[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 14:37

Prairy schreef:
[ [url=m/Ne3Yr8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanuit de woonkamer. Ik ben moed aan het verzamelen om weer de regen in te gaan :')

Wat een fantastisch uitzicht :+:

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:16

Nog ergens aan toegekomen in de afgelopen paar maanden, TS?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 13:43

Vooruit, eindelijk een update dan... Mijn SD kaart was corrupt en ik had even geen tijd om te kijken of ik dat op kon lossen... Helaas niet alles op kunnen lossen, o.a. de foto's van de aanplant in november ben ik kwijt -O- Maar goed, genoeg andere dingen gedaan.

Dus ja, we zijn heeeeel erg druk geweest ;)

Ik zal eens kijken of ik het in een paar verschillende posts kan doen :)

November (wat ik er nog van heb, wat helaas niet veel is :( ) en december.

Vanuit huis gezien
Afbeelding

Een reden waarom ik ook even niet zoveel zin had om te posten, we hebben onze grote vriend moeten laten inslapen ;(
Afbeelding


Afbeelding

Edit: foto's uploaden lukt dus voor geen meter :') Ik moet even een andere manier verzinnen :P

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:00

Ach wat rot van je statige poezevriend.... hier in 6 weken tijd allebei de kinders in moeten slapen en het is echt waardeloos.... dan is die SD kaart daarbij vergeleken maar jammer zeg maar.

Foto met rondscharrelende kipjes is wel leuk :)

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:14

Ah wat pijnlijk. Sterkte.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:21

Sterkte met het verlies van je knappe kat.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:45

Bedankt, we missen hem nog steeds heel erg. pmarena, dat is wel heel erg klote, 2 stuks ;( Jij ook sterkte gewenst.

Maar goed. Ik heb mijn foto's voor zover mogelijk georganiseerd op mijn laptop, poging 2 als bokt meewerkt :P

Ik zag dat de foto's die ik van november heb al deels in het topic staan dus we gaan door met nog een deel november, december en januari.

Overzichtsfoto november, met bamboestokjes aangegeven dat er een plantje kwam. Ik had op de vlaggetjes ook gezet wat het zou moeten zijn maar tegen de tijd dat ik ging planten was het niet meer leesbaar :+ Rode permanent stift is dus helaas niet zo permanent. Zwart is ietsje beter. Al doende leert men?
Afbeelding

Een Ginko Biloba, gratis van MP gered, deze was eigenlijk net te groot om met z'n 2en te handelen, vooral de kluit. Een hoop gevloek later stond ie wel op zijn plaats *\o/*
Afbeelding

Doordragende aardbeien gehaald ook gratis, marktplaats(ik moet ze nog steeds splitsen, die dingen zitten ramvast in elkaar gegroeid :') )
Afbeelding

En het is een beetje wit vanuit mijn slaapkamer gezien :)
Afbeelding


December
Tja... De enige foto die ik nog heb van december is een beetje jammer :evaw:
Afbeelding


Januari, de maand van het voorbereiden van het planten van struwelen. We dachten (nou ja, vooral mijn man :P ) dat het wel mee zou vallen.

Eerst flink wat bomen, vooral dennen en een paar eiken, kappen om plaats te maken voor meer diversiteit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voorkant van het perceel, hier heb ik later het voedselbos naartoe uitgebreid, hier staan een aantal Hicans, jeneverbessen en de pijnboompitdennen o.a.
Afbeelding

Nog een MP boom, deze heeft het waarschijnlijk niet gered.
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:18

Dank je, jij ook....confronterend hè dat zo'n snorremans niet meer de hele dag gezellig achter je aan scharrelt....

Hopelijk doet die wat te grote boom het wel heel goed straks en is dat gesjouw / gesleep / gevloek niet voor niets geweest :) Daar zit ook wel een heel klein kluitje aan, aan die laatste boom, lijkt het...?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 17:57

Ja raar inderdaad. Gelukkig heb ik nog 3 poezen om te knuffelen...

De Ginko lijkt het gered te hebben, die begint al heel mooi in blad te komen.

Er zat inderdaad niet echt een grote kluit aan die andere, stond ook een beetje weggedrukt in de tuin waar we hem gehaald hebben.

Vanavond nog een stoof perenboom, gieser wildeman, ophalen die eruit gehaald is ergens, hopelijk gaat die het overleven. We zien het wel, anders is hij sowieso ten dode opgeschreven.

Die had ik nog niet, een stoofpeer, dus hopelijk komt het goed. En anders kachelhout...

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 23:30

Ook lekker kachelhout.

Maar begin zo langzaam aan wat te worden. <3

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:12

Ik heb hier ook een stoofpeer, vorig jaar gaf hij de eerste vruchten, lekker hoor!
En jij ook een kat laten inslapen? Wij ook, helaas. Kleine Jane is niet meer
Afbeelding
zij was onze enige kat nog, blijft wennen dat er niemand op je wacht 's morgens als je beneden komt.
En een paar dagen later ook nog mijn oudste paard, herkenbaar dat je dan even geen zin meer hebt.

Leuk dat je weer wat foto's gepost hebt!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 15:15

Perenboom opgehaald, aangename verrassing, hij was wel hoog maar voor de verandering dun, dus met 1 hand op te tillen. Manlief was ook blij dat hij hem niet eens uit hoefde te graven.

Hij heeft een plekje gekregen en ik heb hem onthoofd, in de hoop dat hij daardoor beter de zomer door gaat komen. We gaan het zien :)

Achterom, ook jij sterkte :(:)

Februari en maart dan maar!

In februari ging het opruimen van het stuk waar we de struweel gingen planten, verder. Lijnen uitgezet zodat we wisten waar we gingen planten en bamboestokjes steeds een rij opgeschoven. Het idee is dat de struweel een meter of 5 hoog wordt en zeker in de zomer lekker veel privacy gaat geven. Het zandpad wat erachter ligt wordt regelmatig gebruikt als wandelpad en je kijkt nogal ons huis in, zelfs van die afstand. En ik wil graag lekker kunnen liggen bij de poel zonder pottenkijkers :P

Er passen zo'n 500 plantjes in mijn nieuwe boodschappenwagentje :D De rest mocht mee in de aanhanger. Deze plantjes had ik via Heg & Landschap voor een hele leuke prijs. Tegenprestatie is wat foto's maken van de aanplant en hoe het er in mei uit ziet :)
Afbeelding

Of 40 zakken potgrond. Deze auto hebben we in januari gekocht, na het overlijden van de Volvo in december. Mijn man rijdt nu een zeer degelijke Hyundai Ionic (volledig elektrisch).

Ik had 1 eis, STUURVERWARMING. En hij wilde genoeg kunnen trekken. Grootste voordeel is uiteindelijk dat we hem hebben kunnen laten ombouwen naar bestelauto, waardoor hij heel schappelijk is in de wegenbelasting. En tja, er zit toch nooit iemand op de achterbank. Ik ben echt ZO blij met alle ruimte!

Afbeelding


Lieveheersbeestje in de struweel <3
Afbeelding

Brrr! Al heeft het afgelopen nacht ook gevroren en zijn daardoor van zeker 6/8 van de pawpaws de blaadjes bevroren -O-
Afbeelding

Lekker bedje van stro rondom een kornoelje volgens mij.
Afbeelding

Een foto een keer vanuit een andere hoek. Het gat in de grond is waar de schuilstal gaat komen.
Afbeelding

Gratis druivenstekken opgehaald. Ik weet nu alleen niet meer welke waar staan, ze staan allemaal door elkaar :')
Afbeelding

Amandelbloesem! Die helaas ook bevroren is -O-
Afbeelding
Een amandel die nog aan het boompje hing van vorig jaar.
Afbeelding

Het wordt hier steeds mooier *\o/*
Laatst bijgewerkt door Prairy op 14-05-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:20


Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:24

Hier ook een bestelauto, ideaal... we halen we vanalles mee op. Gisteren ook nog een kastje van marktplaats, inladen, deurtjes dicht en gaan met die banaan!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 15:41

AngeliqueB schreef:
Ik lees al tijden mee, ik heb niet zoveel plek voor een bos, maar wel een tuin vol fruitbomen en struiken! Toevallig was het thema gisteren bij het klokhuis: voedselbos!
https://www.npostart.nl/het-klokhuis/13 ... ON_1301834


Ik heb hem vandaag ook gezien, leuk inderdaad! Bij wouter van Eck.

Gisteravond heb ik met een digitale rondleiding in zo'n voedselbos meegekeken, werd georganiseerd door een ambachtelijke bierbrouwer die uit het voedselbos van wouter een deel van zijn ingrediënten haalt. Echt heel leuk om te zien.

Ook wel, tja, confronterend niet, maar in ieder geval is het niet de manier waarop ik mijn voedselbos in wil richten. Ik vind het wel fijn als het iets overzichtelijker is.

Vind ik van veel permacultuur tuinen ook vaak, die schijnbare chaos, ik kan daar niet zoveel mee. In huis ben ik juist weer heel rommelig, dus dat matcht niet echt, maar goed.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:10

Wat gaaf dat jullie zo veel plantjes hebben gehaald, en dan ook nog aan een mooie prijs. Ik ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien!

En wat heerlijk dat je man nu elektrisch rijdt, dat zouden wij ook érg graag willen :j

Haha, al die zakken in je auto, dat komt me bekend voor :')
Vooral ‘s avonds erg ‘leuk’ in mijn kleine autootje, dan flitsen alle auto’s omdat de lichten te ver omhoog staan door het gewicht achterin haha. Dan kun je beter een bestelbusje hebben!

Wat zonde dat het een en ander bevroren is. Is de wei echt wit op de foto, vroor het zo hard bij jullie?

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:15

Wat een mooi geel zand in die rechthoek van de schuilstal :+:

Lekker bezig zo, en heerlijk inderdaad als er veel in je auto past +:)+

Wij hebben sinds een jaar of 5 een Honda Jazz. Daar kan ook zó veel in!
Heeft wel gewoon een achterbank maar die kan je helemaal vlak neerklappen, de bijrijdersstoel ook, en dan heb je echt een zee van ruimte voor allerlei projecten :=

Je kan de achterbank ook nog juist omhoog klappen waardoor je een hele hoge ruimte vrije ruimte krijgt. Als je dan een kastje op gaat halen via Marktplaats zie je mensen ook bestrekken van Oh sjit dat gaat natuurlijk nooit passen in zo'n autootje.... maar daar komen ze dan al snel achter dat schijn bedriegt :))

Wat jammer van de vorst zeg!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 21:58

Die witte wei was ergens in maart volgens mij. Nu niet wit, wel erg koud. De blaadjes van de paw paw boompjes zijn bijna allemaal zwart ;(

Ja dat gele zand zit op zo'n 20-30 cm. Maar bij het uitgraven van de poel kwam nog veel mooier zand naar boven, van dat spierwitte heerlijke bounty zand :D

Daar zijn we nu een strandje van aan het maken, ik heb het extra diep uit laten op het diepste punt in de poel en daarna weer een beetje dicht laten gooien.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:34

Oh ik vind juist dat gele zand zo....mja ik weet niet...rustgevend ofzo :))

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:41

Wat leuk dat jullie een Ginkgo hebben en dat hij het gered heeft <3

Ben ook heel benieuwd hoe alles er binnenkort gaat uitzien!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 11:31

Solleke_Noah schreef:
Wat leuk dat jullie een Ginkgo hebben en dat hij het gered heeft <3

Ben ook heel benieuwd hoe alles er binnenkort gaat uitzien!


Ik heb toevallig net even een foto gemaakt.
Afbeelding

Pmarena, dat gele zand plakt aan je voeten, dat witte zand niet. Het is wel heel goed spul om op te bouwen!

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:20

Wat veel nieuwe bomen. Mooi hoor.
Moeten jullie niet heel veel sproeien/water geven om alles levend te houden?

MeMar

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-05

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:58

Wat een mooi project, ik volg graag!

Wij hebben een weide die we ooit wat willen gaan aankleden, dus ik doe maar al te graag wat inspiratie op :-)

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 17:28

MeMar schreef:
Wat een mooi project, ik volg graag!

Wij hebben een weide die we ooit wat willen gaan aankleden, dus ik doe maar al te graag wat inspiratie op :-)


Leuk dat je volgt :)

Ben benieuwd wanneer jij je voedselbos gaat aanleggen ;)

senna21 schreef:
Wat veel nieuwe bomen. Mooi hoor.
Moeten jullie niet heel veel sproeien/water geven om alles levend te houden?


We geven in secties water, en dat betekent dat elke sectie ongeveer 1x per week - 2 weken water krijgt. We hebben een dikke laag stro met daarop nog eens houtsnippers rondom elke plant gelegd, dat scheelt ontzettend.

Hopelijk gaan we binnenkort ook een irrigatie systeem aanleggen op grondwater. Daar zijn we nu een beetje mee bezig maar het wachten is op de man van de pomp...

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 09:55

Ik heb eigenlijk een vraag aan jullie...

Ik heb een Facebook pagina aangemaakt voor het voedselbos, maar werkelijk geen flauw idee wanneer ik die zou moeten 'lanceren'.

Wat zouden jullie willen zien op die pagina als je die voor het eerst bezoekt, alles wat we tot nu toe gedaan hebben al? Of kan het ook door elkaar, dat ik een soort volg verhaaltje maak met de periode aangeven waarin foto's en video's zijn gemaakt, met tussendoor dan regelmatig een foto of video hoe het er nu uit ziet of wat we doen?

Veel tekst, weinig tekst, weetjes over de planten, recepten? Wat wat wat? :')

Ik wil uiteindelijk ook een eigen bedrijfje starten hier, en het lijkt me handig om dan nu alvast te beginnen met volgers.

Is Facebook genoeg of zou het ook op Instagram moeten (wat ik helemaal nog niet ken)?

Help haha :D