Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:01

Picassox schreef:
Oeh, goed om te weten over dat soya-verhaal...

Ik vind dat soort dingen wel moeilijk: in honing zou plastic zitten, niet-biologische groenten krijg je te veel gifstoffen binnen, vleesvervangers zitten E-nummers/bindmiddelen in, teveel kool is niet goed voor je maag-darm-systeem, etc. etc.

Soms kun je echt niks meer eten voor mijn gevoel. Ik probeer alles gewoon niet té veel te eten, maar ik vind dat verhaal over soya en zuurtegraad in je lichaam best lastig... Ik gebruik het nu namelijk wel veel omdat ik bijna geheel veganistisch eet...

Lastig hoor, om goed en gezond te eten! :)


Ja maar als je eenmaal weet wat je wel kunt eten, en dit afwisselt is het goed te doen! Het kost alleen tijd :)

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:03

Ik denk dat het zeker goed is dat er op vlees lijkende vegetarische/veganistische producten zijn. Op die manier kun je ook mensen die wat minder creatief zijn in de keuke verleiden tot af en toe een maaltijd zonder vlees.

Ik eet zelf wel eens een vegetarische burger, die van de Vegetarische slager is idd goed.
Maar er liggen hier in de supermarkt ook allerlei groenteburgers in het schap, die het ook niet verkeerd doen op een broodje, met wat sla en bijv. pesto, of een tomatenspread van onze Sirische winkel.

Maar verder eten wij als we vegetarisch eten juist geen producten die dan op vlees moeten lijken. Dan eten we juist heel andere gerechten, waarbij vlees niet vervangen hoeft te worden, omdat het toch al niet gemist wordt.
Voor vanavond staat er boerenkool op het menu, roergebakken in een scheutje bouillon, met citroenrasp en zonnebloempitjes. Met zelfgemaakte spaghetti en geoorsterde zonnebloempitjes.

Zelf vers koken is zoveel lekkerder dan pakjes en zakjes, ongeacht of je nu met of zonder vlees/dierlijke producten kookt. Met name het zoutgehalte in instant-blik-of-kant-en-klaar-voedsel valt mij altijd op.
Ik moet zeggen dat zoet mij niet zo opvalt, maar ik voeg zelf bij het koken nergens suiker aan toe (met uitzondering van rode bietjes - omdat ik de grondsmaak compenseer met azijn en dan een schepje suiker om het zuur weer te compenseren - en gerechten met gist - om de gist te activeren heeft die nl ook gewoon brandstof nodig en dat gaat best met een theelepeltje suiker).

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 13:05

Zo lang je alles met mate eet, en gewoon gevarieerd eet is er weinig aan de hand. Biologische producten zijn gelukkig in steeds meer winkels te koop en er is steeds meer vraag naar waardoor ook weer de prijs gaat zakken uiteindelijk, dus dat vind ik een mooie vooruitgang :j

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:07

Riraito schreef:
Picassox schreef:
Oeh, goed om te weten over dat soya-verhaal...

Ik vind dat soort dingen wel moeilijk: in honing zou plastic zitten, niet-biologische groenten krijg je te veel gifstoffen binnen, vleesvervangers zitten E-nummers/bindmiddelen in, teveel kool is niet goed voor je maag-darm-systeem, etc. etc.

Soms kun je echt niks meer eten voor mijn gevoel. Ik probeer alles gewoon niet té veel te eten, maar ik vind dat verhaal over soya en zuurtegraad in je lichaam best lastig... Ik gebruik het nu namelijk wel veel omdat ik bijna geheel veganistisch eet...

Lastig hoor, om goed en gezond te eten! :)


Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee. Niet zomaar alle verhalen van internet geloven. En in alles zitten E-nummers, dit betekend niet dat ze slecht zijn. Dat soja zuur maakt lijkt me raar, dierlijke producten maken je lichaam juist zuur. Plantaardige producten hebben een hele andere pH.


Ik snap wat je zegt en wellicht bagatelliseer ik een beetje. Maar er zijn wel heel veel producten waar een 'maar' aan zit qua gezondheid, en ik vind wel dat je die 'maren' moet weten voordat je iets in je mond stopt. Ik vind het altijd heel interessant, maar ik word er ook wel eens gek van, want soms lijkt niets meer goed. Dat bedoelde ik meer!

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:13

Ik vind biologisch persoonlijk niet per definitie de beste keus.

Er zitten regels aan het keurmerk biologisch die soms een averechts effect hebben op de idee achter biologisch boeren.

En daarnaast, bijenhoning uit Nederland kan niet biologisch zijn, volgens de arbitraire regels.
Maar ik vind de Waddenhoning en ook de heidehoning die ik hier lokaal haal, van imkers die de bijenkasten op en rond de Posbank hebben staan, toch echt een betere keus dan biologische honing uit het buitenland.

Appelsap bv haal ik in de Landwinkel op stal, laten zij persen van eigen oogst. Niet biologisch, maar ook onbehandeld en zeer lokaal geproduceerd, dat weet ik zeker! (tot dit voorjaar stond er een goed producerende appelboom in de uitloop van mijn pony, die is helaas op een leeftijd van een jaar of 70 omgevallen tijdens een voorjaarsstorm).

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:28

Picassox schreef:
Ik snap wat je zegt en wellicht bagatelliseer ik een beetje. Maar er zijn wel heel veel producten waar een 'maar' aan zit qua gezondheid, en ik vind wel dat je die 'maren' moet weten voordat je iets in je mond stopt. Ik vind het altijd heel interessant, maar ik word er ook wel eens gek van, want soms lijkt niets meer goed. Dat bedoelde ik meer!


Dat snap ik, het is ook lastig. Tegenwoordig is niks meer goed. Ik eet liever ook geen dingen waar ingrediënten op staan die ik niet zo goed kan plaatsen. Er zijn echter wel een boel dingen die iedereen roept en waar geen bewijs voor is. De paar dingen die wél bewezen zijn, zoals dat teveel (bewerkte/korte) suikers slecht zijn, je niet te veel zout moet eten en dat bewerkt vlees kanker veroorzaakt, die geloof ik dan ook. Met name dat laatste (vlees) willen veel mensen niet geloven :')

Er zijn ook onderzoeken naar zuivel en botontkalking gedaan, daaruit werd duidelijk dat juist de landen die veel zuivel consumeren een hoog aantal gevallen van botontkalking hebben. Hier zie ik óók nooit iets over terug, het voedingscentrum adviseert zelfs om veel zuivel te nemen. Is dit dan waar? Of gaat het voedingscentrum hier zijn vingers niet aan branden, omdat mensen anders geen zuivel meer nemen en de hele sector in elkaar zakt?

Douce

Berichten: 3510
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:40

Marije_jiplover schreef:
Ik vind biologisch persoonlijk niet per definitie de beste keus.

Er zitten regels aan het keurmerk biologisch die soms een averechts effect hebben op de idee achter biologisch boeren.

En daarnaast, bijenhoning uit Nederland kan niet biologisch zijn, volgens de arbitraire regels.
Maar ik vind de Waddenhoning en ook de heidehoning die ik hier lokaal haal, van imkers die de bijenkasten op en rond de Posbank hebben staan, toch echt een betere keus dan biologische honing uit het buitenland.

Appelsap bv haal ik in de Landwinkel op stal, laten zij persen van eigen oogst. Niet biologisch, maar ook onbehandeld en zeer lokaal geproduceerd, dat weet ik zeker! (tot dit voorjaar stond er een goed producerende appelboom in de uitloop van mijn pony, die is helaas op een leeftijd van een jaar of 70 omgevallen tijdens een voorjaarsstorm).

Daarom vind ik het ook altijd lastig.. Binnenkort krijgen we een vriezer en dan wil ik het vlees van mijn vriend halen bij een lokale hobbyboer. Die laat 2x in het jaar een paar koeien slachten die normaal gesproken vrij kunnen lopen (maar wel behandeld worden als ze ziek zijn, iets wat bij biologisch imo soms te laat gebeurd) en vriest de restjes (nadat bestelde pakketten zijn gemaakt) in zodat deze nog een tijdje verkocht kunnen worden. Ook niet biologisch maar waarschijnlijk qua dierenwelzijn een betere keus dan biologisch.

Overigens kan sinds kort honing uit Nederland als biologisch bestempeld worden maar het is als imker belachelijk moeilijk om aan de eisen te voldoen.

Edit: Wat betreft het voedingscentrum: die worden gesponsord door de voedingsindustrie en dat zie je enorm goed terug in hun voedingsadviezen. Ik ben al enorm blij dat de schijf van vijf is aangepast, want ze erkennen éindelijk dat je ook rustig een avondje vegetarisch kunt eten.. poepoe.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:19

De keren dat wij vlees eten haal ik het ook lokaal. Veel fruit ook (woon in fruitstreek :D ) en groei zelf groentes en kruiden (groentes kleinschalig).

Zuivel drink ik dus niet, al eet ik wel kaas (wat eigenlijk ook niet mag want zuivel). Ik probeer in ieder geval met het stukje wat ik niet vegetarisch eet wel bewust om te gaan.

Ik heb alleen nog abrikozen nodig voor mijn tajine vanavond :+

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:37

Ik meld me aan!
Ik ben al zeker 15 jaar vegetarisch, en nu enkele maanden aan het kijken naar veganisme. Ik zeg nu dat ik thuis-vegan ben en uit-vega, omdat ik wel gezellig uit eten wil kunnen met vrienden, of bij iemand wil eten etc. Ik vind het nog wel lastig, omdat je toch snel een product te pakken hebt waar wel dierlijke producten inzitten, maar ik merk dat ik er nu al handiger in wordt! Dus hoop met dit topic weer nieuwe inzichten/tips te krijgen!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:02

8nnemiek schreef:
Zo lang je alles met mate eet, en gewoon gevarieerd eet is er weinig aan de hand.


Precies dit. Het is vrij logisch dat het niet goed voor je is als je elke dag 5 avocado's eet en verder niks, daar heb ik geen onderzoek voor nodig :+ Om maar iets te noemen.

Ik zie trouwens eea langskomen over vitamine B12. Het is normaal gesproken zo in de vleesindustrie dat koeien B12 supplementen krijgen zodat de melk en het vlees dit ook bevat. Heel vroegah kregen we B12 binnen via viezigheid op groenten enzo, het is namelijk een vitamine die door bacteriën in oa poep wordt gemaakt :+ Nu suggereer ik niet dat iemand zijn eigen poep moet gaan eten, maar er zijn wel mensen die beweren dat je bijv melk en vlees moet eten/drinken omdat je anders geen B12 via de natuurlijke weg binnenkrijgt. We krijgen momenteel sowieso niet echt natuurlijke B12 meer binnen, dus dan kun je maar beter een pilletje nemen als je het daarvoor doet :j Of een plantaardige melk met toegevoegde B12, of zeewier.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:13

Mag ik me ook melden?

Heb ook ooit in het vegan-topic meegepraat maar omdat ik geen echte vegan ben voelde ik me daar al snel niet meer welkom.

Ik ben een soort 'onbesloten nep-vegetarier'. Grotendeels omdat ik gewoon door de bomen het bos niet meer zie, niet meer weet wat nou wel en niet goed is, niet een hele handige baan heb om altijd de juiste keuzes te maken en ook nog eens soja-producten niet goed verdraag.

Ben van mijn 6e tot 26e vegetarisch geweest. Door een vermoedelijke koemelk-intollerantie heel lang ook geen melkproducten meer gegeten en omdat ik ook niet goed tegen soja kan mondjesmaat weer langzaam wat vlees gaan eten.

Ik eet nu zo min mogelijk vlees, soms weken niks en sowieso geen varkensvlees. Er zijn een aantal kwesties waar ik mee in de knoop zit en als iemand daar iets zinnigs over kan zeggen, dan graag!

- Ik werk in de luchtvaart. Aan boord mogen we voedsel wat overblijft niet meer schenken of doneren of opnieuw gebruiken omdat het de grens over is geweest. Vanwege het feit dat we niet willen dat ziektes zich over de wereld verspreiden EN omdat we geen constante temperatuur kunnen garanderen word alles weggegooid aan het eind van de vlucht. (Dit is wereldwijd zo bepaald om de verspreiding van ziektes te voorkomen, iets waar de maatschappij waar ik voor werk niks aan kan doen.) We gooien dus regelmatig vleesproducten weg. Ik vind dit zo zonde, dat ik het liever opeet zodat het dier niet 'helemaal voor niks' is gestorven. Bovendien al zou ik dan bijvoorbeeld mijn eigen boterham kaas meenemen (= kaas is ook vrij belastend voor het milieu) en zou er een goede boterham kipfilet worden weggegooid, is dat in mijn ogen is dat een soort dubbele verspilling en kan ik beter de boterham opeten die anders toch zou worden weggegooid. Snappen jullie het nog? :+

- Kaas wordt gemaakt van koemelk, kalveren worden gedood om koemelk te produceren en er is veel liters melk nodig om een beetje kaas te produceren. Niet diervriendelijk en zeer milieubelastend. Kip is een dier wat op de meest efficiënte wijze koolhydraten omzet in eiwitten. Dus veel milieuvriendelijker dan kaas. Beide zijn niet diervriendelijk, kan ik dan beter biologische kaas kiezen of biologische kipfilet? (Ik snap ook wel dat er meer op de wereld bestaat dan kaas en kip, dit is gewoon een ethische kwestie waar ik zelf niet uit kom.)

- Ik probeer goed naar mijn lichaam te luisteren en merk dat ik soja totaal niet verdraag, maar grotere hoeveelheden koolhydraten en (melk)suiker ook niet. Hoe kan ik dan toch vegan eten op een beetje lekkere en verantwoorde manier? Ik zou het wel willen maar het lukt me gewoon niet omdat ik er niet uit kom wat en hoeveel ik dan wel kan eten. Bovendien ben ik vaak 4/5 dagen per week op reis en ben ik afhankelijk wat een hotel of restaurant voor me kan maken. Meenemen is meestal geen optie omdat we niet altijd voedsel over de grens mogen meenemen. Door mijn fysieke werk en sport (hardlopen) heb ik een caloriebehoefte van ongeveer 2300 kcal per dag.

Ik probeer op dit moment steeds te kiezen voor een soort balans tussen gezond/milieuvriendelijk/diervriendelijk maar ik merk dat ik me er toch niet altijd prettig bij voel (zeker niet bij het vlees en kaas eten) en ik weet ook niet zo goed wat ik dan WEL moet doen.

Edit: note: ik kies wel altijd voor de biologische variant al het om een dierlijk product gaat. Of het nu om yoghurt of boter of eieren gaat. Ook kies ik voor stremselvrije kaas en thuis ben ik zo goed als vegetarisch. Op de route kies ik vaak ook voor de vegetarische variant wat vaak veel kaas bevat of heel vet en ongezond is. Bij thaise restaurants gaat het beter maar er zijn landen waar vegetarisch niet in het woordenboek staat.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:56

Ik zie het probleem. Ik zou sowieso gaan voor de minste verspilling. Als het weggegooid is, dan is dat gewoon zonde. Het dier is al dood, het vlees al gekocht, dieren worden er niet beter van als jij het niet eet en het de prullenbak in gaat. Dat gaat de vraag naar vlees niet minder maken. Zeg niet dat het een goed excuus is voor vlees eten, zo van "het dier is toch al dood". Ik eet geen vlees, zodat mensen het niet voor mij kopen, de supermarkt hopelijk ooit over gaat op minder vlees bestellen en dat ze dat ooit gaan merken bij de slachterij en uiteindelijk de veehouder.

Ik weet niet of kip minder belastend is dan kaas, kip staat sowieso onder varken en rund qua belasting van het milieu. Je zou een adres kunnen zoeken waar ze kaas maken en waar ze de kalfjes niet weghalen? Ik meen dat er zulke bedrijven bestaan. Uiteindelijk beland de stier altijd op je bord, dat snap ik, maar hij gaat niet naar een mesterij en heeft een beter leven. Die kip heeft naar mijn idee altijd een slecht leven, al is biologisch beter dan regulier.

Als het gewoon niet kán, probeer je dan niet schuldig te voelen ofzo. Soms is het niet anders...

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:56

De echte "vlees"vervangers vind ik idd wel handig want ik ben niet zo'n creabea in de keuken. En kook het liefst snel en met zo min mogelijk zooi/ingrediënten. :+
Biologische producten koop ik eigenlijk niet omdat dat gewoon te duur is voor mij. Behalve eieren dan. Kaas eten we hier toch nooit en onze melk is plantaardig.

@Nelleke ik zou dat dilemma oplossen door geen kaas en geen kipfilet te kopen haha. Lekker makkelijk. Maar wat je bedoelt qua voedselverspilling snap ik ook. Ik zou ook eerder vlees eten dan het door iemand laten weggooien.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:20

Kuggur schreef:
mariekerocky schreef:
Wat ik super lekker vind op brood is vegetarische kip kerrie, ik maak het meestal met de kipstuckjes van de vegetarische slager. Echt heeeerlijk!

Leg me eens uit hoe dát werkt; een vegetarische "slager". Die heeft dus niets te slachten...
Hoewel, deze slacht blijkbaar kippen, hoe kun je anders kipstukjes verkopen?
Mysterieus...


Uh serieus? :') Google is your bestfriend.. https://www.devegetarischeslager.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:23

Je bent al de derde of zo die de grap niet inziet.
Altijd wat pijnlijk als het uitgelegd moet worden, maar voor de blondines onder ons, Kuggur wéét wat "vegetarische slager" betekent, probeerde slechts wat ludiek te wijzen op de absurditeit van die term....

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 19:41

Nelleke, lastig inderdaad, maar voedsel weggooien vind ik idd erger dan opeten, dus dan kun je idd het beste voor de vliegtuigkip gaan.
Kiezen tussen kaas of kip in de winkel vind ik nooit zo lastig. Hoewel kaas misschien inderdaad slechter voor het milieu is, is die kaas wel diervriendelijker, en persoonlijk vind ik dierenwelzijn belangrijker dan milieu. Dat moet ieder voor zich natuurlijk beslissen. Toen mijn vriend nog vlees at kocht ik eigenlijk alleen bio rundvlees voor hem, en dan meestal het gehakt/slavinken/worstjes met de 35% sticker omdat het anders toch bij het afval zou eindigen, maar kip kreeg hij niet van me.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:58

Is biologische kip dan ook dieronvriendelijk?

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:33

Nikass schreef:
Is biologische kip dan ook dieronvriendelijk?


Ik ben misschien wat extreem in mijn mening, in mijn ogen is een dier doden altijd dieronvriendelijk. Maar naast dat, zitten de dieren nog steeds redelijk dicht op elkaar (ik geloof de helft minder dieren dan gangbaar) en worden ze nog steeds met ongeveer 3 maanden geslacht. En uiteindelijk komt alle kip bij dezelfde slachterij, die krijgen echt geen 'VIP behandeling'.

Biologisch is beter dan gangbaar, dat is zeker. Maar het beste is gewoon geen vlees.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:59

Kuggur schreef:
Je bent al de derde of zo die de grap niet inziet.
Altijd wat pijnlijk als het uitgelegd moet worden, maar voor de blondines onder ons, Kuggur wéét wat "vegetarische slager" betekent, probeerde slechts wat ludiek te wijzen op de absurditeit van die term....

Heel ludiek hoor. Ben je zelf ook blond? :o? Anders had je de marketing erachter vast ook wel gesnapt.

Wat doe jij eigenlijk qua vega(n) eten, Kuggur? Vanwaar je interesse in dit topic? Oprecht benieuwd!

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:47

Ik heb de vegetarische slager altijd al heel tof gevonden :D
Prachtig hoe ze op deze manier het (een dagje desnoods) niet eten van vlees promoten. Zo wordt de stap wat kleiner :)
Al is het voor 'vleeseters' wel soms lastig merk ik zelf, die willen eigenlijk exact hetzelfde proeven als echt vlees, alleen dan vegetarisch. En dat is nou eenmaal niet altijd zo, al is het wel lekker. Alleen het idee van 'echt vlees' moet je daarvoor even loslaten.

Kennen jullie ook het idee van mensen die vlees eten over de vegetarische vleesvervangers? Bijvoorbeeld dat vleesvervangers altijd heel erg droog zijn, of dat tofu nooit een smaak heeft. Mensen zijn altijd zo verbaast als we iets vegetarisch maken en het is nog lekker ook!

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:24

Mariett schreef:
Ik heb de vegetarische slager altijd al heel tof gevonden :D
Prachtig hoe ze op deze manier het (een dagje desnoods) niet eten van vlees promoten. Zo wordt de stap wat kleiner :)
Al is het voor 'vleeseters' wel soms lastig merk ik zelf, die willen eigenlijk exact hetzelfde proeven als echt vlees, alleen dan vegetarisch. En dat is nou eenmaal niet altijd zo, al is het wel lekker. Alleen het idee van 'echt vlees' moet je daarvoor even loslaten.

Kennen jullie ook het idee van mensen die vlees eten over de vegetarische vleesvervangers? Bijvoorbeeld dat vleesvervangers altijd heel erg droog zijn, of dat tofu nooit een smaak heeft. Mensen zijn altijd zo verbaast als we iets vegetarisch maken en het is nog lekker ook!

:j :j Hier in mijn omgeving (studentenhuis) gaan alle vleeseters er standaard vanuit dat vleesvervangers ontzettend smerig zijn..

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:51

Tot je ze dan een keer niks verteld en vegetarisch gehakt door de bv pastasaus doet.
Ik durf bijna te wedden dat de meeste dat dan weer niet door hebben :')

Supervixen

Berichten: 12920
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:36

Ik eet ook wel eens vleesvervangers, maar ik vind dat er zoveel rotzooi in zit. Daarom staat het me tegen. Ik worstel de laatste tijd met het vlees eten. Ik vind een goed stukje vlees erg lekker, maar zou uit dierenwelzijns- en milieuoverwegingen het liefst geen vlees meer eten. Toch vind ik dit heel lastig, omdat ik nog net niet gemotiveerd genoeg ben om me te verdiepen in vegetarisch koken en ik geniet van een goed stukje vlees. Wel eten wij sinds een jaar veel minder vlees en dus af en toe vleesvervangers.

Dit is een van mijn favoriete vegetarische recepten. Ik dacht dat het ook veganistisch is. Bloemkoolcurry.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... andelsalsa

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:48

Riraito schreef:
Nikass schreef:
Is biologische kip dan ook dieronvriendelijk?


Ik ben misschien wat extreem in mijn mening, in mijn ogen is een dier doden altijd dieronvriendelijk. Maar naast dat, zitten de dieren nog steeds redelijk dicht op elkaar (ik geloof de helft minder dieren dan gangbaar) en worden ze nog steeds met ongeveer 3 maanden geslacht. En uiteindelijk komt alle kip bij dezelfde slachterij, die krijgen echt geen 'VIP behandeling'.

Biologisch is beter dan gangbaar, dat is zeker. Maar het beste is gewoon geen vlees.


Ok ik snap het, en mee eens, maar dat geldt dan ook voor rund lijkt me.

Eerlijk gezegd vind ik vleesvervangers over het algemeen ook droog en saai :D

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:10

Dank voor jullie reacties en meningen.

Kaas vind ik ook geen diervriendelijk product. Er is veel melk voor nodig, hiervoor worden kalveren gefokt. Die kalveren worden nadien ook geslacht omdat ze nodig zijn voor het stremsel. Veel kaas in restaurants en supermarkten is nog niet vegetarisch. Ik weet dus niet wat ik qua dierenwelzijn erger vind. Het lijden van de koe en haar kalveren of een biologische kip die word geslacht. Kip is sowieso milieuvriendelijker dan kaas want kaas heeft dezelfde milieubelasting als rundvlees.

Dus dat voor kaas geen dieren dood gaan is niet waar en is in mijn ogen dus net zo erg als kip. En natuurlijk, als de mogelijkheid er is kies ik natuurlijk altijd voor een alternatief, maar als ik wel moet kiezen dan weet ik het gewoon niet.

Ik vind veel vleesvervangers prima te eten maar de meesten bevatten veel soja. Valess niet maar bevat dan weer veel melk en kaas. Ik eet wel regelmatig quorn producten, van schimmel eiwit. Vind daar de kipstukjes erg lekker van en het gehakt.