Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:40

Als ik de website zo lees is het een soort dierentuin, maar dan voor apen. De dieren zijn gefokt in dierentuinen en zelf hebben ze ook een fokprogramma. Stichting AAP zit er volgens mij niet bij in.
https://www.aap.nl/nl/kom-kijken/rondle ... -en-bezoek

Volgens mij hebben ze wel betere verblijven dan de gemiddelde dierentuin, maar of je daar blij van wordt moet je zelf beslissen... De enige dierentuin waar ik nog wel eens naar binnen ben gestapt is die in Rhenen vanwege het Berenbos. Dat vind ik wel leuk om te zien. Maar ik ga er op zijn minst met heel gemengde gevoelens weg.

Het topic is inderdaad niet enkel een recepten topic. :) Staat inderdaad ook zo op de OP.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:53

Hello;) Nieuw hier, ben ook weer eens begonnen met wat gezonder eten. :')

Vandaag dit gemaakt, alleen beetje aangepast met quinoa ipv rijst en ananas ipv mango.

https://cookieandkate.com/mango-burrito ... ispy-tofu/

Heb alleen slechte camera op mijn mobiel, dus geen hele mooie foto :+
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:16

Ikzelf bezoek regelmatig dierenparken: pairi daiza, zoo van Antwerpen, planckendael, kruger, etosha :D
Ik vind zelf wel dat parken onmisbaar zijn bij het behoud van soorten en veel parken doen erg veel voor welzijn. Apenheul ken ik niet maar vaak vind je met wat googelen wel terug of er goed voor de dieren gezorgd wordt.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:18

Deels mee eens maar ik zie dan liever (wild)parken in de (meest) natuurlijke habitat. Zoals in Afrika. Proberen een diersoort te behouden kun je imo het beste doen in het wild. En de dieren die je door omstandigheden niet meer kan terugplaatsen in het wild kun je dan semi wild houden in een park. Maar dan denk ik Kruger park ed.

Tot zo ver mijn onderbouwing van eerdere mening over dierentuinen. :D Maar ik denk dus echt dat het voor jezelf om te ervaren is waar jij je prettig bij voelt. Bekijk de website en als je dat positief ervaart moet je het gewoon een kans geven. Ik heb elke dierentuin inclusief Apenheul en Dolfinarium gezien om tot mijn conclusie te komen. En misschien ervaar jij het weer heel anders.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:35

Maarja, waar trek je dan de grens? Paard op stal? Hond in huis? Paarden in de wei? Of in natuurgebied? Het is zo lastig. De natuur is niet altijd lief. Dat vinden mensen zielig. Zeker als het dat individu betreft waar je zelf zoveel om geeft. En dan is beschermen en voeren in gevangenschap het enige alternatief.

Ik kom trouwens nooit in een dierentuin, ook niet op een manege oid.,

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 01:52

Ja die grens is voor iedereen verschillend. Daarom schrijf ik ook, ervaar dat zelf.

Voor mezelf weet ik wel waar ik wel of niet blij van wordt. En dat is ook allemaal niet zo zwart-wit hoor. Net als de al eerder besproken eten bij restaurants als McDonald’s als vegan, dat zijn allemaal vraagstukken die ik mezelf steeds blijf stellen en daarin de beste keuze probeer te maken.

Sommige zullen mijn keuzes begrijpen, sommige zelfs delen en andere totaal niet. Maar ik doe of laat het voor mezelf. Omdat het past bij mijn principes en idealen.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:04

Sommige vinden sowieso dat je ook geen huisdieren mag hebben, want dat zijn dan je slaven;) Trainen is helemaal een big no no en een rashond natuurlijk ook. Heb weleens in van die groepen online gezeten, erg bijzonder. Maar goed, mijn vuilnisbakkies en rashond gaan gewoon naar training en eten vlees, mijn slaafjes. :+

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:08

Ja sommige vegans hebben daar een heel duidelijke mening over en dat is ook prima. Ik snap de gedachtegang wel. Wij kopen een huisdier voor ons plezier, wordt naar onze wensen gefokt en we doen er mee wat wij leuk en goed vinden. Toen ik daar eens goed over na ging denken vind ik dat inderdaad ook best een raar idee. Het geld verdienen aan en met dieren is sowieso wel een onderwerp waar ik nu vraagtekens bij zet.

Ik heb huisdieren en alles wat ik jong heb aangeschaft komt ook van de fokker met een stamboom. Ik heb daar toen bewust voor gekozen met het idee een fokker te kiezen met regels. Oudere dieren kwamen van asiel of waren in elk geval herplaatsers. Mijn dieren blijven sowieso de rest van hun leven. Wat ik daarna doe weet ik nog niet.. Ik vind dat ik ze een leuk en goed leven geef maar snap prima dat er mensen zijn die daar anders over denken.

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:08

Ik denk dat het inderdaad voor iedereen anders is. Ik eet vegetarisch, maar heb wel een kat die vlees eet. En mijn paard heeft leren tuig. Poes is een raskat met een langere stamboom dan ik zelf :') maar ze is wel een herplaatser, ze was 8 toen ik haar kreeg. Na haar ga ik denk ik weer voor een herplaatser.

Wat betreft eten bij de McDonalds, als het zo uitkomt ga ik daar gerust eten. Ik vind de nieuwe vegaburgers echt fantástisch :)) Maar ik eet ook in restaurants waar ze vlees en vis serveren, alleen eet ik het dan niet. Doe mijn boodschappen bij de AH, daar liggen de schappen vol met vlees.. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die dat niet willen, die wat dat betreft echt 'zuiver' willen leven.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:42

Ik heb denk ik niet zo zeer moeite met een restaurant of winkel waar ook vlees, vis en zuivel wordt verkocht. Ik merk dat ik meer moeite heb met restaurants, winkels en vooral voedselfabrikanten die om commerciële redenen nu mee doen aan de vegan hype, maar verder bestaan van plofkip. Ik merk dat ik niet een KFC binnen zal stappen en ook wat moeite heb met de producten van bijvoorbeeld Kips. Maar als ik ergens kom lunchen en er is speciaal voor mij een vegan Kips worstje gekocht dan zal ik dat ook wel weer opeten.

Ik vind het vooral zelf heel grappig en bijzonder hoe ik tegen dingen aan kijk, hoe mijn kijk veranderd en ik steeds keuzes probeer te maken. Ook van andere mensen vind ik dat interessant en veroordeel ook echt niemand om zijn of haar keuzes. Als ik met iemand uit eten ga die graag een biefstukje eet vind ik dat ook helemaal prima, ik zou er echt geen verkeerd woord over zeggen. Gek genoeg beginnen ze er vaak wel zelf over, maar dan probeer ik het ook gewoon kort en luchtig te houden en zeker niet het tafelgesprek van de avond te laten worden.

Mijny

Berichten: 1056
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:34

Ik heb via een klant een non-profit organisatie ontdekt in Den Haag (Lekkernassuh) waar je elke week een pakket met lokale biologische seizoensgroente kunt ophalen en verpakkingsvrij kunt winkelen. Echt een super goed en leuk initiatief. Ik heb afgelopen week daar een pakket afgehaald en daardoor juist hele andere dingen gekookt dan normaal, echt cool.

Nu heb ik nog een rode kool liggen. Weten jullie wat ik daarmee kan maken? Rode kool soep gaat hem niet worden, dat heb ik een keer gemaakt en was geen succes :') De andere rode kool heb ik in een Buddha bowl gedaan en verwerkt in falafel wraps. Volgens mij is het redelijk lang houdbaar in ieder geval dus dat zal wel schelen :)

Vanmiddag komen de ouders van mijn vriend op bezoek en ik heb mijn eerste vegan appeltaart gemaakt door een combinatie van recepten te volgen incl. mijn standaard normale recept. Ik vind het toch wel spannend nu, want ik heb niet geproefd. Hij ziet er wel goed uit, maar de textuur van het deeg was anders dan normaal

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:54

Mijny schreef:
Nu heb ik nog een rode kool liggen. Weten jullie wat ik daarmee kan maken? Rode kool soep gaat hem niet worden, dat heb ik een keer gemaakt en was geen succes :') De andere rode kool heb ik in een Buddha bowl gedaan en verwerkt in falafel wraps. Volgens mij is het redelijk lang houdbaar in ieder geval dus dat zal wel schelen :)


Gewoon rode kool net beetgaar koken met een kaneelstokje erin en appelschijfjes bovenop laten mee stomen. Maar niet te lang koken! Dan is het drie keer niets. Echt beetgaar, net zacht maar toch nog knapperig. En dan gebakken aardappelen en salade erbij of zo. Ik ben groot fan van traditionele rode kool <3

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:56

Salade maken: couscous met een bouillonblokje, blokjes feta en avocado (kan ook zonder feta) en gekookte rode kool.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:04

mar_fay schreef:
Gewoon rode kool net beetgaar koken met een kaneelstokje erin en appelschijfjes bovenop laten mee stomen. Maar niet te lang koken! Dan is het drie keer niets. Echt beetgaar, net zacht maar toch nog knapperig. En dan gebakken aardappelen en salade erbij of zo. Ik ben groot fan van traditionele rode kool <3


Dit ja... Heerlijk!! :P

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:07

Ik heb geen enkele moeite met bedrijven die opeens vegan dingen maken
Hoe meer keuze en hoe toegankelijker het is/word
Dat kan ik alleen naar steunen
Ook als de redenen om het te produceren puur economisch zijn
Its what makes the World go round ;)

Maar ik noem mezelf btw ook niet veganist
Heel bewust niet
Ik leef grotendeels plantaardig
Maar heb een paard, wat ik zelf gefokt heb met stamboek
wat ik aan het inrijden ben met lederen tuigage (zadel is wel tweedehands trouwens )
Heb twee honden die gefokt zijn door fokkers aangesloten bij de rasvereniging
En onze reu dekt ook binnen diezelfde rasvereniging

Berdien

Berichten: 64554
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:59

KFC stap ik ook niet snel binnen. Nu hebben ze daar ook niets fatsoenlijk vega dus dat scheelt alweer :))

De trend dat meer en meer merken/ketens vega(n) gaan aanbieden vind ik alleen maar goed! Zo wordt het meer en meer toegankelijk voor mensen, meer en meer gewoon. Natuurlijk zit er voor veel bedrijven vooral een economisch voordeel aan maar soit, dat is de tijd nu eenmaal.

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:11

Berdien schreef:
KFC stap ik ook niet snel binnen. Nu hebben ze daar ook niets fatsoenlijk vega dus dat scheelt alweer :))

De trend dat meer en meer merken/ketens vega(n) gaan aanbieden vind ik alleen maar goed! Zo wordt het meer en meer toegankelijk voor mensen, meer en meer gewoon. Natuurlijk zit er voor veel bedrijven vooral een economisch voordeel aan maar soit, dat is de tijd nu eenmaal.


Ik bedoel ook echt de bedrijven waar van je weet dat er veel dierenleed achter zit. Kiloknallers en één vega product, zoiets.. Daar spendeer ik mijn geld liever niet, gewoon omdat ik daar een naar gevoel aan overhoud.

Verder uiteraard fijn dat het allemaal makkelijker en toegankelijker wordt en logisch dat bedrijven/ketens inspelen op de trend voor economisch belang.

Ik meen dat KFC een vega product heeft, maar kan dat op FB hebben gezien hoor, dus is misschien niet eens in Nederland. Mcdonalds heeft ook de Beyond burger in sommige restaurants toegevoegd in het assortiment of gaat dat doen, maar volgens mij ook (nog niet) in Nederland.

Mijny

Berichten: 1056
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:12

Bedankt voor de tips mar_fay en Sheran. Ik ben ook dol op traditionele recepten en lekker Hollands eten op zijn tijd. Ook lijkt het mij lekker bij couscous inderdaad.

Mijn vegan appeltaart viel in de smaak *\o/* Ik wilde van tevoren niet zeggen dat hij vegan was, maar toen ik het met mijn schoonmoeder over de consistentie van het deeg had zei ze dat ik er misschien te veel ei in had gedaan. Vervolgens zei ik dat er geen ei in zat en toen had ze het wel door haha. Ik blijf wel aan mijn recept werken, want het kon nog iets knapperiger en het deeg mag nog wat kruimeliger. In ieder geval heb ik een basis.

Ik krijg vanmiddag weer bezoek, dus ik ga zo een vegan citroencake bakken. Door dit druilerige weer ga ik echt volledig in granny modus :')

Ik vind het ook alleen maar goed dat plantaardig eten toegankelijker wordt. Helaas is het vaak wel greenwashing. Of je als veganist daar wilt eten moet je zelf weten. Ik eet zelf niet zo graag bij ketens als McDonald's, maar mocht ik er ooit terecht komen dan heb ik in ieder geval opties :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:07

Wat bedoel je precies met Greenwashing? Het meer eco laten overkomen dan het is?

Ik denk dat vegetarisch eten goed is, waar je ook bent. En zeker ook bij ketens zoals MacDonalds. Dan laat je zien dat er vraag naar is.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:54

Hier in Duitsland hebben we de big vegan;)
Afbeelding
En ook een kleintje
Afbeelding

Kom zelf nooit bij de Mac, maar toch goed dat ze dat hebben;)

Jessix

Berichten: 16481
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:57

In NL hebben ze die nog niet, maar komt vast wel. Ik ga hem dan zeker een keertje uitproberen.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:18

Nou, Nederlandse Mac is 1 van de saaiste die er is haha. In Duitsland hebben ze zoveel meer en vaak nieuwe dingen, burgers die je in NL nooit zal zien. Maar ze zullen vast ooit weleens zoiets krijgen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:02

De vegan burgers van de Mac. In Duitsland zijn prima :j
Geen culinair hoogstandje
Maar daarvoor ga je sowieso niet naar de Mac :+
Maar voor een fastfood keten burger echt dikke prima (en handig onderweg naar huis van vakantie als je snel iets wil eten onderweg

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:05

Ik bezoek geen dierentuinen, de meesten doen nauwelijks aan soortbehoud (er worden gemiddeld genomen nauwelijks dieren uitgezet, fokken gebeurt om de dierentuinpopulaties in stand te houden) en enorm veel dieren vertonen stereotiep gedrag (waar denk je dar het woord "ijsberen" vandaan komt?) Bij olifanten is dat nog wel het ergst denk ik, dat zijn zulke intelligente dieren die diepe emotionele banden hebben met familieleden en die worden omwille van fokprogramma's zomaar uit elkaar gehaald.
Daarnaast komt het geregeld voor dat jonge diertjes een leuke publiekstrekker zijn voor korte tijd maar dat er daarna geen plek meer voor ze is en ze zonder pardon geëuthanaseerd worden. Een tijdje geleden was er enorme ophef over het girafje Marius uit Denemarken, hij was gedood omdat er nergens plek was voor een giraffenmannetje, en hij werd gebruikt als educatieve activiteit (hij werd publiekelijk opgesneden om de anatomie e.d. te kunnen laten zien). De eigenaar van de dierentuin snapte de ophef niet zo omdat dit vrij standaard praktijken zijn, hij deed er alleen minder geheimzinnig over :o daar kan ik dan wel weer wat begrip voor opbrengen.

Ook als ik terugdenk aan het aantal schreeuwende en gillende kinderen voor de ramen van bijvoorbeeld een apenverblijf vraag ik me af in hoeverre die kinderen respect voor dieren en de natuur aan het ontwikkelen zijn.:o ik voel daar eerder een bevestiging vanuit gaan dat dieren er zijn voor het vermaak van mensen.

Hoewel apenheul een van de betere dierentuinen is is het nog steeds een dierentuin, waar dieren weinig kans hebben om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen en met veel stressfactoren gerelateerd aan de aanwezige mensen. Ik denk dat het aantal dieren dat gebaat is bij dierentuinen sterk in de minderheid is.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:48

Heb al een tijdje niet meer meegepraat maar vroeg me af of er ook dames zijn die lekkere gerechten weten die goed zijn als je bezig bent met afvallen en sporten? Iemand tips qua youtubers die hier mee bezig zijn? Ik zoek wat inspiratie om het wat draaglijker te maken als ik alleen nog gezond ga eten :+