[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 22:56

Wat een leuke reactie :D

Madelon Oostwoud heeft makkelijke boeken geschreven, zowel als starter voedselbos als voor een kleine eetbare tuin.

Een voedselbos bestaat uit een aantal lagen. Misschien dat een grote walnotenboom of pecan niet past, maar er zijn ook geënte bomen die kleiner blijven. Ook is er bijvoorbeeld zuilfruit en daaronder kun je weer andere dingen planten. Ik raad stekels wel een beetje af dan :')

Als je tuin klein is, ga dan de hoogte in. Een passiebloem plant kun je later groeien langs een schutting en die heeft echt fantastische bloemen. Een pawpaw boom wordt ook niet zo heel groot.

Water is altijd een mooi element in een tuin, al is het maar een cementkuip als vijvertje. Je krijgt er zoveel meer leven door in je tuin!

Verder raad ik je aan om eens te kijken naar permacultuur, al is dat in mijn ogen vaak ook weer een rommeltje... Gelukkig kunnen jullie mijn huis niet zien want dat matcht totaal niet met mijn aversie tegen rommel _O-

Mijn man is lekker bezig met het bouwen van de schuilstal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben druk bezig met het schuren van planken voor onze zelf gebouwde saunahut
Afbeelding

En afgelopen zomer hebben mieren besloten dat een grote zonnelamp en prima nest gelegenheid is. En ik zag laatst zelfs een onkruidje erin groeien := _O-

Zo hoort het te zijn
Afbeelding

En dit is het mierennest
Afbeelding


En de hazelnoten hebben alweer katjes!
Afbeelding

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:22

Dat ziet er goed en stevig uit, de schuilstal!
Zo heerlijk, een sauna...

Wat voor zonnelamp is dat precies?

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 08:27

Zo'n lamp van de action, die heeft een klein zonnepaneel en brandt dan in de avond /nacht. Ze werken best lang. We hebben ze ook langs de oprijlaan staan dat ziet er cool uit.

Ze gaan alleen niet zo heel lang mee vind ik, een jaar ongeveer.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 08:41

Ok, thnx! De levensduur van solarlampen buiten is inderdaad treurig... Vaak maar een jaar

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:45

Dat nest :oo

Bedankt voor de tips! Ja permacultuur ben ik me in aan het verdiepen. Ik ben begonnen met het boek: Tuin smakelijk. Erg leuk en praktisch als start.
Voor een stadstuin hebben we een grote tuin, maar bomen liever niet teveel en zeker niet groot.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 18:17

Fijne feestdagen iedereen :)

Wij gaan morgen nog gezellig even verder met het dak van de schuilstal.
Afbeelding

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:48

Wat ziet dat er enorm sfeervol uit zeg!
Jullie ook fijne dagen gewenst :o.

Prairy schreef:
Fijne feestdagen iedereen :)

Wij gaan morgen nog gezellig even verder met het dak van de schuilstal.
[ [url=m/vzcGaK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:19

Dank je :)

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:12

Een 'kleine' verrassing... Ik had bij meerbomen.nu blijkbaar een bestelling opgegeven, beetje vergeten want ik had ook geen idee wat ik daar zou krijgen, dat is namelijk afhankelijk van wat er 'geoogst' kan worden aan zaailingen uit andere gebieden.

Nu werd ik dus van de week gebeld, dat ze graag even mijn lijst door wilden nemen wat er geleverd kon worden en wanneer dat uit kwam.

Dat zijn er dus nog eens 700 :'), bovenop de 2100 die ik bij heg en landschap besteld heb en die hopelijk 22 januari eindelijk geleverd zullen worden.

Ik ga waarschijnlijk 2 plant dagen organiseren, als iemand zin en tijd heeft om boompjes te komen planten, wees welkom op 6 en of 7 februari :D

Malenka

Berichten: 7596
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:31

Even 2800 stuks planten... Zet me onder voorbehoud op de lijst. Ik ben niet altijd in staat om te reizen en werken op een dag. Maar als het kan help ik graag mee.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:37

Kijk maar wat gaat en wat niet :) kamperen is nu helaas niet echt een optie :') je zou kunnen blijven logeren maar dan lig je wel in het poezen bed :+ Al is dat voor jou dan waarschijnlijk net als thuis :+

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:44

Ontzettend leuk volgtopic! Kwam het tegen in laatste berichten en meteen even doorgespit. :) Die plantennaambordjes vind ik erg mooi, hoe heb je die gemaakt/de letters erop of erin gekregen?

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:52

Ik had een tijd geleden acacia afval hout (voor in de kachel) en daar zaten deze stokjes om bij. Vond het zonde om ze op te stoken.

Ze zitten in de badkamer tegen de muur als decoratie, en nu dus in gebruik als planten stokje :D Ik heb ze gebrand, uit de losse pols geschreven. Ik heb ze wel nog gelakt, dat hoeft in principe niet want het is ontzettend hard hout maar dan blijft de kleur mooier.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:53

Ik potlood dat even in m’n agenda. Hou wel van een gaatje graven (gisteren in het bos gedaan, palen gezet) :) Ben ook erg benieuwd naar jullie terrein :j

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 22:54

Leuk! Laat tzt maar weten of het in de planning past.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:04

OMG :wow: Bijna 3000 bomen!
Kun je dat kwijt qua ruimte?

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 19:32

Ja hoor, vrij makkelijk. Ik denk zelfs dat ik volgend jaar nog een batch ga bestellen. Het zijn ook struiken, niet alleen maar bomen. Er gaan ongeveer 12-1300 in een veekerende haag, de rest komt aan de bos rand te staan, binnen en buiten het hek. Idee is om daarmee wat meer privacy te krijgen.

Om een idee te krijgen, de bosrand is 2x 100-120 meter ongeveer, en dan 4 rijen dik, en planten ongeveer 1 per meter. Dat zijn er ook al weer 800-1000. Utopia neemt nog wat planten mee, op andere plaatsen komen er nog iets van 100 en in het bos zelf wil ik ook hier en daar wat planten om meer diversiteit te krijgen.

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:06

Hi Ts waar woon je? K verveel me best doordat ik thuis zit! Als het zaterdag 6 februari zou zijn ben k wel serieus geïnteresseerd.

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 15:52

Ik woon in Budel. Wees welkom. Een andere dag zou eventueel ook kunnen in overleg :)

LoveBodin

Berichten: 4364
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:12

Ik heb misschien ook wel interesse! Lijkt me wel tof, en ver weg woon je niet!

Anoniem

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:14

Moest ik zelf geen to do list van 4 a tjes hebben dan kwam ik :+

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:02

Prairy schreef:
Ja hoor, vrij makkelijk. Ik denk zelfs dat ik volgend jaar nog een batch ga bestellen. Het zijn ook struiken, niet alleen maar bomen. Er gaan ongeveer 12-1300 in een veekerende haag, de rest komt aan de bos rand te staan, binnen en buiten het hek. Idee is om daarmee wat meer privacy te krijgen.

Om een idee te krijgen, de bosrand is 2x 100-120 meter ongeveer, en dan 4 rijen dik, en planten ongeveer 1 per meter. Dat zijn er ook al weer 800-1000. Utopia neemt nog wat planten mee, op andere plaatsen komen er nog iets van 100 en in het bos zelf wil ik ook hier en daar wat planten om meer diversiteit te krijgen.

:):) :):) :D

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 21:01

LoveBodin schreef:
Ik heb misschien ook wel interesse! Lijkt me wel tof, en ver weg woon je niet!


Zou leuk zijn :) Waar woon je?


Moestuin schreef:
Moest ik zelf geen to do list van 4 a tjes hebben dan kwam ik :+

:') Die van ons wordt ook nog niet heel veel kleiner, zeker niet omdat er weer steeds dingen bij komen :+

Benoite

Berichten: 692
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:17

Ah ja dat is wel wat ver rijden.. Ruim 1,5 uur vanuit Schiedam.

Fem

Berichten: 12518
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:19

Ik ontdek net je topic!

Altijd al een fascinatie voor moestuin of voedselbos gehad. Geweldig topic om te volgen dus!
Zoals het er nu naar uit ziet ben ik 6 en 7 februari vrij en ik woon op een redelijk behapbare afstand (ik vermoed 30-40 minuutjes).
Zet mij onder voorbehoud maar op de lijst voor helpers op een van de twee dagen (net wanneer je nog het meeste hulp nodig hebt).