de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:52

Leuk topic! :D
Sinds September heb ik samen met mijn vriend een volkstuin.
Kwamen daar eigenlijk voor een rondleiding en om eventueel op de wachtlijst te gaan.
Maar konden direct al een tuin huren :)

De tuin is 200 vierkante meter, er staat een oude blokhut op en stonden al wat fruitstruiken en een grote pruimenboom.
Er moet nog heel veel aan de tuin gebeuren, was flink verwaarloosd allemaal.

Roosje01

Berichten: 10737
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:09

Vandaag ook weer begonnen. Gister nieuw kasje bij action gehaald, bij de oude was het plastic overleden. Maar ze zijn veranderd helaas hele smalle rekjes erin. Maarja beter dan niks de eerste zaadjes zijn gezaaid en staan erin.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:55

Hallo lieve mensen, ik lees hier al een hele tijd mee. Leerzaam topic.

Wij zijn onlangs verhuisd en nu heb ik ruimte om een echte moestuin te maken. We zijn nogal druk met andere dingen dus ik start simpel met straks courgettes en pompoen op de mesthoop. Verder flink wat kruiden in grote potten. En ik wil tomaten kweken. Ik heb 6 soorten uitgezocht. Ik ben gek op tomaten en we eten ze dagelijks. Hoeveel planten zouden jullie van elke soort aanhouden zo dat we genoeg hebben (ik kan gerust ook wat kwijt bij de buren) maar ook weer niet zoveel dat ik weg moet gooien? We zijn met z'n tweeen.

Ik weet niet of het handig is om te weten maar ik Lemon Tree, Oxheart, Moneymaker, Indigo Rose, Green Zebra en Cerise kweken.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:22


moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:26

Ik heb tomaten en paprika voorgezaaid en in de vensterbank staan, de tomaten groeien flink, kan het zijn dat te ze hard groeien zo ja wanneer groeien ze te hard en wat kun je er tegen doen?

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:27

Kouder zetten, maar wel voldoende licht.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:33

Ik lees al enige tijd mee!

Ik heb een vraagje aan jullie.
En ja, ik heb al gezocht online, maar stom genoeg kan ik het niet vinden...


Hoe lang duurt het kiemen van bonen ongeveer?


(En nog blijer zou ik worden van een overzichtje van veel soorten planten met kiemtijd)

Dus echt specifiek vanaf zaaien tot de eerste kiemblaadjes verschijnen!

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:38

Tomaten, meloen, prei en paprika zijn trage planten.

Bonen,wortels, radijs, sla, andijvie is over algemeen 6/10 dagen.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:40

Voor de bonen zegt het achterop mijn zakje 10-20 dagen en pas zaaien na 10 mei.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:49

Ik had vorige week wortels gezaaid, ben heel benieuwd of daar nog wat mee gaat gebeuren, het heeft wat gevroren maar op de dag steeds goed zonnig. Ik hoop wel dat er wat mee gebeurd want ik zou anders niet weten hoe ik de zaadjes tussen de grond uit zou moeten zoeken.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:51

Ah, super dankjulliewel!

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:39

Ik vind de website Diana's mooie moestuin enorm fijn om informatie vandaan te halen. Enorm uitgebreid, met veel tabellen..

Zelf ben ik gisteren begonnen met voorzaaien. Beetje laat voor de paprika's, maar ach.
Dit jaar doe ik geen koffiefilter-methode. Ik vond dat altijd érg fijn, maar het is me nu te veel werk. Dus ik ben benieuwd hoe veel er dit jaar op komt.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:42

Moet tomaten bij gaan zaaien, maar kan mij er niet echt toe zetten. :=

Eigen gewonnen zaad heeft niet veel zin of komen op als ik zeer waarschijnlijk bij gezaaid heb. :')

Heb tot nu toe 1 paprika plantjes van de 3 zaden. :')

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:49

Jup, altijd leuk als je voor de zekerheid toch extra bij zaait, dan besluiten de zaadjes ineens toch massaal op te komen en zit je met veel te veel zaden.. óf komt er bijna niks op :+ Het gebeurt me niet vaak dat ik echt precies genoeg plantjes heb haha.

Ik heb nu dit staan:
Afbeelding

Van alles wat, maar geen heel speciale soorten meer.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:29

Ik had eerst helemaal geen tomaten die opkwamen, toen heb ik heel veel bijgezaaid en nu lijkt het alsof ze het ineens allemaal doen :')

De pepers hebben er daarentegen totaal geen zin in. Dan niet hoor...
Erwten moet ik ook nog bijzaaien, dat valt tot nu toe ook tegen qua opkomst.
Maar goed, ik heb dan ook allemaal oud zaad van minstens twee jaar oud.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:41

Hier van alles gezaaid en opkomst is 0,0 :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:46

Afbeelding
Oh wat jammer van al die niet opgekomen zaadjes. Hier gaat het lekker: tomaten, afrikaantjes, zinnia’s basilicum en komkommer (heel schuchter komt er eentje kijken) overdag spelen ze in de grote kas, en ‘s avond slapen ze binnen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat denken jullie tomaten wel in daglicht maar niet meer in de zon? Dat zijn de vier gekleurde potjes binnen. Dit is de eerste keer dat ik voorzaai. De andere potjes zijn gele paprika net buiten over gepot gaan nu ook in de vensterbank, de rode paprika schiet niet op die zit nog onder een deksel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:02

Ik had tomaten altijd gewoon lekker in de zon staan. Hier nu sla, venkel, bonen, tuinbonen, pastinaak en tomaten gezaaid. Overdag staat het buiten. Eind middag weer terug binnen. Benieuwd wat dat oplevert. Huisbaas heeft vanalles in de kas gezaaid, ook voor ons. En we hebben nog een berg soorten die nog even moeten wachten om de volle grond in te gaan. En anders halen we wat we nog missen bij een tc in de buurt 20 cent per plantje.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:05

Ik durf ze nog niet buiten te zetten al is het hier in de tuin met zon al tshirt temperatuur, maar volgende week zie ik nog maar 8 graden dus ik weet niet of het dan handig is om ze nu af en toe naar buiten te doen en dan weer niet. Ik wacht daar maar even mee tot de tweede week van april ofzo of als de koude week voorbij is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:11

De vorige paar soorten (spinazie, sla) had ik geprobeerd om te zien hoe de kiemkracht was van de zaden. Die stonden enkel binnen en waren in no time zielige stengels op zoek naar genoeg licht. Dus nu doen we het zo. Al vind ik het met het weer van komende week wel spannender. Maar wat tot nu toe is opgekomen is wel gewoon mooi compact.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:43

Spinazie, sla en peultjes staan bij mij al in de moestuinbak. Morgen gaan de wortels en radijsjes erin.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:28

Mooie tomatenplantjes hoor, ik denk dat ze daar prima staan.
Paprika kiemt altijd langzaam, die heeft eigenlijk een temperatuur rond de 25 graden nodig om te kiemen.

Mijn zaadbakjes staan in de tuinkamer, daar is het ‘s nachts vaak 5 graden, maar overdag met flink zon al gauw 35 graden := De plantjes houden daar wel van.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:32

Die temperaturen heeft mijn kas ook, ik dacht dat het te koud was ‘s nachts. Maar blijkbaar niet dus. Scheelt twee keer per dag sjouwen.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:00

Als het binnen maar niet vriest dan is het geen probleem.
Toen ik mijn plantjes nog in mijn foliekas had staan in het voorjaar werkte ik vaak met een warmtematje. Ideaal, die zetten ik ‘s avonds aan en hield de tomaten en pepers en sperziebonen mooi boven het vriespunt.