Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:18

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf seitan maken? :D Ik experimenteer regelmatig samen met paps omdat we bezig zijn met t opstarten van een eigen bedrijfje..

[ [url=m/smkQg2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M1tyVp.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik :j maar al een paar maanden niet gedaan. Komt best nauw soms! Dat van jou ziet er goed uit, wat zijn jullie van plan? (Ennehh... stiekem ben ik wel benieuwd naar jouw bereidingswijze!)

Ik gebruik het voor in tajines met gehaktballetjes en in worstenbroodjes (mengsel van seitangehakt en sojagehakt met gehaktkruiden en extra kokosolie werkt goed als worstenbroodjes vulling).

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:56

mar_fay schreef:
meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf seitan maken? :D Ik experimenteer regelmatig samen met paps omdat we bezig zijn met t opstarten van een eigen bedrijfje..

[ [url=m/smkQg2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/M1tyVp.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik :j maar al een paar maanden niet gedaan. Komt best nauw soms! Dat van jou ziet er goed uit, wat zijn jullie van plan? (Ennehh... stiekem ben ik wel benieuwd naar jouw bereidingswijze!)

Ik gebruik het voor in tajines met gehaktballetjes en in worstenbroodjes (mengsel van seitangehakt en sojagehakt met gehaktkruiden en extra kokosolie werkt goed als worstenbroodjes vulling).


Dit op de foto’s is gewoon met de WTF methode gemaakt :) Maar we gaan een cateringbedrijf starten (deels vega(n) en deels vlees) en volgend jaar gaan we een caravan ombouwen tot foodtruck. Het grootste gedeelte doet mijn vader maar hij is nog niet zo thuis in vega(n) eten dus help ik m daar maar bij :=

Dr is wel heel veel vraag naar gelukkig! Alleen word het teveel dus gaan we nu maar gewoon doorpakken met een bedrijf..

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:23

meganvr schreef:
Dit op de foto’s is gewoon met de WTF methode gemaakt :)


Die methode ken ik, dat zijn mijn recepten ook altijd :+
Klinkt goed! Succes :j

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:46

Lekkere posts weer!

Ik heb met deze kortingscode net een bestelling geplaatst
Afbeelding
Iemand al ervaring mee?

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:51

Ja, ik ben er heel enthousiast over. Lekkere smaak, goede structuur en vooral erg makkelijk in gebruik.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:54

Gelukkig! Erwtenmeel wantrouw ik nog een beetje omdat de shakes wat muf proeven. Dit lijkt me indd ideaal voor 1persoons porties.

xMyrth

Berichten: 2805
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 10:33

Hoi!

Even een vraag, wij hebben Vegan Zeastar Zalmon Sashimi gekocht. Nu las ik dat je dit niet mag opwarmen?

Heeft iemand daar ervaring mee? Mijn vriend vindt stukjes zalm namelijk ook wel lekker in warme wraps, pastaschotels etc. maar dan is het wel fijn als het warm is :)

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:36

Kan iemand mij helpen aan een waanzinnig lekker veganistisch recept voor een moeilijke en diehard vleeseter? Het mag echt heel simpel zijn maar ook heel ingewikkeld. Ik kan heel goed koken, maar ben nu inspiratieloos.

Ik wil graag iets heel lekkers maken voor mijn vriend, maar hij is niet makkelijk :o Hij eet dit absoluut niet:
- tomaat (wel tomatensaus)
- aubergine
- courgette
- champignons en paddestoelen
- pompoen

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 13:40

Jammer dat ie geen paddestoelen eet, want hier zijn de oesterzwam empanada's altijd een hit bij de vleeseters.

Wat vind hij normaal wel heel lekker? Houdt hij van pasta's? Aardappelgerechten? Zijn er groentes waar hij gek op is?

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:34

Heel erg jammer inderdaad! Ik ben zelf wel dol op paddestoelen.

Hij vindt bloemkool, aardappelen, broccoli, spinazie, paprika, bonen (alle soorten wel), kikker erwten en mais heel lekker. Eet graag dingen als stoofvlees, gehakt brood, shoarma. Hij is ook gek op saté saus.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:42

Dan zou mij direct een stoof met bonen te binnen schieten, of geroosterde bloemkool / kikkererwten / parelcouscous salade met shoarma kruiden en een tahini dressing. Of falafel met zelfgebakken flatbreads en tahini dressing? Mexicaans gaat heel goed in combinatie met bonen en mais?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:20

Een vegan broodje shoarma is dan vast wel lekker. Is natuurlijk geen hoogstandje wat koken betreft, maar je kan eventueel het broodje zelf maken en uiteraard de knoflooksaus. Of iets van wraps? Met paprika, bonen en mais. Vegan gehakt of kip erbij en een pittig sausje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:20


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:25

Afbeelding
Wij vinden deze echt super lekker!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 16:41

Of gewoon een lekkere aardappelovenschotel met broccoli, roomsaus, kaas er over, eventueel vega spekjes erdoorheen :9

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:15

Of falafel broodjes met salade, chili sin carne

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:49

8nnemiek schreef:
Of gewoon een lekkere aardappelovenschotel met broccoli, roomsaus, kaas er over, eventueel vega spekjes erdoorheen :9

Hoe maak jij veganistische roomsaus? :) Dat zou mijn vriend vast ook lekker vinden. De mijne is een nog grotere zeurpiet en lust niks.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 09:34

Ik maak em vaak met als basis een bechamelsaus (een roux van olie of boter en bloem, even op kleur laten komen en dan ongezoete sojamelk langzaam er doorheen roeren totdat ie de goede dikte heeft) en dan breng ik hem op smaak met peper, zout en wat citroensap (door het citroensap krijgt ie een beetje een creme fraiche smaakje) en kruiden naar keuze, evt ui en/of knoflook, dan doe ik er vaak nog een pakje alpro cuisine doorheen, eventueel edelgist voor een kaassmaak.. Ik heb geen vaste hoeveelheden, ik proef tussendoor heel vaak en probeer de smaak van de saus op de rest van het eten af te stemmen.
Een andere manier om roomsaus te maken is met geweekte cashewnoten. Wat sterkte bouillon er doorheen blenderen en met kruiden, peper, zout en citroensap op smaak maken.

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 10:08

Chiren schreef:
Kan iemand mij helpen aan een waanzinnig lekker veganistisch recept voor een moeilijke en diehard vleeseter? Het mag echt heel simpel zijn maar ook heel ingewikkeld. Ik kan heel goed koken, maar ben nu inspiratieloos.

Ik wil graag iets heel lekkers maken voor mijn vriend, maar hij is niet makkelijk :o Hij eet dit absoluut niet:
- tomaat (wel tomatensaus)
- aubergine
- courgette
- champignons en paddestoelen
- pompoen


Stoofpot op basis van jackfruit? https://miljuschka.nl/vegan-stoofschotel-met-jackfruit/

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 21:04

8nnemiek schreef:
Ik maak em vaak met als basis een bechamelsaus (een roux van olie of boter en bloem, even op kleur laten komen en dan ongezoete sojamelk langzaam er doorheen roeren totdat ie de goede dikte heeft) en dan breng ik hem op smaak met peper, zout en wat citroensap (door het citroensap krijgt ie een beetje een creme fraiche smaakje) en kruiden naar keuze, evt ui en/of knoflook, dan doe ik er vaak nog een pakje alpro cuisine doorheen, eventueel edelgist voor een kaassmaak.. Ik heb geen vaste hoeveelheden, ik proef tussendoor heel vaak en probeer de smaak van de saus op de rest van het eten af te stemmen.
Een andere manier om roomsaus te maken is met geweekte cashewnoten. Wat sterkte bouillon er doorheen blenderen en met kruiden, peper, zout en citroensap op smaak maken.


En een derde (goedkopere) manier is om dat met zonnebloempitten i.p.v. cashewnoten te doen. Is ook een stukje duurzamer :j
Die bechamelbasis werkt hier ook echt perfect!

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:21

Chiren schreef:
Kan iemand mij helpen aan een waanzinnig lekker veganistisch recept voor een moeilijke en diehard vleeseter? Het mag echt heel simpel zijn maar ook heel ingewikkeld. Ik kan heel goed koken, maar ben nu inspiratieloos.

Ik wil graag iets heel lekkers maken voor mijn vriend, maar hij is niet makkelijk :o Hij eet dit absoluut niet:
- tomaat (wel tomatensaus)
- aubergine
- courgette
- champignons en paddestoelen
- pompoen

Een van de eerste keren dat ik voor mijn man (slagerszoon, voor het beeld ;) ) kookte, heb ik dit gemaakt: https://cookieandkate.com/roasted-cauli ... til-tacos/ Het is daarna lange tijd zijn lievelingseten geweest. Om het vegan te maken zou je de mayo natuurlijk kunnen vervangen door een vegan mayo. Oh, en wij eten er altijd nog wel ijsbergsla bij, voor de extra frisse crunch.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:41

Many schreef:
Chiren schreef:
Kan iemand mij helpen aan een waanzinnig lekker veganistisch recept voor een moeilijke en diehard vleeseter? Het mag echt heel simpel zijn maar ook heel ingewikkeld. Ik kan heel goed koken, maar ben nu inspiratieloos.

Ik wil graag iets heel lekkers maken voor mijn vriend, maar hij is niet makkelijk :o Hij eet dit absoluut niet:
- tomaat (wel tomatensaus)
- aubergine
- courgette
- champignons en paddestoelen
- pompoen

Een van de eerste keren dat ik voor mijn man (slagerszoon, voor het beeld ;) ) kookte, heb ik dit gemaakt: https://cookieandkate.com/roasted-cauli ... til-tacos/ Het is daarna lange tijd zijn lievelingseten geweest. Om het vegan te maken zou je de mayo natuurlijk kunnen vervangen door een vegan mayo. Oh, en wij eten er altijd nog wel ijsbergsla bij, voor de extra frisse crunch.


Ook opgeslagen, klinkt heerlijk :j

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:35

Hi,
Even een ander onderwerp in plaats van een recept. Hoe staan jullie er tegenover om met vlees in aanmerking te komen, bijvoorbeeld in je werk?
Ik heb een sollicitatie lopen bij een bedrijf. Zit niet primair in de vlees industrie. Ik merk dat ik het enigszins vervelend vind maar de functie past goed bij me en mensen om me heen eten ook gewoon vlees en dan vind ik dat iedereen daar zijn eigen afweging in moet maken.
In de horeca kom je ook veel vlees tegen, hier werken denk ik ook veel vega's, en kom je wel direct in aanmerking met vlees.
Iemand een soortgelijk gedachten spinsel gehad? :)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 13:43

Ik zou nooit bij een slagerij willen werken bijvoorbeeld, maar voor mijn werk moet ik wel regelmatig vlees filmen/fotograferen tijdens diners, bijvoorbeeld een BBQ. Daar heb ik geen moeite mee. Zo lang ik het maar niet hoef aan te raken haha.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:53

Biks2 schreef:
Hi,
Even een ander onderwerp in plaats van een recept. Hoe staan jullie er tegenover om met vlees in aanmerking te komen, bijvoorbeeld in je werk?
Ik heb een sollicitatie lopen bij een bedrijf. Zit niet primair in de vlees industrie. Ik merk dat ik het enigszins vervelend vind maar de functie past goed bij me en mensen om me heen eten ook gewoon vlees en dan vind ik dat iedereen daar zijn eigen afweging in moet maken.
In de horeca kom je ook veel vlees tegen, hier werken denk ik ook veel vega's, en kom je wel direct in aanmerking met vlees.
Iemand een soortgelijk gedachten spinsel gehad? :)

Ik heb in de horeca gewerkt en vond het toen niet erg. Het went ook natuurlijk. Wel trok ik de lijn bij het helpen met huisgemaakte frikandellen draaien. Die kilo’s gehakt door die molen draaien vond ik echt heel goor.

Maar ik ben dan ook geen veganist. Als vegetariër sterven er natuurlijk alsnog dieren voor jouw voedsel.