Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:39

vevina schreef:
Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld iedere maandag ‘verplicht’ pasta te moeten eten. Wij doen elke dag boodschappen en bedenken pas aan het eind van de middag wat we gaan eten. Op deze manier eten we elke dag iets waar we ook zin in hebben op dat moment.

Ik kijk soms pas in de winkel waar ik trek in heb.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:45

Ik woon 20 km vanaf de supermarkt dus ik doe een keer per week boodschappen.
Mijn eetlijst voor deze week:
- Pasta met tomaten, tomatensaus en brood
- pasta ‘carbonara’ met vegan spekjes en saus van sojaroom en bloemkool
- pastinaaksoep
- pasta met witlof en roomsaus
- pasta met schorseneer
- aardappeltjes uit de oven met broccoli en vegan biefstuck

Iedere week is anders, wel veel pasta haha!
Je kunt ook even kijken in het topic waar ze al het eten laten zien!

[VT] [FOTO] Show jouw maaltijd!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:50

Ik probeer om de dag vegetarisch te eten maar verder geen schema.
Ik hou van heel veel afwisseling verschillende keukens en kook graag met de seizoenen.
Vietnamese keuken kan ik aanraden om je eens in te verdiepen, echt heerlijke smaken.

Van de week bijvoorbeeld pad Thai met garnalen, rode rijst met chorizo groene paprika en paddenstoelen, salade rode biet spinazie en walnoten, kip van de bbq met patat en salade.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:57

Hier ook geen schema. Voorraad in kast en vriezer, per boodschappen doen kijk ik of er een aanbieding is of iets waar ik trek in heb. Enige beetje regelmatige is woensdags eens per maand gemiddeld. Frietjes met of schnitzel of frikandel van de frietzaak. :Y) maar ook dat is geen must. :P

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 22:11

Haha oké, een schema-per-dag is misschien niet handig, een schema per week wel!

Ik woon alleen, in een studentenhuis. Heb beperkte mogelijkheden qua koken, dus maak nu meestal iets voor meerdere dagen en vries dan porties in, halve paprika’s enzo laten liggen werkt niet want dan combineert het dus niet met gerechten van een latere dag.

Ik kook niet met pakjes dus vind het soms lastig om te bedenken wat ik eens zal maken. Waar halen jullie recepten vandaan?

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:15

Badeendje schreef:
Haha oké, een schema-per-dag is misschien niet handig, een schema per week wel!

Ik woon alleen, in een studentenhuis. Heb beperkte mogelijkheden qua koken, dus maak nu meestal iets voor meerdere dagen en vries dan porties in, halve paprika’s enzo laten liggen werkt niet want dan combineert het dus niet met gerechten van een latere dag.

Ik kook niet met pakjes dus vind het soms lastig om te bedenken wat ik eens zal maken. Waar halen jullie recepten vandaan?


Pinterest, instagram en ik heb (te) veel kookboeken haha
En ik experimenteer graag dus als ik iets heb liggen bedenk ik er gewoon iets bij. Dat is 9/10 x lekker. De tiende x kunnen we naar de snackbar :+

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:21

Ik weet nu niet wat ik morgen ga eten. Ik eet dus altijd waar ik op dat moment zin in heb. Ik zou niet anders willen.

luuntje

Berichten: 13986
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:22

De Albert Heijn en Hoogvliet hebben een maandblad waar recepten in staan.
Albert Heijn heeft online ook veel recepten staan.

Italiaans kookboek doet het ook goed.

Wij koken niet uit potjes en met kant en klaar maaltijden en zakjes kruiden.
Zou makkelijk zijn maar ik word er ziek van.

Kruiden verzamel je steeds meer van.
Aardappels, rijst, pasta, mihoen, gezeefde tomaat, paprika, tomaten, champignons, vegavlees, spekjes hebben we altijd in huis.

Wat vind je lekker om te eten?
Eet je graag sperziebonen, zoek je gerechten met sperziebonen.

Ik heb gisteren asperges gegeten en vandaag nasi.

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:35

benangelique schreef:
Brrr broertje dood aan een eetritme. Dan eet je dus pasta terwijl je zin hebt in agv

Precies.

Ik lust elke dag wel macaroni maar heb met mijzelf afgesproken dat ik dat 2x in de week maak. Verder werk ik 1 of 2 keer 's avonds (en daarna nog naar paardjes voordat ik naar huis ga) dus dan heb ik iets makkelijks wat ook mee kan naar het werk. Een maaltijdsalade ofzo.

In de winter is het bij mij heel anders dan in de zomer. In de winter wil ik 's avonds warm eten: spruiten, kapucijners :9 , of gewoon macaroni. En in de zomer wil ik tussen de middag warm. En heb ik 's avonds liever een salade ofzo.

In het weekend maak ik wat "ingewikkelder" dingen, of dingen die wat langer duren. Soep met verse ingrediënten oid.

Een halve paprika zou ik de volgende ochtend in een bakje mikken met wat kaas, een uitje, wat linzen oid er bij. Lekker om mee te nemen voor de lunch.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-04-19 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:38

Nabster schreef:
Ik weet nu niet wat ik morgen ga eten. Ik eet dus altijd waar ik op dat moment zin in heb. Ik zou niet anders willen.


Idem. Al koop ik soms voor meer dagen. Maar ook dan bedenk ik meestal pas in de super wat ik eten wil. Of ik vraag mijn man of dochter wat ze willen eten als ik zelf geen inspiratie heb. Eetritme lijkt me echt vreselijk saai. Al zie ik het hier om me heen wel geregeld, zo zijn er veel mensen die vrijdag standaard patatdag hebben.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 22:44

Ik ga 1x in de week rustig er voor zitten en kies dan 7 a 8 maaltijden uit (soms vraag ik de kids en me man waar ze zin in hebben) en haal of bestel dan al die dingen. En dan kook ik het naar houdbaarheid.

Eet dus als eerst op waarvan de datum als eerst versterken is.
En aan het einde van de week eten we vaak diepvries groenten en macaroni etc.

Vaak ga ik aan het begin van de week ff langs mijn goedkope groenten boer en bestel aan het einde van de week bij de Jumbo boodschappen er is dus vaak wel vers eten in huis.

Ik haal me recepten overal weg. Kinderen hebben een poos terug dat Jumbo helden boek gekocht en toen kookte mijn oudste twee (7 en 5) beide een avond in de week (met hulp van mij). Erg leuk en kwamen totaal nieuwe recepten voorbij. Heerlijk.

Ik neem vaak de boekjes van de Jumbo mee of Google voor ideeën ook heb ik een aantal kookboeken.

Zijn ook maanden dat we een beetje in we-eten-elke-week-het-zelfde-sleur zitten. De laatste maanden eten we bijna geen week het zelfde. Hou daar zelf erg van me man is er nu ff klaar mee doe wil weer gewoon AVG.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:22

Toen ik nog bijna iedere dag kookte maakte ik aan het begin van de week een weekmenu. Ik heb geen zin om de halve dag na te moeten denken wat we gaan eten, en iedere dag langs de winkel te moeten. Ik probeerde daarbij altijd 1x vis, 1-2x vlees en de rest vega/vegan te doen.

Nu ik eigenlijk altijd als laatste thuis ben, kookt mijn vriend. Dan is het altijd een verrassing wat we eten. Hij is wel meer van koken uit de losse pols, terwijl ik vaak een recept als basis neem en die aan pas naar wat ik nog heb liggen/lekker vind.

Met die week planning zette ik overigens ook alvast dingen op de planning voor de week erna, als ik daar gedurende de week ineens veel zin in had.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:27

Badeendje schreef:
Haha oké, een schema-per-dag is misschien niet handig, een schema per week wel!

Ik woon alleen, in een studentenhuis. Heb beperkte mogelijkheden qua koken, dus maak nu meestal iets voor meerdere dagen en vries dan porties in, halve paprika’s enzo laten liggen werkt niet want dan combineert het dus niet met gerechten van een latere dag.

Ik kook niet met pakjes dus vind het soms lastig om te bedenken wat ik eens zal maken. Waar halen jullie recepten vandaan?

Ik kook ook niet met pakjes of zakjes. Haal soms wel m'n inspiratie uit de pakjes, bv ovenschotels van Maggi. Als je dan Googelt kun je prima een recept vinden zonder zakje. Verder ah.nl, Pinterest en m'n kookboeken.

Oh, en ik heb een map op m'n computer waar ik m'n oude/vorige weekmenu's op sla, daar kan ik dan ook nog in neuzen voor inspiratie.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 06:33

Hier een combinatie van wel een schema en geen schema. Wij hebben standaard op dinsdag AGV, op vrijdag patat en op zaterdag een gebakken eitje evt. gecombineerd met restjes. De zondag en woensdag zijn dagen waarop we voor twee dagen koken, hier in huis hebben we verschillende en onregelmatige roosters met werk en lesgeven. Soms, als het ongelukkig uitkomt, switchen we de patat met een andere dag, deze week bijvoorbeeld hebben we vandaag (dinsdag) al patat gegeten, is de AGV naar de donderdag gegaan en eten we vrijdag de rest van wat we woensdag eten.
Wij koken altijd zoveel mogelijk met verse groenten, mits betaalbaar. Ik ga geen 5 dollar (bijna 4 euro) betalen voor een kleine bloemkool bijvoorbeeld. Kook graag ovenschotels of gooi iets in de slow cooker! Doe 1 keer in de week boodschappen, even snel op de fiets springen om iets te halen is er hier niet bij.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 23:18

Wat hebben jullie dan zoal standaard in huis?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:22

Rijst, pasta , wraps, kruiden, ui, knoflook, eieren, In diepvries meestal wel kip en gehakt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 01:13

Vriezer ligt vol met vlees, rijst en pasta kopen we in 10kg zakken, ui, knoflook, eieren, blikken soep etc hebben we altijd liggen. In de winter is hier kans op onberijdbare wegen dus hebben we altijd een voorraad in huis!

kelliiee1993

Berichten: 5836
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:56

Badeendje schreef:
Wat hebben jullie dan zoal standaard in huis?


Rijst, verschillende soorten pasta/mie, soep, eieren, knoflook, ui, kruiden en woksauzen.
In de vriezer ligt vaak een voorraad aan vlees, diepvriesaardappels en wat brood.

Janine1990

Berichten: 43817
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 08:47

Badeendje schreef:
Wat hebben jullie dan zoal standaard in huis?


Vlees zorg ik altijd voor in de vriezer. Verder ook altijd wat bevroren groenten (spinazie, sperzieboontjes etc.) in de vriezer voor de basic maaltijden.
Verder koop ik groente waar ik zin in heb en dan zie ik wel wat ik er van maak.

Ik eet geen pasta, of aardappelen etc. Maar zorg wel altijd dat ik eieren in huis heb, roomkaas, creme fraiche achtige dingen en natuurlijk slagroom.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:09

Rijst, pasta, aardappels (gewoon vers en blokjes of plakjes in de vriezer). In de vriezer brood, vlees, bladerdeeg, groenten (lang leve de deelblokjes!), vis(sticks), pizza. Bakjes en zakjes met restanten pastasaus en zelf gemaakte soep.
Verder altijd wat blikjes tomatenpuree, tomatenblokjes, mais, kikkererwten, zalm.
Dan kruiden, suiker, broodbeleg, koffie, thee, koekjes, toastjes, beschuit, boter en olie.
Pak om brood te mee te maken.

Huishouden van 5 hier... en er schuiven regelmatig onverwachts mensen aan.

Jojoju

Berichten: 3793
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:00

Ik maak wel iedere week een schema, aan de hand van de folder. Dit schrijf ik op en hangt in de keuken, als ik echt geen trek heb in wat er voor die dag opstaat hussel ik de dagen gewoon door elkaar.

Voor inspiratie schrijf ik al mijn gerechten op en kan ik uit die lijst kiezen, soms kook ik uit een kookboek en soms uit het blad Boodschappen. Of als ik online iets tegenkom..

Ik heb net een hogedrukpan gekocht waar ik mee ga experimenteren, vind koken erg leuk dus ik kan haast niet wachten :j

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Jullie wekelijkse (avond)eetschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 15:14

Wij weten meestal nog niet wat wat we gaan eten tot het moment dat 1 van ons naar de winkel gaat voor de boodschappen.

Koken ook alles vers en zonder pakjes en zakjes, koken met enige regelmaat "de koelkast leeg" en eten dan heel verrassende combinaties waar geen recepten voor zijn en die we ook nooit weer eten, omdat we nooit exact dezelfde ingrediënten weer in de koelkast hebben liggen.

Heerlijk, een beetje afwisseling in het leven :))