de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:44

Iemand verstand van groeilampen?
Puur voor opkweken, ik had al begrepen dat ik in principe alleen blauw licht of combi licht moet hebben.
Een hele domme vraag, wij hebben deze lamp al staan in huis. Kan ik dit gebruiken? (Philips Wiz)
Ik ben er echt al dagen over aan het lezen maar ik kom er gewoon echt niet uit _O-
https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-sma ... YvEALw_wcB

Oh en ik heb eindelijk een soort-van bericht van mijn zaden, postNL mailde zondag dat mijn pakket is aangemeld. Dus ik ga straks alle kweekbakjes ophalen op de tuin en schoonmaken :))

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:47

Mijn man heeft de hazelaar gesnoeid. Ik lees verschillende dingen over het stekken.
Iemand ervaring met hazelaar stekken , heeft het überhaupt kans zo bijna in voorjaar?

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:42

Ik heb gewoon een paar takken in de grond geduwd.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:27

Macs schreef:
Iemand verstand van groeilampen?
Puur voor opkweken, ik had al begrepen dat ik in principe alleen blauw licht of combi licht moet hebben.
Een hele domme vraag, wij hebben deze lamp al staan in huis. Kan ik dit gebruiken? (Philips Wiz)
Ik ben er echt al dagen over aan het lezen maar ik kom er gewoon echt niet uit _O-
https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-sma ... YvEALw_wcB

Oh en ik heb eindelijk een soort-van bericht van mijn zaden, postNL mailde zondag dat mijn pakket is aangemeld. Dus ik ga straks alle kweekbakjes ophalen op de tuin en schoonmaken :))


Ik heb geen verstand van groeilampen maar ga het nu wel testen. Ik heb deze: https://www.intratuin.nl/intratuin-kwee ... 47-cm.html
Vorig jaar in de super sale gekocht voor een paar euro. Ik heb hem vandaag aangezet dus we zullen zien of het wat is.

Ik vond dit wel een interessant artikel over groeilampen: https://www.floorsmoestuin.nl/post/plan ... der%20lamp.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 07:45

Vanaf volgende week heeft Lidl weer zaden in de winkel liggen :D

Ik denk dat ik maar even niets moet halen want ik heb nog heel veel.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:04

Goed dat je het zegt, ik ben nooit teleurgesteld door de zaden van Lidl

Wel over mijn Vreeken bestelling :+ de soorten die ik zo graag wilde dat ik toch daar bestelde, waren uiteindelijk toch niet leverbaar.
Heb bijna 4 weken gewacht.
Ik zoek nog spons komkommer en ik wil dit jaar graag een énorme vleestomaat. Zit te denken om bij moestuin advies te bestellen. Wel balen van de verzendkosten dan.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:44

Heeft zaad en zo dat misschien niet.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:09

Macs schreef:
Goed dat je het zegt, ik ben nooit teleurgesteld door de zaden van Lidl

Wel over mijn Vreeken bestelling :+ de soorten die ik zo graag wilde dat ik toch daar bestelde, waren uiteindelijk toch niet leverbaar.
Heb bijna 4 weken gewacht.
Ik zoek nog spons komkommer en ik wil dit jaar graag een énorme vleestomaat. Zit te denken om bij moestuin advies te bestellen. Wel balen van de verzendkosten dan.


Ik ben ook erg tevreden over de Lidl zaden. Bijvoorbeeld de niet woekerend courgette plant ik elk jaar met veel opbrengst.

Afgelopen week toevallig bij moestuinadvies besteld. Olifanten knoflook en asperge planten. Ik wou hun graag supporten omdat ik ze ook volg op social media en de podcast trouw luister.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:02

Moestuinadvies heeft leuke dingen :j

Ik zit hier te twijfelen of ik 1 en ander met dakgoten wil doen, qua aardbeienplanten en voorzaaien enzo.
Maar ik loop een beetje tegen het idee aan dat het misschien niet zo'n goed idee is om met PVC te werken want wellicht is dat niet zo gezond / nemen planten daar wat van op dat je niet in je lijf wil?
Durf er daarom al jaren niet aan te beginnen :=

Maar ik vind het idee zo leuk en handig altijd.... maarja om nou een RVS goot te doen dat wordt wel weer erg prijzig :=

Ik heb de indruk dat mensen er niet zo mee bezig zijn om te denken aan de opname van schadelijke stoffen door de planten waar ze van eten, of is er ergens toch wat info over te vinden wat jullie weten....?

De tips van planten in dakgoten, ouwe pallets (die met weetikwat behandeld kunnen zijn...) en allerlei plastics en oud spul met verf en lak en alles, vliegen je om de oren en dan voel ik me altijd een beetje een zeikerd dat ik me afvraag in hoeverre je daar nou vervelende stoffen door binnen zal gaan krijgen.

Aan de andere kant zal je al snel hebben dat voedsel dat je koopt of zelf kweekt met allerlei kunststoffen in aanraking is geweest door allerlei kweekbakjes en de meest moderne gekunselde kweekmedia waar 1 en ander op gekweekt tegenwoordig, water dat door allerlei kunststof buizen wordt aangevoerd enz.

Maar wellicht gaat kweken in PVC toch wat verder dan dat?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:29

Ik heb daar ook wel eens over na zitten denken. Ik gebruik nu van die balkonbakken voor de aardbeien. En dat zou ook pvc kunnen zijn, geen idee. Maar het is al zó lastig al dan niet onmogelijk om uit te vinden waar al je materiaal van gemaakt is, waar je grond vandaan komt, zit er pfas in, en andere chemische middelen.. Ik probeer maar gewoon zo veel mogelijk buiten in de tuin te planten, met mest van de paarden waarbij ik mest na een wormkuur apart afvoer, en dan af en toe wat planten in onbekende potten en met potgrond uit de winkel, ach, daar probeer ik maar niet te veel over na te denken want dat is geen doen :+

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:43

Moestuinadvies is een leuk team inderdaad :j. Ik ga ze live ontmoeten op de moestuinbeurs.

PMarena, ik denk daar ook over na. Sowieso geen behandeld hout in mijn tuin en meer van dat soort dingen. Nou heb ik op het moment even geen moestuin :\ , maar dat maakt niet dat ik niet al volop bezig ben met het plannen van dingen. Er zijn gelukkig zat leveranciers die verantwoorde spullen aanbieden.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:15

Ja die mest van de paarden is ook zoiets....Mareentje is inmiddels minstens 30 jaar oud en krijgt sinds een paar maanden cushing pilletjes. Wat doet dat met de mest.... zou daar iets van achterblijven...

Ik zit vooral aan regenpijp te denken omdat ik elk jaar weer met het erwten- en bonen probleem zit :=
Dan kweek je die dingen voor, allemaal prima. Maar bij het uitplanten is het teveel gedoe vind ik. Want er komt altijd wat tussen waardoor de planten groter zijn dan je zou willen, en al helemaal met elkaar verstrengeld zijn weet je wel :=

Zie ze dan maar eens los te krijgen en netjes op de plek te zetten. Ik vind het een vreselijk gepruts waarbij teveel plantjes afbreken. Wil ze voortrekken in een langwerpige bak waar ik de zijkant uit kan halen en zó het hele rijtje in een geultje in de tuin er uit kan schuiven. Lijkt me heerlijk *\o/*

Maar volgens mij bestaan zulke bakken niet. Ik heb ze nog nooit kunnen vinden in ieder geval :=

Een regengoot zou dé oplossing kunnen zijn. Maarja PVC vind ik niet aansprekend en zink of RVS is meteen weer zwaar en duur denk ik...

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:24

Soms zijn die dingen ook wel op Marktplaats te vinden, even zoekopdracht aanmaken.

Bedankt voor de heads-up over de Lidl, die moet ik dan mijden de komende tijd. Heb laatst mijn voorraad netjes in mappen gedaan en ik heb echt al veel te veel :+ Was vorig jaar wel heel erg tevreden over hun zaden en opkomst daarvan! Gelukkig nog genoeg over voor dit jaar.

Waar zaaien jullie in voor? Ik wil ook wat dingen starten alvast.

Wie heeft ervaring met een warmte matje? Waar heb je die gehaald als het een succes was? Het is hier in huis meestal 12-16 graden dus niet heel lekker voor warmte minnende zaden.

Ik ben van afdeling beetje kop in het zand vwb stoffen ergens in, als ik daar ook nog over na moet denken dan ontploft mijn hoofd helemaal met alles wat er nu al moet gebeuren...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:51

Pallets hebben een ingebrand "label", HT = heat treated, die hebben dus niks anders gehad dan een droogoven als anti beestjes, etc. behandeling. CT = chemical treated wil je inderdaad niet hebben.
Zat eenmalig gebruik pallets te vinden voor niks (winkel vragen). Ja rot weg na 2-3 jaar buiten, maar dan is het draai/vis de schroeven er uit, kiep het onderop de composthoop en maak een nieuwe.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:24

Voorzaaien doe ik vooral met perspotjes, ik vind dat zo’n heerlijke uitvinding <3 allemaal naast elkaar in een wasmachine-bak.. Ik heb een paar heel oude foto’s kunnen vinden:
Afbeelding
Afbeelding

Warmtematjes heb ik ook ervaring mee. Die van mij komen van Ali, en het werkt perfect. Ik gebruik ze alleen voor het kiemen van zaden die veel warmte nodig hebben als peper/paprika en watermeloen. Zodra de gekiemd zijn gaan ze de tuinkamer in.
Mijn tuinkamer is heerlijk licht, kan overdag snel opwarmen door de zon, maar koelt ook snel af. En het vriest er nooit. Dat blijkt echt ideaal voor sterke plantjes. Ze groeien niet heel hard, maar wel heel stevig.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:36

En wat gebruik je qua aarde/compost?

Warmte matjes Ali, check. Straks even kijken.

Perspotjes heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar in de kas (en dan in dichte bakken). Was geen succes, vergeten water te geven. Ik heb nu mini kasjes voor in huis weer, daar ben ik hopelijk iets beter in.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:52

Ons huis in nog niet verwarmd. Het is dus eigenlijk net een kas; het vriest niet maar is ook niet echt heel warm. Ik wacht dus nog even met voorzaaien. Al wil ik dit jaar wel op tijd beginnen met de pompoenen en proberen ze al wat eerder naar buiten te doen. Ik heb nu namelijk 3 'bakken' van aan elkaar geknoopte pallets helemaal vol zitten met paardenmest en strooisel. Dan staan ze dus een meter van de grond af en in een hoop die van binnen veel warmte genereerd. Ik hoop dat ze daarin overleven als ik ze bijvoorbeeld eind april al naar buiten zet. Sommige van de rassen die ik heb zouden namelijk best baat hebben bij een langer groeiseizoen om goed aan de plant te kunnen rijpen. Dat komt de bewaarbaarheid ook ten goede. Het enige waar ik dan nog een beetje bang voor ben is vraat van slakken en ratten.

Ik loop wel al achter in de tuin omdat ik mijn fruitbomen nog moet snoeien en enten. Hopelijk komende week. Dan komen er ook weer wat nieuwe rassen binnen. :)

En het plan is om dit jaar granen in onze berm te zaaien. Heeft er hier iemand ervaring met graan gewassen? Moet je bijvoorbeeld veel extra zaaien om tegen vraat op te kunnen?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:21

Malenka schreef:
Ons huis in nog niet verwarmd. Het is dus eigenlijk net een kas; het vriest niet maar is ook niet echt heel warm. Ik wacht dus nog even met voorzaaien. Al wil ik dit jaar wel op tijd beginnen met de pompoenen en proberen ze al wat eerder naar buiten te doen. Ik heb nu namelijk 3 'bakken' van aan elkaar geknoopte pallets helemaal vol zitten met paardenmest en strooisel. Dan staan ze dus een meter van de grond af en in een hoop die van binnen veel warmte genereerd. Ik hoop dat ze daarin overleven als ik ze bijvoorbeeld eind april al naar buiten zet. Sommige van de rassen die ik heb zouden namelijk best baat hebben bij een langer groeiseizoen om goed aan de plant te kunnen rijpen. Dat komt de bewaarbaarheid ook ten goede. Het enige waar ik dan nog een beetje bang voor ben is vraat van slakken en ratten.

Ik loop wel al achter in de tuin omdat ik mijn fruitbomen nog moet snoeien en enten. Hopelijk komende week. Dan komen er ook weer wat nieuwe rassen binnen. :)

En het plan is om dit jaar granen in onze berm te zaaien. Heeft er hier iemand ervaring met graan gewassen? Moet je bijvoorbeeld veel extra zaaien om tegen vraat op te kunnen?


Heb je een foto van die pallet bak?
Klinkt als best goed idee
Pompoen en op mesthoop werkt ook goed maar loop er steeds tegenaan dat de hoop geleegd moet terwijl pompoen nog niet klaar is!

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:31

Geen foto. Maar het is vrij simpel; 4 pallets rechtop in een vierkant, in de hoeken aan elkaar geknoopt met strotouwtjes. Elke volgende 'bak' die je er aan vastknoopt heb je dan nog maar 3 pallets voor nodig. Tegen de binnenkant zet ik bruin karton en dan maar vulklen met mest. Niet de meest elegante oplossing. Maar het staat stevig en bied veel ruimte. Mogelijk dat ik zelfs plantjes langs de zijkant tussen de planken door ga planten. Simpelweg het karton insnijden en gaan.

Ze staan er omdat ik uiteindleijk veel compost nodig heb voor dat deel van de tuin. Voor het bouwen is daar namelijk veel zand gestort. Dat zorgt ervoor dat het er niet overstroomd en dat is heel fijn. Maar planten hebben natuurlijk meer nodig. Als de pompoenen er aan het eind van het jaar uit zijn snijd ik de strotouwtjes door, haal de pallets weg en dan heb ik als het goed is bijna 3 kuub aan mooie compost op de locatie waar ik het nodig heb.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:52

Gisteren rode kool uit eigen tuin gehad. Er staat nu alleen nog wat boerenkool.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:00

Interesse peiling:

Ik wil zaterdag 15 of zondag 16 juni een workshop dag oculeren (zomer enten) organiseren bij mij in het voedselbos, in Budel. Gegeven door Martijn Aalbrecht van De Voedselboss.

Is hier interesse in en zo ja, welke dag?

De kosten zullen €85 pp zijn incl 2 fruitboompjes.

Als er genoeg interesse is ga ik het regelen, anders niet namelijk :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:19

Prairy schreef:
Soms zijn die dingen ook wel op Marktplaats te vinden, even zoekopdracht aanmaken.

Bedankt voor de heads-up over de Lidl, die moet ik dan mijden de komende tijd. Heb laatst mijn voorraad netjes in mappen gedaan en ik heb echt al veel te veel :+ Was vorig jaar wel heel erg tevreden over hun zaden en opkomst daarvan! Gelukkig nog genoeg over voor dit jaar.

Waar zaaien jullie in voor? Ik wil ook wat dingen starten alvast.

Wie heeft ervaring met een warmte matje? Waar heb je die gehaald als het een succes was? Het is hier in huis meestal 12-16 graden dus niet heel lekker voor warmte minnende zaden.

Ik ben van afdeling beetje kop in het zand vwb stoffen ergens in, als ik daar ook nog over na moet denken dan ontploft mijn hoofd helemaal met alles wat er nu al moet gebeuren...


Ja heb al op Marktplaats gekeken, maar is dan al snel ouwe zooi en wie weet wat daar dan weer uit vrijkomt :P

Voorzaaien.... ik heb allerlei dingen geprobeerd maar nog niet hèt ideale gevonden. Ik blijft het super irritant vinden om de plantjes dan uiteindelijk ergens uit te moeten prutsen. Zat afgelopen dagen te kijken naar deep root trays, die wat hoger zijn en met een gat onderin zodat je de plantjes er makkelijk uit omhoog kan duwen. Dat lijkt me wel wat, dat je niet van bovenaf hoeft te prutsen met trekken aan het plantje / lepelen en de boel daarbij een beetje beschadigen....

Maar als ik dan even verder denk dan zie ik het toch niet helemaal voor me hoe dat echt makkelijk gaat zijn. Dus ik heb net toch maar eindelijk een pers besteld. Daarbij lijkt het me wel weer frustrerend dat (zal je zien...) die blokjes dan toch uit elkaar zullen gaan vallen ofzo... maar in principe is dat dan volgens mij de enige echt handige manier om je plantjes niet ergens uit te moeten prutsen.

Ik wil dan zo'n pers van 4 blokjes van 5x5x5 cm en dan met dat vierkante blokje er in zodat er een vierkante holte ontstaat in je persblokje. Het idee is dat je in die vierkante holte, een veel kleiner persblokje kan doen waar je eerst in zaait.

Zie vanaf ongeveer 14 minuten:


Maar ik wil dan gewoon een beetje voorzaai-vermiculiet dat ik nog heb liggen, in dat vierkantje doen en daar het zaadje in doen. Idee is dat ik dan gewoon kan blijven voorzaaien in vermiculiet (wat mij prima bevalt) maar dan niet meer de zaailing over hoef te planten, omdat hij zelf gewoon het grondblokje in gaat wortelen *\o/* -------------- Tot zover de theorie :')

Ik heb 2x een waterbed gehad in de afgelopen 25 jaar en daarvan hebben we de warmtematjes nog liggen. Die zou ik zó kunnen gebruiken als ik wil, maar heb nooit de behoefte gehad.

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:22

Perspotjes heb ik vorig jaar gedaan, maar stonden in de kas dus te weinig water gehad want vergeten. Dit jaar dus in huis voor zaaien. Ze bleven wel goed in elkaar zitten op zich.

Al moet ik zeggen dat ik het rechtstreeks zaaien vorig jaar, omdat ik te laat was doordat de bakken er nog niet waren, echt wel dikke prima vond. Scheelt echt veel gedoe en werk.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:38

Ik doe het voorzaaien juist binnen, zodat ik makkelijker in de gaten kan houden wat er gebeurt :)
Op een gegeven moment heb je toch een verzameling wat oudere zaden en dan wil ik graag in de gaten houden of er nog wat opkomt :=

We hebben geen kas en direct in de moestuinbakken komt er toch allerlei ander spul op altijd.
Dan vraag ik me af of dat iets of niets is zeg maar := En ik moet er ook speciaal naartoe lopen. Wordt het weer opgevroten door beesten.....

Vandaar dat ik liever begin met herkenbare plantjes die het gewoon doen, zodat ik weet dat de moestuin "bezig" is zeg maar +:)+

Dat eerst laten ontkiemen in een zakje / CD-doosje / keukenrolpapiertje vind ik zo'n gedoe.... ik hoop dat de perspotjes met vermiculiet in het gaatje, een aantal ergernissen / gedoe wegnemen. En dat er niet veel ergernissen voor in de plaats komen :P

Grootste potentiële risico dat ik zie is dus het uit elkaar vallen. En dat het blokje eigenlijk al snel te klein is omdat het er niet op tijd van komt om uit te planten := En dat ik moet bedenken waar ik de blokjes dan precies in ga zetten. Maar even bakjes verzamelen binnenkort en een plan de campagne maken :)

Ik zat ook al te denken aan een grote bak met van die lade-verdelers (van die kammetjes weet je wel?) in hokjes verdelen. Zodat je vierkantjes krijgt. En als de plantjes dan uitgeplant kunnen worden, gewoon die kammetjes er uit halen zodat je de plantjes makkelijk op kan pakken. Maar uiteindelijk kom je dan eigenlijk nog steeds uit op dat het een stevig genoeg blokje moet worden. Kan je net zo goed meteen met die pers aan de gang.

Ik zou alleen willen dat er ook hogere blokjes mee gemaakt konden worden.
Van een cm of 10 ofzo, zodat je wat meer tijd hebt om uit te planten :=

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:11

Malenka schreef:
Ik heb besloten het in mijn hoofd anders te gaan benaderen. Vorig jaar hadden we veel pech met dieren die onze oogst opaten. Maar ik realiseerde me ergens in de afgelopen dagen dat we met betrekking tot bepaalde producten wel geheel in onze eigen behoefte voorzien. Zo hebben we pompoen, knoflook, Oca, bladkool en aardperen genoeg. En op den duur lukt dat met het fruit ook helemaal want dat gaat al de goede kant op. Het heeft gewoon meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Wat ik nu wil doen is dat zelfvoorzienend zijn elk jaar met een soort of twee uitbreiden. Zijn het er meer dan is dat mooi meegenomen. Maar dit voelt haalbaar. En ik zie vorig jaar opeens niet meer als mislukking. Want ik hoef dus bijvoorbeeld nooit pompoen en knoflook te kopen. En dat is al prachtig!



Mooie benadering! Nu ik op het afgelopen seizoen terugkijk is het bij ons hetzelfde qua knoflook en jam. Ik heb gewoonweg nog 9 poten met jam staan. Er gaat ongeveer een pot in de week doorheen. Allemaal van eigen fruit (en fruit wat bij de paarden groeit). Knoflook ben ik ook nog niet doorheen. Die groeit ook alweer goed in de tuin! Er staat een dubbele hoeveelheid ten opzichte van vorig jaar. Ik ben dol op knoflook :+

Nu een beetje bezig met de planning voor komend jaar. Dit weekend wil ik de peper gaan zaaien, 2 soorten. Mooie ronde, lekker om te vullen met roomkaas of te wekken.

Tomaten gaan elk jaar eigenlijk best wel goed, maar zou 3x zo veel planten willen. Maar moet keuzes maken he...

Dit jaar wil ik ook een stukje tuin vrij gaan maken om droogbloemen en snijbloemen op te kweken. Ik koop nooit bloemen, maar vind het wel tof om verse bloemen in huis te hebben. Dahlia's en Zinnia's ben ik daarom ook dol op.