een quiche maken met dezelfde ingrediënten?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:23

Of even roerbakken?
Ik geloof niet dat ik een pan de hele dag aan durf te laten staan terwijl ik er niet ben :=

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:24

Selka schreef:
Ir111, ja vind je dat de groentes is smaak afnemen? Ik bewaar ze nooit langer dan 3 dagen en heb hier nog niets van gemerkt. Ik doe de gesneden groenten in afsluitbare containers.

Bij ui-achtigen vind ik dat wel ja. :j

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:26

Ir111 schreef:
Oscar schreef:
We worden oud, Fitz :))

Ik denk dat ik het deels snap. Deels ook niet. Wat zou je bijv. voor kunnen snijden zodat je daar de komende dagen van kunt eten? In principe kun je alles voorsnijden natuurlijk, maar of het er lekkerder van wordt en of je er nou zoveel tijd mee bespaart?

Ik noem het ook gewoon eten invriezen. :Y)


Meal prep hoeft niet per sé ingevroren te worden ;)


Weet iemand hoe het zit met rijst opwarmen. Ik dacht ergens te lezen te hebben dat dit heel slecht kan zijn nadat het ingevroren is geweest? Maar ben vergeten of dit nu feit of fabel is :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:30

Geloof dat het niet echt aangeraden wordt om rijst nog een keer op te warmen nee. Maar ze raden het van de chinese/Indische afhaalmaaltijden ook af en ik doe het al jaren probleemloos. Gewoon goed verhitten.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ereus.aspx

Edit: als je even googled zie je verschillende berichten. Van kan prima tot af te raden. Ik zou niet weten waarom het niet kan als het maar goed verhit wordt.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 25-09-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:32

Ik eet al jaren opgewarmde rijst. Vind het alleen minder lekker als het ingevroren is geweest.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:34

Ir111 ja dat klopt! Ik heb het liever even 1 of max 2 daagjes in de koelkast dan gekookte en dan ingevroren rijst.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Meal preppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:50

Dit is voor het eerst dat ik hoor dat het afgeraden wordt. Ik heb standaard rijst in de vriezer staan :=

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:45

Pascalle90 schreef:
[ [url=m/ZNGaU7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is meer waar ik op doel. Inderdaad in de aanbieding inslaan en dan allemaal zakken maken met vlees groente en kruiden. Savonds haal je het uit de vriezer, sochtends in de slowcooker en als je dan savonds thuis komt is het klaar.

Dit heb ik een keer gedaan en toen bleek mijn slowcooker te klein voor die pakketten. Alles tekens door midden moeten hakken :')

Ik ga binnenkort weer eens slowcooker pakketjes maken, dus ik hou me aanbevolen voor goede recepten! Heb vorige keer een hele lekkere bolognese saus gedaan, en een kip teriyaki die wat tegen viel. Ik wil dit keer wat meer maken, maar ook een aantal vega dingen. Vind het altijd lastig om vega slowcooker recepten te vinden.