de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:09

Als het erg warm wordt binnen, droogt de grond sneller uit. Niets mis met even luchten, worden de plantjes ook sterker van, je moet het ze niet te makkelijk maken.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:46

Marisje76 schreef:
Vandaag mn rekje binnen...
Zaailingen lekker naar buiten in de zon . Met ritsje dicht wordt het daar aardig warm binnen. Wanneer moet het ritsje beste open? Kan het binnenin ook te warm worden?

[ [url=m/73U1oe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik aannemen dat je alles nog wel weer binnen zet voor de nacht?
Waar heb je hem vandaan? Mooi rekje!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:21

Ja zet hem natuurlijk binnen snachts ;)
Gekocht op bol.com 29.95

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:27

Marisje76 schreef:
Ja zet hem natuurlijk binnen snachts ;)
Gekocht op bol.com 29.95

Dank je.... Ga nog even zoeken.
Wilde iets bestellen bij Leen Bakker.... Product op voorraad, levertijd 3-5 dagen.... Staat ie op 7 mei voor bezorgen := dan mogen de plantjes bijna naar buiten....
Hoop dat de klantenservice me nog wat hoopvoller kan stemmen....

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 00:08

Action heeft ze ook voor €10 wel iets anders maar zelfde idee met plastic zijl eromheen

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:22

Die heb ik vorig jaar gekocht en het is een prima kaskast. Ik heb. Deze nu in mijn grote kas staan en de meest kwetsbare plantjes zitten in die minikasjes in de kast in de kas. Dat gaat prima, halverwege de ochtend maak ik de kast open en haal ik de deksels eraf en ‘s avonds pak ik alles weer in. Ben blij dat ik die ellende niet meer binnen heb.

Macs

Berichten: 7650
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:22

Dat klinkt ideaal zo'n kasje. Die moet ik misschien ook maar gaan aanschaffen. Kan die overdag op het balkon (daar is het altijd flink warmer) en 's nachts in de keuken... Mijn vensterbank is momenteel overvol..
Hier was mijn komkommerzaailing gaan rotten omdat het te warm werd in mijn minikasje :') Die staan binnen maar vol in de zon. Had ook de ventilatieschuifjes dicht. Dus ja, het kan er zeker te warm worden!
Dus als een malle opnieuw begonnen en nu beter opletten.

veneri
Berichten: 887
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:05

ik overweeg een soort makkelijke moestuin, maar we zijn niet hele gevarieerde groente eters. ik vroeg me af of je de volgende (onze favo groentes) in de makkelijke moestuin kan kweken:
- witlof
- boerenkool
- bloemkooi
- broccoli
- paprika
- komkommer
- tomaat
- sla
- spitskool
- champignons
- wortels
- aardappels?

en dan nog de fruitsoorten, wat is daarin mogelijk? en hoe te beginnen zodat je wel regelmatig wat verse gevarieerde keuze hebt?

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:20

Ik kan alleen zeggen wat ik vindt na mijn eerste jaar moestuin vorig jaar, maar misschien heb je er wel wat aan. Zomerwortelen vond ik het makkelijkst om te telen. Sla, courgette, komkommer en radijs zouden ook heel makkelijk zijn en kunnen gelijk in volle grond.

Weet niet of je sperziebonen lust, maar de stamslabonen gingen ook erg makkelijk en kun je vaker oogsten.

Paprika en tomaat moet je voorzaaien, vooral paprika heeft tijd nodig. Maar nu met mijn eerste jaar tomaten vindt ik die ook nog niet zo makkelijk.

Champignons kun je een kweek setje voor kopen en makkelijk in huis kweken.

Macs

Berichten: 7650
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:53

De groenten die je noemt zijn vrij algemeen. Ze zijn allemaal niet vrij moeilijk, maar toch is dat geen garantie op succes. Bloemkool en broccoli is bij mij vorig jaar mislukt (doorgeschoten en rot). De boerenkool had dusdanig weinig opbrengst dat ik van 5 planten een portie chips heb kunnen maken en wat door de roerbak kon doen. Voor sommige dingen heb je een kasje nodig voor een betere slagingskans, zoals tomaten, paprika en komkommer. Al hadden ze op mijn werk vorig jaar een flinke opbrengst van gewone komkommers in de volle grond. Deze drie soorten heb ik op m'n balkon staan waar het 's zomers gemakkelijk 40 graden wordt. Vooral tomaten hebben erg veel water nodig, vandaar dat die ook niet naar de moestuin gaan want daar kom ik niet elke dag.
Champignons is een vak apart, bij onze tuin is mijn zus van de paddenstoelenafdeling :')

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:57

Ik had ook boerenkool gezaaid maar nooit iets van terug gezien :o

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:06

Op zich is alles wat je noemt niet heel moeilijk (m.u.v. witlof: https://www.mooiemoestuin.nl/groentetee ... en/witlof/), maar niet alles is geschikt voor in een MM:

- witlof: niet makkelijk, zie hierboven
- boerenkool: kan prima. Maar een boerenkool wordt groot, heeft dus ruimte nodig.
- bloemkooi: kan prima. Wel gevoelig voor rupsenvraat, daarom heb ik ze zelf alleen onder doek zodat er geen vlinders bij kunnen komen. En dat is weer niet zo handig in een MM, daarvoor moet je ze eigenlijk apart houden van je andere groenten.
- broccoli: zie bloemkool
- paprika: kan prima. Wel veel zon en warmte nodig en weinig wind. Daarom heb ik ze zelf in een kasje. Het wordt een flinke plant.
- komkommer: kan prima. Veel zon, weinig wind, veel water, maar geen regen nodig. Daarom heb ik zelf in een kasje.
- tomaat: zie komkommer.
- sla: kan prima
- spitskool: kan prima
- champignons: o.a. de hoge luchtvochtigheid die champignons vereisen om te groeien, haal je nooit in een moestuin. Hiervoor bestaan aparte kweeksets.
- wortels: kan heel goed
- aardappels: die kweek ik zelf niet in de volle grond omdat ze niet goed combineren met andere groenten. Maar ze zijn ook goed op te kweken in bijvoorbeeld een speciekuip.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:07

N je moet er rekening mee houden dat bloemkool en broccoli hele grote planten zijn nemen veel plek in beslag

Cabelona

Berichten: 1703
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:27

Een lekker en kleiner alternatief voor broccoli is broccoletto erg lekker door bijvoorbeeld de pasta. Als hij doorschiet, geen probleem dan oogst je hem met bloemhoofden :+

Wat ook makkelijk en lekker is zijn de volgende dingen:
- snijbiet (redelijk ruim zetten 2 a 3 planten zijn voldoende voor een wekelijkse stamppot voor 2 a 3 personen). Oogst steeds de onderste bladeren en stengels net als de boerenkool. Dan heb je er echt lang plezier van.
- bietjes
- (sperzie) boontjes. Vorig jaar 2 soorten stambonen gezet. Prelude (groene sperzieboon) en Minidor (gele sperzieboon/boterboon) erg lekker en goed door elkaar te eten. Ziet er leuk uit op het bord.
- Radijsjes
- Pluksla
- Andijvie

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:24

Mijn zaden van Vreeken zijn binnen! Mijn kas staat bijna, moet nog een tafel maken en de flappen ingraven.

Ben ook bezig met het bouwen van een keyhole garden.

En gisteravond nog zaden besteld voor in de boomspiegels, 200 gram oostindische kers oa. Dat zijn zo'n 1600 zaden :')

We vroegen ons gisteravond tijdens het water geven weer even af waarom we ook alweer zoveel land gekocht en beplant hebben :+

' En wat heb jij voor hobby's? '

' Nou, 1x per week mogen we naar dansles, de andere 6 dagen zijn we water aan het geven '

:7

8nnemiek

Berichten: 43486
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:41

Wat gaaf! Ik ben heel benieuwd naar je keyhole garden!

:') Het is ook wel echt extreem droog nu.. Hier wordt ook volop gesproeid.

En ik ben bang dat mijn bloesembomen toch een tik hebben gehad.. Ik heb een tijdje gesproeid, maar het vriest al zo lang dat het niet vol te houden was om elke nacht te blijven sproeien.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:45

Mijn bloesem is ook naar z'n grootje, ik heb niet gesproeid, teveel werk...

Zal straks even een foto maken :)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:46

Hier zijn de bloesems ook kapot :(
Het is inderdaad extreem droog. Eerst weken aan een stuk regen en sneeuw en nu niets meer.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:54

Ik zat te denken om nog een moestuin bak te kopen voor op het terras, maar toen dacht ik ook kun je niet met zo goed een plastic bak nemen en er wat gaatjes in maken en op wat stenen zetten zodat er water uit kan? Dat zou een hoop geld schelen. Zou het graag willen voor de stamslabonen.

maralyn

Berichten: 10458
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:55

Ik volg ook mee!!!

Ik begin dit jaar ook met n moestuin.
Volgend jaar ga ik fruitstruiken planten.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:35

Nu heeft het wel een pluspuntje laat bomen verhuizen, want bloesem is laat bij mij. Alleen de perzik is uitgebloeid. Nadeel puntje is wel het sproeien, maar moet ik zo wie zo als ik onkruid wil schoffelen. Op een kleiplaat valt anders niet veel te schoffelen. :')

Maralyn waarom niet nu heb je volgend jaar opbrengst.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 11:56

Keyhole garden in aanleg. Ik heb via marktplaats dikke stenen gehaald, daarbovenop komen nog een paar rijen dikkop stenen die we nog hebben liggen en die we ook gebruikt hebben in de vuurkuil die erachter ligt.

Ik ga een soort hugelbed methode toepassen als onderlaag, samen met karton. Daarbovenop dan een mengsel van compost en vermiculiet, ik moet nog even kijken of ik turf of cocopeat toevoeg (de mix van makkelijke moestuin dus eigenlijk, maar dan een stuk goedkoper...)

Hij is ongeveer 3 meter doorsnede.

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 12:23

Prairy schreef:
Keyhole garden in aanleg. Ik heb via marktplaats dikke stenen gehaald, daarbovenop komen nog een paar rijen dikkop stenen die we nog hebben liggen en die we ook gebruikt hebben in de vuurkuil die erachter ligt.

Ik ga een soort hugelbed methode toepassen als onderlaag, samen met karton. Daarbovenop dan een mengsel van compost en vermiculiet, ik moet nog even kijken of ik turf of cocopeat toevoeg (de mix van makkelijke moestuin dus eigenlijk, maar dan een stuk goedkoper...)

Hij is ongeveer 3 meter doorsnede.

[ [url=m/UKHj0d.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat principe kende ik nog niet. Wat een slim idee. Ook heel toepasbaar voor voortuinen op het zuiden, je kunt ook echt wel iets flitsends van maken.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:14

Het word aankomend weekend zo mooi weer, zit echt te twijfelen al wat te gaan zaaien.

Heb twee weken terug wortels gezaaid, weet niet meer naar hoe lang je iets zou moeten zien, maar wat als ze niet uit komen? Kun je dan gewoon weer op die plek gaan zaaien? Zullen de zaadjes later alsnog gaan groeien?

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:20

Ik heb wat geïnvesteerd in online bestellen en dan bij het tuincentrum ophalen en ben van dit:
Afbeelding

Naar dit gegaan:
Afbeelding

Van het weekend laatste stukje tuin onkruid vrij maken en wat dingetjes buiten zaaien zoals uien en worteltjes.

Wil ook nog op zoek naar een betaalbare variant hiervan:
Afbeelding
Afbeelding
Die wil ik dan buiten zetten en er sla inzaaien. Het stikt hier van de slakken en hoop dat ik het dan wat beter slakvrij kan houden.
Ga wel weer paksoi in de tuin zetten denk ik..... Dat vonden de slakken heerlijk en verder bleven ze overal vanaf *\o/*
Of misschien andijvie..... Die heb ik thuis.... Paksoi zou ik achteraan moeten....