Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43479
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:06

Ik heb ook getekend :j

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:21

Hier ook getekend :D

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:19

Me too

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:20

:P Oh ijssalon in het dorp heeft vegan yoghurt ijs gemaakt....

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:34

Fijn dat jullie getekend hebben. En lekker, yoghurtijs :9

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:24

Ons mam en ik zijn gisteren gaan eten bij Sarban, een Afghaans restaurant in Tilburg. We waren daar, te moe om naar huis te rijden en dachten 'laten we wat eten samen'. Dus ik meteen gezocht welke restaurants vega opties hadden en ons mam heeft best wel moeten lachen dat ik een eetcafé opbelde wat op die lijst stond: ''Ik ben benieuwd of jullie vega optie iets anders is dan salade geitenkaas'' - dat was het dus wel, of althans, salade roquefort en bietentaart met geitenkaas, dus toen vonden we dit. En het was LEKKER. Echt heerlijk. Ik kook maar weinig (nooit) Afghaans, heb er weleens dingen van op en heb vrij veel Pakistaans gegeten en sommige gerechten hadden daarvan invloeden, maar man man, wat is het toch fantastisch om ergens te gaan eten en allemaal heerlijke gerechten te krijgen die je niet kent, goed in elkaar zitten en waarbij je niets mist. Ik heb de kaart gefotografeerd om er mee verder te gaan :9

Leukste was dat je ook een driegangenmenu met z'n tweeën kon bestellen (€29,50, dus dat is ook nog goed te doen) en dat je dan kon kiezen voor vlees of vega. Dan kreeg je een keur van verschillende gerechten; voor, hoofd, na. Dus dat hebben we gedaan, ondanks dat ons mam twijfelde over lamsvlees liet ze dat staan over de vegakeuze en ik geloof niet dat ze daar spijt van had, want er kwam een spinaziegerecht bij waarvan ze na een hap zei: 'daar lust ik wel een kilo van!'. Toen de kok kwam vragen hoe het was zei ze dat dan ook en kregen we prompt nog een beetje extra :)
Erg fijne bediening ook, gewoon echt een hele prettige avond gehad!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:02

Klinkt goed en altijd fijn als je zo positief verrast word :9

Ik Ben even heel erg inspiratieloos
Zaterdag koken in het poppodium voor 25 man
Maar wat?
Ze krijgen vegan voor hun neus
Maar dat ga ik ze niet vertellen/benadrukken

Het moet dus gewoon lekker en niet al te ingewikkeld zijn want heb geen zin in een dagtaak die dag ;)
En liefst thuis te maken
Daar op te warmen of af te maken

Iemand ? :Y) :D

(Heb in het verleden echt wel heul uitgebrei gekookt uit allerlei keuken (van klassiek frans tot heel uitgebreid Indisch Met een kudde bijgerechten voor 30+ mensen )
Maar dit is de eerste keer grote groep waarbij ik verrek het om van mijn plantaardige principes af te stappen ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-05-19 10:16, in het totaal 3 keer bewerkt

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:05

Enig idee welke richting je op wil qua recepten? Misschien hebben mensen dan ideeën :)
Altijd lastig als je voor veel man moet koken en je weet het even niet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:08

Ik heb echt even geen flauw benul

Dacht aan een soep
Maar dat voelt niet *\o/*

Voor de rest kun je Met mij alle kanten op
Maar wil eigenlijk niet op de standaard pasta pesto uitkomen (het eeuwige back up Gerecht )

(Even nog wat aan vorige post toegevoegd )

Tis trouwens een metal feestje ter ere van het feit dat de band van vriendlief op weg zijn om een stel oude knarren aan het worden zijn :') )

Suliko

Berichten: 4353
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:15

Als ik voor grote groepen mensen moest kijken (ook een poppodium/jongerencentrum), wil ik het liefst zo'n grote pannen/hoeveelheden mogelijk maken zonder dat het afbreuk doet aan de smaak. En voorkom allerlei kleine dingen, dus ga geen vleesvervangers bakken bijvoorbeeld maar maak een gerecht in één wat goed voedt.
Zoals de volgende gerechten (die ook nog erg budgetvriendelijk zijn) die én heerlijk zijn, voedend en er ook nog leuk uitzien:
- Groene curry of korma met rijst en cassave kroepoek met als topping rode peper ringetjes en lente ui (eventueel met zoetzure komkommer/rode ui salade)
- Dahl soep (lekker dik) met plaat brood met koriander/lente ui als topping
- Harira soep, een van mijn favoriete soepen, zó simpel en heerlijk en voedend, kan ik altijd wel eten haha. Als je het ultieme recept ervan wilt (die eigenlijk meer groente bevat dan water :+ ) kan ik wel even een screenshot sturen! Met als topping koriander, citroen partje en plaatbrood erbij.
- Chili sin carne met vega gehakt en veel bonen, met zelfgemaakte salsa saus (ook zo simpel) en yoghurt guacemole (met soja yoghurt aangelengde guacemole, goedkoper en lekker fris ;) ) eventueel in een wrap.

Hopelijk heb je hier iets aan. :)

Even een toevoeging naar je laatste post: bovenstaande gerechten vielen altijd enorm in de smaak bij bij (metal/punk) poppodium en dergelijke gerechten maak ik ook nog regelmatig bij een ander café waar veel rock/metal/punk gespeeld wordt.

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:31

Een pasta of rijst gerecht zou het dan bij mij worden. Makkelijk en lekker voor een grote groep. Pasta met een salade en een toetje na en je bent klaar. :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:37

(stille meelezer valt even binnen)

Ik zou dan dahl maken, met bijvoorbeeld dit recept http://www.degroenemeisjes.nl/kokos-linzen-dal/
Heb dit laatst gegeten met mensen die niet plantaardig of vegetarisch eten en die vonden het heerlijk! Eet het zelf ook erg graag. En het is ook nog eens super makkelijk in grote hoeveelheden te maken.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:00

Ik dacht zelf meteen aan een soort risotto. Met paddenstoelen of iets.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:08

Suliko ; die screenshot is sowieso Welkom , vind Harira echt heerlijk , maar Ben nog niet uitgekomen op de ultieme versie

Paar goeie opties zo , eens even recepten Er bij pakken en kijken wat handig is

(Moet van te voren nog heel even Langs om te checken wat de servies status tegenwoordig is , ook handig om te weten of Er wel of niet diepe Borden etc zijn )

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:16

Vegan lasagne? Op voorhand wel veel werk, maar op de dag zelf niet...

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:21

mar_fay schreef:

Ik ben al vegetarier\veganist sinds 1967.Toen bestonden termen als vegetarische worst niet. Eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar verwarring geven. Als ergens iets staat als "vegetarische slager"dan ben ik al weg. Noem iets gewoon zo als het is.Dit kan hoogstens nut hebben voor absolute beginners die nog niet echt op vega durven over te gaan.Maar voor gevorderden is elke verwijzing naar vlees een no-go.Ik wil geen imitatie-vlees. Vegetarische voedingsmiddelen zijn volwaardig en hoeven niet op vlees te lijken of naar vlees genoemd te worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:27

Anjali
Fijn dat jij dat vind
maar dat jij iets vind, maakt het geen feit :)

Genoeg gevorderden (alsof het zwemles is ) die Er geen Enkel probleem mee hebben

En als je dat wel hebt , Koop je het niet en heet het alsnog naar de producten welke het na doet en geeft het een idee waar het voor gebruikt kan worden voor iedereen die het wel kan waarderen

Ik Ben pro toegankelijkheid en ik denk dat de gelijkende namen die toegankelijkheid ten goede komt

Ongeacht mijn eigen voorkeur

Sintara

Berichten: 7461
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:32

Je hoeft ze ook niet te eten he anjali..
Ik vind het jammer dat je zo neerkijkt op mensen die vleesvervangers eten, en/of die net begonnen zijn met (afentoe) overstappen op vegetarisch eten.

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:40

Het maakt mij echt geen drol uit hoe het heet. En al noem je het karbonaatje, ik snap heus wel dat er geen varken aan te pas is gekomen. Maar de doelgroep is niet alleen de vegetariër of de veganist, maar juist ook de mensen die gewoon eens een dagje geen vlees willen eten. De kip in de kipkerrie eens willen vervangen met vega kipstukjes, etc.

Maar die hele discussie is een paar blz terug al uitvoering aan bod geweest. :)

pien_2010

Berichten: 43751
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:22

Jessix schreef:
Maar die hele discussie is een paar blz terug al uitvoering aan bod geweest. :)
Yep en misschien is het wel een generatie dingetje. Ik begrijp jullie standpunt ook heel erg goed hoor, en verder vind ik het eigenlijk voor mezelf niet zo belangrijk dat we daar verschillend over denken, laat staan dat ik daar een negatief oordeel over heb dat mensen daar anders over denken als ik. Maakt het leven juist leuk en boeiend al die verschillen en ik leer daar veel van :j
Het belangrijkste is, in mijn ogen, dat we zo gezond mogelijk eten met oog voor welzijn van dieren en milieu en natuurlijk zoals deksel ooit schreef → heel en heel erg lekker. *D En als mensen dat doen met vegetarische kipburgers e.a :list: burgers, dan heeft dat ook mijn zegen ook al heb ik zelf niets met zo'n naam dan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:50

Ik Ben nu “Roti” aan het maken Met gekruide droog gebakken tofu er in
(Living on the edge: de tofu is niet ingevroren geweest)

De tofu gaat Er wel pas net voor serveren door (Heb hem gekruid Met de

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:39

Sintara schreef:
Je hoeft ze ook niet te eten he anjali..
Ik vind het jammer dat je zo neerkijkt op mensen die vleesvervangers eten, en/of die net begonnen zijn met (afentoe) overstappen op vegetarisch eten.

Ik kijk absoluut niet neer op mensen die net beginnen met vegetarisch eten,ik ben daar juist heel blij om! maar er werd hier gevraagd om te tekenen voor een actiegroep,omdat men kennelijk die fake-namen wil verbieden, en die actiegroep wil dat tegengaan. Terwijl ik daar juist voor ben,want ik vind dat er op een product duidelijk op moet staan wat het is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:07

Edit
Idd Net die discussie al gehad
Dus bericht gedelete

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:56

Roti was lekker
Maar de tofu gaat vanaf nu echt altijd eerst de vriezer in
De textuur van niet ingevroren blijft toch een beetje een buzzkill

pien_2010

Berichten: 43751
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:59

:= moet hier zo om lachen. Dan ben ik niet de enige.