Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:42

Magrathea schreef:
Roomsaus maak ik exact zoals ik het als niet-vegan deed maar dan met Wajang en ongezoete sojamelk.
Ooit heb ik daar een recept voor gedeeld hier :oo


Nog een keer! Daar wil ik wil een recept voor hebben.

Mijn bechamel saus is altijd weer verschillend haha.

Vandaag weer noodle soep!

Is toch wel 1 van de makkelijkere dingen om te maken en super lekker. En heel veel in te variëren met groentes en het smaak geven van de bouillon

Afbeelding


Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:25

ElineS schreef:
Magrathea schreef:
Roomsaus maak ik exact zoals ik het als niet-vegan deed maar dan met Wajang en ongezoete sojamelk.
Ooit heb ik daar een recept voor gedeeld hier :oo


Nog een keer! Daar wil ik wil een recept voor hebben.

Mijn bechamel saus is altijd weer verschillend haha.

Vandaag weer noodle soep!

Is toch wel 1 van de makkelijkere dingen om te maken en super lekker. En heel veel in te variëren met groentes en het smaak geven van de bouillon

[ [url=m/IRQGhR.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/5fuD57.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb hem er volgens mij onder geplaatst :D

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:49


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:54

Naanbrood en een frisse salade of iets?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 00:00

Als dessert?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 08:36

Kan gewoon _O-

Ik heb altijd succes gehad met yoghurt met jam maar dat is ook wel erg simpel. Misschien en klein kwarktaartje?

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:49

Of lekker allerlei fruit door elkaar. Of vegan ijs met fruit nootjes en wat chocolade geraspt.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:59

Voor wie het leuk vindt: ik heb een HK-topic gemaakt voor (wannabe) veganisten, omdat het mij heel leuk lijkt om een gezellig topic te hebben waarin we het daarover kunnen hebben maar ook lekker offtopic kunnen gaan :D

[HK] (Wannabe) vegans van Bokt verzamelen!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:52

Is er ook zo'n topic voor vegetariers? :P

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 12:47

Vandaag zag ik tot mijn verbazing dat een van mijn oesterzwam-kits al flink wat paddestoelen heeft gemaakt :D
Afbeelding

Dat wordt een oesterzwam biefstuk vanavond :D

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:17

Lekker! Wij hadden vorige week vijf vluchten tegelijk. Ook heel fijn :j de laatste vlucht heb in in bierbeslag met garam massala en wat zout gefrituurd, daar was iedereen tevreden over.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:26

Heeft er hier iemand misschien tips om een ''vissmaak'' na te bootsen in een gerecht? Ik merk dat mijn (vegetarische) vriend dat mist en ik wil een keer lekker voor hem koken (missen bijv. in paella of garnalen in een wokgerecht). Kan je bijvoorbeeld norivellen + zeekraal/zeewier aan zoiets toevoegen voor een vissige smaak? Of in risotto oid?

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:34

Zeewier werkt erg goed. Nori kun je bijvoorbeeld vermalen en er dan doorheen strooien. Zeekraal is ook lekker :9

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:37

Aight schreef:
Heeft er hier iemand misschien tips om een ''vissmaak'' na te bootsen in een gerecht? Ik merk dat mijn (vegetarische) vriend dat mist en ik wil een keer lekker voor hem koken (missen bijv. in paella of garnalen in een wokgerecht). Kan je bijvoorbeeld norivellen + zeekraal/zeewier aan zoiets toevoegen voor een vissige smaak? Of in risotto oid?


Van sofine heb je ook zalm, dat is dus vega(n?) en heeft volgens mijn vriend een echte vissmaak :)

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:46

mar_fay schreef:
Lekker! Wij hadden vorige week vijf vluchten tegelijk. Ook heel fijn :j de laatste vlucht heb in in bierbeslag met garam massala en wat zout gefrituurd, daar was iedereen tevreden over.

Oh wat gaaf zeg!
Jij had toch meerdere soorten paddestoelen, niet?

Aight, een beetje zeewier inderdaad, daar kun je bv bouillon van trekken en daarmee koken.. Maar ook kruiden met viskruiden maakt het best 'vissig' vind ik. Zeezout, dille, citroen.. evt knoflook, peper, peterselie..
En een lekker knoflookroomsausje.

Is de sofine 'zalm' echt lekker? Ik zag hem laatst voorbij komen, ziet er goed uit, maar nog niet zelf geprobeerd. Maar dat is wel een van de weinige dingen die ik best mis, de zalm :9

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:48

Zalm niet maar die wraps bij de AH met nep tonijn smaken best wel fishy :P

Mariett

Berichten: 4431
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:11

Ik heb de zalm van sofine geprobeerd (was in de aanbieding) maar ik werd er niet blij van. Hij smaakt wel heel vissig (ik moet zeggen dat het alweer bijna tien jaar geleden is dat ik vis heb gegeten en het dus ook niet zo heel goed meer weet) maar de smaak was voor mij erg heftig en ik werd er misselijk van.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:07

8nnemiek schreef:
mar_fay schreef:
Lekker! Wij hadden vorige week vijf vluchten tegelijk. Ook heel fijn :j de laatste vlucht heb in in bierbeslag met garam massala en wat zout gefrituurd, daar was iedereen tevreden over.

Oh wat gaaf zeg!
Jij had toch meerdere soorten paddestoelen, niet?

Aight, een beetje zeewier inderdaad, daar kun je bv bouillon van trekken en daarmee koken.. Maar ook kruiden met viskruiden maakt het best 'vissig' vind ik. Zeezout, dille, citroen.. evt knoflook, peper, peterselie..
En een lekker knoflookroomsausje.

Is de sofine 'zalm' echt lekker? Ik zag hem laatst voorbij komen, ziet er goed uit, maar nog niet zelf geprobeerd. Maar dat is wel een van de weinige dingen die ik best mis, de zalm :9


Zalm is bij mij ook een dingetje...

Helaas niet! Wel andere dingen geprobeerd, buiten op hout, jaren geleden, maar dat liep helaas niet zo. Als ik niet meer studeer (en op één plek woon i.p.v. drie :P ) dan ga ik me daar verder in verdiepen!

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:44

Aight schreef:
Heeft er hier iemand misschien tips om een ''vissmaak'' na te bootsen in een gerecht? Ik merk dat mijn (vegetarische) vriend dat mist en ik wil een keer lekker voor hem koken (missen bijv. in paella of garnalen in een wokgerecht). Kan je bijvoorbeeld norivellen + zeekraal/zeewier aan zoiets toevoegen voor een vissige smaak? Of in risotto oid?


Ik gebruik daarvoor een paddenstoelen sojasaus, maar nog niet helemaal tevreden. Ik wil binnenkort Plaa zoeken. Heb je een goede toko in de buurt? Online bestellen kan ook bij amazing oriental.
https://www.biojournaal.nl/article/9066821/nieuw-plaa-de-vegetarische-vissaus/

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:18

Iemand tips voor simpele maar lekkere vegan gerechtjes zonder oven? Ik ben echt fan van oven gerechten maar ik ga 4 dagen met een vriendin naar Zeeland, en onze bnb heeft geen oven. Ook hebben we geen al te groot budget.

Gaby
Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:42


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:50

Aight schreef:
Heeft er hier iemand misschien tips om een ''vissmaak'' na te bootsen in een gerecht? Ik merk dat mijn (vegetarische) vriend dat mist en ik wil een keer lekker voor hem koken (missen bijv. in paella of garnalen in een wokgerecht). Kan je bijvoorbeeld norivellen + zeekraal/zeewier aan zoiets toevoegen voor een vissige smaak? Of in risotto oid?

Nori is idd een goed idee, ik zou je aanraden om een vel in een kopje te proppen en het te versnipperen met een schaar. Dan wordt het echt een soort gruis en verspreidt het zich goed in het gerecht.
Kappertjes en witte wijn voegen ook veel toe.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:28

En er zijn ook een aantal vis-vervangers die er wellicht een beetje op lijken.
De vega slager heeft garnalen heb ik eens gezien, en er zijn verschillende vega/vegan vissticks, visburgers en zalm.

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:39

Weer bijgelezen zo na onze vakantie. Ik merk dat ik jaloers ben hoe gemakkelijk jullie vega kunnen kopen in Nl of vega kunnen eten in restaurants. Op ons vakantie adres was dat laatste onmogelijk. Nu hou ik gelukkig wel van vis dus dat is geen echt probleem geworden, maar toch. Ik vond het niet echt heel erg leuk.
Wat ik wel heel leuk vond was een aantal tips die van jullie had gehad om op de barbecue of plaat te doen. Met name de grote gevulde champions vond ik erg lekker. Ik had ze gevuld met boursin kaas (ik ben niet tegen kaas maar eet het amper vanwege dat het te vet is voor me) en dat was echt heel erg lekker. Dat vond ik een gouden tip.

We kwamen onderweg in een super grote supermarkt. Dus ik dacht mijn slag te kunnen slaan als het gaat om echte vega producten. Niet dus en ik werd verwezen naar een heuse super markt met alleen maar bio producten.
De verwachtingen waren hoog gespannen. Daar aangekomen, bleken we in een peperdure winkel te zijn aangekomen met alleen bio producten. Dus bio vlees, bio melk etc etc. Ik gevraagd voor vega en uitgelegd wat dit was, maar dat hadden ze niet. -O- Dus dat was het dan.
Vandaag hebben we een uur om gereden want in deze Le Clerx zouden ze veel vega producten hebben. Dusik vragen naar de producten van nature et moi %) , daar was nog nooit van gehoord terwijl deze leClerx op internet daar dus wel reclame voor maakte. Manlief was heel lief en ging ergens zitten, zodat ik alle tijd had om de winkel uit te kammen. Ik heb wel wat gevonden en het was peperduur.
Afbeelding

Maar helaas niet die overvloed waar jullie het altijd over hebben. Dus op dit moment ben ik daar wel wat verdrietig over. Enfin, een mens kan niet alles hebben.
Op dit moment heb ik leuke vega gasten in de Fermette (onze gîte). Toen ik vertelde over mijn problemen met vega, vertelde die mevrouw dat ze Franse vakantie gangers zijn en inderdaad dat vega hier nog lang niet zo is ingeburgerd is als in Nl en dat zij zich altijd aanpassen in Frankrijk. Dat vond ik echt heel erg troostrijk. Het licht dus niet aan mij, of gebrek aan doorzettingsvermogen.
Met name onze teleurstellende ervaring op vakantie viel me ontzettend tegen, het was door ze druk toeristisch en de winkel zo extreem groot. Dat had ik niet verwacht dat ze zo weinig vega hadden. Bio zat, maar vega niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:06

O ik kan me daar soms ook heel zielig bij voelen haha. Als ik in Namibië evenveel mocht betalen om van het buffet mee te eten met amper vega dingen. Pfff!!!! Maar je wordt wel echt handiger. Mais, kikkererwten, bonen, pindakaas en noten, avocado, aardappelen etc ik kan zoveel maken zonder vega producten. Gelukkig!

Edit: konden ze in het restaurant niets voor je bedenken of bestaande gerechten veganizen? In Frankrijk vraag ik bvb kaasje uit de oven met brood of salade, eender welke salade zonder vlees/vis met ei of kaas, paddenstoelen in rode wijnsaus met krielaardappelen, pasta met paddenstoelen en spinazie en wat room, etc. Vaak als ik om deze dingen vraag lukt het plots wel.

Edit2: ik blijf weg van soep met brood omwille van de runderbouillon maar dat mss ook? Overigens in burgerrestaurants kies ik gewoon de burger die me lekkerst lijkt en vraag ik om gewoon het vlees weg te laten of te vervangen door vega of extra plakje cheddar oid. Vaak maken ze echt een mega burger voor je dus ik vraag vaakst zonder vervanger.