Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:48

Gezellig!

Jaaaah, kruiden! Ik ben ook groot fan :)
Zowel vers als gedroogd altijd goed!

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:49

In Valencia sla ik altijd groot in als ik daar ben, al die paprikapoeders <3 en kerries

1234321
Berichten: 203
Geregistreerd: 20-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:53

Forbiddenpie schreef:
Ik houd enorm veel van spinazie (vooral de warme variant) en ben erg benieuwd of iemand een vegan recept heeft (uitgeprobeerd) met dat als hoofddeel van de maaltijd die goed is bevallen. Natuurlijk staat er ook behoorlijk wat op internet maar als iemand iets heeft wat echt enorm lekker was hoor ik het graag! Liever geen salades met rauwe spinazie omdat dat meestal wel lukt met verzinnen.


Spinazie stamppot met soja kookroom en veganistische burger (kant en klaar of zelfgemaakt). Wij doen er dan vaak nog jus bij uit zo'n zakje.

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:55

8nnemiek schreef:
Aziatische recepten daar zal ik er eens een paar van opzoeken :j
Ik maak sowieso regelmatig zelf nasi, bami, loempia's, sushi.. Dat soort bekende aziatische gerechten.. maar ik heb ook nog wat onbekende recepten liggen.
Als iemand toevallig de kruiden voor de nasi, bami en loempia wil weten dan hoor ik het wel :) Ik werk niet graag met pakjes en zakjes, dus heb de afgelopen jaren veel geëxperimenteerd met verse/gedroogde kruiden :9

Ik hoorde laatst trouwens nog dat er vooral in japan heel veel oudere mensen zijn die vooral leefde/leven op rijst en zoete aardappel, nauwelijks of geen vlees en vis, en daarmee in goede gezondheid ontzettend oud worden :j

Super, dankjewel! Ik ben wat beperkt in mijn Aziatische kookkunsten, nasi/bami doe ik als enige gerecht nog met kruiden uit een zakje (dus als je je favo mix wilt delen, graag!). Ik kan best wat paddenstoelen met knoflook en groenten bakken en eten met wat rijst/noedels en sojasaus, maar dat maakt het zo standaard en saai, niet te vergelijken met hoe het kan smaken. Probeer wat meer sesamzaadjes te gebruiken, maar ik denk dat ik misschien ook wat andere olie/sauzen moet kopen en leren gebruiken. En misschien meer gember gebruiken? Maar daar ben ik bij eigen gebruik vaak wat huiverig in.

Verder mix ik het meeste aan kruiden zelf en voor zover mogelijk van eigen plantjes. :)

Over zoete aardappel gesproken, stamppot van zoete aardappel met spinazie/boerenkool en granaatappel (of cranberries) (en evt feta) is ook heerlijk!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:58

Ik koop bij de toko altijd allerlei kruiden, en dan kun je zelf gaan leren mixen in gerechten.
Eerst las ik op de potten in de winkel wat er aan kruiden in zat, nu weet ik zelf wel te varieren en op smaak te brengen. Gember vind ik juist heerlijk in alles.
Is ook voor veel mensen goed in de winter, het verwarmt je systeem.
Verse gember thee vind ik ook heerlijk om te drinken de hele dag door.

Tahin kun je heerlijk mee soepen romiger maken, of humus natuurlijk.
Appelazijn voeg ik soms ook een scheutje toe aan een gerecht, heel verrassend wat dat met smaken doet.
Standaard in huis hier heb ik :
Gemberpoeder
Komijn
Koriander
Kruidnagel
Italiaanse kruiden
Kurkuma
Kardemon
Kaneel (!!!) Ook verrrassend wat kaneel doet in een gerecht.
Nootmuskaat
Anijs (lekker in havermout)
gerookt paprika poeder (daarmee kun je de rooksmaak van bijv. spekjes vervangen)
Mosterd (poeder)

Ik kook het liefst Indiaas vandaar deze kruidenkeuze :)
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 30-11-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:59

Dus euhm... ik moest vandaag een gastroscopie laten uitvoeren. Lang saai verhaal, komt er op neer dat ik naast een paar maagzweren wsn ook een aantal voedselallergieën heb.

Arts: "Tja, het meest waarschijnlijke is dat u ook allergisch bent aan koemelk. Denkt u dat u dat kan vervangen de komende tijd?"
Ik: "Oh maar ik eet veganistisch, dus geen probleem."
Arts: "Zal ik eventueel een paar nep-allergieën toevoegen aan het lijstje, zodat u voortaan in restaurants kan zeggen dat u allergisch bent? Mijn dochter is veganiste. Zij ervaart vaak het probleem dat ze alsnog dierlijke producten krijgt, en zegt nu dat ze allergisch is."

Handig, zo'n meedenkende arts :+

Wat eten we morgen? Heb geen inspiratie. En ook geen tijd ;-)

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:05

Ik lees mee! Ik ben vegetarier op weg naar veganisme, maar doe het rustig aan. Op mezelf eet ik voornamelijk veganistisch, heel af en toe nog iets waar dierlijke producten in zit, maar eigenlijk bijna nooit. Als ik bij mijn ouders ben dan komt het wat vaker voor dat ik een baksel of iets eet waar dierlijke producten inzitten, maar ik ben me er bewust van.

Charlottemv
Berichten: 907
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:07

Fijn dat dit topic laagdrempelig is! Ik ben er zelf nog niet helemaal maar ik wil graag bewuster worden in het gebruik van dierlijke producten, hoe ik bepaalde dingen kan vervangen en natuurlijk hoop ik lekkere recepten tegen te komen!

Dapnik

Berichten: 3228
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:23

Wat een leuk topic! Ik eet nu ruim 3 jaar geen vlees meer, heel af en toe nog vis. Gestopt met vleeseten vanwege dierenleed & milieu maar ook omdat mijn lijf ervan op knapte. Soja kan ik niet goed verdragen en melkproducten probeer ik af te bouwen. Ik eet ook minder koolhydraten (daar reageert mijn lijf ook goed op) maar er blijft wel vrij weinig over zo. Vleesvervangers eet ik afentoe, meestal in de zomer om ze op de bbq te gooien, dat is makkelijker :') Sinds ik mijn eetpatroon heb aangepast heb ik wel veel nieuwe dingen ontdekt, dingen die ik anders nooit had gegeten en dat vind ik best leuk!

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:33

Ik zou ook graag mee lezen, om een beetje inspiratie op te doen :)

Mijn favo vega gerecht is denk ik toch wel falafel. Zo veel werk om het zelf te maken, maar het is het zo waard! <3

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:35

Super lijstje Freya! Hier ook een heel rek aan kruiden, wat ik echt nog zou toevoegen is ras el hanout, een kruidenmix van Noord-Afrikaanse afkomst, superlekker in curries, maar ook in soepen en elk gerecht met linzen. En sambal! Geen kruid natuurlijk maar gaat bij mij wel overal in :))

Mijn familie is Indonesisch en daar haal ik zelf dus vaak ook inspiratie uit. Wat mij betreft de lekkerste Aziatische keuken! Enige wat moeilijk te vervangen is voor vegans is de hoeveelheid ei die gebruikt wordt, maar buiten dat om valt alles te maken met tofu of tempeh. AH heeft hele lekkere conimex pakjes voor allerlei verschillende Indonesische gerechten die ook super te maken zijn met groente of tofu. Lekker met nasi of bami en zelfgemaakte pindasaus :D Nog beter is uiteraard boemboe's van de toko halen! Mijn favoriete gerechten zijn rendang tofu en sajoer boontjes, maar wat ik ook graag maak is gado gado, lekker simpel :j

Ik denk dat ik deze kerst een traditionele rijsttafel ga maken, super feestelijk en ook voor de vleeseters genoeg keus dat er niks 'mist'. Vorig jaar had ik voor 10 man sushi gemaakt, erg leuk om te doen en makkelijk zat als je eenmaal de techniek door hebt. Wel tijdrovend, maar het kan van te voren klaar gemaakt worden!

Ik gebruik trouwens sinds kort ongezoete amandelmelk ipv sojamelk, hier iets duurder maar imo veel lekkerder!

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 01:20

Ik meld mij *\o/*
Leuk dat je dit topic heb aangemaakt Annemiek!

Ik heb heel veel interesse in veganistisch eten, vooral omdat het voor het milieu zó ontzettend veel scheelt. Eventjes uitgeprobeerd meer ik viel af ... daarna vegetarisch geprobeerd maar ik bleef afvallen. Nu eet ik een portie vlees/vis per dag :( , ben weer op een acceptabel gewicht (maar afvallen is een absolute no go). Ik wil weer wat vaker vegetarische daagjes erdoorheen gooien, dit topic heeft het verlangen weer aangewakkerd :j

Zaterdag is de eerstvolgende dag dat ik weer ga koken, ik ga dan deze pittige pompoensoep maken. Ik voeg er dan ook nog wat pompoenpitjes bij als garnering (en omdat het lekker is :o ). Ik denk dat ik ook kaas op het broodje ga doen, ben bang dat het anders te weinig is voor mijn lichaam.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 07:49

@stumper, dit zijn mijn nasi en bami recepten:
Afbeelding
Afbeelding
De hoeveelheden doe ik meestal op gevoel, even er aan ruiken, en vaak even proeven tussendoor :+

Ik heb het forks over knives kookboek en daar staan heel veel aziatische recepten in (en ook veel afrikaanse recepten enzo, erg apart en lekker!) en ik heb ze nog lang niet allemaal geprobeerd maar tot nu toe zijn ze stuk voor stuk erg lekker :9
Afbeelding

Sesamzaad en tahini is inderdaad ook een heerlijke smaakmaker, net als gember idd. Gewoon raspen, en het kan haast overal doorheen :Y) Gemberpoeder vervang ik in een recept ook meestal door verse gember.
Ook ontzettend gezond trouwens.

Appelazijn idd ook een lekkere smaakmaker, net zoals citroensap, of lavasblad, of een scheutje wijn of sterke drank.

Goed idee om gerookte paprikapoeder te gebruiken voor rooksmaak! In Amerikaanse recepten zie je wel eens 'liquid smoke' voorbij komen, maar dat klinkt zo vreselijk chemisch :+

Memuska, wat vervelend van je maagzweren zeg, maar je hebt een coole dokter! Handig dat zijn dochter vegan is :D
Ik twijfel ook vaak waar ik het op moet gooien.. vegan willen eten of allergisch zijn. Beide is nl wel waar voor mij, al ben ik niet zwaar allergisch. Ik krijg gewoon huiduitslag van koemelk en eieren. Vroeger was de allergie veel erger, als baby kreeg ik heftige buikkrampen van koemelk, dus ben ik opgegroeid met sojamelk.

Dapnik, dat valt mij ook op, hoe minder dierlijke producten je eet, hoe beter je eigenlijk leert koken lijkt het wel. Je vindt ineens zo veel leuke, nieuwe recepten en ingrediënten waarvan je eerder niet eens wist dat ze bestonden.

Blaze, lastig zeg! Ik zou graag ruilen met je, ik kom alleen maar bij sinds ik veganistisch eet :+
Heb je wel eens geprobeerd om wat meer peulvruchten te eten? Hummus of pindakaas op brood, linzensoep, boontjes of erwtjes of falafel bij het avondeten, een handje pinda's of bv de snackboontjes van de Aldi 's avonds op de bank :9 Of elke avond een handje noten, of notenpasta's op brood bv? Ook avocado bevat veel gezonde vetten en dus redelijk veel calorieën :j

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:31

Freya6 schreef:
Over Soya:

http://jessevandervelde.com/sojamelk-we ... ytinezuur/
http://jessevandervelde.com/de-gevaren- ... erde-soja/
http://jessevandervelde.com/gezondheids ... al-deel-3/

Dit vond ik vrij verhelderend.
De laatste maanden heb ik ayurveda gestudeerd, en ook daar wordt ongefermenteerde soya afgeraden. Het maakt je lichaam te zuur wat niet goed is voor je spijsvertering en je algehele gezondheid van je darmen o.a.
Mijn natuurarts raadt het gebruik van soja ook af, omdat dit volgens haar in verband wordt gebracht met Alzheimer (hier zie ik nog niet echt bewijs voor verder ).
Verder zou er teveel oestrogeen in zitten wat vooral voor jonge vrouwen niet goed is, die hebben van zichzelf al genoeg oestrogeen. Oestrogeen heeft dan geloof ik weer invloed op evt. botontkalking.

Het is dus het beste om niet teveel soja te nemen, en als je het neemt van de bio winkel omdat dat meestal non gmo is, of gefermenteerde soja zoals tempeh en miso.
Hou me te goede als ik iets niet goed zeg, maar voor mij reden zo min mogelijk soja tot me te nemen.
Ik eet ong. 1x per week tempeh en drink af en toe in een cafe soja melk in de koffie.

Maar en soja melk, en soja yoghurt en soja burgers op 1 dag is dus teveel.


Vleesvervangers is ook nog best typisch, waarom zou je altijd vlees of vleesvervangers moeten eten?
Een hand noten, bonen door je eten, genoeg groenten en fruit en pitten en zaden zouden ook prima vervangers moeten kunnen zijn. Vleesvervangers mag natuurlijk prima, maar er zit toch wel veel soja in..

Jesse van der Velde verkoopt wetenschappelijk ongefundeerde (0 bronvermelding ook in zijn artikelen) bangmakerij. Ik zou me daar niet op baseren.

Natuurlijk is te veel soja niet goed, maar alles wat je te veel neemt is niet goed ;-)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:34

Kuggur schreef:
Leg me eens uit hoe dát werkt; een vegetarische "slager". Die heeft dus niets te slachten...
Hoewel, deze slacht blijkbaar kippen, hoe kun je anders kipstukjes verkopen?
Mysterieus...

Niet zo mysterieus hoor:

Afbeelding

En het zijn Kipstuckjes <3

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 10:49

De kipstuckjes vind ik inderdaad ook heerlijk <3

Er zijn zo veel pakjes en zakjes zoals de wereldgerechten van Knorr, die gemaakt worden met kipstukjes. Ideaal toch als je maar een bakje kipstuckjes van de vegetarische slager hoeft open te trekken en je proeft gewoon geen verschil :D
De kipstukcjes (jaja dat is de officiele naam :+ ) van vivera vind ik iets minder lekker, maar ook prima te doen en natuurlijk een stuk goedkoper en vaak in de aanbieding.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:18

PlantsTho schreef:
Freya6 schreef:
Over Soya:

http://jessevandervelde.com/sojamelk-we ... ytinezuur/
http://jessevandervelde.com/de-gevaren- ... erde-soja/
http://jessevandervelde.com/gezondheids ... al-deel-3/

Dit vond ik vrij verhelderend.
De laatste maanden heb ik ayurveda gestudeerd, en ook daar wordt ongefermenteerde soya afgeraden. Het maakt je lichaam te zuur wat niet goed is voor je spijsvertering en je algehele gezondheid van je darmen o.a.
Mijn natuurarts raadt het gebruik van soja ook af, omdat dit volgens haar in verband wordt gebracht met Alzheimer (hier zie ik nog niet echt bewijs voor verder ).
Verder zou er teveel oestrogeen in zitten wat vooral voor jonge vrouwen niet goed is, die hebben van zichzelf al genoeg oestrogeen. Oestrogeen heeft dan geloof ik weer invloed op evt. botontkalking.

Het is dus het beste om niet teveel soja te nemen, en als je het neemt van de bio winkel omdat dat meestal non gmo is, of gefermenteerde soja zoals tempeh en miso.
Hou me te goede als ik iets niet goed zeg, maar voor mij reden zo min mogelijk soja tot me te nemen.
Ik eet ong. 1x per week tempeh en drink af en toe in een cafe soja melk in de koffie.

Maar en soja melk, en soja yoghurt en soja burgers op 1 dag is dus teveel.


Vleesvervangers is ook nog best typisch, waarom zou je altijd vlees of vleesvervangers moeten eten?
Een hand noten, bonen door je eten, genoeg groenten en fruit en pitten en zaden zouden ook prima vervangers moeten kunnen zijn. Vleesvervangers mag natuurlijk prima, maar er zit toch wel veel soja in..

Jesse van der Velde verkoopt wetenschappelijk ongefundeerde (0 bronvermelding ook in zijn artikelen) bangmakerij. Ik zou me daar niet op baseren.

Natuurlijk is te veel soja niet goed, maar alles wat je te veel neemt is niet goed ;-)


Ik baseer mijn niet teveel soja niet alleen op deze artikelen. Ook in andere voedingsleren zoals in de ayurveda en natuurgeneeskunde wordt soja niet perse als positief geduid en ik merk het ook zelf aan mijn lijf. Uiteraard alles met mate, en ik neem ook heus weleens soja, liefst de gefermenteerde of iig bio.
Maar omdat veel mensen die net naar vegetarisch of vegan gaan veel gaan vervangen door soja schreef ik dit. Want het is wel een valkuil.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 01-12-16 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:20

Ik vind de producten van de vegetarische slager sowieso erg lekker. De e=mc2 burger ook :9

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:22

@Annemiek, ja ik gebruik ook veel verse gember! Heerlijk, terwijl ik dat als kind echt heeel vies vond.
@Killyenn , ohja ik vergat de chilipoeder en sambal :)

Ik weet niet of jullie het herkennen maar soms eet ik teveel kruiden en het lijkt alsof mijn smaak minder wordt. Steeds meer kruiden nodig.
Ras el hasnout is idd ook heel lekker, vind het altijd een bijzondere smaak, eerste hap niet zo, daarna lekker :)

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:25

Hoeveel soorten Sambal gebruiken jullie eigenlijk? Ben nog op zoek naar een goede hete die ik nu heb is garnalensambal maar dat wil ik liever niet. Buiten dat ik voor mijn lijf 50% van de week nog vlees/vis moet wil ik de rest wel vega maken.

Zuivel drink ik ook niet; bouw ik nierstenen van. Ik schuim soja voor mn koffie en gebruik veel amandelmelk <3

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 11:37

Oh ik herken dat ook wel, dat ik steeds meer kruiden nodig heb. Vroeger proefde ik een snufje peper direct, tegenwoordig zou ik een halve theelepel in een gerecht kunnen gooien.
Ook met zout viel het me op, maar dan andersom. Als je zout gaat minderen dan smaakt alles ineens heel flauw, maar ook daar wen je vrij snel aan en het gaat steeds beter smaken. En met suiker ook natuurlijk. Als je eenmaal afgekickt bent dan smaakt alles uit de winkel veel te zoet :+

Qua sambal heb ik maar een paar smaken. Ik heb altijd wat sambal oelek voor door gerechten, en heb een fles van de Makro die wat zoeter is om bv loempia's in te soppen. En afgelopen jaar heb ik sambal gemaakt van onze eigen pepers met wat paprika en tomaat er doorheen. Erg lekker maar behoorlijk scherp!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:53

hihi ja idd herkenbaar van die suiker. Ik eet alleen puur, niks meer voorverpakt en dan is alles wat je af en toe krijgt bij visite oid zoooo zoet brrrr.
Er zit zoveel smaak aan groenten en eten zelf.

Oh en zout ja! Dat is wel een verslaving hoor, die vind ik nog lastig. Gebruik wel keltisch zeezout, maar dan nog teveel ben ik bang. Probeer er nu wel op te letten.
Leuke blog heb je Annemiek!
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 01-12-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Berichten: 3510
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:55

Mariett schreef:
Wat voor tekorten kreeg je, Douce? Voor vegetariërs is het bijvoorbeeld erg goed om voldoende omega 3 (en dan een speciaal soort, ik zoek het wel even op straks want ik kan het niet uitleggen) te eten. En die krijgen we eigenlijk alleen binnen via vis, en die vissen hebben het dan weer van (plantaardig) zeewier.
Dus zeewier, of bijvoorbeeld zelfgemaakte sushi, eten is best gezond voor de vegetariër, dan kan je echt tekorten aanvullen! :) En verder zijn peulvruchten etc vaak erg gezond, vleesvervangers heb ik altijd het idee van dat ze vooral qua smaak het vlees willen vervangen, en niet qua voedingswaarde.

Ik vind het trouwens een leuk topic! Vol met mensen die op de één of andere manier bewust met voeding om gaan :) Ook al is het maar één keer in de week geen vlees eten, als heel Nederland dat zou doen zou het al een hele hoop schelen!

Late reactie, maar ik wilde achter de laptop zitten voor het geval het antwoord lang ging worden.
Ik heb lange tijd gekampt met een B12 tekort. Een tijdje na de behandeling voelde ik me weer slap en moe en heb ik nogmaals mijn bloed laten testen. Volgens de officiele waarden was alles ok (en dat was dan ook eerst het enige dat ik te horen kreeg van de dokters assistente) maar na doorvragen bleek dat mijn waardes voor ijzer en een vitamine dat ervoor zorgt dat je ijzer opneemt (naam was mij onbekend) erg laag waren, maar nog boven de ondergrens. Zo bleef ik een jaar lang sukkelen, tot ik af en toe vlees ging eten. Was erg balen :(:) stiekem om te merken dat het beter met me ging na het eten van vlees.

Leuk, de discussie over kruiden en vegetarisch vlees. Ik ben toentertijd vegetariër geworden om dierenleed te verminderen, niet omdat ik vlees niet lekker vond. Ik ben daarom erg blij met iniatieven als de vegetarische slager. Ook omdat dankzij de vegetarische slager mijn vriend en ik gemakkelijker hetzelfde kunnen eten. *\o/*

Ik woon dus net samen en in het begin waren we nog zeer hectisch, eigenlijk nog midden in een verbouwing. Toen was het zeer makkelijk om te grijpen naar kant en klaar :o maar ik merk dat ik het gewoon te zout vind dus gisteren zelf een sperziebonen schotel gemaakt met - jawel - nepgehakt.

Voor de liefhebbers mijn recept (ik doe alleen niet aan hoeveelheden, doe maar een dotje)
- Sperziebonen
- Aardappelpuree (zelfgemaakt of uit een pakje, kan allebei)
- Nepgehakt (ik heb quorn gebruikt)
- Tomatenpuree
- Uitje
- (Rode) paprika
- Knoflook
- Tijm
- Groente bouillon
- Evt: kaas of kaasvervanger

Kook de sperziebonen 3-5 minuten voor (en bij verse aardappelpuree: kook de aardappelen). Fruit ondertussen het uitje, en doe de paprika en het gehakt erbij. Bakken tot glazigheid naar wens. Voeg de knoflook, tijm en tomatenpuree toe en meng tot een geheel. Giet de sperziebonen af en bak nog 3 minuten met het gehaktmengsel mee. Maak ondertussen de aardappelpuree af en pak de ovenschaal.
Allereerst mag het gehakt-sperzieboon mengsel in de schaal. Vervolgens sluit je af met een laag aardappelpuree. Ik had nog oude kaas in huis, dus dat heb ik gemengd met de aardappelpuree (maar evt een kaasvervanger of niets is ook mogelijk). Vervolgens 15-20 minuten op 200 graden en smullen maar :Y) .

Ik zoek nu alleen nog een vegetarisch gerecht voor vanavond, niet te moeilijk (ben dus nog maar net van pakjes en zakjes afgestapt), en het liefst lekker een herfstgerecht.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:47

Oeh, goed om te weten over dat soya-verhaal...

Ik vind dat soort dingen wel moeilijk: in honing zou plastic zitten, niet-biologische groenten krijg je te veel gifstoffen binnen, vleesvervangers zitten E-nummers/bindmiddelen in, teveel kool is niet goed voor je maag-darm-systeem, etc. etc.

Soms kun je echt niks meer eten voor mijn gevoel. Ik probeer alles gewoon niet té veel te eten, maar ik vind dat verhaal over soya en zuurtegraad in je lichaam best lastig... Ik gebruik het nu namelijk wel veel omdat ik bijna geheel veganistisch eet...

Lastig hoor, om goed en gezond te eten! :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:00

Picassox schreef:
Oeh, goed om te weten over dat soya-verhaal...

Ik vind dat soort dingen wel moeilijk: in honing zou plastic zitten, niet-biologische groenten krijg je te veel gifstoffen binnen, vleesvervangers zitten E-nummers/bindmiddelen in, teveel kool is niet goed voor je maag-darm-systeem, etc. etc.

Soms kun je echt niks meer eten voor mijn gevoel. Ik probeer alles gewoon niet té veel te eten, maar ik vind dat verhaal over soya en zuurtegraad in je lichaam best lastig... Ik gebruik het nu namelijk wel veel omdat ik bijna geheel veganistisch eet...

Lastig hoor, om goed en gezond te eten! :)


Volgens mij valt dat allemaal nog wel mee. Niet zomaar alle verhalen van internet geloven. En in alles zitten E-nummers, dit betekend niet dat ze slecht zijn. Dat soja zuur maakt lijkt me raar, dierlijke producten maken je lichaam juist zuur. Plantaardige producten hebben een hele andere pH.