Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:46

Net bij de NY de vegan shoarma pizza gehad!
En die was lekker <3 !

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:46

Verjaardagspizza Lies? Gefeliciteerd!
Ik vier t vrijdag met dansvrienden, dus er moet iets handzaams gebakken worden. En hoera hoera, de pure chocolade was in de aanbieding bij de bio winkel dus dat komt goed uit voor mijn brownies :D heb meteen vijf repen meegenomen :j

pien_2010

Berichten: 43738
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:02

Liespower proficiat!!!

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:08

Jaaa haha, heerlijke lunch!

Oh dat klinkt ook gezellig mar_fay! :)

Dankje pien!

Ik heb nog een aanrader voor uit eten gaan! Ik ben net in Appelscha uit eten geweest bij Het Volle Leven.
Zij serveren uitsluitend vegetarisch eten zonder kaart. Het was zo lekker. Het kan vast ook vegan want zonder ei was ook geen enkel probleem. Ik kreeg allemaal andere dingetjes :)

We kregen:

Aperitief: gefrituurde, gepaneerde schorseneer met truffelmayo of truffeltapenade
Voorgerecht: carpaccio van meiknol met sla, artisjokharten, tuinkers met tapenade van aubergine en een friszoute dressing
Hoofdgerecht: tartaar van rode biet met safraansaus, zeekraal en zoete bataat chips
Dessert: pruimentaartje of hazelnoot schuimtaartje met pistache nootjes en blauwe bessen

Ik kan echt wel rollen nu, het was zo lekker!

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:11

Ik kom even binnenvallen om iets te vragen als dat mag :)
Hebben jullie nog aanraders kwa kookboeken?
Ik kook zelf vega (ben pescotarisch maar maak zelf nooit vis), vegan is ook meer dan welkom, bij voorkeur namelijk een boek waarbij niet in elk gerecht kaas gaat haha ;). En ook niet al te lastige gerechten, ben zelf student en heb vaak niet de tijd (of de keuken) om er de hele middag/avond te gaan staan.

Ik zelf heb vegan smaak souvenirs al en ben daar heel tevreden over.


Liespower dat klinkt echt ontzettend lekker, ben jaloers!

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:06

Ik vind Thug Kitchen 101 echt een aanrader! Alles wat ik daaruit heb gemaakt smaakte top :j en volledig vegan!

Berdien

Berichten: 64561
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:25

Dat klinkt héél goed Liespower!

Ik heb de Vegetarische bijbel, daar staan veel lekkere dingen in :j Mijn nieuwste troef is Veg van Jamie Oliver, daar staan héle mooie dingen in. En niet al te ingewikkeld!

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:04

Ik maak veel gerechten uit het Forks over Knives kookboek. Ik vind het fijn dat er zo veel met verse en natuurlijke ingrediënten en kruiden wordt gewerkt.
De Dikke Vegetariër vind ik ook fijn, daar staat veel info in over allerlei groentes waaronder ook vrij onbekende soorten.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 12:10

Zijn hier mensen die wel eens naar de Makro gaan? Tip: kijk zeker eens in de uitverkoophoek! Ik kom altijd met meer thuis dan ik had gehoopt :+
Vorige keer een pot hummus van een kilo voor 2,50.. Deze keer hadden ze ook nog eens heel veel zakken bonen en kikkererwten, ruim anderhalve kilo, voor 1,50 :D Houdbaar tot juni volgend jaar!
Afbeelding
Ik vervang vlees heel vaak door bonen, en dit maakt het dus lekker goedkoop :D

Ik heb er ook wel eens goedkope silken tofu gevonden :9 En grote flessen sojasaus.

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:27

Flinke zakken Annemiek! Goed gescoord.

Heeft iemand hier ooit de gamba's van de Vega slager geprobeerd? Ze zijn zo duur, maar anders koop ik echte gamba's dus wil ze wel proberen als ze een beetje smaken..

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:45

Ik ben nog aan het wachten tot mijn smaakherinnering verder is weggezakt... vind gamba’s zo ontzettend lekker! Maar alles rondom mangrove kweken vind ik dan weer super meh, dus ondanks dat ik nog weleens vis wil eten (maar eigenlijk al maanden niet meer gehad) heb ik gamba’s al enkele jaren geleden opgegeven. Maar misschien moet ik er inderdaad eens voor gaan.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:50

Die gamba's wil ik ook wel eens proberen! Heb wel de nep Tonyn in de vriezer liggen, maar nog bedenken wat er mee te doen.

Ik heb een vraagje.. Heb twee burgers van Garden Gourmet de incredible burger in de koelkast met datum 14-10... Nog dichte verpakking. Zo zonde!! Weggooien?
Ik dacht zelf misschien in de vriezer doen? Heb een vriezer die echt keihard vriest, dus dacht misschien vriest die dan eventuele bacteriën eruit haha geen idee.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:52

Gewoon opmaken en opbakken, is de geur raar of bakt het niet zoals gewoonelijk dan weggooien.

Voordeel van vegetarische producten is dat er niet hele vervelende consuqenties aanzitten mocht het wat ouder zijn.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 14:08

Ik zou em gewoon open maken, even ruiken of er ongebakken geen rare luchtjes aan zitten (vega burgers die slecht zijn ruiken zuur of stinken echt, dat merk je wel), en dan goed heet bakken. Kan normaal gesproken weinig kwaad.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:50

Ik kom me hier eens melden in de hoop een beetje houvast te hebben.
Gisteren de docu Game Changers gekeken op Netflix en er vielen weer wat stukjes op hun plek.
Sinds we ons vega(n) dieet hebben laten varen zijn zowel mijn man als ik meer vermoeid dan we al waren en ik klooi momenteel met een darmontsteking.

Dus vanmorgen meteen B12 tabletten gekocht omdat we ook symptomen van dat tekort hebben en besloten dat we geen nieuwe dierlijke producten meer in huis halen. Koken met vlees deden we toch al niet, maar pizza wel met vlees of bij het uit eten of bestellen. Gezien we beide niet echt de energie hebben om lekker te koken gaat het wel echt een enorme uitdaging worden het niet saai te laten worden vrees ik.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:55

Wat vinden jullie lekker?
Ik heb een hele database aan lekkere, makkelijke recepten als je dat wilt :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:01

liespower94 schreef:
Wat vinden jullie lekker?
Ik heb een hele database aan lekkere, makkelijke recepten als je dat wilt :)

Ik ben zelf wel fan van alles italiaans dus dat is op zich heel makkelijk behalve dat je de kaas wel eens mist.
Maar met AVG lopen we al snel vast op (toch niet briljant lekkere) vleesvervangers van vivera en dan wil manlief geen kale aardappel dus word het friet :') En dat is dan 3 keer per week ofzo. Roti met Des is een favoriet maar Des is natuurlijk niet vegan dus ben er nog niet helemaal over uit of ik dat wil blijven eten.
We lusten veel maar koken niet graag :o


Wat betreft houdbaarheid, ik kijk er met vegan spul nooit echt naar. Als het er goed uit ziet en ruikt zal het wel goed zijn en als het heet genoeg word klaargemaakt is het risico erg minimaal.

deksel

Berichten: 3805
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:12

Ik ben ook niet zo'n hele grote fan van vleesvervangers. Af en toe een schnitzel of een javaanse schijf (van de Aldi of Jumbo) doe ik wel eens, o.a. bij AGV. Bij nasi en spaghetti en stampotten etc. doe ik bijna nooit vleesvervangers, omdat ik het niet nodig vind.

Ipv een kale aardappel kan je ook aardappelbolletjes doen (uit de oven) of een keer aardappelkroketjes. Of van die gekruide krieltjes of aardappelschijfjes (uit de airfryer bijv.). Of aardappelpuree.

Ik heb geen idee wat Des is maar roti kan ook heel lekker vegan zijn! Het is wel kaler dan met vlees en ei maar ik vind het net zo lekker, gewoon meer groenten er in pleuren.
Ik ben zelf ook echt fan van rijst/mie/noodles met groente. Alles kan er bij, kruiden naar wat je wilt en een beetje soja saus / ketjap erbij. Evt. casave kroepoek of satesaus en je bent klaar.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:40

Ik heb wel een tip voor de kaas: maak een grote pan kaassaus met edelgist en vries die in, in cupcake vormpjes bijvoorbeeld. Dan kun je makkelijk een beetje ontdooien voor bv over de ovenschotels en die saus is ook lekker als pizzasaus, in plaats van kaas :D

Wat betreft ontstekingen; mijn vriend loopt al jaren (als in 10 jaar) met een slechte schouder. Regelmatig een slijmbeursontsteking gehad, en een tijdje geleden kalk laten weghalen. Maar hij bleef er last van houden.
Na de docu is hij gestopt met cappuchino drinken (dat was het enige van melk dat hij nog dronk, maar wel best grote hoeveelheden), en binnen een week had hij nauwelijks nog last van zijn schouder.
Hij is ervan overtuigd dat het door de melk komt :)) Kan natuurlijk heel goed, kan ook toeval zijn, maar ik denk niet dat hij nog veel melk zal drinken vanaf nu.

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:32

Om weer even een beetje rust te brengen in de hele supplementendiscussie: ik neem geen supplementen, maar mijn bloedwaarden kwamen deze week als perfect terug! Ook B12 en dergelijke.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:36

Nala schreef:
Om weer even een beetje rust te brengen in de hele supplementendiscussie: ik neem geen supplementen, maar mijn bloedwaarden kwamen deze week als perfect terug! Ook B12 en dergelijke.

B12 moet je denk ik wel even de waarde opvragen bij de huisarts, volgens mij hanteren nog veel artsen een veel te lage drempel. Hoewel je onder de 250 pmol/L niet uit kan sluiten dat er een tekort is zeggen ze met een stalen gezicht dat het prima is als je een waarde van 170 hebt bijvoorbeeld.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:38

Azmay schreef:
Nala schreef:
Om weer even een beetje rust te brengen in de hele supplementendiscussie: ik neem geen supplementen, maar mijn bloedwaarden kwamen deze week als perfect terug! Ook B12 en dergelijke.

B12 moet je denk ik wel even de waarde opvragen bij de huisarts, volgens mij hanteren nog veel artsen een veel te lage drempel. Hoewel je onder de 250 pmol/L niet uit kan sluiten dat er een tekort is zeggen ze met een stalen gezicht dat het prima is als je een waarde van 170 hebt bijvoorbeeld.


Ik slik ook niks, eet bijna geen vleesvervangers en had vorige week 272.
Het ligt er ook aan hoe goed de bevoorrading van je eigen lijf is :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:40

liespower94 schreef:
Ik slik ook niks, eet bijna geen vleesvervangers en had vorige week 272.
Het ligt er ook aan hoe goed de bevoorrading van je eigen lijf is :)

Zeker waar, maar wel iets om op te letten. :j

B12 zit ook niet echt meer in vlees overigens, dus wat dat betreft maakt het allemaal geen drol uit :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:14

De bevoorrading in je lijf kan heel goed zijn, dus daarom kan het heel lang duren voor een eventueel tekort zich manifesteert. B12 bijslikken is echt wel aan te raden dus.

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:35

Wie heeft er tips voor makkelijke verjaardagstaarten / cakes? Wil dit jaar mijn verjaardag vegan vieren.