Goedkoop gezond, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 10:59

Met een klein budgetje van +-4€ per dag kom ik eigenlijk altijd uit op het standaard groente-aardappels-vlees diner. Maar gezien me dat een beetje begint te vervelen ben ik op zoek naar wat goedkope andere recepten. Ik ben zelf niet heel erg creatief in de keuken, vandaar dat ik jullie hulp vraag :+

Maar, ik heb dus ook een tarwe, soja en pinda allergie. En daarnaast gluten- en lactoseintolerantie om het lekker makkelijk *ahum* te maken. Ik lust wel alles!

Iemand lekkere, gezonde ideeën? :D

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:00


Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:02

Zo snel even niet een recept beschikbaar, maar een salade oid kan je altijd maken! Je kunt kijken op ah.nl om wat inspiratie op te doen? Er staan veel recepten op :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:02

Vlees weglaten is al snel goedkoper.

Je kan vrij goedkoop curry maken. Het enige wat je daar voor nodig hebt is: een pakje curry of zelf samenstellen met kruiden, kokosmelk, groente (elke groente kan bijna wel) en rijst. Ui en knoflook als je dat lekker vindt. Blikje kikkerewrten erdoor voor het eiwit.

Gebruik iets andere kruiden en een blikje gezeefde tomaten en je hebt tikka masala. Je kan het uitbreiden zoveel je wil met kruiden en groente.

Ik zou sowieso eens wat veganistische recepten opzoeken. Ik denk dat dat makkelijker is met je intolerantie en afhankelijk van hoe gek je het wil maken heel goedkoop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:06

Ik kijk voor inspiratie altijd op ah.nl bij recepten. En dan gezond aanklikken of vegetarisch :)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:07


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:11

Gewoon lekker wokken en roerbakken :9
Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is om lekkere sausjes te vinden als je geen soja(saus) en tarwe/gluten mag.

Lentil dahl is érg lekker en goedkoop en makkelijk te maken.
Zelfgemaakte loempia's/springrolls, die rol je op in rijstvellen. Kun je goedkoop bij de toko halen.
Sushi, ook heel simpel en goedkoop als je de ingrediënten in grotere zakken bij de toko haalt. Erg lekker met komkommer en wortel.
In het najaar als de pompoenen en uien in de aanbieding zijn kun je makkelijk grote pannen soep koken.
Risotto, dat is ook érg lekker en goedkoop. Gewoon met champignons, of pompoen in het najaar.
Nasi, kan ook flink veel prei en andere groente doorheen.

En met aardappel kun je ook heel veel variëren. Koken, opbakken, in schijfjes, frituren, in de oven, poffen, in koude salades, pureren..

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:18

Vergeet soep niet! :D Pompoen, wortel, broccoli, etc. kun je heel vullende soepen van maken die gezond en niet duur zijn. Uitje, knoflook, groenten (eventueel wat room) en wat citroen voor frisheid.
Ook gemakkelijk om in te vriezen, vooral als je grote hoeveelheden maakt.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:43

Pasta? Tomatensaus maken met tomaten uit blik, wat verse tomaten en evt zongedroogde tomaten. Aubergine erdoor voor de bite. Op smaak brengen met Italiaanse kruiden (verse of gedroogd).
Kun je meerdere dagen van eten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:47

Ik koop m'n groente los en gebruik het meerdere dagen. Als je bijvoorbeeld een pasta maakt gebruik ik courgette, ui, wortel, paprika, prei. En eet ik een andere dag wortels gewoon als groente. Uien gaan per zak en blijven lang goed dus kun je ook meerdere keren gebruiken. Ik maak dan pastasaus voor 4, maar we zijn met twee dus ik vries het in en kan zo nog een keer eten.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:02

rijst met diverse groentes en tomaten saus meerdere porties koken en dan invriezen.

groentes uit de oven

soepen

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:11

Chili, pastasaus, curry en soep zijn allemaal goedkoop en makkelijk te maken. Zeker als je ze in bulk maakt en (per portie) invriest :j Mag je rijst? Zoniet: bloemkoolrijst maken? Gewoon een hele bloemkool door de versnipperaar is goedkoper dan bloemkoolrijst kopen denk ik. En curry is niet zo intimiderend als het lijkt, even googelen naar makkelijke recepten. Je zal dan alleen wel een kleine investering in kruiden en specerijen moeten doen als je die nog niet in huis hebt.

Salades op basis van aardappel, couscous, bulgur of pasta? Denk verder dan rauwkost en sla :D

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:12

Op dit moment is het aspergetijd: aspergesoep dus! <3

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 15:16

Dankjewel al voor alle reacties! Ik ga hier zeker naar kijken, want het klinkt allemaal superlekker! :9

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:25

Er loopt een topic show je maaltijd kan je ook inspiratie uit halen

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:13

Zuurkool met aardappelpuree uit de oven, kan met of zonder vlees of gehakt.
Wij hadden laatst de kerrie zuurkool als ovenschotel gemaakt, was heel lekker.
En kost echt drie keer niks.

Ovenschotels met zoete aardappel, paprika, ui, tomaat, wat je net in huis hebt.
Kun je vaak ook voor 2 dagen in een keer maken.

Verder groenten uit de wok, spitskool bijv. ook heel lekker.
Kun je zo pittig kruiden als je zelf wil.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:20

Zoete pasta pesto

- 500 gram pasta
- 500 gram kerstomaatjes
- 1 potje rode pesto
- 1 ui
- teentjes look
- 1 pakje feta.

Pasta koken
Terwijl wat olie in de pan verhitten, Fijngesneden ui en teentjes look erin (ik trek de ui en de look door de blender.)
Lekker aanbakken, daarna tomaatjes erbij (als je graag saus met stukjes hebt, ik doe die soms ook in de blender). Minuutje of 4 bakken tot alles lekker mushy is.
Pesto erbij, eventjes laten warm worden, afkruiden met peper en zout. Daarna de gekookte pasta erbij en goed mengen.
Serveren in een bord en de feta erover heen brokkelen.

Hiermee heb je 4 grote porties

oh, helemaal over de allergie heen gelezen, maar de pasta kan je vast vervangen voor iets dat wel mag?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:25

Pasta met roomsaus. Kookroom is wel glutenvrij te krijgen, parmezaanse kaas te vervangen?

Zo ja dan:
Pasta koken (penne of farfalle)
Broccoli koken

In een beetje olie een klein uitje fruiten met een half bouillon blokje, daarna kipfilet er bij mee bakken.
Kookroom er door samen met de parmezaanse kaas en dan de gekookte broccoli en pasta.

Lekker met pijnboom pitjes (die zijn wel duur maar weinig nodig voor veel smaak) en wat gemalen peper.

Receptje van mij Italiaanse collega.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:56

Jongens, ik zie heel lief bedoelde recepten voorbij komen, maar TS mag én geen gluten hebben (o.a. granen, brood, gewone pasta) én geen lactose, dus melk, kaas, yoghurt, kookroom, pesto waar parmezaan is zit, gaat ook niet.

Pasta is wel glutenvrij te krijgen en die van Vrij van (AH) en Lekker vrij (Jumbo) zijn ook redelijk betaalbaar. Veel pastaprutjes zijn trouwens ook prima rijst te eten. Kookroom is er wel lactosevrij en ipv parmezaan zou je er op je bord (niet meekoken) edelgistvlokken overheen kunnen strooien. Niet heel goedkoop, maar ik doe best lang met een pot en je kan het als vervanger van kaas over je pasta's doen.

Een bolognesesaus zou je eventueel nog vegetarisch kunnen maken door er een blik linzen doorheen te gooien ipv gehakt, ook nog eens lekker goedkoop en met een flinke pan saus kun je 4 keer doen, lang leven de vriezer. Dat geldt voor curry's ook, die kun je ook prima invriezen.

Er zijn wel nasikruidenmixen te krijgen die gluten-en lactosevrij zijn, flinke pan nasi maken met veel groente. Kan je met of zonder vlees doen. Evt een gebakken eitje erbij en wat tafelzuur (augurkje, zilveruitjes), laat zich ook prima invriezen.

Ik maak ook nog wel eens een stamppotje van zoete aardappel, die kook je, giet je af en en prak je met ene vork of stamper tot puree en gooi ik in een koekenpan met olie champignons, die even apart houden, dan andijvie smoren, tomaatjes erbij, champignons er weer terug bij. Als je genoeg champignons gebruikt, kun je het zo eten, maar je kunt er ook een stukje vlees of uitgebakken spekjes bij doen.

Op pinterest kun je ook wel zoeken op lactose en glutenvrij en ik pas ook wel gewone recepten aan, als dat enigszins mogelijk is. Sowieso zijn vrijwel alle pasta recepten wel aan te passen, tenzij er veel lactose houdende ingrediënten inzitten.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 17:24

Harde kazen kunnen wel, daar zit namelijk bijna geen lactose in :j Maar kookroom, slagroom e.d. wordt lastiger. Is wel lactosevrij te vinden maar dat is dan weer wat duurder dan gewone room. Dus kan prima voor als ik een keer wat uitgebreider kan koken, maar niet de doordeweekse hap zegmaar :)

Pasta heb je glutenvrij dus is geen probleem :)

Nogmaals bedankt voor alle lekkere recepten! :9 Had voor komende dagen al boodschappen gehaald, maar ipv dat ik de aardappeltjes in de pan bak heb ik ze nu in de oven liggen :D

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:31

Annick75 schreef:
Jongens, ik zie heel lief bedoelde recepten voorbij komen, maar TS mag én geen gluten hebben (o.a. granen, brood, gewone pasta) én geen lactose, dus melk, kaas, yoghurt, kookroom, pesto waar parmezaan is zit, gaat ook niet.

.

Ik weet eerlijk gezegd niet waar gluten inzitten (en dat er parmezaan in pesto zit weet ik ook niet, het enige dat ik check is dat er geen paprika mag inzitten.)
Ik denk dat ts wel ervaring genoeg heeft met de allergieën om zelf te weten of hoe een product vervangen kan worden. Voor mijn receptje bv bestaat er blijkbaar glutenvrije pasta, als de parmezaan in de pesto een probleem is zal ts beter weten dan ikzelf of er een vervanging voor is (of zelf maken, of vervangen door een blikje passata, of ... )

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:36

Oeh, aardappeltjes met knoflook en rozemarijn uit de oven! Evt ook een lading ovengroente erbij, uit een zak of zelf gesneden en je hebt weer een variatie op agv. Fijn dat sommige kazen wel kunnen, dat maakt het al wat gemakkelijker.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:48

Bij onze supermarkt ligt altijd veel groente, aardappels, vlees en vis met 50% korting. Als we dat zien dan nemen we het mee. Op aardappels na vriezen we alles in. Die aardappels worden toch minder lekker.

Onze jumbo heeft ook zakken van 2 kg groenten in de diepvries. Mijn vriend heeft ook lactose intolerantie. Maar met capsules van holland en barret of kruidvat nergens last van :)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 17:55

Geeft niks Duhelo, vaak kan ik zelf wel iets qua vervanging bedenken, daar ben ik ondertussen wel handig genoeg mee :')


Kiwiwitje, welke supermarkt is dat? :D
En lactase caps heb ik ook liggen ja, alleen probeer zoveel mogelijk gewoon lactosevrij te eten gezien die caps natuurlijk ook niet gratis zijn :)

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Goedkoop gezond, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:57

Hier doet de coop dat heel veel! :) Jumbo is er ook mee begonnen dacht ik(of alleen onze foodmarkt). Maar daar bestellen we alleen _O-

Ohwja, nee das waar. En ze zijn ook nog eens niet heel goedkoop.. :o