Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:08

Ik lees sinds kort mee en ben op zoek naar een paar recepten of tips :) Niet om Vega te eten, dat doen we nu al voor 90% (af en toe nog wat vis) maar als mijn moeder komt eten koken we koolhydraat-arm. Ik ben er achter gekomen dat het erg lastig is goede recepten te vinden die en Vega en KHA zijn, wat is jullie ervaring?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33818
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:50

Mijn ervaring is dat je dan snel bij vleesvervangers uitkomt. Misschien iets van gevulde courgette / paprika met bloemkoolrijst, vega gehakt en een mexicaans tintje? Met kruiden, gesmolten kaas, crème fraïche oid?

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:14

RianneH schreef:
Ik lees sinds kort mee en ben op zoek naar een paar recepten of tips :) Niet om Vega te eten, dat doen we nu al voor 90% (af en toe nog wat vis) maar als mijn moeder komt eten koken we koolhydraat-arm. Ik ben er achter gekomen dat het erg lastig is goede recepten te vinden die en Vega en KHA zijn, wat is jullie ervaring?

Heb dit boek met vegetarische koolhydraatarme recepten (want ook Glutenvrij ;) ) en daar staan veel handige recepten in en lijsten met ingrediënten wat je kan gebruiken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vegetarisch ... re_pdp_www

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 12:24

Ik zou dan idd naar bloemkoolrijst kijken, of courgetti, lasagne met courgette plakjes ipv lasagnebladen..
Mag je wel peulvruchten? Dat zijn andere koolhydraten dacht ik? Met linzen zijn bv ook tig lekkere recepten te vinden.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:42

Ethelate schreef:
RianneH schreef:
Ik lees sinds kort mee en ben op zoek naar een paar recepten of tips :) Niet om Vega te eten, dat doen we nu al voor 90% (af en toe nog wat vis) maar als mijn moeder komt eten koken we koolhydraat-arm. Ik ben er achter gekomen dat het erg lastig is goede recepten te vinden die en Vega en KHA zijn, wat is jullie ervaring?

Heb dit boek met vegetarische koolhydraatarme recepten (want ook Glutenvrij ;) ) en daar staan veel handige recepten in en lijsten met ingrediënten wat je kan gebruiken.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vegetarisch ... re_pdp_www


Super! Dit is een goede voor kerst :D

Je komt inderdaad snel in de lasagna met courgette ipv bladeren maar dat vind ik dan weer niet zo lekker := Een eerdere keer de wraps vervangen voor dunne omeletten wat ook fijn werkte.

Ik dacht dat de vleesvervangers veel koolhydraten zouden bevatten maar net even gekeken en ben heel erg verrast dat ze echt laag in KH zitten. Dat is al een goede extra optie.

Toch viel het me na een paar keer googelen echt tegen qua recepten, vaak worden de KH toch vervangen voor vlees.
Peulvruchten duik ik even in, en ik had in de natuur winkel ook al speciale rijst-en noodle-achtige vervangers gehaald.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:53

Citaat:
. Ik ben er achter gekomen dat het erg lastig is goede recepten te vinden die en Vega en KHA zijn, wat is jullie ervaring?


Wij eten sinds een tijdje kha en vega. Het is eigenlijk goed te doen.

Wraps en pasta vervangen door volkoren.
Rijst alleen zilvervliesrijst.
Vlees door vleesvervangers.

Stamppot maak ik met bloemkool ipv aardappel puree (dat smaakt echt prima).

Gewone aardappel vervang ik door pastinaak of zoete aardappel.

Shakshuka met kha broodje van de Dirk.

Zo kom je er wel.
Het is echt goed te doen!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 08:54

Heeft iemand hier wel eens producten van Greenforce geprobeerd?
Het lijkt me zo handig voor op reis, omdat je het zo lang kan bewaren, buiten de koelkast.
Ik ben benieuwd of het lekker is, maar het is wel vrij prijzig :=

https://nl.greenforce.com/collections/vleesvervangers

gaucho

Berichten: 9532
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:04

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier wel eens producten van Greenforce geprobeerd?
Het lijkt me zo handig voor op reis, omdat je het zo lang kan bewaren, buiten de koelkast.
Ik ben benieuwd of het lekker is, maar het is wel vrij prijzig :=

https://nl.greenforce.com/collections/vleesvervangers


Yes. Lekker, structuur is top en heel erg handig. Op reis moet je het wel kunnen koelen op moment van bereiding.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 10:24

Ah dat is goed om te lezen :D Dan moet ik toch maar eens een probeerpakket bestellen! Koelen is geen probleem, alleen het vers houden voor een aantal weken/maanden is met de gewone vleesvervangers een stuk lastiger. En het scheelt ook nog in gewicht en ruimte, dus dat lijkt me ideaal.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:08

Ik had het laatst over het frikandelbroodje van de AH (to go). Is inderdaad helaas vega, niet vegan.

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:19

Ik heb gisteren via Butlon wat diepvriesspul van de vegetarische slager besteld. Frikandelbroodjes en saucijzenbroodjes voor 50 cent per twee, dus ik dacht, laat ik mijn diepvries eens aanvullen :D

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:20

Oh dat is een goede tip! Die eten wij ook graag :D

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:25

Huh, hoe werkt dat? Is dat een soort van AH bezorgdienst maar dan niet van de AH? :+
Ik ken het helemaal niet maar die broodjes zijn wel heel lekker :D

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:36

Is vergelijkbaar met megafoodstunter volgens mij. Ze verkopen restpartijen die tegen de datum aan zitten.
Ik heb wat dingen besteld die binnenkort al op moeten, maar ook een aantal die tot eind Januari goed zijn. En dat vega spul is toch altijd prima wat langer houdbaar als het ingevroren is.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:33

In ons groentepakket zit de laatste tijd elke week andijvie. Iemand nog leuke ideeën naast stamppot? Vandaag wordt ermee gewokt. Liefste vegan, we koken liever zonder kaas dan met.

We zijn een tijd geleden verhuisd en in de tuin liggen nog oude boomstammen. Tot onze vreugde is er een besmet met oesterzwammen, dus we hadden afgelopen week prachtige, grote oesterzwammen uit eigen tuin :9 . Er staan ook inktzwammen en reuzenbovisten (en vele andere paddenstoelen) maar die tijd is helaas alweer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:59

Enige tijd geleden meldde ik mij in dit topic, omdat ik wilde stoppen met vlees eten. Dank voor jullie vele tips en intussen zijn wij zo goed als vegetarisch gaan eten. Al het (biologische, scharrel) vlees is intussen op en ik moet eerlijk zeggen dat ons best wel goed afgaat zo zonder vlees.

Voor mij als echte vleesliefhebber is het soms wat lastiger dan voor mijn man. De gedachte aan een heerlijke entrecote met een goede rand vet, laat me het water in mijn mond lopen.....

Maar het gaat goed. Ik blijf hier volgen want ik ben echt geen keukenprinses en wil vooral "makkelijk" kunnen koken, maar met jullie tips gaat het goed. Intussen bezorgd ook AH bij ons, dus daar heb ik laatst van alles besteld. O.a. de vegetarische mini mix van Mora. Erg lekker voor de snelle en vette hap.

Zo langzamerhand word ik een klein beetje creatiever wat vleesloos koken betreft. Shaksuka is nu bijvoorbeeld één van de favorieten hier.

Vegetarisch broodbeleg valt me erg tegen, dus voorlopig doe ik het met kaas (heerlijk) en wat sla, tomaat en/of komkommer erop.

Dus blijf vooral makkelijke en lekkere gerechten plaatsen hier! Ik blijf volgen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:47

Volg zeker ook in het maaltijdentopic :) daar word zoveel Vega gepost.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:09


Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 23:03

8nnemiek schreef:
Heeft iemand hier wel eens producten van Greenforce geprobeerd?
Het lijkt me zo handig voor op reis, omdat je het zo lang kan bewaren, buiten de koelkast.
Ik ben benieuwd of het lekker is, maar het is wel vrij prijzig :=

https://nl.greenforce.com/collections/vleesvervangers

Ja, erg lekker en een zakje levert veel op. Wel ff geklieder met mengen en kneden :D handig om in de voorraadkast te hebben!

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 15:02

Ik heb van uit mijn studie recentelijk een hele leuke lezing gehad over het boek silent spring en hoe de visie op o.a. het boeren veranderd. Daar in werd dit concept benoemd en ik vond het toch wel zo ontzettend leuk, dat ik hem graag wil delen. Helaas hebben wij geen locatie in de buurt zitten. Maar in het kort is het idee van deze boeren bedrijven dat je direct je eten bij de boer afhaalt, van te voren kies je je seizoens groenten en fruit (en ook vlees maar dat is voor ons niet relevant, al vind ik het voor de wel vlees eters ook een hele goede stap vooruit in diervriendelijker en duurzamer eten) Maar ik als vegetariër, en langzaam richting veganistisch eten, vind het ook heel belangrijk dat dit allemaal duurzaam, biologisch en met oog op het milieu gebeurt, ipv alle import, tevens krijgt de boer op deze manier een eerlijke prijs. Dus is dacht, misschien zijn er hier ook wel mensen die dat leuk vinden, dit is de link https://www.herenboeren.nl Het was voor mij tot aan deze lezing een compleet onbekend concept :j

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 01:38

Het spannende van dat concept is dat je eerste inleg best prijzig is naast de wekelijkse contributie. Ik begrijp het wel hoor maar dan zou ik ze eerst willen vertrouwen en dat je niet bij een vreemde cult binnenstapt.

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:12

Je moet 2K inleggen? %) wow haha
Maar waarom dit en ga je niet gewoon langs een lokale boerderij?
Er zijn in hier in de buurt best wat boerderijen die hun eigen kaas, vlees en groenten verkopen…

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:22

F_Orumster schreef:
Het spannende van dat concept is dat je eerste inleg best prijzig is naast de wekelijkse contributie. Ik begrijp het wel hoor maar dan zou ik ze eerst willen vertrouwen en dat je niet bij een vreemde cult binnenstapt.


Klopt hoor, je koopt als het ware "een stuk" boerderij. Dit kan je bij stoppen van het abonnement onder bepaalde voorwaarden ook weer terug krijgen. Maar het is inmiddels al een behoorlijk grote club, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn bij deze organisatie. Je moet het alleen wel hebben natuurlijk, want t is geen klein bedrag.


lies_sparkle schreef:
Je moet 2K inleggen? %) wow haha
Maar waarom dit en ga je niet gewoon langs een lokale boerderij?
Er zijn in hier in de buurt best wat boerderijen die hun eigen kaas, vlees en groenten verkopen…


2k voor een gezin, 1k voor alleenstaand, maar zie hierboven de reden.
Ik kan de lezing helaas niet delen, maar daar leggen ze het heel verhelderend uit. Wij hebben hier ook wel een "gewone" boer zitten, maar die is toch wel redelijk beperkt in groente keus (mits niet geïmporteerd/transporteert waarbij je weer CO2 uitstoot en tussenketens hebt, want de landwinkel bij ons haalt het toch ook echt gewoon een groot deel ergens anders vandaan) en gebruikt ook nog steeds pesticiden, zoals de meeste boeren. Ook zie ik bij onze lokale boer dat de kalfjes nog weg gehaald worden bij de moeders voor melk, dan heb je wel melk of kaas direct van de boer, maarja.. Even als eieren, veel boeren houden de kippen wel vriendelijk, maar de hanen worden toch echt nog direct geslacht, die worden vaak vergeten. In dit systeem krijgen ook de haantjes een mooi leven.
Hier word niet alleen naar diervriendelijk, duurzaam en biologisch telen/ vee houden gekeken, maar ook bijvoorbeeld het natuurlijk ecosysteem efficiënt gebruiken om de insecten bij gewassen weg te houden, maar zonder gebruik van pesticiden bijvoorbeeld. En juist met het idee dat we de insecten voor bepaalde dingen ook nodig hebben en op die manier dus efficiënt in kunnen zetten.
Ze zullen heus niet de enige met dit concept zijn hoor, er zijn vast meer boeren die al diervriendelijk en biologisch boeren, en direct bij de boer je groente halen is natuurlijk al beter dan bij de supermarkt, en elk klein stapje vooruit is toch al iets in de goede richting, maar ze hebben het hier zo breed uitgezet en echt naar alle aspecten gekeken tot in het detail, dat ik het wel waard vond om te delen.
Ik heb als vegetariër bijvoorbeeld nooit gerealiseerd dat er misschien wel 10 insecten "vermoord" zijn voor de paprika die ik wil eten, bij wijze van uiteraard, weet geen exacte getallen. :+
En als je bijvoorbeeld kinderen hebt kan je ook helpen op de boerderij met je eigen gewassen en de dieren verzorgen enzo, hoe gaaf is dat om je kinderen bij te kunnen brengen waar hun eten vandaan komt en lekker buiten bezig te zijn. <3
Ik werd er in ieder geval helemaal vrolijk van haha. Maar snap dat het niet voor iedereen weggelegd is, veel mensen leven in het nu en niet in de toekomst, niet iedereen kan of wil investeren hier in. En inderdaad, sommige mensen hebben misschien al wel een boerenbedrijf in de buurt zitten die zo te werk gaat, echter doet het gros dit nog niet.
Ik woon helaas te ver weg, bijna 30km, dan zou ik de auto moeten pakken om er te komen, en gaat in mijn optiek het idee verloren gezien alle km met nodige uitstoot dat hier bij komt kijken. Maar als dit ooit op fiets afstand komt, zou ik zeker deelnemen.

Je zou bijna gaan denken dat ik er aandelen in heb :') is niet zo hoor haha. Ik studeer milieuwetenschappen, en heb in t begin en nu nog af en toe dat ik zo verbaasd ben over sommige dingen, dat dit soort kleine beetjes hoop gewoon heel leuk zijn om te delen. Het is bizar hoe wij mensen de aarde kapot maken en vaak gewoon uit gewoonte, niet eens bewust. Ik kende dit concept echt totaal niet, ben al wel heel lang vegetarisch, maar heb o.a. hier door wel gerealiseerd dat er nog zo veel meer is dat we kunnen doen :j Ik dacht dat er in dit topic misschien wel bij meer mensen interesse in zou zijn, gezien we als vegetariërs/veganisten, vaak toch geïnteresseerd zijn in dit soort onderwerpen of er bij stil staan, meeste hebben de keuze niet voor niets gemaakt denk ik.
Veder maar weer on topic naar de lekkere gerechten :Y)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:43

Faelynn schreef:
. Ook zie ik bij onze lokale boer dat de kalfjes nog weg gehaald worden bij de moeders voor melk, dan heb je wel melk of kaas direct van de boer, maarja.. Even als eieren, veel boeren houden de kippen wel vriendelijk, maar de hanen worden toch echt nog direct geslacht, die worden vaak vergeten. In dit systeem krijgen ook de haantjes een mooi leven.
Hier word niet alleen naar diervriendelijk, duurzaam en biologisch telen/ vee houden gekeken, maar ook bijvoorbeeld het natuurlijk ecosysteem efficiënt gebruiken om de insecten bij gewassen weg te houden, maar zonder gebruik van pesticiden bijvoorbeeld. )

Even een stukje eruit gehaald. Wat wordt er met de hanen en de stieren gedaan dan? En je betaalt dus nog steeds voor het doden van dieren?

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:53

Ik ben wel vegetariër maar eet dus geen ei omdat die haantjes gelijk verhakseld/vergast worden..

Stieren opgefokt en geslacht.


Ik heb inderdaad 3 hele fijne boerderijen op fietsafstand waar echt alles wat ik nodig heb te krijgen is en je altijd de stallen/weilanden in mag rollen. Maar misschien dat dit concept wel wat is voor ‘westerlingen’ is? :)