Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:59

Jessix schreef:
Ik ben ook compleet inspiratieloos en heb geen zin om lang in de keuken te staan. Ik heb een aantal lekkere en vooral makkelijke gerechten die ik steeds maak. Ik zie wel regelmatig wat voorbij komen waarvan ik ga watertanden, maar als ik 's avonds laat een keer aan koken toe kom kies ik al gauw voor de makkelijke weg. :')


Dan ben ik vooral heel benieuwd naar jouw gerechten, haha. Want ik heb hetzelfde.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:10

Aan de veganisten hier; hoeveel B12 slikken jullie bij? Ik heb 100 ug tabletten van Holland&Barret en daar staat 1-5 tablet per dag voor, wat me vrij veel lijkt. Nu ben ik bloed donor en is mijn feritinine te laag (en Hb ook wat lager dan normaal), en ik maak me toch een beetje zorgen. Ik moet nog overleggen met de HA. Maar omdat ik de laatste tijd laks ben geweest met B12 slikken lijkt dat me het meest waarschijnlijk, en niet persee de hoeveelheid ijzer in mijn dieet...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:30


Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:34

Sheran schreef:
Jessix schreef:
Ik ben ook compleet inspiratieloos en heb geen zin om lang in de keuken te staan. Ik heb een aantal lekkere en vooral makkelijke gerechten die ik steeds maak. Ik zie wel regelmatig wat voorbij komen waarvan ik ga watertanden, maar als ik 's avonds laat een keer aan koken toe kom kies ik al gauw voor de makkelijke weg. :')


Dan ben ik vooral heel benieuwd naar jouw gerechten, haha. Want ik heb hetzelfde.


Wraps en dan ben ik ook nog zo lui om voor de gesneden groenten te gaan van AH. Kipkerrie met rijst, pasta met groente en vegan vers sausje ook van de AH. Of gewoon een salade met een stokbroodje.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:47

Ik slik de 100 versie van Holland en Barret en dat neem ik elke dag.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:30

Ik slik dagelijks van Solgar, 1000 ug.

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:34


8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:50

Ik heb dezelfde als Sonja in huis. Ik slik em als ik eraan denk, een paar keer per maand ofzo :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:54

Zou dat wel vaker doen. Ik ben echt heel lang en heel erg ziek geweest van een B12 tekort. Dat wil je echt voorkomen. :j

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:13

Ik moet het eigenlijk eens in mijn mobiel als herinnering instellen inderdaad.
Nu scheelt het wel dat we regelmatig een vleesvervanger eten en ik veel met sojamelk kook. In de 25 jaar dat ik vegetarisch eet heb ik nooit ergens last van gehad. Maar aangezien het ook geen kwaad kan om wat bij te slikken probeer ik dat toch zo nu en dan te doen :j

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:18

Ja ik eet ook wel regelmatig vleesvervangers, en bijna dagelijks sojamelk en/of yoghurt (verrijkt met B12+ijzer), dus ik vind het een beetje gek dat ik toch ergens een tekort van lijk te hebben..

Ik probeer de 100 ug B12 dagelijks te nemen, maar vergat het de laatste tijd wel regelmatig.

MarlineRooz; hier kwam jij erachter dat je een B12 tekort had als ik vragen mag?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:32

Ik was heel ziek en depressief en wist niet meer wat ik met mezelf aan moest. Ik was moe, angstig en had de hele tijd paniek. Toen zelfs de psycholoog dacht van wat is er nou aan de hand, toch maar eens bloed gaan prikken. Mijn waarde was 89 waar hij eigenlijk minimaal 150 moet zijn. Het liefst moet hij rond de 300 zijn.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:47

Oh jeetje, wat heftig zeg. Ik hoop dan maar echt niet dat ik daar een tekort aan heb... Maar mijn feritinine is 9 op dit moment, en onder de 10 is al bloedarmoede vertelt Google mij... Ben benieuwd wat HA ervan zegt.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:19

Ik ga hier ook eens weer actiever mee proberen te praten! Ik lees ‘stiekem’ altijd mee en heb veel aan de aanbiedingstips van vleesvervangers haha en fijne inspiratie (vooral op de vorige pagina van Poes!)

Ik heb helaas vaak ook gebrek aan inspiratie dus wij zijn begin dit jaar aan de hellofresh gegaan. Ik ben vegetarisch, niet vegan. Dan is het nog wel te doen (in het geval van vegan niet, er zit vaak kaas bij die wij ook 9/10 keer weglaten).
En als quick food maak ik wraps met vegetarische kipschnitzels met mango en sla :+

Ik vergat ook vaak mijn B12 en vit. D te slikken dus nu onder lichte dwang van mijn vriend ze op de eettafel gezet zodat ze tijdens het avondeten al op tafel staan. Ik neem ze dus altijd tijdens het avondeten omdat ik het idee heb dat het dan beter werkt dan wanneer ik het bij mijn ontbijt neem. Geen idee of dat echt zo is. Ik had al B12 tekort voordat ik vega was dus heb het ook echt nodig. Anders ben ik ook niet te genieten en veel moe.

Margoo, anders eens bloed afnemen om je B12 en andere vit gehaltes te testen. Dan weet je ook beter hoeveel of hoe sterk je het moet slikken of wellicht aan wat anders moet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:54

MarlindeRooz schreef:
Zou dat wel vaker doen. Ik ben echt heel lang en heel erg ziek geweest van een B12 tekort. Dat wil je echt voorkomen. :j

Daarom ben ik dus die 1000 timed release gaan slikken
Die hoeft niet dagelijk
Dan kom ik met mijn sporadische gedoe nog betjes uit ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:55

Ja slim, ik heb baat bij structuur. Dus elke dag iets doen werkt beter voor mij dan bijvoorbeeld 1x per week. :j

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:31

Margoooo schreef:
Aan de veganisten hier; hoeveel B12 slikken jullie bij? Ik heb 100 ug tabletten van Holland&Barret en daar staat 1-5 tablet per dag voor, wat me vrij veel lijkt. Nu ben ik bloed donor en is mijn feritinine te laag (en Hb ook wat lager dan normaal), en ik maak me toch een beetje zorgen. Ik moet nog overleggen met de HA. Maar omdat ik de laatste tijd laks ben geweest met B12 slikken lijkt dat me het meest waarschijnlijk, en niet persee de hoeveelheid ijzer in mijn dieet...

In overleg met de huisarts slik ik 1x 1000 ug per dag van de kruidvat. Meer was niet nodig zei ze. Ik had een licht B12 tekort en kreeg daar wel klachten van, vandaar dat ik bloed heb laten prikken (en dat terwijl ik alleen doordeweeks vegan eet :=).

Maar als ik jou was zou ik bloed laten prikken en de uitslag bespreken met je huisarts :)

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:28

Hoi allemaal!
Ik kom mij graag melden in het topic. Rustig aan ga ik proberen een groot deel van het topic door te lezen.
De reden dat ik mij meld is omdat ik vanaf volgende week een maand veganistisch wil gaan eten. En wellicht daarna wel doorzetten. Op dit moment eet ik regelmatig vegetarisch (en af en toe onbewust veganistisch diner). De reden waarom ik dit graag wil gaan doen is oa omdat ik bewuster wil gaan eten. Daarnaast is het mooi meegenomen dat ik iets kan betekenen voor het milieu, de dieren en daarnaast mijn gezondheid. Niet dat ik bijzonder ongezond eet, maar wel onregelmatig.
Misschien klinkt het een beetje apart om vanaf volgende week maandag te beginnen. Maar op deze manier kan ik mijn huidige voorraad nog opeten, voedsel verspillen doe ik zo min mogelijk. Daarnaast wil ik mij goed voorbereiden. Ben ik aan het uitzoeken wat handig is qua weekmenu etc.

Nu voelen jullie misschien de vraag al aankomen. Maar toch wil ik hem stellen. Is er iets dat je had willen weten voordat je begon met veganistisch eten/leven? Ofwel waar had je eerder achter willen komen?

Nu lees ik wel al iets over B12, daar moet ik mij wel nog even wat meer in verdiepen.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:33

Ik slik B12 meestal 2000 mcg dagelijks, wat neerkomt op 80000% van de adh. Verkijk je niet op adh's ed, dat steekt net wat genuanceerder in elkaar...

Edit: Phens post komt tussendoor. Welkom!
De Veganchallange klinkt als iets voor jou! :)

B12 bijnemen :j en als je langer vegan blijft zijn er nog wat zaken om op te letten.

Vegsafe of verlijkbare app is relaxt als je e-nummers wil checken. :)

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:30

Welkom Phen! Ik had vooral eerder willen weten dat je prima zonder kaas kunt leven en dat vegan eten echt heel lekker én makkelijk is, dan was ik veel eerder "overgestapt" dan pas na 10 jaar vegetariër geweest te zijn. O:)

Succes met je vegan maand, de vegenchallenge is inderdaad een aanrader, hou je B12 en ijzer goed in de gaten en dan komt het echt wel goed. :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:35

Ik vind vegan eten dus niet makkelijk en best lastig. _O- Dus ik blijf gewoon lekker een bewuste vega die veel plantaardig eet haha.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:40

Wat ik erg fijn vind is om het voor jezelf niet te lastig te maken en dat een geleidelijke overgang naar een ander voedingspatroon wel fijn is. Dus kook/eet gewoon steeds vaker vega(n), receptjes uitproberen. Als je een avond moe bent of winkelen lastig is maak er dan geen eigen opgelegde harde eis van en laat het touw wat vieren.

Langzaam gaat je hoofd steeds meer vega(n) boodschappenlijstjes/gerechten bedenken en zo rol je er wat prettiger in dan jezelf drastisch omgooien. Dat kan toch wat stress geven.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:44

Ik vind het ook niet makkelijk. Avondeten wel, maar tussendoortjes echt een stuk minder, zeker als ze ook nog calorieën moeten bevatten. Alle wat je zelf klaarmaakt gaat makkelijk vergaan, maar dingen die even geen tijd moeten kosten vaak niet...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:26

Citaat:
Ik vind vegan eten dus niet makkelijk en best lastig. _O- Dus ik blijf gewoon lekker een bewuste vega die veel plantaardig eet haha.


Hier hetzelfde. Beter zo dan opgeven omdat het te moeilijk is toch ?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33825
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:27

ClauH schreef:
Citaat:
Ik vind vegan eten dus niet makkelijk en best lastig. _O- Dus ik blijf gewoon lekker een bewuste vega die veel plantaardig eet haha.


Hier hetzelfde. Beter zo dan opgeven omdat het te moeilijk is toch ?

Ja precies. Vlees eten ga ik toch nooit meer doen.