Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:13

Wat ik noemde is allemaal hetzelfde recept :j oud brood gedoopt in melk en ei en dan gebakken.
Laatst bijgewerkt door poes op 19-10-19 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16485
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:29

In het Frans klinkt alles mooier! :)

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:31

Jessix schreef:
In het Frans klinkt alles mooier! :)


_O- tout a fait > inderdaad!

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:45

Ik bedoel inderdaad oud brood lekker gebakken in de koekenpan tot knapperige hartige blokjes (curry en zout)

En nu komt de visite, hèhè, ze zijn te laat. Typisch Frans...

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:21

Wij noemen het hier boterhampannenkoeken :Y) :') Maar ik denk dat dit kinderpraat is en geen officiële benaming ofzo.

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:29

Jackytje schreef:
Wij noemen het hier boterhampannenkoeken :Y) :') Maar ik denk dat dit kinderpraat is en geen officiële benaming ofzo.


Praten we nu over wentelteefjes? _O-

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:41

Nog een naam voor het lijstje :D

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:17

Monique1963 schreef:
En nu komt de visite, hèhè, ze zijn te laat. Typisch Frans...


In het Frans is alles mooier, zelfs te laat komen :))

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:13

Gefeliciteerd met je verjaardag Pien!

Gisteravond had ik mijn surprise party omdat ik komende woensdag jarig ben. Al mijn familie, vrienden en kennissen hadden allemaal iets vega’s gemaakt meegenomen. Het was zo heerlijk allemaal <3

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:28

liespower94 schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag Pien!
*\o/* En 1ste cadeautje binnen. 3 Reeën die op hun dode gemak te bekijken waren in het veld waar we zich op hebben vanaf de ontbijt bar *\o/* , zo gaaf.

Liespower wat leuk om zo je verjaardag te vieren. Alvast gefeliciteerd voor jou ook!

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:48

Wat een leuk kado! Gefeliciteerd.

Gisteren een lekker vega herfst stoofpotje van pinterest; paddenstoelenstoof met pastinaak

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:32

pien_2010 schreef:
3 Reeën die op hun dode gemak


Gelukkig niet echt dood ;-)

En het verloren brood gevonden gisterenavond! Nee ik heb geen wentelteefjes gemaakt maar dobbelsteentjes oud brood gebakken in olie, curry en zout en dat als croutons over de soep gebruikt. Het was zeer geslaagd.
Nu wacht ik op de volgende fransen die hier komen lunchen. Weer andere lekkere dingen gemaakt.

Iedereen gefeliciteerd die jarig is/was en top dat vrienden vega klaarmaken!

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:36

Gefeliciteerd Pien!
Ik ga dinsdag taart maken voor mezelf en voor vrijdag wil ik cake/brownies voor mijn dansvrienden :D

Jessix

Berichten: 16485
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:18

Gefeliciteerd Pien! Heb je weer wat lekkers gemaakt op je verjaardag?

deksel

Berichten: 3805
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:45

F_Orumster schreef:
Wat een leuk kado! Gefeliciteerd.

Gisteren een lekker vega herfst stoofpotje van pinterest; paddenstoelenstoof met pastinaak

[ [url=m/4xswOv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lekker, denk ik. Ik moet ook nog eens iets maken met pastinaak. Waar smaakt het naar?

@Pien
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, hopelijk heb je een fijne dag gehad met lekker eten :)

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:11

Nou... wij hebben weer eens gemerkt dat gezond (vega) eten niet voor iedereen geldt. Dagje in de Achterhoek (Slag om Grolle): alles vlees. Maar na alle regen wilde ik toch wel wat warms. Yes! Groentesoep! Had al betaald (geld ging in een bak), was het kippensoep... met een eetlepeltje groenten... Nee, sorry, echt niet. Maar geld terug ging ook niet, dus mijn broertje heeft er uiteindelijk maar een broodje worst van gekocht, wat hij uiteindelijk niet eens echt lekker vond :\
's Avonds geen zin om direct door naar huis te eten, dus even gebeld naar de Griek in Kleve. Vega opties? Ja hoor, die hebben we wel. Nou, dat waren er dus twee. Spaghetti of groenten uit de oven. Uiteindelijk salade besteld; grote brokken van alles, enorme stukken ui... ook ouders en broertje waren erg ontevreden. Veel voor weinig, maar als alles vrij smakeloos en overgoten met saus is dan doet dat 'm niet (enneh... moussaka met dikke sneden aardappel en geen aubergine te bekennen :? ). Bediening deed ook niets met die informatie toen ze vroegen of het lekker was en wij ontkennend antwoorden, alleen een beetje schutterend staan. Echt. We hebben niet vaak dat we echt nooit meer ergens willen gaan eten, maar deze staat op het lijstje. Zonde hoor.

Het stomme is dat zo'n avond me doet realiseren wat de meeste mensen zoeken en fijn vinden: veel vlees, grote porties, goedkoop eten. Naast dat ik het daar sowieso al niet mee eens ben vind ik het ook jammer dat op die manier zo saai wordt om überhaupt iets vega te proberen.

Maar de Slag om Grolle was gelukkig erg gaaf, dus wel echt een leuke dag gehad!

Komende tijd moet ik een- of tweemaal per week stage lopen in de avonduren (tot in maart). Wat zijn nou lekkere, simpele gerechten (vijf handelingen, 15 min max) die wel echt als vullend avondeten gelden maar niet hoeven worden opgewarmd? Want die mogelijkheid heeft de uni niet meer. En twee keer in de week bij de Refter eten wordt me te gortig. Andere koude avondgerechten zijn ook welkom, ik vind het prima om tweemaal per week hetzelfde te eten. Een extra bekertje/glas om saus in mee te nemen kan prima, eventueel grijp ik naar m'n hapjes-bak met acht verschillende vakjes. Maar dan is in kunnen vriezen/makkelijk in de koelkast kunnen bewaren wel een voorwaarde.

Natuurlijk couscous/tarwe/rijst etc., maar ik doe het goed met veel groente, relatief weinig saus en niet al te veel koolhydraten. En misschien hebben jullie nog goede ideeën/recepten waar ik niet zomaar aan denk :)

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:34

@mar_fay wat betreft gerechten voor avondeten, ik weet natuurlijk niet wat je normaal gesproken als lunch hebt, maar kun je lunch en avondeten niet omdraaien? Dus dat je ‘s middags warm eten hebt en ‘s avonds eigenlijk je lunch? Of ben je overdag ook de hele dag weg?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:28

Vandaag een lekkere tip gekregen van een vriend (nota bene een vleeseter haha). Groenten opbakken in een koekenpan (bijv een 35% korting zakje wokgroenten of restjes uit de koelkast), je favoriete kruiden erop doen, evt noten/pitten/zaden erbij en dan overgieten met pannekoekenbeslag. (Ik maak de mijne met meel, bier en ongezoete sojamelk, Ik gok met een verhouding van 3:1:1 ongeveer? Maar gewoon zorgen dat je de juiste consistentie hebt)
Op halfhoog vuur wachten tot de bovenkant is opgedroogd, omkeren, eventjes laten bakken nog en dan smullen :~ erg lekkere simpele maaltijd. Eigenlijk een omelet maar dan met pannekoek ipv ei :j

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:53

WithinYuuri schreef:
@mar_fay wat betreft gerechten voor avondeten, ik weet natuurlijk niet wat je normaal gesproken als lunch hebt, maar kun je lunch en avondeten niet omdraaien? Dus dat je ‘s middags warm eten hebt en ‘s avonds eigenlijk je lunch? Of ben je overdag ook de hele dag weg?


Ik eet dan tegen zessen en moet tot negen uur door - en dan naar huis fietsen. Op twee boterhammen haal ik dat niet. Dus liever niet.

Dat klinkt best prima Margrathea. Al weiger ik groente in een zakje te halen, ik snij alles zelf :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:09

Ja ok, ik doe dat ook niet vaak, alleen als er zo'n sticker op zit :j liever dan dat het wordt weggegooid.

Mijny

Berichten: 1056
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:21

Vervelend van dat eten op dat evenement mar_fay. Komt me ook wel bekend voor van bepaalde evenementen (vaak is er dan gelukkig wel nog friet, niet het gezondste maar in ieder geval geen honger) of bij sommige feestjes.

Weten jullie een goed plantaardig alternatief voor crème fraîche? Net op internet gespeurd en op basis van een tip daar soja room opgeklopt met citroensap maar dat was niet bepaald een succes vond ik. Soja yoghurt vind ik een beetje te dun. Ik mis de Oatly crème fraîche uit Zweden :(

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:26

Mijny schreef:
Vervelend van dat eten op dat evenement mar_fay. Komt me ook wel bekend voor van bepaalde evenementen (vaak is er dan gelukkig wel nog friet, niet het gezondste maar in ieder geval geen honger) of bij sommige feestjes.

Weten jullie een goed plantaardig alternatief voor crème fraîche? Net op internet gespeurd en op basis van een tip daar soja room opgeklopt met citroensap maar dat was niet bepaald een succes vond ik. Soja yoghurt vind ik een beetje te dun. Ik mis de Oatly crème fraîche uit Zweden :(


Alpro go on met een beetje limoensap? :)

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:45

Ik weet niet of het in NL in webshops te koop is. In frankrijk, Duitsland en Zwitserland wel. Dit is een duits product. Ik laat regelmatig via een franse webshop vegan dingen leveren. Ook verse dingen. Komt in een koelbox binnen een dag. Dit is de link naar de duitse shop
https://www.alnatura.de/de-de/alnatura- ... vegan-150g

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:59

In plaats van creme fraiche gebruik ik alpro go on met citroensap en wat zout :j

Mijny

Berichten: 1056
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:40

Bedankt voor de reacties! :) Alpro Go on met citroen/limoensap ga ik eens proberen! Als dat het ook niet voor mij is, ga ik maar zoeken naar dat product of iets vergelijkbaars, Monique.