de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:26

Ben nu geschrapte krielaardappeltjes aan het eten.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:23

Ik kan volgende week mn wortelen als het goed is oogsten, ik denk dat ik er dan snijbiet in zet,nog meer tips van wat je nu nog in de grond kunt zaaien? Of een app met een handig schema? Als de snijbiet er dan uit kan zou ik voor de winter er knoflook in kunnen zetten, verder las ik voor de winter rabarber maar dat lust ik niet :')

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:51

Koolraap, winterbloemkool, boerenkool, winter andijvie, winter prei, winter wortelen. Voor de vorst kan je ook nog sla en spinazie doen.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:54

Ik zocht nog op boerenkool en bloemkool, maar ik kom er niet echt uit want ik lees vooral dat je ze wel al rond juni moet zaaien of lees ik niet goed :o

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:57

Als je dat nog wil zaaien zal je snel moeten zijn en niet te lang wachten meer. Winterprei moet ik ook nog zaaien.

Maar heb voor nu al teveel zomerprei planten ondanks dat ook een bosje weg gegeten is. := :')

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 10:50

Kan iemand me helpen, ik lees nogal verschillende dingen over boerenkool. Kun je ze nu zaaien en na de eerste vorst eruit halen? Dat is hoe ik het denk te lezen, op een andere site zie ik weer dat ze al na twee maanden geoogst kunnen worden?

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 11:42

Je kan oogsten tot de plant op is. Ik deed vaak de mooiste bladeren eraf halen en deze gebruiken of invriezen. Sommige laten de laten de plant uitgroeien om er dan in een keer eruit te trekken.

Zolang dat de plant nog bladeren geeft die laat ik staan.

Afbeelding
Aardig druk aan het worden.
Afbeelding
Doe tegenwoordig aan oerwouden. Staat nog een peren, pruim, witte aalbes, braam, frambozen en 2x druif in. :')
Afbeelding
De tarwe.
Afbeelding
Mais.
Afbeelding
Uien & wortels.
Afbeelding
Bieten.
Afbeelding
Kolenbed 1 en heb ook nog een kolenbed 2 alleen even geen foto.
Afbeelding
Prei nog maar pas uitgezet.
Afbeelding
Andijvie.
Afbeelding
Bonen.
Afbeelding
Sucker snaps op hun eind.
Afbeelding
Aardbeien bed 2 weer helemaal schoon en weer opgevuld.
https://myalbum.com/photo/hSSZV2itRLEk/360.jpg
Aardbeien bed 1 weer helemaal schoon.
Afbeelding
https://myalbum.com/photo/DXzv3gsAQeY5/360.jpg
https://myalbum.com/photo/SB5HsqXMvUCS/360.jpg
Oerwoud.
Afbeelding
Afbeelding
https://myalbum.com/photo/ERVGdHJPEuSL/360.jpg
https://myalbum.com/photo/3m4Gv8oyZRnZ/360.jpg
https://myalbum.com/photo/orBUGYFjixdQ/360.jpg
Kas.
[imghttps://myalbum.com/photo/f8uvwehfqfc4/360.jpg][/img]
https://myalbum.com/photo/6EPTzd5hXjWm/360.jpg
Aardbeien in hangbakjes.
Afbeelding
Chocolademunt, appelmunt en aparte aardbeien (pineberry, bubbleberry en white star?).
Afbeelding
Bak vooraan krulsla met prei en witte en rode druif. Daarna de roze bosbessen, blauwe bessen, achterste bak zelf gezaaide aardbeien, nog niet op de foto bak ernaast af en langs de slootkant nog wat aardappelen in pot. En door de bakken daar heb ik een beetje extra afscheiding.

Heb nog extreem veel prei in de kas staan. :=

Klein overzichtje. :=

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:27

Wauw wat veel zeg! Ik heb maar een klein stukje om te moestuinen. Ik ga er volgende week stamboom bonen indoen en boerenkool

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:00

Woon op een flatje dus voor mij is ook weer meer dan een moestuin, maar kan er goed van eten. :o En mijn ouders eten ervan mee wat ik over heb. En deel soms ook wat uit aan de buren. ;)

O en het stuk waar de aardappelen staan staat niet op de foto zie ik. :o En het is dat het eigenlijk heel goedkoop is voor pachtgrond (16x13 meter ongeveer voor 54 euro per jaar).

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:14

Ik heb een een grote tuin maar pas net begonnen met moestuinen dus er staan nog wat prachtige vaste planten in waarvan ik twijfel of ik ze wel of niet weg doe

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:08

Zijn het vaste planten die jaarlijks bloeien? Dan kan het de moeite waard zijn om ze te laten staan. Zelf heb ik rozen en dahlia's (enkelbloemig) staan, gewoon om de bestuivers aan te lokken, zodat ze daarna ook in de moestuin hun werk kunnen doen.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:23

Ik zit er over na te denken om bij een paar raampjes van de kas een stukje gaas eruit te knippen zodat dat bijen en hommels in en uit kunnen vliegen.

En de eerste 2 potten jam zijn gemaakt (framboos, witte aalbessen, framboos aardbeien en zwarte bes). *\o/*

En snap echt niet dat zoiets lekkers als cassis kunnen maken van zwarte bessen die zijn echt niet te pruimen. Hopelijk door de jam met een lading geleisuiker wel lekker. :=

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:39

Misschien kan je het gaas zelfs met plak-klittenband ook weer sluitend maken dan?
Ik heb in de kas altijd het raam openstaan, en zelfs als ik het dicht wil zetten voor een storm, gaat er altijd nog een tak tussen zodat ik minimale beluchting en toegang voor insecten houd.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 22:47

Heb gaatjes geknipt in het gaas en voor dicht maken kan ik ook gewoon plastic flap naar beneden rollen. Groot genoeg voor insecten te klein voor de halsband parkieten.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:34

Halsband parkieten?? Hebben jullie een dierentuin daar?
Dan zal het ook zeker gaan werken, zo'n flap is ook handig. Ik heb vroeger ook een paar van dat soort kasjes gebruikt, misschien eentje toch maar weer gaan gebruiken.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:35

Die leven in het wild in de randstad, toch? Ik wist niet dat ze ook je moestuin overvallen :))

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:53

Zijn verzot op paprika voor de zaadjes.

Ze zijn een plaag hier in het wild en ze blijven nog goed in leven ook en het worden er steeds meer. :=

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:02

Marcella schreef:
Ik zit er over na te denken om bij een paar raampjes van de kas een stukje gaas eruit te knippen zodat dat bijen en hommels in en uit kunnen vliegen.

En de eerste 2 potten jam zijn gemaakt (framboos, witte aalbessen, framboos aardbeien en zwarte bes). *\o/*

En snap echt niet dat zoiets lekkers als cassis kunnen maken van zwarte bessen die zijn echt niet te pruimen. Hopelijk door de jam met een lading geleisuiker wel lekker. :=

Marcella zwarte bes is de aller-aller-allerlekkerste voor verwerking. Met name gelei vind ik echt heerlijk. Geen ander fruit waar je zo lekkere gelei van krijgt. Maar inderdaad vers niet te doen zo smerig.
Ik heb gister gebakken daglelie gegeten en ook eentje die al open stond rauw. Is op die manier ook een mooie vaste groente die ieder jaar terugkomt (en het wordt ook ieder jaar meer)

Als je ze roerbakt moeten ze op springen staan. Deze zou de volgende dag (=vandaag) gaan bloeien maar dat is hem niet gegund want ik heb hem gister opgegeten
Afbeelding


Hier liggen twee gebakken daglelies op een eitje (van eigen kippen met bieslook uit mijn eetbare bostuin)
Afbeelding


En vers zijn de blaadjes van een open bloem ook heerlijk. Je kunt ook de bloem vullen met iets (net wat je lekker vindt) en dan opeten.
Afbeelding


Tot zover weer mijn tuin avonturen. Volgende keer ga ik eens proberen er beignets van te maken. Met de vlierbloesem is dat erg goed gelukt laatst

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:14

Vandaag maar eens kijken om de laatste zwarte en rode aalbessen te plukken kan het net weg daar en de stokken opruimen. En denk dat ik de andere 3 rijen aardappelen ook gaat oogsten die staan al vanaf begin april. Rest is later erin gegaan eind april/begin mei. Kan ik daar weer prei gaan zetten. :=

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:36

8nnemiek schreef:
Die leven in het wild in de randstad, toch? Ik wist niet dat ze ook je moestuin overvallen :))

Ik kom van oorsprong uit de Randstad, zelfde hoek als Marcella, maar ik heb ze daar nooit gezien :n
Nu kan er in 10 jaar natuurlijk veel veranderen, maar ook van familie die er nog woont heb ik nog niet gehoord dat ze gezien zijn. Sluit niet uit dat het mogelijk om een lokaal Alblasserdams fenomeen gaat :D

En daglelies eetbaar? Goed onthouden, want ik heb er drie staan waarvan twee lekker doorbloeien.
Ik heb wel om die reden een klimmende Oostindische kers staan :D

Manou

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:08

In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam kom je halsbandparkieten steeds meer tegen.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:23

Nou, dan komen ze vanzelf wel richting Ridderkerk en omstreken :j
Lijkt me leuk, om ze te zien vliegen :D

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:15

Siamsmeesje schreef:
En daglelies eetbaar? Goed onthouden, want ik heb er drie staan waarvan twee lekker doorbloeien.
Ik heb wel om die reden een klimmende Oostindische kers staan :D

Ja met name de gele en oranje zijn lekker. Dat zijn de enige waar ik ervaring mee heb overigens, maar het schijnt dus dat de rode enz erg pittig zijn. De gele in ieder geval totaal niet pittig. Echt heel lekker

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:25

In Hendrik Ido Ambacht vliegen ze ook rond word regelmatig 's ochtends wakker van hun geschreeuw. -O-

Afbeelding
Zo hard was dus de grond en heb dan ook maar 1 rij gedaan. :=
Afbeelding
En bijna alles weer fijn gemaakt.
Afbeelding
Overzichtje met mijn kolenbak (was eerder kweekbak).
Afbeelding
Hier staan ook nog ergens tussen vaste planten en een afgedankt perenboompje. _O-
Afbeelding
Opbrengst van 7 aardappelen. *\o/*

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 11:38

Staat er goed bij Marcella +:)+
En als die parkieten al bij jou rondvliegen, kan het bijna niet anders of ze zijn op Ridderkerk minstens gesignaleerd. Ben nu toch wel benieuwd, zal het eens aan m'n zus vragen :j

Hier zijn de tuinbonen inmiddels klaar, dit jaar een nieuw ras geprobeerd, en m'n vader heeft er goed van gegeten, beter dan van het vorige ras. Die gaan we er dus inhouden.
De bonen (snij- en sla-) schieten de grond uit, alleen worden de slabonen al rap aangevreten door iets, ondanks de bescherming van de oranje vlaggetjes. Denk dat het dus muizen of zo zijn, en niet de dikke vette rotduiven die het eerst deden.

Sla en andijvie gaan we nu een tweede ronde zetten, en denk dat ik er nog wat salademix bij ga zaaien. Altijd lekker als er genoeg rauwkost staat :D
Onze aardappelen zijn begonnen met het afsterven van de planten, vroeger dan anders, ondanks water geven. Maar we gaan het zien, als de eerste planten helemaal dood zijn, gaan we eens kijken :9