Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:24

Donderdag ga ik een shared diner maken voor een aantal gasten. Super veel zin in. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van wat ik ga maken :)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:50

Pabie schreef:
Je kan ook gewoon groenten wokken met noodles en dan achteraf was gebrande cashewnoten er bij doen

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ashewnoten

Zoiets dus kan ook makkelijk zonder het pepertje om nog minder scherp te maken is gelukkig al niet zo scherp. En dus de cashewnoten apart als dat een probleem kan zijn voor iemand.

Als je het iets "chiquer" wil maken zou je bijvoorbeeld bimi kunnen gebruiken en andere paddenstoelen (kastanje champignons, shiitake etc).


Dat klinkt wel goed ja!

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:20

pien_2010 schreef:
Wouw wat gaaf liespower. Waar ga je starten en tzt je website plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig.


Ja ik loop nog steeds te stuiteren :+
Ik kan de plaats nog niet precies zeggen omdat ik een beetje in een onhandige situatie zit maar het wordt in Friesland halverwege de A32!
Websites heb ik nog niet veel aandacht aan besteed; heb je goede suggesties?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:49

Wat gaaf, heel veel succes!

Ik doe nu steeds meer met soja producten, maar heb vaak dat ze onegaal van structuur zijn, klontjes hebben etc etc. Is dit soja-eigen? Hoe merk je dat het bedorven is?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 11:48

Klinkt alsof het soja van lagere kwaliteit is, kan dat?

Bedorven soja hoef je niet aan te twijfelen haha, dat ruik je zo

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-19 11:51

Wat voor producten bedoel je dan, Sheran? Melk? Yoghurt? Tofu? Ik kan me eigenlijk weinig voorstellen bij klontjes, ik heb het nooit gemerkt.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:21

8nnemiek schreef:
Wat voor producten bedoel je dan, Sheran? Melk? Yoghurt? Tofu? Ik kan me eigenlijk weinig voorstellen bij klontjes, ik heb het nooit gemerkt.


Vooral yoghurt. Ik zie het veel in mijn Alpro. Fijn te horen dat je bedorven soja zo herkent!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:48

Verdwijnen de klontjes niet als je goed roert? Dat heb ik vaak

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:52

Yoghurt idd even goed roeren
Maar sojaproducten Ruik je absoluut als ze gaan hoor :=

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 11:07

Klontjes in yoghurt kan komen door het fermentatieproces, daardoor kan ook het bodempje van de yoghurt wat vaster zijn. Inderdaad gewoon even roeren, dat kan verder geen kwaad.
Ik roer zelf altijd mijn yoghurt even door, doe er meestal een scheutje teisseire siroop door :9 Daarom ben ik waarschijnlijk nooit klontjes tegengekomen.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:40

Ik wil graag een pompoentaart maken!
Eigenlijk wil ik het helemaal zelf bedenken en niet een vaststaand recept want ik heb geen zin om dingen te kopen, ik wil graag opmaken wat ik al heb. Heb in ieder geval pompoen. Dacht eraan om die even te koken en dan te pureren, is dat een goed idee?

Normaal eet ik vegan thuis maar ik had wat dingetjes gekregen in een pakket die ik graag wil opmaken/gebruiken.

De bodem wil ik daarom maken van bastogne koeken en wat boter. Dat even in de over afbakken in de vorm.

Dan de gepureerde pompoen met bruine basterdsuiker en kruiden zoals kaneel etc.
Ik wilde er ook wat chiazaad doordoen omdat ik dat er leuk uit vindt zien en misschien voor het binden.
Nu de vragen:
Ik heb Alpro kokosmelk,(dus geen echte volle kokosmelk maar die van alpro) kan ik daar wat van doorheen doen? Ook heb ik Alpro cuisine, een soort room, anders daar wat van?
Moet er verder nog wat door? Ik heb wat speltmeel, bakpoeder heb ik ook.

Beetje een vaag verhaal maar ik wil gewoon dus graag een taart bakken en opmaken wat ik heb!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 12:43

Ik heb nog nooit poempoentaart gemaakt, of gegeten :+ , dus daar kan ik je niet bij helpen, maar ik ben wel benieuwd naar het resultaat!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:48

Ik ben ook heel benieuwd hoe het eruit komt, ik eet wel vaak pompoentaart maar altijd hartig :) .

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:14

Klinkt alsof je met de ingrediënten die je hebt prima kunt experimenteren. Als je de boter/margarine goed door de bastognekruimels kneedt zou je het geheel niet hoeven afbakken denk ik zo. Chiazaad moet wel een tijdje staan voordat het gaat binden, dus je zou het tien minuten van tevoren al door je kokosmelk heen kunnen gooien en dat daarna mengen met de pompoen en kruiden. De ingrediënten passen wel bij elkaar, dus er kan weinig misgaan qua smaak. Succes!

Over smaak gesproken: vegan kaassaus op basis van bechamel (boter, bloem, water) met edelgist is echt zo lekker met wat nootmuskaat, paprikapoeder, zout, peper en... mosterd :9
Vind ik dan. Het sjefke is het daar niet mee eens, maar die houdt niet van mosterd. Over de ovenschotel (aardappel-, pastinaak- en koolraapschijfjes, pompoenpuree, kidneybonen en 'gehakt' van sojabrokken en ui) werd het heel erg gewaardeerd. Lekker herfsteten :)

deksel

Berichten: 3789
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:46

Ik had gisteravond een lezing van Ed Winters (Ed the Earthling), georganiseerd door de PvdD. Esther Ouwehand was er dus ook en stelde na afloop vragen aan hem. Hij vertelde veel dingen waar ik me in kon herkennen en het was zeker een goede lezing! Hij heeft me geïnspireerd om meer met activisme bezig te zijn.

Ik ging samen met een vriendin, op de fiets. In de verte, bij het gebouw, zagen we allemaal trekkers met zwaailichten en getoeter. Ik zei nog voor de grap 'het zijn de boeren'. Kwamen we daar aan, waren het ook echt de boeren :+. Uiteindelijk geen last van gehad (paar keer geschrokken door het getoeter en vuurwerk :P).
Ik hoorde of ik las ergens, ik weet het niet meer precies dat ze dachten dat de lezing meer een soort vergadering/info-avond zou zijn over hoe activisten een stal moeten bezetten etc. En dat er ook een paar boeren in de zaal zouden zitten. We hebben het absoluut niet over stal bezettingen gehad of hoe we boeren het best dwars kunnen zitten. Maar goed, als de boeren in de zaal zaten hoop ik dat ze geïnspireerd zijn geraakt, ik in ieder geval wel!

Oja, van te voren hebben we met een paar veganisten bij iemand thuis gegeten. Was ook echt top!

Afbeelding

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:36

Wat super leuk! Ik ken hem alleen van YouTube maar hij heeft inderdaad zo’n goede manier om het gesprek aan te gaan. Ik bewonder hem daar enorm door.

Heb zelf ook ergens de behoefte om veel actiever te zijn, maar word zo moe van de strijd dat ik vaak weer afhaak.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:19

Wat leuk Deksel! Je zou bijna hopen dat er wat boeren in de zaal zaten inderdaad haha!
Het eten ziet er ook gezellig uit.

Mijn pompoentaart probeersel staat in de oven dus ik zal het straks laten weten hoe het geworden is.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:33

Nou making off mijn pompoentaart! Echt super lekker geworden. Had er nog een toefje slagroom bij, de vegan variant.

De taart, nog 'rauw'
Afbeelding

Uit de oven!
Afbeelding


Afbeelding

Een puntje

Afbeelding

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:43

Die ziet er heeeeel goed uit! :9

pien_2010

Berichten: 43434
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:55

Heb je een recept? Want ziet er super uit. Was het ook lekker?
Ik heb zoveel pompoen vanuit de tuin, ik ben zeer geïnteresseerd.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:58

Bedankt! Het was ook echt leuk om te maken omdat ik gewoon zelf wat heb bedacht en nog nooit een pompoentaart had gemaakt :D

Het slachten van de pompoen: Schil eraf, in stukjes hakken en koken tot die gaar is.

Ondertussen met de bodem bezig: ik heb bastogne koeken verkruimeld, 1 pak min 4 koekjes want dit had ik al eerder opgegeten, en toen met gesmolten boter gemengd. Dit in een vorm gedaan,de vorm moet niet zo hoog zijn mijne is ook maar vijf centimeter hoog denk ik.

De pompoen is gaar; in de blender ermee. Het moet gewoon helemaal smeuïg en glad zijn.
In een bak en daarbij heb ik gedaan: kaneel, hoeveelheid naar smaak ik heb lekker veel gedaan. Bruine basterdsuiker. Dit heb ik niet gemeten maar ik gok twee/drie eetlepels. Gewoon alles steeds roeren en proeven. Ik heb er drie theelepeltjes chiazaad doorheen gedaan, niet eerst geweekt (vergeten).
Een zakje vanillesuiker en wat bakpoeder.
Dan heb je een heel glad beslag, ik heb er een klein beetje speltmeel doorgedaan uit de losse pols. Roeren en toen was het wat steviger.
Mengsel op de bodem en toen 50 minuten op 180 graden, kan bij een andere oven weer anders zijn.

Eigenlijk kun je er alles doordoen wat je lekker lijkt hoor. Denk wel: pompoen smaakt niet heel sterk. Daarom heb ik de bodem wat zoeter gemaakt door de bastogne koeken.
Wat vast ook lekker is door het pompoen mengels; rozijnen of noten. Koekkruiden kunnen er ook door maar ik had alleen kaneel, helaas!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:41

Ik ga ervoor. Vanaf nu eet ik vegetarisch en bij voorkeur vegan.

Op zich at ik al heel vegan, maar 2x per week had ik vlees of bij het avond eten (zelf gevangen of laten opgroeien, dus niet uit de winkel). Zuivel at ik wel veel, vooral yoghurt en havermoutpap. Daar moet ik even een alternatief voor bedenken...

Ik ga ervoor!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:44

Bij Brinta vind ik havermelk erg lekker passen. Bij havermout vast ook :j

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:57

Goede tip! Dank je

En wat doe je met eieren? :\
Ik bak veel, heel veel.
En maak elke zaterdag ochtend pannenkoeken.
Weliswaar van mijn eigen blije kippen maar alsnog.. dat moet toch te vervangen zijn?

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:58

0091 schreef:
Ik ga ervoor. Vanaf nu eet ik vegetarisch en bij voorkeur vegan.

Op zich at ik al heel vegan, maar 2x per week had ik vlees of bij het avond eten (zelf gevangen of laten opgroeien, dus niet uit de winkel). Zuivel at ik wel veel, vooral yoghurt en havermoutpap. Daar moet ik even een alternatief voor bedenken...

Ik ga ervoor!


Wat super! +:)+

Ik maak mijn havermout altijd met simpele sojamelk (die van de Appie of van de Lidl). De losse smaak van de sojamelk is echt wel anders dan normale melk, maar in de pap merk ik er niet zo veel van. Het is wat zoeter, maar ik gebruik dan ook de gezoete variant (de ongezoete vind ik zelf echt heel vies :o ).

Mijn tip is nog wel om niet te proberen om dezelfde smaak te creëren met vegan producten. Vaak smaakt het gewoon anders; dat betekent niet dat het minder lekker is!