Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 13:07

Hier in Griekenland is het ook moeilijker en ik moet zeggen dat ik wat minder streng doe zo op vakantie/best wel wat vlees eet. Maar als er een vega optie op de kaart neem kies ik die. Ik heb al een lekkere vega burger gehad (was een soort aardappelpuree schijf met mini groentjes erin) en een wrap met gegrilde groenten en een fris soort courgetteprutje. Heel lekker! Het schijnt ook dat de Grieken zelf helemaal niet elke dag vlees eten, volgens een serveerder hier. Achja, ik maak me niet druk, ik geniet {:}

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:30

Herkenbaar inderdaad! Ik kom ook heel vaak in Frankrijk, ook langere periodes achtereen, maar koop daar gewoon geen echte vleesvervangers. Thuis doe ik dat ook niet meer. In een restaurant neem ik gewoon pizza/pasta (wel even het restaurant erop uitzoeken) maar meestal kook ik gewoon zelf, zonder speciale vervangers. Dat doe ik inmiddels thuis ook. Ze zijn wel lekker, maar er zit ook een hoop zooi in.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:40

Toen ik in Frankrijk was vorig jaar hadden ze juist mega lekkere vegetarische vleesvervangers! En dat was niet een grote stad of zo, maar ergens dicht bij Rompon in Zuid-Frankrijk. Heel veel keuze hadden ze inderdaad niet, maar wel een hele goede kipfilet-vervanger :9

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:12

Yep en vanmiddag was het weer raak. We gingen met vrienden die voor onze paarden hadden gezorgd uit eten in best wel een net goed restaurant hier vlakbij. Ik had besloten om vegetarisch me voor te stellen (principieel dus) om te checken of ze er iets van bakken zodat ik het wel/ niet kan aanbevelen bij onze gasten van de Fermette.
Dus van te voren aangegeven dat er één vegetariër bij was.
Toen ik aankwam, en iedereen het menu had gekozen, vroeg de dame wat ik wilde eten waarop ik aangaf dat ik een vegetarisch menu had aangevraagd %) . Daar wist ze dus niets van→ slechte zaak dus.
Dus wij samen het menu gekozen. Voorgerecht→ tomaten, stukjes ui, klein stukjes prei met wat kaas plakjes met heerlijke dressing. Simpel maar echt wel smakelijk. Hoofdgerecht, frietjes, klein beetje brocoli, en een omelet die veels te zout was :\ . Eigenlijk te eenvoudig, ik doe het zelf vele male beter :o . Het toetje was wel weer super, namelijk eigen gemaakte tiramushi. Veganistisch is onmogelijk, vegetarisch ga ik dus geen reclame voor maken. Ik vond het best wel ernstig dat voor mijn menu evenveel werd gerekend als de 3 andere menu's. Niet goed dus.
Vanavond vroeg ik voorzichtig aan manlief wat hij van mijn menu vond. Waarop hij aangaf, dat hij het wel heel erg eenvoudig vond en een beetje schaamtevol. Dat ik dat beter niet kan aanbevelen aan de toeristen.
Dus de volgende keer ga ik gewoon weer voor vis. Ik ben daarin gelukkig niet principieel en vind vis ook lekker. Maar goed is dat dus niet.
Een topper was wel het aperitief non alcohol. Zo vreselijk lekker zonder enige druppel alcohol (ik was de BOB). Die vond ik zo top, dat ik daar nooit meer een aperatief met alcohol neem want die zijn € 8,-- per stuk en die van mij maar € 3,-- per stuk en echt zaaaalig.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:01

Zojuist de Beyond Meat burger getest.... Niet aan mij besteed. :n En hij komt met een heel naar luchtje... Dat blijft ook nog eens fijn in mijn keuken hangen. >;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:11

Heel herkenbaar pien. De ene keer vind ik het allemaal best (want ik ben wel moreel superieur :D ) en de andere keer erger ik me dood. En sommige restaurants ga ik nooit meer heen en andere ga ik gewoon eerlijk het gesprek aan. Met wisselend succes. Een plaatselijk restaurant waar mijn schoonpapa graag gaat os een goed voorbeeld. Vreselijke vega optie dus ik niet meer gaan. Schoonpapa wat van gezegd. Nu elke maand vega(n) suggestie en veel gerechten kunnen ook vega. Top dus.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:51

Dat is dus goed, Poes. Veganistisch vraag ik niet eens, maar zelfs vegetarisch lekker menu is niet eens mogelijk. Want een omelet maak ik, zelf lekkerder (champignons, uit jes, en andere groeten er doorheen ) .

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:59

Ik wil graag zelf seitan maken, iemand tips?

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:20

Ja, meng er wat gepureerde kikkererwten of kikkererwtenmeel (maar liefst gepureerd) doorheen. En lekker lang marineren :)

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 17:23

Eenvoudig driegangenmenu zelf te maken. Fijn voor in de zomer en om buiten te eten als het heet is. Lekker avondje smikkelen :9 . De veganisten kunnen het denk ik gemakkelijk veganistisch maken.
Notre plat de jour. (ons menu voor vandaag)

Entree:→ voorgerecht
avocado met Mexicaanse salsa


Te maken:
Avocado met Mexicaanse salsa. (Als je dit voor jezelf als lunch wil eten, dan p.p onderstaande )
P.p een halve avocado, 2 el mais, 2 tomaten in kleine stukjes, 1/2 tl chilipoeder, 2 el geraspte kaas (of veganistische vervanging), peper en zout.
Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de avocado's met de schil doormidden en verwijder de pit. Leg ze in een ovenschaal. Schep de maïs, chili, peper en zout door de tomaten blokjes. Verdeel het mengsel over de avocado's en bestrooi met geraspte kaas. Plaats ze tot 3 - 5 minuten onde4r in de oven om de kaas te laten smelten. Tip met verse koriander (heb ik helaas niet in huis)

Plat:→ hoofdgerecht
pizza of kant en klaar kopen (hebben wij voor vandaag gedaan biologische pizza met groeten → veganistisch), of je koop kant en klaar deeg en ga hem zelf mooi opmaken. Ik doe wel op de gekochte pizza paar artisjok hartjes → vind ik zo lekker op de pizza.


Dessert
→ toetje
Schep 1 bolletje vanille ijs (of 2 voor de gourmand) uit de doos in een mooi groot wijnglas. Er bestaat ook vega ijs. Doe daarover heen de slagroom. Dan een grote eetlepel boerenjongens er over heen scheppen.

Drink hierbij lekker iets fris of glas koele witte c.q koele rode wijn (wij hebben biologische rode en witte wijn en drinken die altijd wat gekoeld). Fris water in een karaf erbij opdienen en je hebt een heerlijke lekkere maaltijd.

Als je gasten hebt kun je nog een koffie daarna met bonbon serveren. Niemand zal vis of vlees missen. Dat is zeker. Smakelijk eten! (Ik ga dit vooro nze gasten binnenkort maken, maar dan wel met eigengemaakte pizza).

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:59

Ik heb een half pak melk open staan maar ik drink zelf eigenlijk geen melk meer. Heeft iemand ideëen of recepten wat ik hiermee kan doen voor het strakjes niet goed meer is?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 12:12

Pannekoekjes?
Of een dessert van maken. Ijs, pudding..

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:13

Ik gebruik(te) het voor havermoutpap, pannenkoeken en bechamel saus

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:23

Pannekoeken en dan invriezen :j

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:26

Heb eventjes een opfrissertje nodig. Ik heb de tahoe in de vriezer gestopt. Laatste poging }> . Als jullie het klaarmaken, doe jullie het dan ontdooien, of ga je het bevroren bakken?

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 14:06

Altijd eerst laten ontdooien, liefst zelfs met een zwaar boek erop :j Dan loopt het vocht eruit, want bij het bakken moet het zo droog mogelijk zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:39

Ik laat het ontdooien in de verpakking
Als het eenmaal ontdooid is dan druk ik voorzichtig Met de Hand het water er uit en snijd het in plakken

Kruiden/ marinade Er op en op relatief laag vuur bakken
Eventueel water wat Er nog in zit Bakt Er door de openere textuur vrij vlot uit

Zware dingen er op na ontdooien gaat het bij mij te snel door stuk (kruimelen) en ik wil juist mooir plakken (die ik daarna alsnog in stukken snijd voor op de wrap bijvoorbeeld )

(Ik bak het ook vrij lang trouwens , 8 a 10 min per Kant op laag vuur als ik Er gewoon plakken van bak )

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:24

Hoihoi!

Ik kom me hier graag ook melden! Intussen alweer zo'n 3 jaar vegetariër en sinds 1.5 jaar zo goed als veganistisch ook :) Enkel het avondeten enkel vegetarisch, iets met nog thuis wonen :')

ItsmeElise

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:53

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier. Mijn vriend en ik zijn geen vegetariër maar vinden het wel belangrijk om niet teveel vlees te eten. We eten dus minstens twee maal per week geen vlees. Nu heb ik vorige week voor het eerst tofu uitgeprobeerd maar dat was best smakeloos. Ik vind het ook lastig om recepten te vinden waarbij ik niet super veel ingrediënten nodig heb. Iemand een simpel recept als tip?

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:27

Hai Elise, wat leuk dat je ook gaat proberen minder vlees te eten.

Ik heb in mijn pb box een verzameling van lekkere recepten verzameld. Ze zijn niet van mij zelf vaak, maar dat geeft dus niets. Ik zal ze hieronder weergeven, ze komen uit dit topic voort en deze maak ik dus vaak daar ze gemakkelijk en eenvoudig en vooral erg lekekr zijn:

Citaat:
Weer lekker gegeten en eenvoudig. REstant van de flespompoen maar nu in schijven in de oven waarover thijm, zout en peper. Daarnaast in de oven, aardappelen (in de schil) met rosemarijn en knoflook. Voor mij een vegaburger van granen met wiskeysaus en uitjes (en voor manlief een biefstukje). Daarbij een lekkere bietensalade van bietjes in blokjes met uitje klein gesneden en gesnipperd appeltje met een beetje pastis.


Toetje:
Citaat:
Ingrediënten

1 rijpe avocado
2 rijpe bananen
2 eetlepels cacaopoeder
3 eetlepels agavesiroop

Bereiding
Doe alle ingrediënten in de blender. Voeg eventueel nog een beetje water toe als het te droog is. Eet smakelijk!

Tip: Ook lekker met stukjes chocolade en nootjes


Heel lekker:
https://www.thebuddhistchef.com/recipe/ ... hroom-pie/

Heel lekker:

pien_2010 schreef:
Ik heb vandaag Thaise groene curry met jackfruit gemaakt. (En burrito's met vegetarisch gehakt en burrito's met zwarte bonen. In het weekend kook ik altijd extra om in te vriezen, zodat ik tijdens mijn werkweek vaak gewoon een maaltijd kan opwarmen)

INGREDIËNTEN
1 ui
1 zoete aardappel
100 gr boerenkool
80 gr kikkererwten
15 gr koriander
25 gr hazelnoten
Plantaardige olie
EN VAN FAIRTRADE ORIGINAL:
1 blik jackfruit
400 ml kokosmelk
1 pakje Thaise groene curry

BEREIDINGSWIJZE
1
Spoel het jackfruit af, laat goed uitlekken en snijd in gelijke stukken.
Snipper de ui, snijd de zoete aardappel in blokjes van ongeveer 1 centimeter en snijd de boerenkool
grof. Hak de koriander en hazelnoten.
2
Spoel kikkererwten af en laat ook deze goed uitlekken.
Verwarm 2 eetlepels olie in een wok of pan met dikke bodem en bak hierin de ui en de zoete
aardappelblokjes. Doe de currypasta erbij bak even mee. Voeg de kokosmelk toe, roer goed door tot
de pasta is opgelost en doe de jackfruit erbij. Laat het geheel al roerend zachtjes sudderen tot de
zoete aardappel beetgaar is. Doe de boerenkool en kikkererwten erbij en warm nog even door.
3
Bestrooi de curry voor serveren met de gehakte hazelnoten en de koriander. Lekker met platbrood of
noedels. Geniet van je curry met jackfruit!

Volledigheidshalve hier een link naar het originele recept

Mijn aanpassingen:
Ik heb de zoete aardappel vervangen door een gewone aardappel. Ik heb 150 gram boerenkool (de gehele zak) en een heel blik kikkererwten toegevoegd. Ik heb uiteindelijk de harde stukken van de jackfruit gesneden (elders gelezen dat dit het beste is) en dan houd je weinig jackfruit over, dus misschien is het een idee om twee blikken jackfruit toe te voegen.

De curry is erg lekker!


barbecue ideetjes, heel lekker:
Citaat:
Ik had o.a. maiskolfjes met honing in aluminium, gevulde paddenstoelen met versie 1. geitenkaas en kruiden en versie 2. met kruidencrème (die liep wat weg maar was toch lekker). Spiesjes met tomaat, paprika, ui, champignon, gemarineerde stukjes tofu en courgetteplakjes, een soort enchilada´s, gepofte aardappels, salade, versgebakken brood en gewone komkommers en cherrytomaatjes uit eigen tuin.


quiche, heel erg lekker:
Citaat:
Pien ik neem een verpakking vers bladerdeeg op rol (of pizzadeeg dus ), die moet je wel een tijdje buiten de koeling laten liggen anders kan hij scheuren (30 minuutjes ofzo). Intussen snijd je groenten (deze keer had ik ui, champignons, prei, paprika (groen en rood) en courgette) , die bak je even kort aan. Dan neem je een blok tofu en die doe je in de keukenmachine, en dan hakken tot het gruis is. Vervolgens een scheutje sojamelk (of andere plantaardige melk) toevoegen in scheutjes tot je er een deegbal van kan kneden (dat gaat vrij snel). Intussen is waarschijnlijk je groenten wel aangebakken, samen doe je dat in een kom, daarbij kruiden naar jouw keuze (wij hadden gemalen komijn, knoflookpeper (een kruidenmixje van de markt ) en cajun kruiden) en dan goed mengen.
Vervolgens een ovenschaal oid bekleden met de rol bladerdeeg (zit meestal al bakpapier aan vast, handig!), afhankelijk van het aantal eters zul je wat overhebben of niet. Ik knip de randjes af en daar maak ik soms appelflapjes mee voor het toetje
Stort het mengsel erin, strooi er cashewnootjes / vegan kaas / extra kruiden over, of steek er halve cherrytomaatjes in (met de snijkant naar boven, ziet er leuk uit). Net wat je in huis hebt / trek in hebt. Dan vouw je het deeg naar binnen en bak je tot het klaar is. Bij het pizzadeeg was dat 15 minuten gehele warmte op 180 graden, en dan omzetten naar 200 graden onderwarmte. Bij bladerdeeg iets korter (10 en 15 minuten zou ik zeggen, maar kijk even hoe het eruit ziet).
Hij blijft soms wel wat vochtig, zeker als je met (veel) olie kookt of wat uitgeschoten bent bij het keukenmachinen van de tofu. Maar dat deert ons persoonlijk niet

Bladerdeeg op rol
Ui, champignons, prei, paprika’s, courgette, tofu, melk, kaas, tomaatjes


Heel lekker is de chili concarne en favoriet van ons met boekweit wraps of gekochte wraps (tortilla's soort):

https://dagelijksekost.een.be/gerechten/chili-no-carne

Ook heel lekker is pannenkoekjes maken (erg gezond) waar je bij de molen boekweit meel gaat kopen. Daar koop je dan amandelmelk bij (kan ook gewone melk voor gebruikt worden of voor wraps water). Eventueel met eieren en daar kun je lekkere pannenkoekjes van maken en eten met pannenkoeken siroop, jam of poedersuiker.

Gewoon lekker is je neem rode aardappels, of gewone aardappels in de oven (rode zoete aardappels zijn gezonder en zijn geen koolhydraten). Je snijdt plakken van 1 cm die je in de oven legt waarover je olijfolie doet,. Tussendoor leg je rosemarijn takjes (plant een rosemarijn struik in je tuin) en gehalveerde knoflookteentjes. Zout en peper erop en in de oven laten garen. Is zo vreselijk lekker. Daarbij kun je lekkere verse salade eten met een omelet en eventueel nog wat groenten.


Ook lekker is het zelf maken van nassi en bami.

Je koopt een diepvrieszak (als je het erg gemakkelijk wil doen) van thaïse of Maleise groente. Die bak je met knoflook erbij en kruid je lekker met conimex kruiden bijvoorbeeld of zelf gekochte thaïse kruiden zoals curcumma, kerrie, chili, ketoembar etc. Daar maak je een lekker prut van. Daar doe je eigeel door als het klaar is zodat het mooi bind en serveer je met lekker rijst of bami. Je kunt komkommer in het zoetzuur erbij serveren, lekker gebakken banaan in de conimex olie erbij → zeer smakelijk en zo gemaakt.


Ook lekker is het maken van gado gado.

Je maakt spercieboontjes lekker gaar. Je maakt pindasaus (zelf maken of kant en klaar kopen (tja ik ben dol op de conimex smaak) en je kookt paar eieren hard. De opindasaus roer je door de boontjes, de eieren doe je er boven op en dat garneer je met geraspte nootjes (mjammie). Dat serveer je met zilvervlies rijst (verteerd wat langzamer).

Hier wat ideetjes. Ik garandeer je dat je het vlees niet zult gaan missen. Ik eet inmiddels praktisch helemaal geen vlees meer, want ik vind het gewoon minder en minder lekker. Als ik dit jaar in totaal 4x vlees heb gegeten is het veel en ik mis het helemaal niet.

Met dank aan alle vega mensen hier want maar paar recepten zijn van mezelf.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ItsmeElise

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:34

Top ik ga hier wat dingen van proberen. Enig idee hoe ik berichten kan opslaan ?? (Hele tijd niets meer gedaan met bokt)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:34

Screenshot maken? :P

ItsmeElise

Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:46

pien_2010 schreef:
Hai Elise, wat leuk dat je ook gaat proberen minder vlees te eten.

Ik heb in mijn pb box een verzameling van lekkere recepten verzameld. Ze zijn niet van mij zelf vaak, maar dat geeft dus niets. Ik zal ze hieronder weergeven, ze komen uit dit topic voort en deze maak ik dus vaak daar ze gemakkelijk en eenvoudig en vooral erg lekekr zijn:

Citaat:
Weer lekker gegeten en eenvoudig. REstant van de flespompoen maar nu in schijven in de oven waarover thijm, zout en peper. Daarnaast in de oven, aardappelen (in de schil) met rosemarijn en knoflook. Voor mij een vegaburger van granen met wiskeysaus en uitjes (en voor manlief een biefstukje). Daarbij een lekkere bietensalade van bietjes in blokjes met uitje klein gesneden en gesnipperd appeltje met een beetje pastis.


Toetje:
Citaat:
Ingrediënten

1 rijpe avocado
2 rijpe bananen
2 eetlepels cacaopoeder
3 eetlepels agavesiroop

Bereiding
Doe alle ingrediënten in de blender. Voeg eventueel nog een beetje water toe als het te droog is. Eet smakelijk!

Tip: Ook lekker met stukjes chocolade en nootjes


Heel lekker:
https://www.thebuddhistchef.com/recipe/ ... hroom-pie/

Heel lekker:

pien_2010 schreef:
Ik heb vandaag Thaise groene curry met jackfruit gemaakt. (En burrito's met vegetarisch gehakt en burrito's met zwarte bonen. In het weekend kook ik altijd extra om in te vriezen, zodat ik tijdens mijn werkweek vaak gewoon een maaltijd kan opwarmen)

INGREDIËNTEN
1 ui
1 zoete aardappel
100 gr boerenkool
80 gr kikkererwten
15 gr koriander
25 gr hazelnoten
Plantaardige olie
EN VAN FAIRTRADE ORIGINAL:
1 blik jackfruit
400 ml kokosmelk
1 pakje Thaise groene curry

BEREIDINGSWIJZE
1
Spoel het jackfruit af, laat goed uitlekken en snijd in gelijke stukken.
Snipper de ui, snijd de zoete aardappel in blokjes van ongeveer 1 centimeter en snijd de boerenkool
grof. Hak de koriander en hazelnoten.
2
Spoel kikkererwten af en laat ook deze goed uitlekken.
Verwarm 2 eetlepels olie in een wok of pan met dikke bodem en bak hierin de ui en de zoete
aardappelblokjes. Doe de currypasta erbij bak even mee. Voeg de kokosmelk toe, roer goed door tot
de pasta is opgelost en doe de jackfruit erbij. Laat het geheel al roerend zachtjes sudderen tot de
zoete aardappel beetgaar is. Doe de boerenkool en kikkererwten erbij en warm nog even door.
3
Bestrooi de curry voor serveren met de gehakte hazelnoten en de koriander. Lekker met platbrood of
noedels. Geniet van je curry met jackfruit!

Volledigheidshalve hier een link naar het originele recept

Mijn aanpassingen:
Ik heb de zoete aardappel vervangen door een gewone aardappel. Ik heb 150 gram boerenkool (de gehele zak) en een heel blik kikkererwten toegevoegd. Ik heb uiteindelijk de harde stukken van de jackfruit gesneden (elders gelezen dat dit het beste is) en dan houd je weinig jackfruit over, dus misschien is het een idee om twee blikken jackfruit toe te voegen.

De curry is erg lekker!


barbecue ideetjes, heel lekker:
Citaat:
Ik had o.a. maiskolfjes met honing in aluminium, gevulde paddenstoelen met versie 1. geitenkaas en kruiden en versie 2. met kruidencrème (die liep wat weg maar was toch lekker). Spiesjes met tomaat, paprika, ui, champignon, gemarineerde stukjes tofu en courgetteplakjes, een soort enchilada´s, gepofte aardappels, salade, versgebakken brood en gewone komkommers en cherrytomaatjes uit eigen tuin.


quiche, heel erg lekker:
Citaat:
Pien ik neem een verpakking vers bladerdeeg op rol (of pizzadeeg dus ), die moet je wel een tijdje buiten de koeling laten liggen anders kan hij scheuren (30 minuutjes ofzo). Intussen snijd je groenten (deze keer had ik ui, champignons, prei, paprika (groen en rood) en courgette) , die bak je even kort aan. Dan neem je een blok tofu en die doe je in de keukenmachine, en dan hakken tot het gruis is. Vervolgens een scheutje sojamelk (of andere plantaardige melk) toevoegen in scheutjes tot je er een deegbal van kan kneden (dat gaat vrij snel). Intussen is waarschijnlijk je groenten wel aangebakken, samen doe je dat in een kom, daarbij kruiden naar jouw keuze (wij hadden gemalen komijn, knoflookpeper (een kruidenmixje van de markt ) en cajun kruiden) en dan goed mengen.
Vervolgens een ovenschaal oid bekleden met de rol bladerdeeg (zit meestal al bakpapier aan vast, handig!), afhankelijk van het aantal eters zul je wat overhebben of niet. Ik knip de randjes af en daar maak ik soms appelflapjes mee voor het toetje
Stort het mengsel erin, strooi er cashewnootjes / vegan kaas / extra kruiden over, of steek er halve cherrytomaatjes in (met de snijkant naar boven, ziet er leuk uit). Net wat je in huis hebt / trek in hebt. Dan vouw je het deeg naar binnen en bak je tot het klaar is. Bij het pizzadeeg was dat 15 minuten gehele warmte op 180 graden, en dan omzetten naar 200 graden onderwarmte. Bij bladerdeeg iets korter (10 en 15 minuten zou ik zeggen, maar kijk even hoe het eruit ziet).
Hij blijft soms wel wat vochtig, zeker als je met (veel) olie kookt of wat uitgeschoten bent bij het keukenmachinen van de tofu. Maar dat deert ons persoonlijk niet

Bladerdeeg op rol
Ui, champignons, prei, paprika’s, courgette, tofu, melk, kaas, tomaatjes


Heel lekker is de chili concarne en favoriet van ons met boekweit wraps of gekochte wraps (tortilla's soort):

https://dagelijksekost.een.be/gerechten/chili-no-carne

Ook heel lekker is pannenkoekjes maken (erg gezond) waar je bij de molen boekweit meel gaat kopen. Daar koop je dan amandelmelk bij (kan ook gewone melk voor gebruikt worden of voor wraps water). Eventueel met eieren en daar kun je lekkere pannenkoekjes van maken en eten met pannenkoeken siroop, jam of poedersuiker.

Gewoon lekker is je neem rode aardappels, of gewone aardappels in de oven (rode zoete aardappels zijn gezonder en zijn geen koolhydraten). Je snijdt plakken van 1 cm die je in de oven legt waarover je olijfolie doet,. Tussendoor leg je rosemarijn takjes (plant een rosemarijn struik in je tuin) en gehalveerde knoflookteentjes. Zout en peper erop en in de oven laten garen. Is zo vreselijk lekker. Daarbij kun je lekkere verse salade eten met een omelet en eventueel nog wat groenten.


Ook lekker is het zelf maken van nassi en bami.

Je koopt een diepvrieszak (als je het erg gemakkelijk wil doen) van thaïse of Maleise groente. Die bak je met knoflook erbij en kruid je lekker met conimex kruiden bijvoorbeeld of zelf gekochte thaïse kruiden zoals curcumma, kerrie, chili, ketoembar etc. Daar maak je een lekker prut van. Daar doe je eigeel door als het klaar is zodat het mooi bind en serveer je met lekker rijst of bami. Je kunt komkommer in het zoetzuur erbij serveren, lekker gebakken banaan in de conimex olie erbij → zeer smakelijk en zo gemaakt.


Ook lekker is het maken van gado gado.

Je maakt spercieboontjes lekker gaar. Je maakt pindasaus (zelf maken of kant en klaar kopen (tja ik ben dol op de conimex smaak) en je kookt paar eieren hard. De opindasaus roer je door de boontjes, de eieren doe je er boven op en dat garneer je met geraspte nootjes (mjammie). Dat serveer je met zilvervlies rijst (verteerd wat langzamer).

Hier wat ideetjes. Ik garandeer je dat je het vlees niet zult gaan missen. Ik eet inmiddels praktisch helemaal geen vlees meer, want ik vind het gewoon minder en minder lekker. Als ik dit jaar in totaal 4x vlees heb gegeten is het veel en ik mis het helemaal niet.

Met dank aan alle vega mensen hier want maar paar recepten zijn van mezelf.


Ik gebruik ook wel eens alpro soja vanille voor pannenkoekjes. Super lekker! was een tip van een lactose intolerante vlaamse vriendin

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:10

Fijne tip elisevanhaut.

Gisteren tahoe gegeten, laten ontdooien en gebakt. Het zal nooit mijn lievelingskostje worden, maar nu werd het wel knapperig en vond ik het zeker te eten. Dus dank jullie wel voor de vries tip.