Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:31

Ik vind geen vlees eten thuis heel makkelijk normaal, buiten de deur is het wel vaak een uitdaging.

Vond net een testresultaat terug bertreft allergische reacties, heb een beetje reactie op gluten maar toch redelijk heftig op melk en ei. Toch weer extra motivatie om door te blijven zetten :+

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:52

Pien, ik vond dit weer een mooie uitspraak van je:
(meerendeels)
Citaat:
vegetarisch eten met een veganistische touch
.

Moet je kijken hoe ver je al bent gekomen en hoe prettig je je daarbij voelt! Dat is allemaal winst - voor mens, dier en milieu :j

Ik heb inderdaad geen/weinig moeite met af en toe een beetje vlees, dus ik snap je gevoel. Bij mij gaat dat om eens in de paar maanden en ik heb het als ik goed klaargemaakt vlees ruik - dat is vrij zelden gelukkig - of als ik heel moe en futloos ben. Meestal maak ik dan lekkere bonenschotels en vullende curry's en dahl (Indiase bonengerechten), mogelijk is dat bij jou ook een optie? Dan heb je wel dat warme, vullende van winters eten en het is nog ontzettend lekker ook.

Verschillende soorten gedroogde peulvruchten in huis hebben is daarvoor echt een goeie. Denk aan rode, groene en gele linzen, gespleten kikkererwten en mungbonen: deze bonen koken allemaal relatief snel zonder dat je ze hoeft te weken. Verder heb je natuurlijk veel verschillende soorten peulvruchten die een nachtje weken nodig hebben en langer moeten koken, dus dan moet je iets verder vooruit plannen (dat is lastiger als je een plotselinge goesting probeert te vullen :Y) ) maar zeker de moeite waard!

Voor het 'hartige' zou je eens kunnen kijken of je ergens liquid smoke kunt bestellen. Aangezien jij graag experimenteert denk ik dat dat bij jou wel in goede handen zou zijn :j Datzelfde geldt voor kala namak (zwart zout, beetje zwavelachtig).

Voor een goede burger en/of braadbal (ik ben hem nog aan het perfectioneren, maar hier alvast het begin) kun je trouwens dit proberen:

Het equivalent van 1 blik kidneybonen, met kookvocht
Kikkererwtenmeel toevoegen tot je een prettige substantie hebt die nog net niet tot ballen te rollen is
Paneermeel toevoegen tot je een prettige substantie hebt die wél tot mooie ballen te rollen is
Kruiden: knoflookpoeder/fijngehakte knoflook, beetje garam masala, gehaktkruiden, gerookt paprikapoeder/liquid smoke en paprika poeder, flink peper, beetje kurkuma, beetje gemberpoeder... dit is dus het experimenteerdeel. Ga maar los! *\o/*

Dan ballen rollen en die voor burgers mooi plat maken en de kantjes glad maken voordat je ze door de paneermeel rolt. In een mengsel van boter of margarine met olie lekker krokant bakken - ik heb vrij veel nodig om te zorgen dat ze niet aanbakken en lekker knapperig worden, maar mogelijk ligt dat aan onze gietijzeren pan.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:36

@ Pien: Nee ik mis vlees helemaal niet. Toen ik daar 20 jaar geleden mee stopte heb ik het ook niet door iets vervangen of zo. Ik at gewoon hetzelfde alleen zonder vlees. Alhoewel ik het erg lekker vind, staat het mij zo verschrikkelijk tegen dat het me geen enkele moeite kost om het te laten staan.

Tegenwoordig heb je in Nederland behoorlijk goede vleesvervangers. Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Frankrijk is? Zelf houd ik niet zo van stampotjes, maar mijn ouders eten het graag en dan met de vegetarische spekjes en rookworst.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:39

mar_fay schreef:
Ik heb inderdaad geen/weinig moeite met af en toe een beetje vlees, dus ik snap je gevoel. Bij mij gaat dat om eens in de paar maanden en ik heb het als ik goed klaargemaakt vlees ruik - dat is vrij zelden gelukkig - of als ik heel moe en futloos ben.

Mijn smaakpupillen reageren nog op de Hema rookworst en als ik langs de poelier loop waar kip in de gril zit. :D

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:35

Haha die rookworst daar heb ik geen last van - niet bij de Hema althans. Maar een vriend van ons rookt zelf paling, zalm en zelfgemaakte worst en ham en tja... en inderdaad gegrilde kip.

Het erover hebben helpt ook niet :+

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:38

Manlief word steeds beter in het maken van pannenkoeken van alleen maar havermelk, volkorenmeel, suiker en zout :9
Echt super lekker gelucht net O:)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:04

Ik mis vlees steeds minder. Winter of zomer maakt geen verschil. Eigenlijk vind ik vegetarisch eten al vanaf de eerste dag super makkelijk ook buiten de deur.
Ik heb wel eens cravings, maar vooral naar complete gerechten zoals stoofvlees. Dan maak ik gewoon vega stoofvlees.

Ik kan me op dit moment niet indenken dat ik weer vlees zou eten.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:33

Berdien schreef:
Ik eet al vanaf mijn 17e geen vlees meer (dus al 15 jaar nu) dus ik mis het niet. Ik ben gestopt met het eten van vlees omdat ik het écht niet lekker vind. Wel dier dan ook, ongeacht de bereiding. Ik proef gewoon altijd ‘lijk’ %) Om het voor mezelf makkelijk te maken en het niet altijd maar uit te hoeven leggen ben ik mezelf vanaf toen vegetariër gaan noemen. In combinatie met de toenemende schandalen en druk op het milieu past het me ook steeds beter.

Ik mis het dus niet, want ik heb het nooit lekker gevonden :)) Maar ik kan me wel voorstellen dat als je minder/geen vlees eet terwijl je het op zich wel lust dat je dan met koud weer wel eens zin kunt hebben in een goede stoofpot :D


Dit heb ik ook, maar niet met alles. Salami, goed doorgebakken spek, knakworstjes, rookworst, kipnuggets, burgervlees van de Mc en frikandel was alles wat ik nog at en lustte. Maar inderdaad dat uitleggen, het milieu, de schandalen en nu ook al die terugroepacties. Ik sta nog steeds 100% achter mijn beslissing en mis het niet.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:03

Haha ja het enige wat ik af en toe nog mis is salami. Een kaiserbroodje met salami, kaas en een zachtgekookt eitje. Lekkerrrrrr :)) En ik ben zo gelukkig met de vegetarische kroketten van Mora! Van die echte draadjesvlees kroketten maar dan zonder.. beestje erin. Fantastisch! Voor de rest mis ik echt helemaal niks.

Af en toe eet ik wel vis, meestal als ik uit eten ben of bij mensen eet. Maar dat is zelden, en maak het thuis ook niet klaar.

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:21

Ik weet niet wie t zei van die alpro (ik kan t zo snel niet vinden) maar hier komt de tip :+
Alpro is ongeveer eens per 2 maanden in de aanbieding bij de appie. Ik doe ongeveer 1,5 bekertje per week dus ik koop voor die 2 maanden (12 bekers) in.
Dan koop ik t voor 1+1 dus 90 cent per bekertje uiteindelijk.
Ik eet dan wel altijd iets over datum maar dat is altijd nog hartstikke goed! Het is geen zuivel en het zit goed dicht. Gaat al een jaar goed :D

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:35

Hoi! Ik klets ook graag mee, wij eten vegetarisch, maar 5 dagen pw zeker veganistisch.

We hebben 2 kinderen en die geven we ook geen vlees of zuivel, op soms kaas na dan. Ben heel benieuwd naar wat ze later gaan zeggen over onze keuzes!

Wij eten ook alpro, dan die oranje zonder suiker. We eten zeker een 750ml pak per dag, best een kostenpost iedere week! 1+1 dan sla ik ook flink in, maarja zoveel past er ook weer niet in de koelkast :+

We hebben een nieuw huis gekocht en in de nieuwe keuken hebben we een enorme koelkast omdat we zoveel groente en fruit eten pw, dan kunnen we het allemaal beter vers houden (en meer alpro inslaan :') )

Eten jullie ook zoveel groenten en fruit?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:28

Groenten wel. Fruit lust ik bijna niet maar maak wel geregeld smoothies!

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:35

Nee, eigenlijk eet ik niet heel anders, ook geen grotere porties o.i.d. Alleen dus geen vlees en liefst 100% plantaardig. (Dus als je uitgaat van plantaardig dan eet ik wel veel groente! :D )

Fruit eet ik in de winter minimaal. Zomerfruit vind ik wel lekkerder, maar eet ik ook niet dagelijks.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 05:55

Ik eet ook veel groente en fruit. Meestal vers, maar ik heb ook wel eens een cheat day, dan gooi ik gewoon een pakje gezeefde tomaten door de pasta.

Ik koop de laatste tijd vaak pakketten van TooGoodToGo, groente en fruit, en dan heb ik voor 7 euro dit soort pakketten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:45

Wat fijn dat je via togoodtogo die groentrpakketten kan krijgen! Bij mij in de buurt zijn er helaas geen specifieke groentepakketten en ik durf het niet aan om een gewoon pakket bij een supermarkt oid te halen. Als daar dierlijke producten in zitten moeten we het alsnog weggooien en dat vind ik zonde.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:33

Niet per se eetgerelateerd maar ik hoop dat ik het hier toch even kan reflecteren: hoe kijken jullie aan tegen een niet vega(n) partner?
Ik vind het zo moeilijk. Ik had me altijd bedacht dat ik na mijn ex (tijdens welke relatie ik vegan werd) echt geen niet vegan partner meer zou willen, maar je raadt het al, ik natuurlijk smoorverliefd op een omni man inmiddels :o nu scheelt het dat hij zijn maaltijden wel grotendeels (70-80%) plantaardig eet, iemand die echt dagelijks maaltijden eet met enorme stukken vlees zou echt de grens over zijn. Maarja, dat laatste stukje... het maakt me toch verdrietig, dat iets wat zo fundamenteel voor me is, niet door hem gedeeld wordt. Dat het mij gewoon tegen staat dat mensen het niet zo erg vinden dat er dieren gedood worden om op te eten terwijl je net zo goed iets anders kan eten.

Dus ja, ik probeer er maar niet teveel aan te denken en me gelukkig te prijzen dat hij al heel ver is, nooit moeite heeft met vegan eten koken/regelen en altijd hummus en sojamelk in huis heeft. Maar het blijft wel knagen. Hoe gaan jullie hiermee om?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:35

Ik eet dan niet vegan maar ik zou me er niet zo druk om maken. Je kan niet je gelijke gaan zoeken... Dat is niet te doen. Er is altijd wel iets waarin je anders denkt. En wie weet wordt hij ooit vegan. Maar elk mens mag zijn eigen keuze maken. Zou vooral niks op gaan leggen ook.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:40

Mijn nu echtgenoot schrok zich kleurenblind dat hij een vegetarier aan de haak had geslagen. Hij was er zo een die na een vegetarische maaltijd bij vrienden nog even naar de snackbar ging voor vlees. Inmiddels is hij vrijwel vegan. Als je deze man leuk vind zal het zijn weg wel vinden toch?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:45

Ik zou het lastig vinden... Mijn principes over geen vlees eten zijn wel heel belangrijk voor mij. Maar natuurlijk is er vrije keus. Ik zou inderdaad niet met iemand kunnen samen leven die het totaal onbelangrijk vind en het liefst elke dag grote stukken kilo knallers op zijn bord ziet liggen. Ik koop het ook niet en ik maak het ook niet klaar, maar als mijn partner het wel zou willen eten en daar zelf in voorziet dan kan ik dat alleen maar accepteren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:49

Het is denk ik ook anders omdat ik op mijn tiende al bedacht dat ik dit niet wilde. En daarom al zoveel jaar gewend ben aan dat niet iedereen zo is. Vooral de eerste 10 jaar. Ben nu 24 en pas de laatste 5 jaar eten meer mensen vega(n).

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:07

ik zou het ook wel lastig vinden. Ik ben aardig van het leven en laten leven, maar dat is dan voor mij ook meteen het probleem. In een prille relatie zou ik er geen moeite mee hebben dat een partner af en toe ergens vlees eet, maar ik wil het absoluut niet in mijn huis hebben. Een gezamenlijk leven zal dan wel moeilijk worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:10

Mijn vriend is niet vegan
En dat is prima
Hij eet voornamelijk buitenshuis wel eens vlees
Thuis hooguit kaas
Ik maak geen vlees klaar en dat is ook prima
Ik ga over ik
Hij over hij
En samen komen we Er tot nu ook altijd uit

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:23

Sonja_vR schreef:
Mijn vriend is niet vegan
En dat is prima
Hij eet voornamelijk buitenshuis wel eens vlees
Thuis hooguit kaas
Ik maak geen vlees klaar en dat is ook prima
Ik ga over ik
Hij over hij
En samen komen we Er tot nu ook altijd uit


Hier hetzelfde. Ik schrik er zelfs van dat de individuele vrijheid van keuzes maken voor je partner ter discussie staat. Ik vind dat nl horen bij de fundamentele rechten van elk mens. Dus ook van je lief.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:28

Ik denk dat ik er met 'jouw man' geen problemen mee zou hebben Margretha. Hij eet immers al voor een heel groot gedeelte vega(n). Met iemand een relatie hebben die 3x per dag vlees wegwerkt zou mij ook niet lukken :n Ik ben zelf nu zo'n anderhalf jaar met iemand samen die af en toe nog wel vlees eet, maar zelf laatst al begon over mee doen aan een vegan-challenge. Thuis eet hij volledig vegetarisch, alleen als hij uit eten gaat wil hij nog wel eens vlees bestellen. Al wordt dat ook steeds minder.

Uiteindelijk moet je zelf bepalen wat voor jou voldoende is, of waar voor jou de grens ligt. Ik denk dat het wel lastig wordt om iemand te vinden die in alles voldoet. Iemand die vegan eet maar wel graag kinderen wil zou voor mij al een no-go zijn bijvoorbeeld :))

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 12:29

Toen ik mijn vriend leerde kennen at hij elke dag vlees, veel kaas, elke dag melk..
Inmiddels eet hij fanatieker plantaardig dan ik :')
Ik had er nooit problemen mee dat hij af en toe thuis een beetje vlees wilde (wel onder voorwaarde dat het vlees was met 35% korting, gered van de afvalbak) en ook niet dat hij buitenshuis nog vaak vlees at.
Als een man bijvoorbeeld erop zou staan om dagelijks een kiloknaller naar binnen te werken, dan zou dat een ander verhaal zijn voor mij.