de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:15

Gaaf zeg, dat kweken op water ziet er mega tof uit!

Ik dacht dat ik de duiven weggejaagd had met mijn cdtjes, maar verdorie, vanmiddag weer vraatsporen en poep rond mijn kolen -O- heb er voor nu even plastic vlaggetjes omheen gehangen en ga van het weekend ff knutselen met zilverfolie.

tamary

Berichten: 29195
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:05

Zidore schreef:
Hoe werkt dat met die vloeibare mest?

Zo te zien is dat een hydroponics systeem.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:07

Het kweken op water gaat via hydrocultuur, beter bekend als een hydroponics. Door verschillende mineraal oplossingen aan het water toe te voegen zorg je voor alle voedingsstoffen die planten normaal uit de aarde halen. Omdat de wortels direct in het voedzame water zitten hoeft de plant minder energie te stoppen in het zoeken naar water en voeding. Je ziet dan dat een grote krop sla relatief weinig wortel heeft, alle energie kan de plant stoppen in het groeien van blad of bijvoorbeeld tomaten.

@Fenneee. Sorry misschien spreek ik voor mijn beurt maar ik vind het veel te interessant haha. Zelf ben ik groot fan van aquaponics en heb er al verschillende boeken over gelezen. De verwachting is dat wij aan het eind van het jaar gaan verhuizen en dan komt er een kas met een aquaponic met forel.

Ik vind het super interessant om te zien hoe jullie zo'n hydroponic hebben ingericht. Mag ik vragen waar je vriend de onderdelen heeft besteld? Er zijn niet heel veel bedrijven in Nederland waar je onderdelen voor een hydroponic kunt kopen.

En ik moet zeggen, wat een prachtig nette aangelegde moestuin! Alles is netjes schoon en goed onderhouden, geen overvolle plantenbakken. Ik kan me voorstellen dat je er heerlijk groente en fruit kan plukken en je kunt zien dat je vriend er heel druk mee is, mijn complimenten!

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:07

Ik zie dat tamary me net voor is haha

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:00

nog nooit van gehoord, mooi systeem lijkt me, ziet er iig super uit!

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:42

DemDeempel schreef:
Het kweken op water gaat via hydrocultuur, beter bekend als een hydroponics. Door verschillende mineraal oplossingen aan het water toe te voegen zorg je voor alle voedingsstoffen die planten normaal uit de aarde halen. Omdat de wortels direct in het voedzame water zitten hoeft de plant minder energie te stoppen in het zoeken naar water en voeding. Je ziet dan dat een grote krop sla relatief weinig wortel heeft, alle energie kan de plant stoppen in het groeien van blad of bijvoorbeeld tomaten.

@Fenneee. Sorry misschien spreek ik voor mijn beurt maar ik vind het veel te interessant haha. Zelf ben ik groot fan van aquaponics en heb er al verschillende boeken over gelezen. De verwachting is dat wij aan het eind van het jaar gaan verhuizen en dan komt er een kas met een aquaponic met forel.

Ik vind het super interessant om te zien hoe jullie zo'n hydroponic hebben ingericht. Mag ik vragen waar je vriend de onderdelen heeft besteld? Er zijn niet heel veel bedrijven in Nederland waar je onderdelen voor een hydroponic kunt kopen.

En ik moet zeggen, wat een prachtig nette aangelegde moestuin! Alles is netjes schoon en goed onderhouden, geen overvolle plantenbakken. Ik kan me voorstellen dat je er heerlijk groente en fruit kan plukken en je kunt zien dat je vriend er heel druk mee is, mijn complimenten!


Ik geloof dat dit wel klopt wat jij zegt ! Ik zal het morgen is even aan hem vragen. We hebben de paprika ook op een hydroponic’ systeem staan!
Ik ga het morgen even aan hem vragen !

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:21

Fenneeee schreef:
2 bakken met aardbeien en ik geloof een Japanse wijnbes?
[ [url=m/lAgTvl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij geen Japanse Wijnbes, dat lijkt toch meer op een framboos dan dit? Maar wat is het wel? Bij ons nieuwe huis heb ik een boompje met deze vruchten maar weet niet wat t zijn. Het lijkt op kersen maar dan geel met een blosje.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:23

Vandaag 2 prachtige maar ongewenste bewoners uit de moestuin gehaald.
Heb ze maar even in het bloemenperkje gezet
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:27

Oh zonde.. hopelijk waren ze al volgegeten en gaan ze toch nog verpoppen in het bloemenperkje :o

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:11

Oh waaw, de koninginnepage, práchtige vlinder wordt dat, als ie het overleeft!

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:13

Wat een mooie rups <3

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:17

Zat die toevallig op de venkel.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:31

Nee zat op de wortels..heb de andere met wortel en al in een ander stukje tuin gezet...had ik ze beter in de moestuin kunnen laten? wist niet of ze schadelijk waren. De rups hier op de foto heb ik in de bloemetjes gezet en die had 5 minuten later uit zichzelf al een ander bloemtje uitgezocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:31

Op wortel zitten ze inderdaad ook, soms ook op dille of peterselie. Maar het vaakst toch op venkel hier. Ze eten wel wat op, maar eigenlijk nooit veel schade. En anders heb ik het er wel voor over, ze worden ook prachtig als vlinder <3

Afbeelding

Ik laat koolwitjes ook zitten eigenlijk. Zet gewoon alle rupsen op 1 plant en die mogen ze dan helemaal opeten.

Misschien werkt het wel zo met wortel verplaatsing en al!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:46

Die zijn wel heel prachtig! Ik ga meteen eens kijken of ik ze kan vinden nog anders zet ik ze lekker terug

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:13

Heb voor deze vlinder een knolvenkel staan.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:37

Ze zitten er nog en hebben allebei een andere mooie bloem gevonden dus denk dat ik ze er maar lekker laat zitten. Volgende keer ook maar een knolvenkel zetten dan. Heb deze rupsen nog nooit in mijn tuin gehad

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:29

Schijnen redelijk zeldzaam te zijn.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:59

Heb mijn hedera weer eens gesnoeid. Kan ik dat bladafval ook gebruiken om de grond mee te bedekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:16

Ze zijn vrij schaars, maar momenteel niet op de rode lijst. Je ziet ze wat vaker tegenwoordig, ook buiten het zuiden om. Hier in Wageningen hadden we 2 jaar terug 1 rups. Helaas predatie van de pop, dus enkel het omhulsel bleef over. Die staat nu maar in de vitrinekast :')

We hebben vandaag een vijgenboompje gekregen van kennissen. Benieuwd of we die in leven kunnen houden..

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:30

Danseresje schreef:
Heb mijn hedera weer eens gesnoeid. Kan ik dat bladafval ook gebruiken om de grond mee te bedekken?

Ik zou t niet aandurven, hedera is zo hard/slim dat je snoeiafval gewoon weer wortels aanmaakt denk ik!
Weet het niet zeker, maar het zou me niet verbazen.
Wij hadden laatst ook een koninginnepage op de tuin! <3 wel met een flink beschadigde vleugel, maar wat een mooie vlinder zeg!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:48

Hedera altijd in de groenbak. Ik vind het prima spul tegen een schutting, maar het is en blijft troep.
Die vlinder is mooi <3
Vanmorgen de olla’s gevuld met regenwater, komkommertjes geoogst, de tomaten gedieft, de onderste bladeren verwijderd.. mijn oude buurman kan trots op me zijn. Hij was tuinder en heeft me vorige jaar laten zien hoe ik de tomaten moest bij houden. Ik heb echter ook drie struiktomaten en die in het gareel houden is lastig.
Kasje is weer netjes. Besloten om geen aardbeien meer in de kas te houden, de opbrengst van de buiten aardbeien is veel groter, dus de stelling gaat naar buiten.
Afbeelding
Afbeelding

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:50

I love it!!!!! Wat een kick toch oogsten uit eigen tuin <3
Afbeelding

Deze aardappels komen van 1 frieslander. En heb alleen geoogst die ik makkelijk tegen kwam er zitten er nog meer maar dit is genoeg voor het avondeten. (Ik vind het best veel maar ik heb dan ook geen verstand van aardappels :D )

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:14

Marisje76 schreef:
I love it!!!!! Wat een kick toch oogsten uit eigen tuin <3
[ [url=m/mprD0T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze aardappels komen van 1 frieslander. En heb alleen geoogst die ik makkelijk tegen kwam er zitten er nog meer maar dit is genoeg voor het avondeten. (Ik vind het best veel maar ik heb dan ook geen verstand van aardappels :D )


Wat gaaf! Wanneer heb je de aardappels geoogst? Bij mijne komen nu bloemetjes aan

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:15

Wat denken jullie, is dit het begin van een citroen? Afbeelding