Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:30

deksel schreef:
Ik ben er nog hoor :D. Vergeet alleen altijd om te reageren :+.

Ben er laatst weer achter gekomen hoe makkelijk risotto toch is. En lekker!


Ik vind Risotto anders best wat werk om te maken :') het opnemen van het vocht lijkt bij mij ook altijd heel lang te duren. Maar je kan wel allerlei verschillende vegan varianten ervan maken!

Heb laatst het winterrisottopakket van de Appie geprobeerd, die was erg lekker!

vanavond staan de nieuwe vegan burgers van de Lidl op het menu, ben heel benieuwd!

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:51


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:30

Damelza schreef:
deksel schreef:
Ik ben er nog hoor :D. Vergeet alleen altijd om te reageren :+.

Ben er laatst weer achter gekomen hoe makkelijk risotto toch is. En lekker!


Ik vind Risotto anders best wat werk om te maken :') het opnemen van het vocht lijkt bij mij ook altijd heel lang te duren. Maar je kan wel allerlei verschillende vegan varianten ervan maken!

Heb laatst het winterrisottopakket van de Appie geprobeerd, die was erg lekker!

vanavond staan de nieuwe vegan burgers van de Lidl op het menu, ben heel benieuwd!


Nee jog
Alles aanfruiten etc rijst er in, afblussen
En dan gewoon bijna alle bouillon er in en het gas omlaag en zachtjes laten pruttelen

Na tien minuten even checken of het nog goed gaat en even roeren
En na 15 minuten nog es en evt extra bouillon er bij en net voor hij klaar is de eventuele laatste ingrediënten er in (kaas etc )
Dat constante roeren etc is echt niet super noodzakelijk
Heb serieus eens een test gedaan
Twee pannen gemaakt
De ene met beetje bij beetje de bouillon er bij en roeren
De andere op de simpele manier
no difference whatsoever qua eetplezier

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:52

Ik roer ook niet, mag juist niet van jeroen meus.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:52

Ik heb geen idee wie dat is :+

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:25


mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:41

Ik weet niet wie Jeroen Meus is maar ik ben het er wel mee eens. Nou ja, in elk geval maakt het weinig uit zolang je de boek maar niet aan laat fikken. Ik gooi er wat bouillon bij, roer en flikker dan de rest erbij.

Iemand ervaring met zelf rijstemelk maken, liefst met een vleugje kokos erin? Zijn er dingen waar ik extra op moet letten en hoe lang houdt het in de koelkast?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 07:35

Ik heb wel eens rijstmelk gemaakt, maar mijn vriend is nogal kieskeurig en het leek niet genoeg op de rijstmelk uit de winkel :+
Maar ik heb afgelopen week drie verschillende soorten rijst van de winkel mee genomen en ik ga binnenkort wat testjes doen :D
Het is niet heel lastig. Rijst koken, met de juiste hoeveelheid in de blender, en dan filteren door kaasdoek, en indien nodig op smaak brengen met zout en/of citroensap.

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:21

mar_fay schreef:
Iemand ervaring met zelf rijstemelk maken, liefst met een vleugje kokos erin? Zijn er dingen waar ik extra op moet letten en hoe lang houdt het in de koelkast?

Nog nooit gemaakt. Wel moet je bij dit soort dingen opletten dat je alsnog genoeg B12 binnen krijgt. Aangezien in de plantmelk in de winkel overal B12 is aan toegevoegd. Als je het zelf maakt heeft het een stuk minder voedingsstoffen.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:07

Ik gebruik ook nog gewone zuivel en slik nog bij (als ik eraan denk). Als ik zelf vleesvervangers maak dan gooi ik het er ook in. Dus dat zal wel loslopen.
Ik vind rijstemelk (met kokos) gewoon heel lekker en erger me aan de vele verpakkingen, dus drink ik er weinig van. Zelf maken zou dan veel verpakkingen én geld schelen.
Ik ben benieuwd, 8nnemiek!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 15:06

deksel schreef:
mar_fay schreef:
Iemand ervaring met zelf rijstemelk maken, liefst met een vleugje kokos erin? Zijn er dingen waar ik extra op moet letten en hoe lang houdt het in de koelkast?

Nog nooit gemaakt. Wel moet je bij dit soort dingen opletten dat je alsnog genoeg B12 binnen krijgt. Aangezien in de plantmelk in de winkel overal B12 is aan toegevoegd. Als je het zelf maakt heeft het een stuk minder voedingsstoffen.

Sowieso is het wijs B12 bij te slikken
Ook als je af en toe eens producten gebruikt met B12 Er in
Want zo spannend veel voedingsstoffen zitten Er sowieso niet in Soja of andere planten melken
Buiten wat calcium en vitamine toevoegingen
Maar verder zit Er Maar 2 tot 7 procent soja , haver of welke plantaardige basis dan ook in
De rest is water , evt bind/Verdikkingsmiddel en de vitamines die ze Er extra in stoppen (volgens mij heb ik een merk zonder )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:47

Jeroen meus is een tv kok, heel bekend hier met zijn programma dagelijkse kost. Ik gebruik de website zo vaak voor recepten. Echt een aanrader!

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:28

Tevens ook de enige tv kok die mij niet irriteert en niet zo gemaakt doet. Praat met zijn camera vrouw. Zij krijgt soms zelfs inspraak. Hij vergeet ook af en toe iets en dat wordt dan niet weg geknipt of zo, het is wat het is! Idd een aanrader!

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:29

poes schreef:
Jeroen meus is een tv kok, heel bekend hier met zijn programma dagelijkse kost. Ik gebruik de website zo vaak voor recepten. Echt een aanrader!


Oh wat leuk!
Ik zit nu ook op de website.
Bedankt voor jullie tip :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:46

poes schreef:
Jeroen meus is een tv kok, heel bekend hier met zijn programma dagelijkse kost. Ik gebruik de website zo vaak voor recepten. Echt een aanrader!

O die
Ja die Ken ik idd wel, Maar Namen onthouden is sowieso niet mijn sterkste Kant :=
Namen in combi Met gezichten net zo min trouwens :')

Die heeft idd nog wel es leuke dingen Er tussen zitten(hij Is voor mij ook 1 van de zeldzame nl Talige tv koks waar ik me niet aan erger :+ )

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:10

Hi allemaal! Mag ik ook meelezen / kletsen hier? :)

Lees graag jullie recepten, ervaringen etc! Ben geen geweldige keukenprinses en vind uitgebreid koken vaak ietsie overdreven voor 1 persoon :')

In de supermarkt hier verkopen ze vanille sojamelk. Bestaat dat in Nederland ook? Zó vreselijk lekker om cappuccino mee te maken <3

edit: geen vegan dus, maar probeer bewuste keuzes te maken met eieren, drink geen melk, enz.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 01:01

Welkom!

Ik zag toevallig dat de Lidl dat vanaf donderdag in de aanbieding heeft :D

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:29

Vanille sojamelk bestaat zeker ook in NL!
Ik heb laatst van Alpro bananenspulmelk achtig iets op, dat was dus echt HEEL lekker :D. Ga ik vaker kopen.

En ik vroeg laatst recepten voor pastinaak, gisteren pastinaaksoep gegeten en was lekker zeg! Deed me een beetje denken aan pompoensoep maar wel heel lekker!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:04

Wij gaan vrijdag een diner maken met oa een gang met rosti van pastinaak. De tactiek gaat zijn: heel kort koken, raspen, in een ringetje op een bakplaat duwen en dan 25 a 30 minuten afbakken. Serveren met een sausje van vegan mayo, yoghurt en tijm. Super lekker :Y)

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:22

Lidl heeft heel veel Bio , vegan, vegetarisch deze week (in Spanje tenminste). Was positief verrast! Organiseer woensdag een tapas avondje met de meiden van stal bij mij, dus heb even lekker hummus etc ingeslagen. Ook tofu, maar dat heb ik nog nooit eerder gemarineerd. Morgen maar eens verdiepen in recepten. Verder gewoon simpele dipjes, gevulde wraps, olijfjes, stokbroodje etc. :)

xJolien

Berichten: 4552
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:23

deksel schreef:
Vanille sojamelk bestaat zeker ook in NL!
Ik heb laatst van Alpro bananenspulmelk achtig iets op, dat was dus echt HEEL lekker :D. Ga ik vaker kopen.


Ohh klinkt goed!! Hoe zijn de soja-yoghurtjes etc in Nederland trouwens? Ik heb nu verschillende van de Lidl meegenomen, maar deze zitten helaas niet standaard in het assortiment. De standaard soja yoghurt vind ik echt héél vies :Y)

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:36

Magrathea schreef:
Wij gaan vrijdag een diner maken met oa een gang met rosti van pastinaak. De tactiek gaat zijn: heel kort koken, raspen, in een ringetje op een bakplaat duwen en dan 25 a 30 minuten afbakken. Serveren met een sausje van vegan mayo, yoghurt en tijm. Super lekker :Y)


Oh my :D
Als t gelukt is wil je het delen? Dit lijkt heerlijk!

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:33

Ik vind die smaakjes-sojamelk echt niet lekker haha.
Klinkt goed Magrathea!
En welkom, 'nieuwelingen' *\o/*

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:49

Ik ben weer eens aan het bijlezen, tijdje geleden en ik post niet zoveel meer. Hoi dus! :D Maar inmiddels probeer ik binnenshuis echt vegan te zijn en buitenshuis vegan indien mogelijk maar niet zo heel strikt. Ik ben gisteren toch gezwicht voor een stukje brownie van een collega. O:) Ik merk tegenwoordig wel dat ik een opgezette buik krijg na het eten van dierlijke producten, dus ik leer het hopelijk vanzelf af. :+

Afgelopen weekend heb ik gegeten bij het beste veganistische restaurant ooit <3 (of in ieder geval, waar ik ooit geweest ben), dus ik kan jullie allemaal aanraden om erheen te gaan als jullie het niet kennen: Studio Konijnenvoer te Arnhem. Wel reserveren want het is (gelukkig) erg populair. Het is op loopafstand van het station.

Wat ik gegeten heb (ik heb half-half gegegeten met mijn vriend, want teveel keuze :D je kan ook een verrassings 4-of 5-gangendiner nemen met nadruk op Oosters of Italiaans eten, maar dat moet helaas per tafel beslist worden):
Voorgerecht:
  • Hammered mushrooms: gebakken paddenstoelen op focaccia met cashew-citroenroom, bieslook en radijs.
  • Kaaskroketjes: van aardappel, "mozzarella" en peterselie, met een zongedroogde-tomatenmayonaise en Italiaanse ingelegde groenten. Waren heel goed, totaal niet vettig en een heerlijke smaak!
Hoofdgerecht:
  • Romige pasta met pompoen, spinazie en plantaardige sacijs (van soja-eiwit, smaakte bizar goed) en saus gemaakt van knoflook, chilipeper, salie, witte wijn en boter.
  • Een fusiongerecht: gnocchi ( <3 <3 <3 beste ooit) met een masalacurry met kikkererwten, geroosterde bloemkool, boontjes en gefrituurde aubergine met een hangop van sojayoghurt, limoen en kokos.
En als toetje plantaardige tiramisu <3 en ik had twee roomtruffels meegenomen voor thuis, die waren ook fantastisch.

Het menu wisselt elke week en ik zou willen dat ik er elke dag kon eten! Sorry voor het laten watertanden, ik moest het gewoon delen. :Y)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:59

Klinkt heerlijk!

Ik zit in Uganda en het vegetarisch eten is werkelijk top.