Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:11

Lekker Pien! :9

En welkom, Monique!

Ik had chili chana dal (geroosterde chili kikkererwten in pittige tomatensaus)gemaakt vandaag: https://hebbarskitchen.com/chana-chilli ... lli-chana/, samen met courgettecurry (recept heb ik ooit gedeeld hier), een yoghurtsausje omdat ik het natuurlijk weer lekker pittig had gemaakt (yoghurt/limoen/korianderpoeder/komijnpoeder/gemberpoeder/zout), simpele chapati's (bloem/water, dun rollen, op een omgekeerde poffertjespan snel bakken op hoog vuur) en rijst met kurkuma en komijn. Lekker met je handen eten dus :))

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:53

Dat klinkt heel erg lekker Mar_fay en ziet er ook goed uit op de foto's van het recept.
Ufurio4e je topic heb ik gespot eerder. Ik ben er gewoon zelf nog niet aan uit, want ik vind plastic en ander kunststof wel heel erg slecht voor het milieu. Misschien dat Monique iets wil vertellen over haar tassen, volgens mij zijn die totaal niet slecht voor het milieu en heeft ze daarmee een echt goed product.
Monique1963 *\o/* Leuk Mo, bij Mo heb ik ooit gegeten toen we op doorreis waren naar Leucate. Haar mooie stekje en paarden mogen bewonderen en heerlijk gegeten. Het was veganistisch, maar dat kon me toen helemaal niet schelen, voor mij was het belangrijkste dat het echt onwijs lekker was. Daar is denk ik het zaadje opnieuw geplant om anders te gaan eten.

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:08

pien_2010 schreef:
Dat klinkt heel erg lekker Mar_fay en ziet er ook goed uit op de foto's van het recept.
Ufurio4e je topic heb ik gespot eerder. Ik ben er gewoon zelf nog niet aan uit, want ik vind plastic en ander kunststof wel heel erg slecht voor het milieu. Misschien dat Monique iets wil vertellen over haar tassen, volgens mij zijn die totaal niet slecht voor het milieu en heeft ze daarmee een echt goed product.
Monique1963 *\o/* Leuk Mo, bij Mo heb ik ooit gegeten toen we op doorreis waren naar Leucate. Haar mooie stekje en paarden mogen bewonderen en heerlijk gegeten. Het was veganistisch, maar dat kon me toen helemaal niet schelen, voor mij was het belangrijkste dat het echt onwijs lekker was. Daar is denk ik het zaadje opnieuw geplant om anders te gaan eten.


Hey wat leuk Pien dat jij ook hier bent! Ik ben blij dat ik een positieve bijdrage heb kunnen leveren aan dat vegan eten écht lekker kan zijn. Ik heb daarna bij jou ook heerlijk gegeten. O dat had ik zelf klaargemaakt, hahahahahaha. Sorry, stomme humor.

In mijn keuzes in het leven kies ik voor primair: respect voor dieren en geen dierenleed. En secundair het milieu. Mensen zijn vaak heel verbaasd dat ik niet altijd bio eet, ik ben immers vegan. Maar bio is niet altijd veganistisch. De tassen die ik maak staan in datzelfde kader. Ik maak tassen zonder dierenleed, maar niet noodzakelijkerwijs 100% goed voor het milieu. Ik heb overigens wel twee labels van vegan instanties. Mijn tassen maak ik van papier uit oude tijdschriften. Dus hergebruik en dat is heel goed voor het milieu. Helaas is papier erg vergankelijk en daarom moet ik het plastificeren en dat is dan weer niet zo goed voor het milieu.

Bij een volgend harnachement voor mijn paard, dus zadel, hoofdstel en trektuig, kies ik zeker voor kunststof. Dus zonder dierenleed en misschien minder goed voor het milieu (alhoewel leerlooien een van de zwaarste belastingen is voor het milieu evenals de mest van de koeien die het leer produceren)

Voilà, just my two cents

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 12:21

Monique1963 schreef:
In mijn keuzes in het leven kies ik voor primair: respect voor dieren en geen dierenleed. En secundair het milieu.
Bij mij is dat net andersom daar ik denk dat er altijd vlees gegeten zal worden voorlopig en we dan beter het afval kunnen gebruiken voor onze spulletjes en dus alles gebruiken met als gevolg minder aanslag op het milieu.
Wel begrijp ik je keuze heel erg goed, want na een rapportage van de week op TV, over het verdwijnen van de dinosaurussen ten gevolge van een enorme meteoriet inslag, heb ik me eigenlijk pas gerealiseerd→ "de aarde zal de aanslag die de mensen op haar plegen wel overleven→ daar ben ik rotsvast van overtuigd→ maar de mens zelf en veel dieren zullen om komen bij het natuurgeweld dat door de klimaatverandering in gang is gezet en in mijn opinie zeker zal komen als het roer niet zeer drastisch omgaat".
Sinds ik dat zeker weet sinds het zien van die documentaire, ben ik er ook wat gelatener onder geworden, zo van→ tja als de mens echt niet wil horen→ dan heb ik mijn best gedaan→ en dan moet hij maar gaan voelen. Hoe triest ook, maar de aarde zal het overleven".

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:37

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
In mijn keuzes in het leven kies ik voor primair: respect voor dieren en geen dierenleed. En secundair het milieu.
Bij mij is dat net andersom daar ik denk dat er altijd vlees gegeten zal worden voorlopig en we dan beter het afval kunnen gebruiken voor onze spulletjes en dus alles gebruiken met als gevolg minder aanslag op het milieu.


Of leer afval is kun je je afvragen. Het is misschien ooit zo begonnen, maar tegenwoordig consumeren we wereldwijd bijna meer leer dan vlees en is vlees het bijproduct geworden. Twee erg interessante artikelen daarover:
https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn ... -het-leren
https://veganchallenge.nl/leer-onbelang ... duct-echt/

Daarbij is leer het meest afkomstig uit de bio-industrie en veel kalveren sterven voor hun zachte kalfsleer.

Dus ik vind persoonlijk dat het gebruiken van resten van dieren nog steeds voorafgegaan is door dierenleed. Mijn stelling is dat hoe minder mensen vragen om vlees en leer hoe minder leed er zal zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:54

Gisteren eindelijk game changers gekeken , vind het een fijne docu/film moet ik zeggen
Ga hem mijn Vader nog eens laten zien (Die heeft vanmorgen een triple bypass operatie ondergaan)

Heb de science en de fact check riedel nog niet gedaan , Maar tis een lekker nuchter verhaal, erg prettig en daardoor ook toegankelijk vermoed ik

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:13

Hey wat een leuke tip Sonja, ga ik ook kijken. Sterkte met je pa.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:27

Ik heb hem gisteren voor de tweede keer gekeken, deze keer samen met mijn ouders. Mijn vader zal zijn eetgewoontes nooit veranderen, al valt hij er dood bij neer, maar mijn moeder wil het toch eens gaan uitproberen. Die heeft pas een nieuwe knie gekregen die niet goed wil helen, en is sowieso al niet heel gezond met veel overgewicht, dus ik ben benieuwd of ze het gaat volhouden!

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:34

8nnemiek, ik denk dat alles valt of staat met lekker eten. En als je moeder graag eet, en ze leert dat er gerechten zijn die veel langzamer hun voedingsstoffen afgeven, waardoor je minder hoeft te eten, het minder eten voor haar al stukken gemakkelijk maakt. Bijvoorbeeld de rode aardappel, pompoen e.a. die in tegenstelling tot koolhydraten veel minder weer trek in eten geven.

Ik denk dat als het mogelijk is, en jij samen met haar gaat koken en haar wegwijs maakt in die keuken, dat de overgang helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. En laat je vader dan zijn lapje vlees eten, so what.
Wellicht dat het kookboek, heel veel veg van Hugh Fearnley Whittingstall haar op leuke ideeën kan brengen.

8nnemiek

Berichten: 43473
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:41

We koken inderdaad regelmatig samen :j En dan maak ik ook vaak pompoengerechten, zoete aardappel, laatst nog knolselderij gebraad, en ze krijgen vaak courgettes van me voor soep..
Maar mijn ouders zijn het soort mensen met weinig zelfbeheersing, die ‘s avonds op zoek gaan naar een winkel die nog open is om dan beide een bak roomijs naar binnen te werken ^)
En die bij het tankstation een reep chocolade of een vette snack meenemen die dan op is voordat ze thuis zijn..
Vooral de vele snacks en melkproducten zijn voor mijn moeder erg lastig om vanaf te blijven.

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:02

Ze zal merken als ze 'zich voorneemt om elke dag alleen maar te eten tussen 8.00 - 18.00 uur en dan daarna helemaal niets meer behalve onbeperkt water, thee, zwarte koffie drinken, dat dit een of twee dagen lastig is en dat dan de snack zin helemaal ophoudt te bestaan. Ik zag dat onlangs op TV en pas het zelf toe en het is waar.
Ik had eerst ook alleen maar meer en meer honger. En nu ik anders eet, en stop met eten en drinken na 19.00 uur tot andere dag 9.00 uur heb ik eigenlijk totaal geen honger meer. Zo was het ook toen ik kind was, ik had vroeger nooit honger.
Ik neem alleen om 22.30 uur 1 hazel of walnoot dat dan het maagzuur bindt en ik ook daar geen last meer van heb. Ik vind het zo fijn. Geeft een enorme vrijheid.

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:12

jammer de franse netflix heeft game changers niet. Leuk om te lezen pien hoe je het ervaart. 8nnemiek, je moeder moet vooral niet proberen het met 1 klap helemaal goed te willen doen. Dat is volgens mij best lastig. Geleidelijk aan steeds was meer gerechten proberen wat vaker in de week, is denk ik beter vol te houden. Ik weet het niet hoor, ik eet al zo lang geen vlees meer, maar zo stel ik me dat voor.

pien_2010

Berichten: 43734
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:28

Dat is een goed tip Monique + wat ik doe, als ik trek in vlees heb dan maak ik het gelijk (ik heb er tenslotte geen principiële bezwaren bij). Doordat daar geen enkele druk op ligt van "niet mogen" merk ik dat de behoefte echt helemaal aan het verdwijnen is.
Ik mag alles van mezelf gewoon eten, van vis tot vlees etc. Alleen doe ik het liever niet vanwege gezondheidsredenen, milieu of dierenwelzijn.

Jessix

Berichten: 16485
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:55

Nou voor "dat mag ik niet" ben ik ook wel allergisch. Ik heb tenslotte zelf verzonnen dat ik bepaalde dingen niet meer (of minder) wil eten. Mijn moeder heeft er een handje van: "Mag jij ook een stroopwafel?!" :')

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:15

O GE-WEL-DIG, ja dat! Precies Jessix. Ik ben al opgehouden te zeggen. Maar mijn vriend houdt steevast vol om te zeggen dat we het best mogen, maar niet willen. En een stroopwafel wil ik wel, maar meestal zit er ei in verstopt...

J0anieke

Berichten: 4942
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:35

Ik zeg dat gewoon nog steeds. :D Sommige mensen zie je echt denken als je zegt dat je het niet wilt eten, maar wel mag eten. :')

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:17

Traktatie vanochtend tijdens het uitlaten met de honden; door het natte weer schieten de inktzwammen, nou ja, als paddestoelen de grond uit. Feestje van de lunch gemaakt :9

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:03

tsss, kun je die eten!

Ik heb vanavond eters (en morgen ook).
Vooraf heb ik een zoete mosterdsoep gemaakt met homemade croutons van verloren brood.
Hoofdgerecht is rijst met snijbonen, die ik niet gesneden heb maar lang gelaten heb, met curry/cocos en falafalballetjes (door de winkel al gemaakt ;-) )
En als toetje twee kleurtjes sojasun, pralinesmaak en sjokolalalasmaak. Met een stukje pure chocola erop als sier.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:15

Monique1963 schreef:
tsss, kun je die eten!

Ik heb vanavond eters (en morgen ook).
Vooraf heb ik een zoete mosterdsoep gemaakt met homemade croutons van verloren brood.
Hoofdgerecht is rijst met snijbonen, die ik niet gesneden heb maar lang gelaten heb, met curry/cocos en falafalballetjes (door de winkel al gemaakt ;-) )
En als toetje twee kleurtjes sojasun, pralinesmaak en sjokolalalasmaak. Met een stukje pure chocola erop als sier.


Jazeker! Maar alleen als er nog geen zwart aanzit, dus alleen de jonge, met 9/10x de hoedjes nog gesloten. En enkele zwarten tussen de paardenpoep gooien op de wei en hopen dat ze volgend jaar lekker dichtbij groeien :D

Lekker! Maarreh... verloren brood? Als het foetsie is lijkt het me lastig koken O:) :+

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:43

mar_fay schreef:
Lekker! Maarreh... verloren brood? Als het foetsie is lijkt het me lastig koken O:) :+


_O- LOL, dat heet hier "pain perdu" en heb ik te letterlijk vertaald. Een betere vertaling is "restjes oud brood".

Interessant van die paddestoelen. Ik durf het alleen niet te plukken. Staan hier zat. Ook morilles en cèpes, maar voor die laatste heb ik een erge allergie. Een keer bijna in anafylactische shock. Was niet grappig. Dus ik eet eigenlijk alleen nog maar champignons.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:00

Verloren brood, gewonnen brood, wentelteefjes, clacquors, french toast. Zoveel benamingen voor 1 gerecht :D

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:03

Oh wat jammer dat je eekhoorntjesbrood niet mag, dat is zo lekker :9
Wij hebben hier ook 'boskip' (zwavelzwam) in de buurt groeien. Da's ook lekker! Broodkorstje eromheen, frituren en serveren met verse chilisaus en dan heb je 'fried chicken'.

Enneh, ik snap prima wat je bedoelt hoor. Ik vind het alleen een mooie benaming en merkte dat het inderdaad een directe vertaling was. Wij zeggen gewoon saai 'oud brood'.

Monique1963

Berichten: 8698
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:05

gewonnen brood vind ik dan eigenlijk dan nog wel het mooist!

LOL, ik mag cèpes/eekhoorntjesbrood wel, maar het is buitengewoon oncomfortabel erna. Keel zwelt op, hart raast als een idioot. Heel benauwd. Heb het twee keer gehad. De tweede keer wist ik wat het was en heb ik een potje antihistaminepillen opgeknaagd. Maar handig is het niet, dus ik eet het maar niet meer.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:09

Gewonnen brood en wat ik nog noem is niet gewoon oud brood, weet niet of je hetzelfde bedoelde?

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:11

Aangezien Monique er croutons mee maakte dacht ik dat ze oud brood bedoelde, want wat jij opnoemde zijn allemaal recepten met oud brood... toch?