de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:05

:D Waar dit topic al niet goed voor is. Gelukkig heb ik in mijn tuin geen plek meer.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:47

DeMolenhoek schreef:
Kiwibes! Al veel over getwijfeld. Is dat lekker? Kun je het met iets vergelijken?

Echt heel erg lekker. Het eet weg als druiven, zelfde grootte en met schil eetbaar, is alleen niet knapperig zoals een druif kan zijn maar lekker zacht en zoet. Schil ks zachter dan een druif en onbehaard. Gewoon echt te lekker voor woorden. Absolute aanrader.
Net als moerbeien, die heeft ook niemand terwijl dat het lekkerste op aarde is (wel de echte grootvruchtige rassen, moerbeiboom.be)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 15:54

DeMolenhoek schreef:
Ik heb hem net gegoolget en hij is prachtig :D Wil hem nu ook maar in België niet direct te verkrijgen.

Mijne komt bij kwekerij baggelhof vandaan. Rood van binnen.
Heb ook peren die rood van buiten zijn, oa de red williams. Knalrood zo mooi! Heb trouwens ook een geel groen gestreept ras, de schweizer hose peer. Om nog maar even extra het hebbe hebbe aan te wakkeren haha.
Palmaverde is inderdaad top. Niet verwacht vanwege de neppige fotos op de site maar de planten waren prima

Inmiddels is er bij mij een gaashekwerk geplaatst rond de paardenwei, wat betekent dat ik 150 meter aan plek voor klimmers heb!!
Gisteren de suikerbraam asterina geplant tweemaal, en de japanse wijnbes had ik al gestekt dus die heb ik uitgeplant, samen met boysenbes, loganbes, doornloze bramen, kiwibessen, kiwi's, druiven...
Heb nu nog amerikaanse wijnbes besteld en witte braam (want mijn vorige is volgens mij doodgegaan, nog niet van kunnen eten), en nog heel veel rassen doornlozen braam. Ook de zwarte en paarse framboos zet ik tegen dat hek want die maken mega lange slappe ranken.
Er komt ook wat akebia tussen te staan, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar de fruitpulp, en wat rozen voor de sier

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:08

Ik word plaatsvervangend jaloers Dorine! Alhoewel wij ook heel wat fruit en kleinfruit hebben.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:45

Stop Dorine, ik wil nu weer zoveel extra :D Ik twijfelde altijd over de kiwibes ivm niet zelfbestuivend maar ga het dan toch maar een kans geven :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:27

DeMolenhoek schreef:
Stop Dorine, ik wil nu weer zoveel extra :D Ik twijfelde altijd over de kiwibes ivm niet zelfbestuivend maar ga het dan toch maar een kans geven :D

Ja zeker doen! Het is even wachten maar dan heb je ook wat. Wat ik dan dus heb is dat ik dan weet van oke die kiwibes gaat pas na 5/6 jaar dragen, dan moet ik ZO SNEL MOGELIJK aanplanten. En stel het is zo lekker dat ik wel 20 rassen wil, kan ik maar beter dat nu aanplanten anders ben ik al 10/12 jaar verder.
Datzelfde "probleem" heb ik dus ook met de pawpaw en walnoten/hartnoten/boternoten/bitternoten/pecannoten/hazelnoten/kastanjes dus dat moet allemaal ook NU NU NU HEBBE HEBBE HEBBE. Dus ja het is nu wel heel veel werk maar heb er op deze manier ook zo snel mogelijk profijt en dus beloning van.
Ik ga ook regelmatig naar kwekerijen zodat ik eerst kan proeven en dan op basis daarvan kies wat ik koop en weet ik ook wat ik kan verwachten.
De kiwibessen zijn allemaal even lekker, pawpaw vond ik ook echt wel lekker. En de moerbeien waren gewoon bizar, nog nooit zoiets lekkers gegeten.
Het kleinfruit gaat natuurlijk wel heel snel, eerste of tweede jaar vrucht. De combi maakt het zo leuk want dat kleinfruit doet het altijd.
Kruisbessenproeftuin is ook een aanradee trouwens

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 21:21

Mijn radijzen hebben het zwaar gehad met de storm.. ze zijn zowat allemaal weggespoeld (ondanks de goede afwatering, het was gewoon een kwestie van hagel).
Dus ik heb een poging gedaan om wat te redden en te herplanten.. Ik hoop dat ze het nog redden anders plant ik nog gauw een nieuwe groep voordat het echt té warm word.
Mijn paprikaplant heeft wel enorm genoten van het warme weer en heeft besloten om zo'n 20 knoppen te maken. Die ga ik morgen een beetje uitdunnen.
Vandaag ook de eerste bladeren van de spinazie geoogst en die waren echt super lekker!

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:01

Mijn spinazie was ontploft door het weer afgelopen week. Ik had zondag alle planten al kaal gesnoeid, maar ik kon gisteren weer en kreeg het dubbele van wat ik zondag had :oo
De aardbeien vind ik dit jaar tegenvallen qua smaak. Uit de winkel en van de groenteboer zijn ze heerlijk, maar dat halen ze hier uit de tuin echt niet.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:55

Interessant al dat fruit, heb nu alleen besjes, aardbeien, frambozen en een pruimenboom. De kersenboom heeft het opeten van de bast door de minipaardjes niet overleefd . Weet alleen niet zeker nog of ik hier blijf wonen, dus vindt het zonde om teveel vaste planten te kopen.


Ik krijg spinazie hier echt niet aan de praat, als het al op komt eten de slakken het op hoe doe je dat Judith?
De nieuw Zeelandse spinazie in mijn keyhole garden doet het wel goed trouwens, maar die moet wel nog groter worden voor we daar van kunnen eten.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:11

Mijn spinazie is bloemen aan het maken.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:17

Ja, het is goed weer voor doorschieten.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:25

Lisette03 schreef:
Ik krijg spinazie hier echt niet aan de praat, als het al op komt eten de slakken het op hoe doe je dat Judith?


Geen idee, hij doet het gewoon perfect. Er wordt wel heel iets aan gegeten door vogels of slakken, maar dat is echt minimaal.
Vorig jaar helemaal geen spinazie gehad met dank aan ontsnapte kippen, dus dit is wel heel welkom :)

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:04

Waar bestellen jullie (kleine) potjes voor o.a. jam?
Ik zoek kleine potjes 30 - 50 ml voor de eigen gemaakte sambal.
Dus kleine glazen potjes met draaideksel.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:09

Dille & Kamille, als de kringloop me niet kan helpen.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:34

Ik haal bij de xenos.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:45

Welkoop heeft ook veel verschillende potjes, maar ik haal meestal bij de Xenos.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:51

DeMolenhoek schreef:
Stop Dorine, ik wil nu weer zoveel extra :D Ik twijfelde altijd over de kiwibes ivm niet zelfbestuivend maar ga het dan toch maar een kans geven :D


Ik was vandaag weer eens aan het googlen voor mijn voedselbos, en kwam daarbij de Kwekerij Zoete Wei tegen, zitten in de buurt van Mechelen. Die hebben bloedappels ;) Misschien ook wel wat voor jou DMH :) 10-11 augustus hebben ze open dag, dan ga ik daar ook even een kijkje nemen. Hebben veel leuke, ook aparte dingen.

Ik kwam ergens anders (godzijdank ben ik alweer vergeten waar, kost weer geld en barst nu van de vijgen :+ ) Tijgervijgen tegen. Die hebben een mooi geel-groen gestreept velletje *\o/*


Dorine92 schreef:
Ja zeker doen! Het is even wachten maar dan heb je ook wat. Wat ik dan dus heb is dat ik dan weet van oke die kiwibes gaat pas na 5/6 jaar dragen, dan moet ik ZO SNEL MOGELIJK aanplanten. En stel het is zo lekker dat ik wel 20 rassen wil, kan ik maar beter dat nu aanplanten anders ben ik al 10/12 jaar verder.
Datzelfde "probleem" heb ik dus ook met de pawpaw en walnoten/hartnoten/boternoten/bitternoten/pecannoten/hazelnoten/kastanjes dus dat moet allemaal ook NU NU NU HEBBE HEBBE HEBBE. Dus ja het is nu wel heel veel werk maar heb er op deze manier ook zo snel mogelijk profijt en dus beloning van.
Ik ga ook regelmatig naar kwekerijen zodat ik eerst kan proeven en dan op basis daarvan kies wat ik koop en weet ik ook wat ik kan verwachten.
De kiwibessen zijn allemaal even lekker, pawpaw vond ik ook echt wel lekker. En de moerbeien waren gewoon bizar, nog nooit zoiets lekkers gegeten.
Het kleinfruit gaat natuurlijk wel heel snel, eerste of tweede jaar vrucht. De combi maakt het zo leuk want dat kleinfruit doet het altijd.
Kruisbessenproeftuin is ook een aanradee trouwens


_O- _O- _O- Wat ontzettend herkenbaar _O- Ik wil ook alles snelsnelsnel haha. Ik ga nog een hek verplaatsen waardoor er een strook bos (ca 2500m2) bij de weide getrokken wordt zodat we het bos ook meer kunnen gaan gebruiken. Ik heb subsidie van de provincie gehad voor o.a. een struweel, die ga ik nu meer samen met het bos trekken, waardoor ik weer meer ruimte heb voor het echte voedselbos :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:05

@Prairy ahh dat ben jij. Ik volg je topic ook
De zoetewei is top. Ben daar al 2 keer geweest. Aardige man en hij heeft veel leuke dingen. Wel nog klein vaak maar het meeste doet het wel
De kruisbessenproeftuin is ook superleuk. Zit ook in belgie en hebben superveel bijzonder kleinfruit.
Voor abrikozen en perziken en amandelen ga ik naar wind in de wilgen. Echt fantastisch. En er komt in het najaar een bestelling uit polen. Mocht er nog iemand interesse hebben in een dwergmoerbeiboompje (wordt zo'n 2,5 meter) dan even pb want ik laat er 50 komen en er zijn er nog een aantal over

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:09

Heb je toevallig een website oid van die uit Polen? Ben nog op zoek naar leveranciers. Vandaag nog een mail gestuurd voor een prijsopgave naar Hans Kluijt (pawpawguy).

Heb je van die dwergmoerbei dan de zwarte over? Of beide? Ik had eigenlijk in gedachten om grote te planten, maar op zich zijn kleine ook helemaal prima. Kan ik meer bomen kwijt :=

Topic moet ik weer eens bijwerken, genoeg gedaan op zich, maar weinig zichtbaar :) Het gaat allemaal zo traaaaggggg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:14

Bedankt voor de tip en het aanbod! Ga er zeker gebruik van maken :)

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:12

Prairy schreef:
Heb je toevallig een website oid van die uit Polen? Ben nog op zoek naar leveranciers. Vandaag nog een mail gestuurd voor een prijsopgave naar Hans Kluijt (pawpawguy).

Heb je van die dwergmoerbei dan de zwarte over? Of beide? Ik had eigenlijk in gedachten om grote te planten, maar op zich zijn kleine ook helemaal prima. Kan ik meer bomen kwijt :=

Topic moet ik weer eens bijwerken, genoeg gedaan op zich, maar weinig zichtbaar :) Het gaat allemaal zo traaaaggggg :+

Van moerbei heb ik geraldi dwarf over dat zijn zwarte vruchten. Die uit polen is een restpartij, al in 2018 besteld en is dus op
Vaak als je op bijzondere soorten zoekt kom je vanzelf op websites die dat verkopen, ook in het buitenland.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:35

Iedereen de storm van gisteren een beetje goed doorgekomen. Moest alleen een stokje extra erbij zetten voor appelboompje. En 1 aardappelplant net boven de grond afgebroken.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:19

Sorry dat ik hier kom binnenvallen, maar ik heb een probleempje met een rat. :')


Ik was net m'n aubergines aan het planten, en ik zat met m'n rug naar het aardbeienveldje toe. Zie ik iets heel hard langsrennen vanuit m'n ooghoek. Ik dacht een konijn; dat zou een goed verklaring zijn geweest voor het feit dat m'n sla het maar niet wil gaan doen.

Zie ik tot m'n grote verbazing dat de aardbeienstruikjes bewegen, en zit er een groot, bruin beest. Terwijl ik op 2 meter afstand zit te tuinieren en m'n pa op 3 meter afstand staat te zagen! Hoe brutaal!

Het bleek dus een rat te zijn, en ik zie 'm daar gewoon op klaarlichte dag de mooiste, rijpete aardbei plukken en er vervolgens heel hard mee wegrennen. #) Dag aardbei.


Ik kan niet zeggen dat ik de rat ongelijk geef aangezien ik hetzelfde zou doen in zijn plaats, maar blij ben ik er niet mee. Hoe kom ik er vanaf? Hij was zonder staart al wel echt iets van 25 cm lang.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:01

Marcella schreef:
Iedereen de storm van gisteren een beetje goed doorgekomen. Moest alleen een stokje extra erbij zetten voor appelboompje. En 1 aardappelplant net boven de grond afgebroken.

Nee hier twee appelbomen omgevallen. Stom gedoe die stormen

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:40

Resistance schreef:
Sorry dat ik hier kom binnenvallen, maar ik heb een probleempje met een rat. :')


Ik was net m'n aubergines aan het planten, en ik zat met m'n rug naar het aardbeienveldje toe. Zie ik iets heel hard langsrennen vanuit m'n ooghoek. Ik dacht een konijn; dat zou een goed verklaring zijn geweest voor het feit dat m'n sla het maar niet wil gaan doen.

Zie ik tot m'n grote verbazing dat de aardbeienstruikjes bewegen, en zit er een groot, bruin beest. Terwijl ik op 2 meter afstand zit te tuinieren en m'n pa op 3 meter afstand staat te zagen! Hoe brutaal!

Het bleek dus een rat te zijn, en ik zie 'm daar gewoon op klaarlichte dag de mooiste, rijpete aardbei plukken en er vervolgens heel hard mee wegrennen. #) Dag aardbei.


Ik kan niet zeggen dat ik de rat ongelijk geef aangezien ik hetzelfde zou doen in zijn plaats, maar blij ben ik er niet mee. Hoe kom ik er vanaf? Hij was zonder staart al wel echt iets van 25 cm lang.


:') wat een bijdehandje. Net eroverheen doen? Eventueel met roeden eronder zodat de planten de ruimte hebben.