de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:16

black_kelpie schreef:
Citroenmelisse is onkruid en zeker niet eenjarig, hier staat ook alweer een enorme struik _O-

Kamille heb ik ook elk jaar trouwens <3

Op het zakje staat dat het eenjarig is. Dus tja. Maar als het terugkomt, prima. Kamille heb ik niet helaas. Dat ook nog eens opscharrelen.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:25

Koper schreef:
Doe jij no dig Macs? En merk je dan echt dat je minder onkruid hebt? Ik vind het zo contra-intuïtief om dat karton neer te leggen. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Leuk alle beestjes die je tuin aantrekt :) Ik woon in de binnenstad, er zijn hier volop vleermuizen en verder zie ik af en toe een merel... en dat is het wel ;(

Ja, vorig jaar mee begonnen. En het onkruid is echt met 99% minder.
Het enige wat echt door het karton en compostlaag (denk 15-20 cm) kwam is de Maggi plant :')
Het fijne is dat je een hele nieuwe start maakt, dus alle onkruid die wél opkomt (omdat het niet kapot is gegaan bij composteren) pluk je er zo uit.
Wij hebben het op echt hardnekkig gras geplaatst en na 2 jaar nog geen spriet die boven komt.
Het bodemleven is ook echt absurd!
Het nadeel is, je moet elke zoveel jaar (ligt aan het bed) compost er boven op gooien (ongeveer 10cm), evenals de paden met snippers. Dat moet je wel herhalen. Wij kunnen het gratis krijgen, moeten alleen een uur heen en terug rijden. Maar een dagje scheppen met compost en houtsnippers staat echt niet in verhouding met de uren onkruid wieden.

Wij hebben nu ook 2 bedden zonder karton, je laag moet dan ietsje dikker wil je hetzelfde effect hebben.
Ik wil uiteraard wel bijhouden voor jullie hoeveel onkruid ik wied hoor.
Als ik het nu al vergelijk met no-dig : voorheen met deze weersomstandigheden kon ik de hele tuin in een dag doen, om 2 dagen later opnieuw te beginnen.
Nu doe ik in 10 a 15 minuten de hele tuin (150m2) , 1x per week.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:33

Dat is inderdaad een heel verschil! Dank je wel voor de uitleg. Ik volg een koppel op youtube dat ook op deze manier een moestuin heeft, dus ik ken het principe. Ik wist alleen niet dat het zo veel wiedwerk scheelt.

Waar zijn de paden met houtsnippers precies voor? Is dat ook tegen onkruid?

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:53

Kamille 1x gezaaid en komt tot nu toe ook ieder jaar terug.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:52

Beestjesupdate: de sugarbabies zijn beestvrij *\o/* Had ze gisteren ingespoten + wat lavendel er bij gelegd (lavendelkiempjes die geen plantjes zouden worden ivm te veel) en op de aardbeien is de beestjespopulatie dramatisch gedaald. Heb in de aardbeienbak ook knoflook gelegd, en denk dat ik de plantjes morgen nog eens inspray.

Morgen moet ik ook even om kruidenpotgrond :Y) Heb het twee keer geprobeerd met basilicum, dille en bieslook. De basilicum en dille werden heel slap. En ik weet nog steeds niet hoe ik het gedaan heb maar in een potje waar ik honderden bieslookzaadjes had gedaan is beide keren één, ik herhaal, één, spriet opgekomen :Y) Dus we gaan maar eens even kijken of andere grond helpt. Denk dat die grond ook wel geschikt zal zijn voor de lavendel. Die doet het goed in de mediterrane potgrond (waar ook de citroenplantjes in staan) maar is vanavond met potje en al op de grond geflikkerd :Y)

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:17

Vandaag de eerste krop sla kunnen oogsten, het blijft toch lekker, verse sla :). Hier een foto van mijn kleine moestuin, alles onder netten helaas want duiven, eksters kauwen en halsbandparkieten lusten mijn groenten ook.

Het is een terrein met 127 van dit soort kleine tuintjes, maar omdat iedereen verspreid over de dag komt is het nooit druk, soms ben ik er zelfs alleen :)


Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:18

Mooi promptor!
Ik oogst inmiddels een volle week mijn eigen salade basis uit de tuin heerlijk :D

Krijg als het goed is vandaag 2 soorten aardpeer binnen
Ook oerprei / zeekool-spiraal look en indianen aardappelen

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:19

Mijn bakken:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag gaan we er nog een paar maken, ook wat kleinere die op de kopse kanten komen, hier komen fruitboompjes in en vaste planten als rabarber, aardbeien en asperges.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:42

Mooi !
Mijn moestuin ziet er niet uit nu.
Hopen volgend jaar de tuin te maken met cortenstaal randen

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:12

Ik wil ook graag mee kletsen! :D
Sinds dit jaar begonnen met een moestuin. Dus ik kan wellicht nog niet echt veel tips geven aangezien ik ook zelf alles nog moet leren. Hier gelukkig nog geen last van slakken! Nu al eventjes sla aan het eten van eigen tuin, en ook is de spinazie al geproefd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:29

Prairy schreef:
Mijn bakken:


[ [url=m/wOgHTS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cOhJx6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VrZh6q.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5IONL7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag gaan we er nog een paar maken, ook wat kleinere die op de kopse kanten komen, hier komen fruitboompjes in en vaste planten als rabarber, aardbeien en asperges.



Ziet er heel mooi uit!

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 09:24

Hoi MuffinX :wave:

Ziet er al goed uit Prairy, ben benieuwd hoe het gaat zijn als het wat gegroeid is. Wat kunstzinnig ingezaaid met die golven zo.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:11

Dat is het systeem van Yggdrasil, schijnbare chaos noemen ze dat. Zou helpen tegen plaagdieren. En op een of andere manier kun je op een zelfde oppervlakte meer zaaien en meer verschillende dingen, alle golven hebben 1 of 2 verschillende dingen, waarbij kolen elkaar ook afwisselen (dus broccoli, bloemkool, palmkool bijv), en je uien en wortels vrij dicht bij elkaar in 1 golf doet omdat ze niet zo groot groeien. En in de holtes kun je dan bijv sla, radijs, bloemen, kruiden oid kwijt.

Het ziet er ook leuk uit inderdaad.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:05

Afbeelding
Hier begint het eindelijk te komen, ik heb het idee dat de kust altijd iets achter loopt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:05

MuffinX schreef:
Ik wil ook graag mee kletsen! :D
Sinds dit jaar begonnen met een moestuin. Dus ik kan wellicht nog niet echt veel tips geven aangezien ik ook zelf alles nog moet leren. Hier gelukkig nog geen last van slakken! Nu al eventjes sla aan het eten van eigen tuin, en ook is de spinazie al geproefd.

[ [url=m/eCmlTt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2JcZ6k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0MohJq.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wow wat ziet dat er mooi uit zeg

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:33

Prairy schreef:
Dat is het systeem van Yggdrasil, schijnbare chaos noemen ze dat. Zou helpen tegen plaagdieren. En op een of andere manier kun je op een zelfde oppervlakte meer zaaien en meer verschillende dingen, alle golven hebben 1 of 2 verschillende dingen, waarbij kolen elkaar ook afwisselen (dus broccoli, bloemkool, palmkool bijv), en je uien en wortels vrij dicht bij elkaar in 1 golf doet omdat ze niet zo groot groeien. En in de holtes kun je dan bijv sla, radijs, bloemen, kruiden oid kwijt.

Het ziet er ook leuk uit inderdaad.

Interessant, ga ik eens verder onderzoeken

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:53

Ik heb geen systeem :Y) Ik zet potten en bakken neer waar er plek is, en waar de omstandigheden qua zon en niet te veel wind niet al te beroerd zijn voor de plant in kwestie.

Vraagje. Ik heb een paprikaplantje wat nu in een klein potje zit, er staat een bak klaar waar hij lekker in kan groeien als 's nachts wat minder koud is. Ik had het plantje opgekweekt in een mini zaaibakje, sinds hij in het potje staat is hij snel sterker en groter geworden en eigenlijk denk ik dat het goed voor 'm zou zijn qua groeien als hij al buiten in de grotere bak zou staan. Hij is nog zo klein, denk 5 of 6 cm hoog. Hij heeft 5 echte blaadjes. Ik weet niet goed of ik 'm al buiten in de kou moet zetten of nog 's nachts binnen halen en dat hij in het kleinere potje moet blijven staan. Misschien dat ik 'm 's nachts in de grotere bak ergens mee kan beschermen? Zou een halve plastic fles er overheen zetten warm genoeg zijn voor 'm? Sowieso zou ik de grotere bak ook mulchen dus de worteltjes zijn dan al wat beschermd.

Het is het enige overlevende paprikaplantje en ik zou graag willen dat deze het redt :Y) Wat denken jullie dat het beste is?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:01

Hoe maken jullie planten als munt en citroenmelisse beestjes vrij als jullie ze gaan gebruiken? Ik wilde gisteren wat munt water maken en had een takje flink afgespoeld, maar er dreven in het water toch nog een paar dingetjes :') of ben ik een aansteller?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:59

Munt gewoon spoelen en soms kan het zelfs zonder spoelen in de thee, zit geen beestje of zandkorrel aan. Ik heb munt ook in potten moet ik toegeven (en nu sinds kort in de tuin).
Citroenmelisse probeer ik nu te kweken.

Op dit moment staat een pannetje prei op, blancheren. Ik heb de laatste winterprei uit de tuin gehaald, dat begon te schieten. Dus heel veel stengels en weinig opbrengst, maar dit was het laatste, dus toch nog blij mee. :D Nieuwe prei staat nu op dezelfde plek. Vanavond nog even wat mest er over. Ik heb ook een restje bonen gepoot. Iemand had nog een zakje met wat bonen over en die waren al over datum. Nou, eens kijken wat er nog van op wil komen. Ik heb ook nog doperwten, maar nog niet gezaaid. Zal eens kijken of dat nog kan. Winterbloemkool wil ik ook proberen, maar daar is het nog te vroeg voor.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:12

Koper, ik zou het doen met indd een fles eromheen!

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:24

Brandnetel gier.

Let op niet tegen de wind in sproeien. :')

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:35

Hier ook veel last van slakken.
Daarnaast 1 tuin waar duidelijk te weinig voeding in de grond zit. Vorig jaar lag en grind en grote planten. Worteldoek, grind en planten weggehaald en in overleg met de welkoop kalk en moestuinmest gestrooid. Nu duidelijk nog te weinig voedingsstoffen helaas... twijfel om er nog meest mest tegenaan te gooien, wat moestuingrond om de planten heel te leggen of nu zo laten en volgend jaar vroeg in het seizoen dikke laag compost eroverheen

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:43

Ik zou voor de compost gaan. Als je toch nog dit jaar iets wil proberen: misschien dat moestuinvoeding kan helpen?

@Denice: denk dat ik 't inderdaad ga proberen. Afgelopen nacht was het ook al minder koud.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:47

Bedankt voor het meedenken Koper! Ik denk dat ik dit jaar gewoon pech heb helaas

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:31

Goh... afgelopen oktober kocht ik een niet heel florissant maar wel levenslustig blauwebessenstruikje. Het was de laatste die nog in het rek stond. Er zaten nog een paar blaadjes aan, die er uiteraard gauw af vielen.

Ik kocht een grote, vorstvrije pot voor 'm. En zure grond. Zette een scherm neer langs de balustrade zodat hij wat uit de wind zou staan, en nadat ik 'm gemulcht had met boomschors pakte ik 'm in met noppenfolie voor de winter.
De blauwe bes was, samen met het kattenkruid, de eerste plant waar groene knoppen aan kwamen.
In het voorjaar gaf ik 'm een beetje azaleakorrels, voor de zuurgraad en voor mooie groene blaadjes. Ik ontdekte hoe blauwebessenbloemetjes eruitzien. En vandaag zag ik dat aan de trosjes waar de eerste bloemetjes groeiden nu groene bolletjes hangen die bessen zullen worden.

Echt leuk dat hij het zo goed doet <3 Om de paar weken krijgt 'ie fruitkorrel. Op naar de eerste besjes :)

Na morgen gaan de sugarbabies naar elk hun eigen bak. Zal dan eens foto's maken. Ik vind het toch echt een groot voordeel van een balkon dat je per plant de bodem kunt kiezen. Voor de sugarbabies wordt 't voornamelijk dat spul met kokos, gemengd met een beetje moestuingrond omdat ik die nou eenmaal nog heb liggen :Y)