Vervanger van melk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:41

Als je een plantaardige melk pakt om De gewone melk te vervangen
Dan is het echt een kwestie van zoeken naar wat je wel lekker vind

Ik vind de meeste Sojamelk niet lekker
Maar de provamel sojamelk wel
Rice dream rijstmelk vind ik ook prima
Oatly havermelk ook
Je moet Alleen wel echt even goed schudden voor het schenken bij alle plantaardige melk

Wat is de reden achter Tarwe schrappen?
Dat helpt misschien qua suggesties voor andere opties

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:48

Hier drink ik thuis diksap als normaal drinken en sochtend bij mijn ontbijtgranen havermelk.

Vind amandelmelk en kokosmelk niet lekker. Soja eigenlijk ook niet en toen kwam ik op haver. Omdat ik een soort pap eet in de ochtend mixt de smaak heel goed.
Je moet echt testen en dan als je een goede hebt kun je testen tussen verschillende merken

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 08:51

Mijn vriend was echt een melkdrinker, maar inmiddels is hij verslaafd aan de rijstdrank. Die vindt ie lekkerder dan koemelk.
Ik zou dus idd een aantal soorten proberen, en wie weet zit er voor jou ook een bij die je lekkerder vindt!

Anoniem

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:34

Het schijnt dat paardenmelk ook goed is voor mensen met allergieën.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:51

Ik zie verschillende keren havermelk voorbij komen, maar afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor tarwe, zou ik daar toch een beetje mee uitkijken, omdat haver lang niet altijd kruisbesmettingvrij geteeld wordt.

Ik eet zelf noodgedwongen glutenvrij, dus mag o.a. geen tarwe eten, maar kan ook niet alle soorten havermelk hebben. Uit gemakzucht vermijd ik die dus maar helemaal.

Qua smaak komt wat mij betreft de alpro unsweetened unroasted amandeldrink het dichts in de buurt van gewone melk en die is koud uit de koelkast ook gewoon goed te drinken. Rijstdrink, ik heb momenteel die van rice dream staan, vind ik ook heel prima. Kokosmelk heeft vaak wel de typische kokossmaak, vind ik.

Sowieso bij melkvervangers even goed opletten dat er geen toegevoegde suikers inzitten, dan kun je net zo goed aan de limonade gaan. Ofwel, niet de haver-/amandelmelk van de Lidl nemen, die zijn aangezoet.

Qua vervanger voor tarweproducten zou je deels in het glutenvrije schap kunnen kijken. Voor pasta bv een versie op rijst of maisbasis nemen, Conimex heeft rijstnoodles waar met grote letters glutenvrij op staat. Rijst kan je gewoon eten, spelt ook, wel bij speltbrood opletten dat er niet ook tarwe doorheen zit.

AH heeft van het merk Vrij van ook vers brood, dat glutenvrij en daarmee ook tarwevrij is. Zij hebben in het glutenvrije schap meestal ook crackers van Wasa en Semper en van Schär luchtige crackers. Verder kun je in het gewone schap ook rijst- en maiswafels vinden.

Mag je helemaal geen melk of alleen geen koemelk? In dat laatste geval zou je nog kunnen uitwijken naar geitenmelk. Hmm, lees iets over dik slijm, dan zijn die twee wrs ook niet geschikt.

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:55

Is het niet gewoon handiger om naar een diëtist te gaan? Ik merk namelijk dat je nog niet helemaal duidelijk hebt wat je wel en niet mag qua tarwe etc.
Een diëtist kan je duidelijke handvatten geven en eventueel lijsten mee geven wat je wel kan eten/drinken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:40

Hoe ben je "doorgelicht" en wie heeft je deze gezondheidsadviezen gegeven?

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:47

Kuggur schreef:
Hoe ben je "doorgelicht" en wie heeft je deze gezondheidsadviezen gegeven?


Die vraag heb ik ook...

Ik heb ooit ergens een wetenschappelijk onderzoek gelezen dat melk er niet voor zorgt dat je lichaam extra slijm aanmaakt.

Plantaardige melk zo drinken vind ik niks aan, ik heb alle soorten geprobeerd omdat ik met dierlijke producten wilde minderen. Alleen sojamelk met vanille vond ik een lekkere vervanger, maar vanwege de hoeveelheid suiker ben ik toch maar niet overgestapt. Wel ben ik abrupt gestopt met melk bij het ontbijt. In het begin dronk ik dan bijna niks, maar nu netjes een glas water of thee. Het is best te doen!

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:58

Het is een vorm van elektrische acupunctuur. Totaal geen onderbouwing voor helaas.

Reviews of the available evidence in the medical literature indicate that electrodermal testing, such as that performed with a Vega machine, is ineffective at diagnosing allergies and recommend that it not be used

Refs:
1. Niggemann, B.; Gruber, C. (August 2004). "Unproven diagnostic procedures in IgE-mediated allergic diseases". Allergy. 59 (8): 806–808. doi:10.1111/j.1398-9995.2004.00495.x. PMID 15230811.
2. ^ Gerez, IF; Shek, LP; Chng, HH; Lee, BW (January 2010). "Diagnostic tests for food allergy" (PDF). Singapore Medical Journal. 51 (1): 4–9. PMID 20200768.
3. ^ Waserman, Susan; Watson, Wade (January 2011). "Food allergy". Allergy, Asthma & Clinical Immunology. 7 (Suppl 1): S7. doi:10.1186/1710-1492-7-S1-S7. PMC 3245440. PMID 22166142.
4. ^ Wüthrich, B (2005). "Unproven techniques in allergy diagnosis" (PDF). Journal of Investigational Allergology & Clinical Immunology. 15 (2): 86–90. PMID 16047707.
5. ^ Beyer, K; Teuber, SS (June 2005). "Food allergy diagnostics: scientific and unproven procedures". Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology. 5 (3): 261–6. doi:10.1097/01.all.0000168792.27948.f9. PMID 15864086.
6. ^ Sicherer, S. H.; Wood, R. A. (December 2011). "Allergy Testing in Childhood: Using Allergen-Specific IgE Tests". Pediatrics. 129 (1): 193–197. doi:10.1542/peds.2011-2382. PMID 22201146. Archived from the original on 2012-09-11. Retrieved 2015-10-31.
7. ^ Patriarca, G; Schiavino D; Pecora V; et al. (February 2009). "Food allergy and food intolerance: diagnosis and treatment". Internal and Emergency Medicine. 4 (1): 11–24. doi:10.1007/s11739-008-0183-6. PMID 18709496.

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 13:19

Ik heb er een link bijgeplaatst in de op ;)

Dankje allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:21

Of het nou gegrond is of niet, een liter melk per dag is enorm veel en naast het feit dat het eigenlijk helemaal niet voor ons bedoeld is is zo veel lactose ook niet per se goed voor je algemene gesteldheid. Ik heb als kind ook lang twee liter melk op een dag gedronken omdat ik weigerde water te drinken, maar gezond is het niet.

Plantaardige melk kan enorm op melk lijken maar als je echt gek bent op de melksmaak (ben ik ook) gaat het niet dezelfde bevrediging geven. Je kan het wel gebruiken om bv door je koffie te doen, misschien bij ontbijtgranen oid, maar zo uit een glas drinken is imo wel echt een long shot. Ik zou het dus echt gooien op andere dingen proberen. Een sodastream is een goed idee, maar denk bijvoorbeeld ook aan water met citroensap.

Edit: nu pas het linkje in je OP bekeken. Ik zou dit met een hele grote korrel zout nemen. Als je je diensten moet adverteren op een nieuwswebsite voor amateurvoetbal in de regio Groningen denk ik niet dat je jezelf een medisch professional kan noemen. Desalniettemin zou het best kunnen dat minder melk drinken een deel van je klachten verlicht.

Kabayo

Berichten: 14044
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 13:43


verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 13:47

Kuggur schreef:
Hoe ben je "doorgelicht" en wie heeft je deze gezondheidsadviezen gegeven?


Dat...
En dat het verdikte speeksel je longen inloopt is natuurlijk flauwekul :o Tenzij je erge slikproblematiek hebt als gevolg van neurologische problemen, maar dan zou je meer problemen hebben.
Bijzondere adviezen wel.
Melk kan je speeksel iets verdikken, maar maakt geen extra slijm in je longen aan :n

Buiten dat is 1L melk per dag ook wel heel erg veel en is het idd goed om dat te minderen :j

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:10

Krijg je geen longontsteking als er iets je longen in loopt?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:30

Caritas schreef:
Krijg je geen longontsteking als er iets je longen in loopt?


Jep, daar kan je een longontsteking van krijgen. Moet je je wel eerst verslikken, er loopt niks zomaar je longen in. Bij een gezond iemand.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:40

Pas maar op met melkvervangers zoals rijstmelk, havermelk of amandelmelk. Dat is niks meer dan aangelengd water met heel veel suiker en een druppel rijst of amandel... Dat is net zo slecht als fruitdrinks.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:59

Mazida schreef:
Pas maar op met melkvervangers zoals rijstmelk, havermelk of amandelmelk. Dat is niks meer dan aangelengd water met heel veel suiker en een druppel rijst of amandel... Dat is net zo slecht als fruitdrinks.

Onzin. Rijstmelk wordt sowieso niet gezoet, en amandelmelk wordt licht gezoet maar is ook ongezoet te koop.
Een liter rijst/notenmelk bestaat uit pakweg een hand rijst/noten met water. Ik maak het regelmatig zelf met de slowjuicer.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:08

@8nnemiek: Niks onzin. Een gemiddeld glas rijstmelk bevat 3 suikerklontjes en er kan arseen inzetten, niet echt een gezonde stof. Alsof de Consumentenbond onzin verkoopt.

Als TS voor een gezond alternatief gaat, kun je ook beter een gezond alternatief aanreiken ipv rijstmelk.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Vervanger van melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:20

Er bestaan van die bekers waar je fruit/ ijsklontjes in kan doen (zon filtersysteem). Dan is het gewoon nog steeds gezond water, met lichte fruitsmaak maar dus zonder suiker of ander ongezond spul. Bijvoorbeeld munt en framboos. Ik zou dat eens proberen!

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:24

@Mazida, je vergeet er alleen bij te zeggen dat op de site van de CB óók duidelijk staat dat dit suikers zijn die van nature in rijst voorkomen en geen toegevoegde suikers zijn. Ofwel, mijns inziens kun je bij normaal gebruik, dus geen liter(s) per dag, best kiezen voor rijst melk. De arseenwaarschuwing geven zij vooral mbt kleine kinderen.

Havermelk en amandelmelk komen bij de CB al helemaal niet zo enorm slecht uit de bus.

In plaats van hier uit z'n context gehaalde informatie neer te zetten als feit, zou je de volgende keer wellicht ook de link naar het artikel erbij kunnen geven, zodat mensen de complete informatie krijgen.

In dit geval dit artikel over melkvervangers, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:24

Mazida schreef:
@8nnemiek: Niks onzin. Een gemiddeld glas rijstmelk bevat 3 suikerklontjes en er kan arseen inzetten, niet echt een gezonde stof. Alsof de Consumentenbond onzin verkoopt.

Als TS voor een gezond alternatief gaat, kun je ook beter een gezond alternatief aanreiken ipv rijstmelk.

Er zijn tegenwoordig ook een hele hoop specifiek ongezoete mekvervangers op de markt. Eerder waren ze wel allemaal gezoet omdat producenten bang waren dat de pure smaken niet aan zouden staan, maar ze komen er nu achter dat mensen dat juist wel willen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:25

Eileen_ schreef:
Er bestaan van die bekers waar je fruit/ ijsklontjes in kan doen (zon filtersysteem). Dan is het gewoon nog steeds gezond water, met lichte fruitsmaak maar dus zonder suiker of ander ongezond spul. Bijvoorbeeld munt en framboos. Ik zou dat eens proberen!


Dat kan je ook doen door zelf ijsklontjes te maken met daarin de smaak ingevroren. Dus per vakje een stukje fruit of blaadje kruiden, water erbij en dan invriezen. Dan kan je gewoon een glas water pakken met een van je ijsklontjes naar keuze.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 16:28

Ik ben ook overgestapt op de soja. Ik neem wel de ongezoete huismerken omdat die een stuk goedkoper zijn dan bv Alpro.

Alpro heeft wel soja met smaakjes ( incl suikers :P )

Ik was overigens nooit echt een melk drinker behalve als er dan chocolade melk van gemaakt werd.
Karnemelk wel.
Ik merk dat ik vaak last van mijn buik krijg als ik veel kwark enzo heb gegeten. Nu ben ik daar weer een paar dagen mee gestopt en merk gelijk verschil.

s'ochtends altijd een glas (lauwe) water en verder thee of bubbelwater waar ik dan iets doorheen meng.
Bv een halve citroen in een liter fles of een pak suikerarme frisdrank waarvan ik dan 1/3 in het glas doe en de rest 'spa' rood.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:36

Mazida schreef:
@8nnemiek: Niks onzin. Een gemiddeld glas rijstmelk bevat 3 suikerklontjes en er kan arseen inzetten, niet echt een gezonde stof. Alsof de Consumentenbond onzin verkoopt.

Zoals eerder gezegd, dat zijn suikers die van nature in rijst voorkomen, en er zit maar een half klontje meer in dan in koemelk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:42

Liselot schreef:
Ik drink veel water met een klein scheutje citroensap, heerlijk fris en gezond. Heb het wel altijd in karaffen in de koelkast staan



Wel heel erg slecht voor je tandglazuur. Ik drink dit ook erg graag maar beter niet te vaak en niet verspreiden over de hele dag.