Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:16

Ik zou ook vooral het topic eens doorkijken. Er worden echt heel veel producten genoemd, het is toch een beetje jammer als je daar niet (bij voorbaat) al gebruik van maakt :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:17

Je kan ook eens op wateetjedanwel.nl kijken.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:03

okidokie alvast bedankt <3 en sorry dames! :=

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:22

CandyArmando schreef:
okidokie alvast bedankt <3 en sorry dames! :=

Nee geeft niet, maar misschien kun je dan wat meer vertellen over waar ze van houd? Je schrijft pasta, dus als het italiaans is dan is er wel veel mogelijk. De pasta zelf is al vegetarisch, lekkere tomatensausen, maar ook olijven, artisjokken, zongedroogde tomaatjes, etc. Of een pakket om zelf pizza's te maken ofzo. In delicatesse winkels is van alles te vinden, maar ook gewoon bij de supermarkt zoals AH. Op de website van AH kun je ook selecteren op vegetarische recepten en producten.

Succes!

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:42

Geeft niet :) Je vraag is alleen behoorlijk breed en ik weet uit ervaring hoeveel mogelijkheden dit topic biedt. Succes (met voorproeven)!

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 20:33

Is er toevallig iemand die een recept kent om vegan vanille-ijs te maken met simpele ingrediënten?
Ik heb sojamelk op voorraad, en ook dingen als suiker, vanillestokjes, maizena, agar agar, kokosolie en andere olie.. maar geen sojaroom of kokosmelk, en ik kan maar geen recept vinden waarmee ik meteen aan de slag kan :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:36

Oh dat klinkt lekker, vooral voor de tijd van het jaar _O-

Heb je wel eens banana softserve gemaakt? Da's ook super lekker. Gewoon bevroren banaan keukenmachinen. Als je daar een bak vanille in doet is dat vast heel lekker.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 20:44

:)) Ik heb super lekkere chocoladesaus in de koelkast staan die op moet, en er is niks lekkerder dan een dame blanche <3

Bananenijs maak ik ook vaak inderdaad, maar dan meestal met fruit erdoor :9 Frambozenijs <3
Banaan met chocolade vind ik dan weer minder lekker :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:16

Is het je nog gelukt? ben wel benieuwd :D

Ik vind het dus super leuk om te praten met anderen over besparen op boodschappen, maar het is zo vervelend dat je dan vaak toch heel discussies aanschouwt van waar je het goedkoopst vlees kan kopen :( dat haalt het plezier altijd wel een beetje weg bij mij.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:29

Ik heb een uur lang zitten zoeken naar recepten en ingrediënten die ik misschien wel ergens in huis had, maar toen had ik geen zin meer :')
Ik heb wel een paar simpele recepten opgeschreven, en die ga ik een dezer dagen testen :D

Dat vind ik inderdaad ook vaak jammer aan de bespaar-topics. Wel heb ik het idee dat het toch steeds meer taboe is om grote hopen kiloknallers naar binnen te werken gelukkig. Ik probeer daar ook soms wel subtiel naar te hinten dat een maaltijd zonder vlees ook prima kan :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:36

Ja he, dat is fijn. Ik vind het zelf ook wel grappig om te zien dat veel mensen zeggen "ja maar ik kan niet meer besparen want vlees is zo duur". Tegelijkertijd zeggen mensen dat vega(n) eten zo duur is? Schiet mij maar lek :o?

Ik ben zelf ook wel echt lekker bezig met besparen de laatste tijd. Wil ook wat meer met too good to go gaan doen, de Lidl hier biedt nu ook groentenboxen aan, dat is best safe := en misschien dat ik ook eens bij de bakker ga proberen, zal toch een grote kans op gewoon brood zijn.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:42

Too good to go werkt helaas niet zo goed in een dorp :+

Dames, hebben jullie tips voor recepten waar echt héél veel sesamzaad in gaat? We hebben last van meelmot hier in huis en die rotbeesten die gaan zelfs in de (beschuit)bussen waar ik m'n noten, zaden, bonen en kruiden in bewaar. Dus alles waar ze nu pas net inzitten zou ik graag zo snel mogelijk opmaken (met extra proteïnen ;-) ) in plaats van nog meer dingen aan de vogeltjes te voeren. Gisteren heb ik ze ontdekt in m'n nieuwe bus sesamzaad, maar dat wordt meestal maar mondjesmaat gebruikt. Dus als jullie iets weten waar je een paar honderd gram voor nodig hebt dan hoor ik het graag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:43

Van die sesampasta? Tahini?

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:59

Hmm, het eerste wat mij te binnen schiet zijn die sesamkoekjes/reepjes die zo plakken. Zijn die niet van zonnatura? Zoiets kun je vast prima zelf maken, bijvoorbeeld mengen met een eetlepel appelstroop, eventueel nog wat andere noten/pitten/zaden of gedroogd fruit of gepofte rijst er doorheen, en dan in een vorm in de oven. Proteïnereepjes met extra proteïne :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:31

Magrathea schreef:
Ja he, dat is fijn. Ik vind het zelf ook wel grappig om te zien dat veel mensen zeggen "ja maar ik kan niet meer besparen want vlees is zo duur". Tegelijkertijd zeggen mensen dat vega(n) eten zo duur is? Schiet mij maar lek :o?

Ik ben zelf ook wel echt lekker bezig met besparen de laatste tijd. Wil ook wat meer met too good to go gaan doen, de Lidl hier biedt nu ook groentenboxen aan, dat is best safe := en misschien dat ik ook eens bij de bakker ga proberen, zal toch een grote kans op gewoon brood zijn.

Ik denk dat dat ook een beetje afhankelijk is van hoe je vega(n) kookt. Ik heb altijd al genoten van in de keuken staan, experimenteren met ingrediënten etc. Maar als je gewend bent om altijd aardappels, groenten en vlees te eten, dan kan de overgang van kiloknallers naar vleesvervangers wel duur uitvallen ja. Daarom ben ik ook blij dat merken als AH steeds meer zelf met betaalbare vleesvervangers komen ipv het laten afhangen van merken als Valess.

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:47

Emmaa_ schreef:
Magrathea schreef:
Ja he, dat is fijn. Ik vind het zelf ook wel grappig om te zien dat veel mensen zeggen "ja maar ik kan niet meer besparen want vlees is zo duur". Tegelijkertijd zeggen mensen dat vega(n) eten zo duur is? Schiet mij maar lek :o?

Ik ben zelf ook wel echt lekker bezig met besparen de laatste tijd. Wil ook wat meer met too good to go gaan doen, de Lidl hier biedt nu ook groentenboxen aan, dat is best safe := en misschien dat ik ook eens bij de bakker ga proberen, zal toch een grote kans op gewoon brood zijn.

Ik denk dat dat ook een beetje afhankelijk is van hoe je vega(n) kookt. Ik heb altijd al genoten van in de keuken staan, experimenteren met ingrediënten etc. Maar als je gewend bent om altijd aardappels, groenten en vlees te eten, dan kan de overgang van kiloknallers naar vleesvervangers wel duur uitvallen ja. Daarom ben ik ook blij dat merken als AH steeds meer zelf met betaalbare vleesvervangers komen ipv het laten afhangen van merken als Valess.


Eens.

Ik vind het zelf al een vooruitgang om te lezen dat steeds meer mensen bewust biologisch vlees/vlees bij een boer of slager kopen. De bewustwording dat vlees een luxeproduct is die niet elke dag gegeten hoeft te worden is imo al een stap in de richting naar vega/vegan :)

----------------

Een andere notie, ik ken veel (boeren)gezinnen waarbij a/v/g de standaard is, met af en toe een afwisseling naar knorr wereldgerechten. Hoe tof zou het zijn als ze op die verpakkingen standaard een vega/vlees variant zouden neerzetten. Heel vaak staat er alleen op: 500 gram gehakt toevoegen. Dat vraagt nogal wat van sommige mensen om te bedenken hoe je dat kan vervangen/weglaten. Zeker voor mensen die niet zo in de wereld van tofu/tempeh/linzen enzo zitten

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:55

Bewustwording inderdaad :j Dat vlees niet elke dag hoeft, en je beter kwalitatief goed vlees kunt kopen waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe het beestje geleefd heeft in plaats van die akelige kiloknallers.

Wij gaan volgende week gourmetten voor de verjaardag van mijn paps. Dan zitten we als vleeseters, vegetariërs en vegan aan tafel. Voor de eerste twee weten we genoeg leuke dingen, maar hebben jullie wellicht nog leuke (niet al te ingewikkelde := ) vegan gerechtjes voor gourmetten? Ik heb die van wateetjedanwel.nl al gevonden :j

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:20

Aight schreef:
Een andere notie, ik ken veel (boeren)gezinnen waarbij a/v/g de standaard is, met af en toe een afwisseling naar knorr wereldgerechten. Hoe tof zou het zijn als ze op die verpakkingen standaard een vega/vlees variant zouden neerzetten. Heel vaak staat er alleen op: 500 gram gehakt toevoegen. Dat vraagt nogal wat van sommige mensen om te bedenken hoe je dat kan vervangen/weglaten. Zeker voor mensen die niet zo in de wereld van tofu/tempeh/linzen enzo zitten


Dit doen ze toch al?

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:27

Magrathea schreef:
[...]en misschien dat ik ook eens bij de bakker ga proberen, zal toch een grote kans op gewoon brood zijn.

Een vriendin van me haalt regelmatig een too good to go box bij de bakker, maar allemachtig wat zit daar veel in! Van brood tot bolletjes, croissants, cake en koek. Zal bij lange na niet allemaal vegan zijn.

Ze zijn bij de AH erg goed bezig om vega, maar ook vegan meer onder de aandacht te brengen. Als ik bij mijn date eet, heeft hij vrijwel altijd een maaltijdbox in huis en tot nu toe zie ik daar standaard een vegan optie op staan in de vorm van kipstuckjes, maar ook tempeh en bonen worden gepromoot. Goeie zaak!
(Side note: Ik heb hem niet eens expliciet hoeven te vragen of hij vegan voor me wilde koken. Hij begon er uit zichzelf mee en had zelfs bewust vegan filet american voor mij gehaald voor het ontbijt. O:) )

Inmiddels doe ik niet meer heel erg mijn best om te besparen op de boodschappen, al geef ik verhoudingsgewijs denk ik niet extreem veel uit. Gemiddeld €40,- in de week voor een éénpersoons huishouden. Toen ik nog in de bijstand zat was het wel echt een sport om voor zo weinig mogelijk geld toch zo gezond mogelijk te kunnen eten. :+

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 14:31

Op de Knorr verpakkingen heb ik ook wel eens vega recepten gelezen inderdaad :j

Berdien, wat leuk, ik hou van gourmetten!
Bij pannekoekenbeslag kun je het ei gewoon weg laten, dat werkt prima om het vegan te maken. Deden wij altijd graag als voorafje, of juist als toetje met een bol ijs.
Knoflookchampignons :9 Die zou je voor kunnen bakken zodat ze alleen opgewarmd hoeven te worden, want dat bakken duurt wel even.
Gevulde champignons met ui en vegan kaas/feta is ook erg lekker.
Seitan, of tempeh. Vooral gemarineerd erg lekker in de gourmet!
Met tofu kun je ook veel. Tofu bacon _/-\o_

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:54

0091 schreef:
Aight schreef:
Een andere notie, ik ken veel (boeren)gezinnen waarbij a/v/g de standaard is, met af en toe een afwisseling naar knorr wereldgerechten. Hoe tof zou het zijn als ze op die verpakkingen standaard een vega/vlees variant zouden neerzetten. Heel vaak staat er alleen op: 500 gram gehakt toevoegen. Dat vraagt nogal wat van sommige mensen om te bedenken hoe je dat kan vervangen/weglaten. Zeker voor mensen die niet zo in de wereld van tofu/tempeh/linzen enzo zitten


Dit doen ze toch al?


Oooh dan had ik denk ik een oude pak! Maar helemaal super zeg <3


Berdien schreef:
Bewustwording inderdaad :j Dat vlees niet elke dag hoeft, en je beter kwalitatief goed vlees kunt kopen waarvan je weet waar het vandaan komt en hoe het beestje geleefd heeft in plaats van die akelige kiloknallers.

Wij gaan volgende week gourmetten voor de verjaardag van mijn paps. Dan zitten we als vleeseters, vegetariërs en vegan aan tafel. Voor de eerste twee weten we genoeg leuke dingen, maar hebben jullie wellicht nog leuke (niet al te ingewikkelde := ) vegan gerechtjes voor gourmetten? Ik heb die van wateetjedanwel.nl al gevonden :j


- Maiskoekjes!
- Grof gescheurde stukken oesterzwam die ''shoarma'' gemarineerd zijn
- Bietenplakjes gemarineerd met truffelolie?
- Aubergineplakken gemarineerd in bbq saus?
- Vegan coquilles (gemaakt van dikke koningspaddestoelen) in een rozemarijn citroen marinade?
- Vijgen met balsamico kan je ook bakken
- zoete aardappelplakken met mexicaanse kruiden

edit: ik hou van marinades :')

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:58

Jullie zijn geweldig! Ik ga het opschrijven en kijken wat we hier van kunnen gaan doen :j

En marinades zijn ook gewoon heel lekker :)) :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:57

Wie postte hier iets over cashew spread jalapeño?
En bedankt he >;)

:9 :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:03

Sonja_vR schreef:
Wie postte hier iets over cashew spread jalapeño?
En bedankt he >;)

:9 :9

Schuldig :D

Je eet het nu met een lepeltje? :))

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:15

Bijna wel ja :+