de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:18

Ik heb in mijn kas een rek met een plastic overtrek (vorig jaar bij de action gekocht) en de plantjes staan in van die minikweekbakjes. Als ik de mini bakjes in het rek in de kas.... lijkt me sterk dat het dan gaat vriezen. Een soort matroushka’s :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:59

Wat een boel verhuizers hier :D Wat heerlijk dat het weer voorjaar is he. We mogen weer!

Ik heb op de vensterbank al vanalles staan sinds vorige week: prinsessenboon, mais, kropsla, courgette, rode biet, watermeloen, prei, wortel, voederbiet, paprika, rode kool, koolrabi en andijvie.

Rucola heeft zichzelf uitgezaaid in de moestuinbak, lekkerrrr. Rabarber kwam op vanuit een plant die ik vorig jaar verloren achtte. Ik heb nog wat extra frambozen en een japanse wijnbes gezet. De fruitbomen komen mooi in knop, maar behalve de pruimen nog niet bloesem genoeg om te vrezen voor de vorst. En ik plantte wat pompoenzaden op een plek die hoogzomer wat veel schaduw heeft maar deze week door de nog kale bomen lekker veel licht had.

Ik zal van de week ook de aardappelen nog op de mest/onder het hooi stoppen ja!

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 02:48

Ik heb ook die van action laat het altijd gewoon erin snachts isoleerd prima tegen de kou maar vriest hier nog altijd niet rond de 7 grade snachts. Auto gaf net zelfs 8 aan.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:22

Hoi! Ik kom hier als spuit elf even om de hoek kijken met een vraag. Ik wil graag op mijn balkon in een paar hangbakken een mini-moestuintje aanleggen. Ik hoef geen salade-ingredienten of andere ingewikkelde dingen, maar ik zou het leuk vinden om succesvol wat kruiden te groeien en misschien wat pepertjes of andere kleine dingen.

Nou heb ik 2 balkons, eentje op het noorden die alleen 's morgens vroeg wat zon krijgt, en eentje op het zuiden die vanaf 11 uur volle bak in de zon hangt en waar het ook echt ongelofelijk warm kan worden. Wat raden jullie aan om op elk balkon te planten?

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:39

Peppers zullen heel blij worden op balkon zuiden. Die zijn verzot op warmte.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:45

Ik woon hier nog maar sinds vorig jaar, ik was zooo blij met mijn walnotenboom.
Toen bleek dat de noten echt smerig zijn, én een gevaar! Die boom is giga groot en overkoepelt 3/4de van onze tuin, je loopt gedurende een maand of 3 constant gevaar een noot op je hoofd te krijgen, en die krengen vallen van vrij hoog vrij hard -O-
En de vogels dan, die rapen de noten op en gooien ze in de dakgoot -O-

We mogen de boom omleggen van onze huisbaas - maar dat zal nog niet zo simpel worden, dat ding is echt gigantisch. Geen idee hoe oud hij is, maar volgens mij heeft hij al een serieuze leeftijd.

De eetbare tuin is in aanleg hier, de zaadjes zijn sinds vorige week ontkiemd *\o/*

Malenka

Berichten: 7618
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:47

Ik ben blij! Gisteren ben in langs een lokale tuin gegaan en heb zulke leuke soorten kunnen kopen!

Een zwarte vlier, eeuwige moes, chocolademunt, lavendelmunt, malva, zonnehoed, bosaardbei, look zonder look, daslook, oerprei, knoflookblad, hartgespan.

Nu hopen dat ze allemaal goed aanslaan.

RianneH

Berichten: 28264
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:20

Chocolademunt, smaakt dat zoals het klinkt?

Ik heb een probleempje met de kleine tomatenplantjes, ze zijn in één nacht plots heel sneu geworden. Iemand die weet hoe dit kan gebeuren?
Ze staan op de vensterbank, zijn vorige week overgezet in potgrond deden het super, maar zijn nu opeens sneu.
Het wordt overdag makkelijk >20C en ‘s nachts koelt het tot zo’n 17-18C. Waar gaat het fout? Te veel zon? Te weinig? Te weinig water? Verkeerde grond?
Afbeelding

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:28

Is het echt potgrond? Of heb je bemesten tuinaarde gebruikt? Kleine plantjes kunnen niet heel goed tegen extreem veel voeding.

Of heb je ze verplaatst naar meer zon? Al zouden ze dan anders reageren denk ik.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:36

Ik weet ook niet hoe snel het kan gaan, maar ik sproei de potjes twee keer per dag omdat het ze in de volle zon staan en de moestuingrond snel droog voelt.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:53

Te droog en ze kunnen beter met de voeten in een vochtig bakje staan.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:03

RianneH schreef:
Chocolademunt, smaakt dat zoals het klinkt?

Ik heb een probleempje met de kleine tomatenplantjes, ze zijn in één nacht plots heel sneu geworden. Iemand die weet hoe dit kan gebeuren?
Ze staan op de vensterbank, zijn vorige week overgezet in potgrond deden het super, maar zijn nu opeens sneu.
Het wordt overdag makkelijk >20C en ‘s nachts koelt het tot zo’n 17-18C. Waar gaat het fout? Te veel zon? Te weinig? Te weinig water? Verkeerde grond?
[ [url=m/gHDcse.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zet ze in een schaal oid zodat je via die schaal water kan geven, potjes nemen dat op, deze zijn uitgedroogd. Water geven door het er op te gieten geeft eerder schimmel.

8nnemiek

Berichten: 43486
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:32

Komt meestal door vorst, of te nat, of te droog.

De potjes in water zetten geeft een ander probleem, namelijk dat de potjes dan gaan schimmelen.

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:40

Wat voor vogelnet gebruiken jullie? Ik zoek een net wat vogels weghoudt, maar las dat vogels sommige netten niet zien en er in vast raken.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:51

Eigenlijk nog nooit een vogel in mijn netten gehad. En gebruik die van de lidl/aldi.

Trouwens maar goed dat ik niet bij gezaaid heb, want komen ineens steeds meer omhoog van de tomaten.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:34

Ik gebruik kippengaas, nooit een vogel in de buurt gezien. Ik vouw het er zelf overheen en dat kan ik het makkelijk erop en eraf tillen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:15

Mag ik hier ook mee komen lezen en praten? Ik heb helaas geen grote voortuin maar wel een moestuintje gemaakt in de tuin (3x1m)
Heb binnen al van alles voorgezaait en vandaag de eerste planten verspeend. Heb teveel komkommer die opgekomen is maar die geef ik wel weg hihi...
Ik heb gewoon de zaadjes van mn puntpaprika die ik op at gezaaid en die zijn me toch allemaal goed opgekomen al!! Echt leuk .
Ik ben heel benieuwd wat het allemaal wel en niet goed gaat doen. Al doende leert men toch?
Buiten heb ik al radijsjes worteltjes en pluksla gezaaid. En in een hoekje tuin aardappels
Afbeelding

RianneH

Berichten: 28264
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 16:18

Bedankt voor het advies allen! Ik ga ze binnenkort overzetten in de plastic potjes denk ik, dan kan ik van onder water geven de komende 1,5 maand voordat ze naar buiten kunnen.

En wat een schatjes hierboven <3

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 17:02

Ik kom hier ook gezellig mee babbelen :D Wij hebben vorig jaar veel succes gehad met onze courgettes, onze grootste was 4 kg :oo , maar ook met onze komkommers (al bleven ze wat bleekjes vond ik), en onze tomaten (tomaten van de supermarkt zijn gewoon smakeloos nu nadat we onze eigen tomaten gehad hebben. Ook hadden we paprika, deze waren niet zo'n groot succes helaas.
We hadden ook kool geprobeerd. Helaas is dat royaal mislukt.

Dit jaar gaan we voor: Courgette, komkommer, Tomaatjes (cherry en vlees), paprika, Bloemkool, brocoli, wortel, en dan wil ik nog wel meer zoals sla, witlof enz. maar eerst hier eens beginnen nu hihi.

wij wonen in Frankrijk en hebben een super rijke kleigrond. Dit jaar heb ik 2 bakjes van vorig jaar van de action herbruikt en ga de zaadjes in meerdere keren moeten zaaien voor alles er is en ze dus iets eerder misschien al ompotten. Ook hebben we een test nu gedaan, 1 bakje heeft de grond van de moestuin, dus klei met compost van de mesthoop en de andere heeft grond wat bij de bakjes van de action zit.

We zitten nog te wachten op onze nematoden, deze komen als alles goed gaat begin april aan. Vorig jaar hebben rouwvliegjes 3/4 van onze stekjes vermoord (was maar goed ook want we eindige met 1 mega producerende courgette plant en 2 die langzaam ook wat produceerde, anders hadden we er 12 gehad en we zijn met die 3 planten nu pas net door onze voorraad courgette heen. hetzelfde gold voor de komkommer stekjes)
We hebben nog steeds rouwvliegjes in onze planten in huis dus hopelijk kunnen we met de nematoden eindelijk afrekenen met deze plaag.

Hieronder een foto van onze moestuin chaos van vorig jaar, dit jaar gaan we uitbreiden en zetten we in een ander deel van de tuin de tomaten planten en we twijfelen of we de komkommer weer laten kruipen of dat we ze deze keer opbinden.
Hmm helaas niet zo snel het boven aanzicht gevonden maar dit geeft wel een idee :D
Afbeelding
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:33

LWDaisy schreef:
Ik woon hier nog maar sinds vorig jaar, ik was zooo blij met mijn walnotenboom.
Toen bleek dat de noten echt smerig zijn, én een gevaar! Die boom is giga groot en overkoepelt 3/4de van onze tuin, je loopt gedurende een maand of 3 constant gevaar een noot op je hoofd te krijgen, en die krengen vallen van vrij hoog vrij hard -O-
En de vogels dan, die rapen de noten op en gooien ze in de dakgoot -O-

We mogen de boom omleggen van onze huisbaas - maar dat zal nog niet zo simpel worden, dat ding is echt gigantisch. Geen idee hoe oud hij is, maar volgens mij heeft hij al een serieuze leeftijd.

De eetbare tuin is in aanleg hier, de zaadjes zijn sinds vorige week ontkiemd *\o/*


Kijk even of je toevallig geen zwarte walnoot hebt staan. Als je hem toch om gaat doen, dan kun je het hout goed verkopen, is erg gewild en duur.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:12


imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:27

Leuk Marcella, mooie stek heb je!

Ik heb muizen in m'n tuin denk ik. Allemaal tunnels. Moet ik me nu zorgen gaan maken om de bieten, wortels, pastinaken etc? En wat kun je er tegen doen?

Daarnaast hebben we slechts één klim rekje voor bonen, ik wil er nog wat bij maken. Hoe zien jullie constructies eruit?

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:33

Ik gebruik stambonen die hebben geen rekje nodig

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:35

Hier ook stambonen gaat wel randje gaas omheen tegen eenden.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:43

Ik heb tegenwoordig stokbonen, stambonen nemen me te veel ruimte in.

Vorig jaar hadden we gewoon 3 bamboestokken als een soort tipi bij elkaar gebonden. En dat voldeed eigenlijk prima, dus dit jaar doen we dat weer.