Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:38

Favoriete "echte" burgers zijn sowieso Beyond (op nr 1), Ruig (AH) en juicy steak van de Lidl (de beste budgetoptie). Moving mountains burger en de rauwe burger van Jumbo huismerk vind ik ook erg goed. (De Beyond worst is hier ook groot favoriet trouwens, fantastisch als braadworst bij een klassieke AVG of bij de pompoenpasta of de pasta met broccoli en saucijs <3 )

De rauwe burgers van Garden Gourmet vind ik minder lekker, evenals de ereburger. Maar smaak verschilt inderdaad duidelijk. :D

Wat betreft Beyond, het is het waard om deze week even in de AH-app te zoeken naar Beyond. Redelijk wat vegans hebben deze week dat ze met hun bonuskaart een gratis pakje Beyond mogen ophalen. Staat niet genoemd bij je persoonlijke bonus, je moet echt via de app naar het product zoeken.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 00:03

De beyond worst was idd :9
Kocht die regelmatig toen ik nog elders studeerde. Daar was bij de AH vaak een aanbieding op vleesvervangers en daar bovenop dan nog 35% vanwege de datum. Dan was het wel te doen. Komt tot noch toe echt het meeste in de buurt :j

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:20

Mocht je aan zelf maken wagen kan ik je deze aanraden:

https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/

echt lekker receptje, super juicy, ik maak ze altijd smiddags dan kunnen ze nog wat steviger worden in de koelkast

Voor het bakken: ik vorm ze altijd met vershoudfolie, dan plakt het niet zo aan je handen :Y)
Afbeelding

als totaal broodje:
Afbeelding

Voor 2 mega hamburgers gebruikte ik 1 bakje witte champignons

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:53

Aight schreef:
Mocht je aan zelf maken wagen kan ik je deze aanraden:

https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/

echt lekker receptje, super juicy, ik maak ze altijd smiddags dan kunnen ze nog wat steviger worden in de koelkast

Voor het bakken: ik vorm ze altijd met vershoudfolie, dan plakt het niet zo aan je handen :Y)
[ [url=m/inSHs8.jpg]Afbeelding[/url] ]

als totaal broodje:
[ [url=m/CuOaQ5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor 2 mega hamburgers gebruikte ik 1 bakje witte champignons


Hihi stille meelezer hier, maar moest even reageren op je eerste foto. Ik zag die foto en dacht gelijk, oh lekker! Chocolate chip cookies, haha. Paddoburgers klinken ook lekker, maar toch niet zo lekker als koekjes haha.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:11

Merell123 schreef:
Aight schreef:
Mocht je aan zelf maken wagen kan ik je deze aanraden:

https://chickslovefood.com/recept/paddoburger/

echt lekker receptje, super juicy, ik maak ze altijd smiddags dan kunnen ze nog wat steviger worden in de koelkast

Voor het bakken: ik vorm ze altijd met vershoudfolie, dan plakt het niet zo aan je handen :Y)
[ [url=m/inSHs8.jpg]Afbeelding[/url] ]

als totaal broodje:
[ [url=m/CuOaQ5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor 2 mega hamburgers gebruikte ik 1 bakje witte champignons


Hihi stille meelezer hier, maar moest even reageren op je eerste foto. Ik zag die foto en dacht gelijk, oh lekker! Chocolate chip cookies, haha. Paddoburgers klinken ook lekker, maar toch niet zo lekker als koekjes haha.


zin in koekjes nu :')

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:37

Bedankt voor alle hamburger tips, denk ik genoeg om uit te proberen komende tijd :)

@Aight dat ziet er ook goed uit zeg, alhoewel die eerste foto idd ook wel op koekjes lijkt :D

Ik heb net deze vegan diepvries maaltijd geprobeerd (normaal ben ik daar echt niet van), maar deze was echt heel lekker!! Gewoon 6 minuutjes in de magnetron en prima te eten. Vooral de saus is erg lekker! :P

Afbeelding

Het enige nadeel is dat ie normaal heel duur is (4 euro nog wat, ik had 'm voor 2 euro gekocht in de aanbieding). En de portie is wel klein, zit erna niet echt vol nog.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 19:25

Klinkt ideaal!
Ik heb wel eens van die kant en klare groentezakken met iets van aardappel erin vaak, en dan ook een lekker sausje. Volgens mij van de Duitse Aldi. Die zijn ook érg lekker, en kosten iets meer dan een euro dacht ik, kun je met twee personen van eten.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:44

Vanwege omstandigheden moet ik mijn dieet tijdelijk (de vorige keer een maand of drie) aanpassen; geen suikers, koolhydraten, schimmels, alcohol, caffeïne, melkproducten en gisten. Dat maakt vega(n) koken wel een stukje uitdagender. :')

Af en toe nog 100% zuurdesem roggebrood, verder eet ik veel (heel veel) bonen. Ik zoek m.n. voor het avondeten passende gerechten waarbij ik voor 4 à 5 personen kan koken en dan voor mij de koolhydratenbron kan weglaten. Iemand tips/ideeën?

Ter illustratie: vandaag had ik chana dahl (kikkererwten curry in een dikke tomaten-kokossaus) gemaakt, voor de rest rijst erbij. Gisteren een linzensalade met spinazie en citroen, aangevuld met pannenkoeken van kikkererwtenmeel en voor de rijst rijst erbij (en voor mij nog tofu scramble). Nou wordt niet iedereen even blij van elke dag bonen :+ dus ik ben nog wat zoekende naar gerechten met én veel groente én de mogelijkheid om bonen (vulling voor mij) én losse koolhydraten toe te voegen (m.n. aardappelen en graanproducten - dus pasta, rijst, chapati's, naan etc.).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:48

Oei dit gaat mijn kennis wel wat te boven. En als je gaat kijken bij de koolhydraatarmbrigade en dan doorzoekt op vega opties?

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 07:45

Ik dacht altijd dat bonen juist veel koolhydraten bevatten, maar dat zijn dan een beter soort koolhydraten die je wel mag?
Succes, lijkt me behoorlijk lastig!
Ik houd zelf wel van wokken, gewoon random groentes in blokjes snijden en in de wok :9 Aubergine laat ik wel eerst met wat zout erop uitlekken. Verder gooi ik er haast alles in wat ik tegen kom.
Groentesoep met extra groente is hier ook favoriet als avondeten.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:07

8nnemiek schreef:
Ik dacht altijd dat bonen juist veel koolhydraten bevatten, maar dat zijn dan een beter soort koolhydraten die je wel mag?

Een koolhydraat is lang molecuul (polymeer). Een polymeer van suikermolekulen. Bij het afbreken van een koolhydraat ontstaat dus suiker, en daar haalt je lichaam weer energie uit.
Bonen bevatten zgn. complexe koolhydraten: lange molekulen die vertakt zijn. Een soort netwerkje dus. Hierdoor moet het lichaam meer moeite doen (lees: het duurt langer) om deze molekulen af te breken in enkelvoudige suikermolekulen.
Bijvoorbeeld aardappels, suiker, witbrood bevatten enkelvoudige koolhydraten. Een lange keten suikermolekulen zonder vertakkingen. Hierdoor kan het lichaam het snel afbreken en omzetten in energie.

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:13


Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:31

mar_fay schreef:
Vanwege omstandigheden moet ik mijn dieet tijdelijk (de vorige keer een maand of drie) aanpassen; geen suikers, koolhydraten, schimmels, alcohol, caffeïne, melkproducten en gisten. Dat maakt vega(n) koken wel een stukje uitdagender. :')

Af en toe nog 100% zuurdesem roggebrood, verder eet ik veel (heel veel) bonen. Ik zoek m.n. voor het avondeten passende gerechten waarbij ik voor 4 à 5 personen kan koken en dan voor mij de koolhydratenbron kan weglaten. Iemand tips/ideeën?

Ter illustratie: vandaag had ik chana dahl (kikkererwten curry in een dikke tomaten-kokossaus) gemaakt, voor de rest rijst erbij. Gisteren een linzensalade met spinazie en citroen, aangevuld met pannenkoeken van kikkererwtenmeel en voor de rijst rijst erbij (en voor mij nog tofu scramble). Nou wordt niet iedereen even blij van elke dag bonen :+ dus ik ben nog wat zoekende naar gerechten met én veel groente én de mogelijkheid om bonen (vulling voor mij) én losse koolhydraten toe te voegen (m.n. aardappelen en graanproducten - dus pasta, rijst, chapati's, naan etc.).


Misschien is een poké bowl variant wel iets? Dus rijst, veel edamebonen, tempeh/tofu, en verse groenten. Qua dressing zou ik zelf sojasaus doen maar dat is gefermenteerd dus weet niet of je dat aankan?

En richting de mexicaanse hoek:
chilli sin carne met volkoren rijst en evt maistortilla's erbij als die wel kunnen?

en italiaanse hoek:
En dingen zoals gevulde pompoen of spaghetti van courgette met cashewroom saus? Of lasagne van pompoenbladen

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:00

Jeetje, lastig zeg mar_fay.. Ik heb ook zo even geen tips..

Ik had trouwens toch wel bloedarmoede; te lage ijzer en Hb. Nu dus aan de staaltabletten (2x per week) en neem ook elke dag multi van de etos waar B12 en ijzer oa in zit. Hopelijk voel ik me snel wat beter. Merk wel dat ik het niet graag aan mensen vertel omdat ik bang ben voor de 'zie je wel, je loopt tekorten op als vegan' opmerkingen.. _-:(

Ik at laatst bij mijn schoonouders, en die bestelden eten bij een typisch vlees restaurant. Ze hadden wel 2 vegan gerechten op de kaart; een curry en poke bowl. Ik houd enorm van poke bowls dus die besteld, maar dat viel even flink tegen. Sushi rijst, zeewiersalade, avocado (die niet rijp was) en wat sla.. Echt zoo karig. En zij kennen de vegan keuken nog niet zo goed, dus vond dit ook niet echt fijne reclame.. Altijd jammer

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:58

poes schreef:
Oei dit gaat mijn kennis wel wat te boven. En als je gaat kijken bij de koolhydraatarmbrigade en dan doorzoekt op vega opties?


Die ken ik niet, zal ik doen!

8nnemiek schreef:
Ik dacht altijd dat bonen juist veel koolhydraten bevatten, maar dat zijn dan een beter soort koolhydraten die je wel mag?
Succes, lijkt me behoorlijk lastig!
Ik houd zelf wel van wokken, gewoon random groentes in blokjes snijden en in de wok :9 Aubergine laat ik wel eerst met wat zout erop uitlekken. Verder gooi ik er haast alles in wat ik tegen kom.
Groentesoep met extra groente is hier ook favoriet als avondeten.


Bonen mogen gelukkig wel (dank voor de uitleg, Roodvos!), sommige gefermenteerde producten ((water)kefir, kimchi, zuurkool) ook. Sojasaus gebruik ik met mate, maar een simpele dressing met olie, citroen en tahin volstaat ook.


Aight schreef:
mar_fay schreef:
Vanwege omstandigheden moet ik mijn dieet tijdelijk (de vorige keer een maand of drie) aanpassen; geen suikers, koolhydraten, schimmels, alcohol, caffeïne, melkproducten en gisten. Dat maakt vega(n) koken wel een stukje uitdagender. :')

Af en toe nog 100% zuurdesem roggebrood, verder eet ik veel (heel veel) bonen. Ik zoek m.n. voor het avondeten passende gerechten waarbij ik voor 4 à 5 personen kan koken en dan voor mij de koolhydratenbron kan weglaten. Iemand tips/ideeën?

Ter illustratie: vandaag had ik chana dahl (kikkererwten curry in een dikke tomaten-kokossaus) gemaakt, voor de rest rijst erbij. Gisteren een linzensalade met spinazie en citroen, aangevuld met pannenkoeken van kikkererwtenmeel en voor de rijst rijst erbij (en voor mij nog tofu scramble). Nou wordt niet iedereen even blij van elke dag bonen :+ dus ik ben nog wat zoekende naar gerechten met én veel groente én de mogelijkheid om bonen (vulling voor mij) én losse koolhydraten toe te voegen (m.n. aardappelen en graanproducten - dus pasta, rijst, chapati's, naan etc.).


Misschien is een poké bowl variant wel iets? Dus rijst, veel edamebonen, tempeh/tofu, en verse groenten. Qua dressing zou ik zelf sojasaus doen maar dat is gefermenteerd dus weet niet of je dat aankan?

En richting de mexicaanse hoek:
chilli sin carne met volkoren rijst en evt maistortilla's erbij als die wel kunnen?

en italiaanse hoek:
En dingen zoals gevulde pompoen of spaghetti van courgette met cashewroom saus? Of lasagne van pompoenbladen


Poké bowl geïnspireerde gerechten (en dan niet die van Margo, wat jammer! :n ) zijn wel mijn middageten. 's Ochtends red ik me met een kleine snee roggebrood of chiazaadpudding, 's middags maak ik regelmatig soep.
Chili sin carne (maar dan voor mij zonder rijst) heb ik inderdaad ook al op m'n lijstje staan. Als ik echt even een 'gewoon' gevoel wil maak ik er chapati of pannenkoeken bij van kikkererwtenmeel, dat werkt ook goed :j

Om het extra lastig te maken gebruik ik stanaard m.n. seizoensgebonden groenten/producten, dus courgettes vallen wel snel af. :') Pompoenen hebben we nog een paar, dus dat zal ik zeker even in m'n achterhoofd houden.

Dank voor alle inspiratie. <3 Ik ben echt geen slechte kok, integendeel, maar nu ik een soort van twee volwaardige maaltijden in één moet maken liep ik echt een beetje spaak. Vooral omdat ik niet per se zat te wachten op dit dieet. Heel fijn dat jullie even meedenken! Als ik eraan denk dan zal ik wat foto's maken van wat er zoal voorbij komt, allicht heeft iemand er in de toekomst iets aan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:10

Brigade had ik er zelf bij verzonnen, maar zou dus googelen op koolhydraatarm / beperkt en vegan!

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:12

Wat zijn de koolhydraten die je niet mag hebben? gaat het dan vooral om graanproducten? Mogen aardappels bijvoorbeeld wel?

Ik zou gevulde groente(pompoen, courgette, tomaat, paprika, aubergine, knolselderij etc) met andere groente/bonen/quinoa vullen en eventueel een sausje bij maken. Eters kunnen dan altijd nog rijst o.i.d. er bij eten.
Verschillende curries(linzen, pompoen, aardappel als dat mag, kikkererwten). Maak het voor jezelf een beetje gebonden zodat je het zonder iets kan eten.
Geroosterde/gebakken groente met een sausje/hummus en een zelfgemaakte bonenburger.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:06

Oh haha, dan snapte ik 'm niet zo goed. Vond het wel een goede naam :+. Daar kijk ik inderdaad al wat naar.

Vooralsnog heb ik geen enorm inspiratietekort, maar ik moet nog wel even. Het gaat m.n. om de eenvoudige koolhydraten die ik moet proberen te vermijden, complexe is niet zo'n probleem. Aardappels laat ik een beetje achterwege, zeker de eerste weken. De hoofdmoot moet wel groente/rauwkost zijn, maar daar heb ik nog nooit moeite mee gehad.

Curry's ben ik dol op inderdaad, dus dat eten we sowieso veel. De vraag vanuit het huishouden is of ik dan wel kan wisselen tussen verschillende regio's. En gelukkig leggen de kippen als een malle, dus ik kan ook regelmatig wat doen met eieren.

manou_diablo
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-07-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:24

Mar_fay zou shakshuka misschien ook kunnen? Ik heb er verder weinig verstand van maar als je zegt gerecht met veel groente, vegetarische, en zonder pasta/brood/rijst/aardappel dan komt dit meteen in mij op. Wij eten er thuis vaak een broodje bij omdat dat lekker dipt maar zonder raak je ook zeker vol.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 13:52

Shakshuka staat hier sowieso regelmatig op het menu, vooral als het 's avonds laat was :') :9

manou_diablo
Berichten: 239
Geregistreerd: 08-07-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:18

Haha lekker! Een ander idee is misschien nog courgetti? Dan kun je natuurlijk enorm veel kanten op met sauzen en eventueel voor de rest normale spaghetti maken.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 16:31

Misschien een beetje off topic, of misschien ook niet.
Hebben jullie huisdieren kat/hond en wat geven jullie die te eten?
Ik ben zelf vegetarisch en probeer waar het lukt zo veel mogelijk veganistisch te eten, of bewust te zijn van waar mijn eten vandaan komt (zoals eieren van wel goed verzorgde kippen e.d.)
Nu heb ik alleen en kat en haar voer ik gewoon brokken die goed staan aangeschreven, maar eigenlijk zonder er bij na te denken waar dat vlees nou vandaan komt. Een kat vegetarisch maken vind ik een no go, maar ergens voelt het wel een beetje gek dat ik dit geef zonder er bij na te denken, terwijl ik met mijn eigen voeding zo bewust bezig ben.
Binnenkort komt er een nieuwe kitten bij en die staat nu al op deels op rauw vlees dieet, zodoende dat deze gedachten naar boven kwam.

Gelieve geen discussie te maken waarom ik dan een kat heb (die dus wel vlees eet) ik probeer mijn steentje bij te dragen binnen de grenzen die goed voelen voor mij en er bewust over na te denken.
Kan mij ook haast niet voorstellen dat ik de enige vegetariër ben die ook dierenliefhebber is en huisdieren heeft :P

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33826
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:05

Mijn hamsters eten alleen meelwormen dus kan je helaas niet helpen haha.

Iemand hier een fenomenaal recept met “pulled jackfruit”?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 19:33

Faelynn
Wij hebben 1 grote hond (februari onze tweede moeten laten inslapen)

Theoretisch zou ik onze jongedame prima vegan of vegetarisch kunnen voeren(dame heeft sowieso een stalen binnenkant := )
Maar ze krijgt een biologische brok en bio vlees
Ik kan een keus voor mezelf maken en beredeneren
Maar mijn dieren niet
Een kat zou ik ook niet zo snel vega laten eten
Maar! Er zijn wel een aantal biologische voermerken
Ook qua vlees ( wij voeren Darf)

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 20:02

Mijn carnivoor huisdieren eten gewoon vlees. Ik heb een voorkeur voor biologisch, maar helaas heb ik nog geen product gevonden wat geschikt voor ze is. Dat vind ik wel jammer.