de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:26

Komkommer :D De naam komt van de kleur en de vorm, niet van de smaak. Het is wel iets anders dan gewone komkommer maar geen citroen of appel.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:33

Wat cool!

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:10

Dankjewel!
Ik heb gisteren mijn plant goed bekeken en inderdaad zitten al veel nieuwe bollen aan,
Ik ga volgende week maar eens oogsten en de nieuwe bollen uitplanten .
Weet jij of oerprei ook zo werkt?

En ohh die lemon komkommer heb ik ook 2 planten van staan die gaan als een raket.
Veel bloemen en beginnende vruchten ook al.
Zeer benieuwd

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:01

Oerprei maakt minibollen aan de grote ondergrondse bol vast, net als knoflook en sjalotten eigenlijk (al heb ik die 2 niet zo vaak in dat stadium in handen).

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:37

Niet eetbaar, maar wel een plantenvraag. Ik heb 2 hortensia’s in de tuin staan, de ene krijgt wel bloemen, en de ander slaat dit jaar over ?
Vorige jaar hadden ze allebei bloemen. Waar zou dit aan kunnen liggen ?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:41

Heb je gesnoeid?

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:51

Malenka schreef:
Heb je gesnoeid?


Nee, afgelopen jaar niet. Het jaar daarvoor zijn ze wel verplaatst en ook wat gesnoeid, maar toen kregen ze allebei nog enkele bloemen.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 00:17

Mijn zijn ook heel laat en bij de ene nog geen bloem te bekennen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:02

Wie heeft er ervaring met het aanleggen van een waterbron voor het beregenen van moestuin en tuin?
Het staat mij zo tegen om dit met drinkwater te doen, niet om de kosten maar om drinkwater te gebruiken hiervoor.
We willen dus eigenlijk een bron laten slaan maar zitten op zand met veel ijzer in de grond.
Is dat te doen met een moestuin?
We hebben al een oude diepe waterput, in het voorjaar staat ie tot de rand gevuld maar in de zomer is ie droog. Dat helpt dus ook niet :+

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 16:21

Hoe diep is je oude put? Staat die echt de hele zomer droog, of alleen met echt droge perioden?
Is het een idee om een paar 1000-liter vaten aan te schaffen en die ‘s winters te vullen met water uit de put en dan ‘s zomers gebruiken in de tuin?

Verder ben ik enorm blij me de druppelslang die we dit jaar hebben gelegd. Het kraanwater verbruik is flink minder tegenover sproeien, en ik heb er een timer tussen die automatisch in de ochtend en avond een half uur de kraan open zet. De grond in de kas is flink droog behalve direct langs de planten waar de slang ligt, dus het werkt perfect!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:04

De put is wel zo’n 10 meter diep en nog met gestapelde stenen. De boerderij is van rond 1830 dus de put zal ongeveer van dezelfde tijd zijn.
Nadeel is dat de put aan de noordzijde van de boerderij ligt en de moestuin en tuin op het zuiden en oosten en dat vooral de moestuin best op een afstand is van de put.
Die is overigens pas echt droog met droogte zoals nu maar dan wil je juist sproeien.

Opslag in ibc vaten heb ik ook aan gedacht maar vind dat wel heel erg lelijk staan in de tuin.
En dan zou ik voor opslag van regenwater gaan ipv grondwater want we hebben een enorm dak oppervlak.
Zit nu ook te kijken naar eventueel een opslagtank voor regenwater onder de grond maar dat zal nog wel prijziger zijn.

Een druppelslang staat hier ook zeker op de lijst voor de moestuin. Scheelt zoveel waterverbruik idd.
En ik wil toch proberen al zoveel mogelijk aan te passen aan de klimaatverandering en ook zo duurzaam mogelijk als er dan toch geïnvesteerd moet worden.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:22

Ibc vaten kun je vrij makkelijk mooi maken met een ombouw, je kunt ze ook goed schakelen.

Wij hebben een grondwater put op 13 meter, ook veel ijzer en op zandgrond.

Truc is om net op het juiste punt te stoppen, en mazzel hebben. Wij gebruiken het wel voor de moestuin sproeien, eerste jaar dat we moestuin hebben.

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 17:30

Scapes! :9 Die gaan lekker door het eten straks.

Afbeelding

Macs

Berichten: 7642
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:41

Ibc tank kan je mooi maken met jute of met klimplanten!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:05

De ibc vaten zouden dan recht tegenover het terras moeten staan en dat is echt een no go.
Plus dat ze dan voor de (lage) stalramen komen.
Of ze moeten aan de andere kant van de stal staan maar dan moet er zo’n 75-100 meter extra slang aan en ik weet niet of je dan nog waterdruk overhoudt. Langste stuk is dan zo’n 250m.
Zal daar eens over na gaan denken…
Weet alleen niet of we aan die kant langs de weg een dakgoot mogen maken ivm een soort van beschermd dorpsgezicht.
Daar loopt wel een hoge beukenhaag langs en zouden de vaten uit het zicht zijn.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:19

Je kan er een pompje tussen zetten voor waterdruk, maar normaal gesproken is het voldoende om de vaten op een paar stenen te zetten.

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 09:42

Wat een leuke dingen die scapes !

Ik ben zo blij net te horen gekregen dat ik per 1 juli een volkstuin heb van 200m2 :D
Dus dan kan ik daar mooi al mijn fruit en laag onderhoud dingen neerzetten .
Wil ook een kruidenspiraal maken echt leuk

Ook mijn vaste eetbare groentes wil ik een plek geven ,
Wat is jullie ervaring met de vaste ui prei en look planten.
Is het aan te raden die permanent onder gaas te zetten in de zomer ivm mineer vliegen ?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:15

200m2 is een mooi stuk!

Hier is het zo genieten iedere dag.
De kersen zijn rijp. We delen ze met honderden vogels. Er staan 17 hoogstam kersenbomen dus we hebben genoeg :D
Afbeelding
Afbeelding

De sugarsnaps zijn heerlijk
Afbeelding

En de aardbeien gaan ook lekker.
Afbeelding

Verder veel kleine courgettes, komkommers en tomaten aan de planten. Ik kijk nu al uit om een hele voorraad pastasaus te gaan maken.

Voor de waterbron heb ik inmiddels een offerte aangevraagd. Hopelijk valt het binnen het budget maar het zal vast niet goedkoop worden…

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:45

Ziet er mooi uit! Altijd fijn als je je fruit kan delen met vogels en er genoeg voor hebt :D

Ik heb een beetje te veel loganberries, haal zo de afgelopen dagen 500g per dag er af. De vogels hebben er niet veel interesse in dus ik ben ze al flink aan het uitdelen := En van een portie saus gemaakt voor in de yoghurt :) Jam maken en wat bakken staat nog op de planning!
Afbeelding
Afbeelding

De haricot verts gaan langzaam maar zeker ook, de grond is enorm droge kleigrond op dit stukje, ik denk dat de planten er moeite mee hebben dus volgend jaar een herkansing in betere grond :) Maar lang zijn ze wel :D
Afbeelding

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:49

Vraagje. Ik heb een tijdje terug een aubergine plant gekocht. Nu zitten er een hoop aubergines aan maar allemaal mini. Ze lijken ook echt niet verder te groeien. Hoe weet ik wanneer ik ze er af kan halen? :=

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:57

Ohh die kersen en bessen, wat heerlijk!

Hier loopt een deel wat achter door de droogte, maar de moestuin zelf gaat best lekker.

Vandaag de eerste pot augurken ingemaakt :9
Afbeelding

De vijgen gaan erg goed
Afbeelding

Kersen zijn wat later (en een andere kersenboom had helemaal geen vruchten dit jaar helaas)
Afbeelding

De druiven houden van de warmte :))
Afbeelding

En de moestuin
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De aardbeien willen ook niet meer zo.. Denk ook te droog ondanks dagelijks wat water geven, en ik ga er wat mest aan gooien.
Afbeelding

JudithGigi

Berichten: 4215
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:22

Ik heb struggles met met pompoenplantjes, ze blijven maar opgevreten worden door slakken, ondanks dat er cacaodoppen liggen die vorig jaar wel werkte :( aardbeien, tomaten, bramen en frambozen gaan gelukkig goed!

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:27

Oh cacaodoppen. Als iemand die nog weet te vinden in de buurt van Amersfoort....

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:45

Druiven gaan hier ook heel hard. :=

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:55

Ik merk hier wel een enorm verschil tussen de Regent en de Leon Millot. De laatste is een franse wijndruif, en die doet het fantastisch, maar de Regent voor een kouder klimaat groeit nauwelijks met dit weer, ondanks sproeien.
Prima, want die Leon Millot is toch de lekkerste haha