Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 17:03

Macaronisalade of couscous salade vind ik altijd lekker vullen.

Of een paar wraps, met wat stukjes vleesvervanger er tussen bv en lekker veel bonen.

Koude pannekoeken, ook lekker.

En als je graag toch wat warms erbij wil; een thermoskan met heet water, en een zakje cup a soup of noodles.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 18:34

@Mignonne, fijn dat je (uitgebreider) reageert! Mijn partner is tandarts dus alle standaardtips zijn me inmiddels bekend, vandaar dat ik ze hier gaf (terwijl hij achter me stond en me aangaf wat ik op moest schrijven :+ ).

Wat betreft salades/middageten: ik eet nog steeds graag brood (maar we hebben ook gewoon echt lekker brood, ik kan het niet helpen :') ), maar ben inderdaad ook dol op bonensalades of gewokte groentes met (soja)saus, tofu en wat noten bijvoorbeeld. Daar kun je ontzettend mee variëren.

Wraps is ook een goede, maar wraps uit de winkel vind ik niet lekker. Wat ik wel lekker (en makkelijk) vind is een simpel beslag van bloem/kikkererwtenmeel/water of vegan melk/theelepel (appel)azijn en bakpoeder/zout, optioneel met kruiden (kurkuma/komijn/koriander is een van mijn favo combinaties). Dit beslag moet best wel dun zijn, je maakt er namelijk meer een soort Franse crêpes van dan pannenkoeken. Die kun je dan vervolgens gebruiken als wraps. Die kun je ook goed gebruiken voor bij (Indiase/Surinaamse) curry's, die ook weer heel goed mee te nemen zijn en ook koud lekker zijn.

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:39

mignonne2403 schreef:
Even een vraagje vanuit mij: wat nemen jullie mee als soort grote maaltijd? Ik heb geen mogelijkheid om iets te verwarmen, en probeer nu enkele salades uit een kookboek maar het vult echt voor geen meter :')

Naar een werklocatie zonder opwarmmogelijkheden neem ik het liefste quinoa chili mee, superlekker en ook koud goed te eten. :D Vult ook goed.
Dit is mijn favoriete recept ervoor, pas wel op met het chilipoeder als je niet zo goed tegen pittig eten kunt: https://www.connoisseurusveg.com/one-pot-quinoa-chili/

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:50

Bedankt voor de tips!
@Stumoper dat ziet er heerlijk uit :9

Ik heb een boek wat best ingewikkelde recepten zijn, maar die salades daarvan bevallen me dus echt niet := maar even wat simpele receptjes opzoeken dan wat jullie nu zeggen!
Tis vooral voor de 2x pw dat ik pas tussen 7 en half 8 thuis ben, en een van die dagen ook al om 6 uur sochtens weg ben. Dan heb ik zo'n honger dat ik liever wat in de auto/trein/tussen de middag eet!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:01

Koude nasi is inderdaad gewoon lekker. Wel op kamertemperatuur, niet uit de koelkast :=

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:04

mignonne2403 schreef:
Ik neem verder even aan dat je een tandpasta hebt met fluoride? (Richtlijn is 1440ppm, staat wel op de verpakking, maar veel vegan tandpasta heeft dat helaas niet).


Het onderwerp is al even geleden behandeld, maar ik wil hier graag nog wat over vragen. Ik gebruik deze tandpasta:
https://www.lavera.com/en/product-detai ... care-2403/

Op de verpakking staat 1400 ppm. Is dat dan dus te weinig fluoride of is het verschil met wat jij noemt verwaarloosbaar?

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:22

Hoi Vega(n)-Bokkers,

Vraag je je weleens af of je gezond eet en aan alle voedingsstoffen komt die je nodig hebt? Of heb je gezondheidsklachten waar je met voeding graag wat aan zou willen doen?
Ja? Dan ontmoet ik je graag (online).

Ik zit in het derde -en tevens laatste- jaar voor de opleiding Natuurvoedingskundige aan de Kraaybeekerhof. In deze opleiding is er uitgebreid aandacht besteed aan gezonde voeding, productkennis en eventuele ondersteuning met kruiden.
Nu mijn rugzak met gereedschappen gevuld is mag ik in de opgedane kennis gaan oefenen in de praktijk. Daarvoor ben ik op zoek naar een oefencliënt met een voedingsvraag.

Wellicht iemand zoals jij.

De bijdrage voor jou als oefencliënt zijn:
Een investering van je tijd door het bijhouden van een eetdagboek en 3 á 4 gesprekken.
Oprechte wens om iets te willen veranderen.
Interesse in natuurvoeding.

Wat kan je van mij verwachten:
Ik maak een analyse van je voedingspatroon
Ik geef tips en tricks wat er anders kan.
Ik ben een vraagbaak en steun wanneer je tegen dingen aanloopt.

Heb je interesse laat dan hieronder een berichtje achter of stuur een privébericht.


(Ik hoop dat het hier gepast staat trouwens :) )

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:54

Dank voor alle tand-gerelateerde adviezen!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:36

Irene793 schreef:
mignonne2403 schreef:
Ik neem verder even aan dat je een tandpasta hebt met fluoride? (Richtlijn is 1440ppm, staat wel op de verpakking, maar veel vegan tandpasta heeft dat helaas niet).


Het onderwerp is al even geleden behandeld, maar ik wil hier graag nog wat over vragen. Ik gebruik deze tandpasta:
https://www.lavera.com/en/product-detai ... care-2403/

Op de verpakking staat 1400 ppm. Is dat dan dus te weinig fluoride of is het verschil met wat jij noemt verwaarloosbaar?

Misschien heb je per PB al reactie gehad, maar als 1400 ppm op de verpakking staat is het helemaal goed! Zie ook dit advies wat landelijk geldt: https://www.ivorenkruis.nl/userfiles/Fi ... ventie.pdf :)

Ik lees vooral mee in dit topic, omdat ik merk dat ik te traag ben met reageren op reacties. Maar ik eet nog steeds met veel plezier doordeweeks veganistisch. Via instagram ontdekte ik dat de jumbo veganistisch croissantdeeg heeft. Ga ik binnenkort eens uitproberen. Verse croissantjes uit de oven vind ik altijd zo’n luxe :D

Wel en vraag voor de bokkers die al langere tijd vegan zijn. Merkten jullie op een gegeven moment aan je lichaam dat je wat ‘trillerig’ werd? Ik heb daar de afgelopen twee weken last van gehad, en twijfel of het misschien door mijn voedingspatroon komt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:02

Trillerig? Nuh, alleen als ik aan mijn tweede pot koffie van de dag zit :))

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:12

Misschien heb je per PB al reactie gehad, maar als 1400 ppm op de verpakking staat is het helemaal goed! Zie ook dit advies wat landelijk geldt: https://www.ivorenkruis.nl/userfiles/Fi ... ventie.pdf :)

Ik lees vooral mee in dit topic, omdat ik merk dat ik te traag ben met reageren op reacties. Maar ik eet nog steeds met veel plezier doordeweeks veganistisch. Via instagram ontdekte ik dat de jumbo veganistisch croissantdeeg heeft. Ga ik binnenkort eens uitproberen. Verse croissantjes uit de oven vind ik altijd zo’n luxe :D

Wel en vraag voor de bokkers die al langere tijd vegan zijn. Merkten jullie op een gegeven moment aan je lichaam dat je wat ‘trillerig’ werd? Ik heb daar de afgelopen twee weken last van gehad, en twijfel of het misschien door mijn voedingspatroon komt.[/quote]

Dank voor je reactie!

Trillerig en een beetje duizelig soms ja. Meer B12 hielp.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:02

Isis_Ywen schreef:
Hoi Vega(n)-Bokkers,

Vraag je je weleens af of je gezond eet en aan alle voedingsstoffen komt die je nodig hebt? Of heb je gezondheidsklachten waar je met voeding graag wat aan zou willen doen?
Ja? Dan ontmoet ik je graag (online).

Ik zit in het derde -en tevens laatste- jaar voor de opleiding Natuurvoedingskundige aan de Kraaybeekerhof. In deze opleiding is er uitgebreid aandacht besteed aan gezonde voeding, productkennis en eventuele ondersteuning met kruiden.
Nu mijn rugzak met gereedschappen gevuld is mag ik in de opgedane kennis gaan oefenen in de praktijk. Daarvoor ben ik op zoek naar een oefencliënt met een voedingsvraag.

Wellicht iemand zoals jij.

De bijdrage voor jou als oefencliënt zijn:
Een investering van je tijd door het bijhouden van een eetdagboek en 3 á 4 gesprekken.
Oprechte wens om iets te willen veranderen.
Interesse in natuurvoeding.

Wat kan je van mij verwachten:
Ik maak een analyse van je voedingspatroon
Ik geef tips en tricks wat er anders kan.
Ik ben een vraagbaak en steun wanneer je tegen dingen aanloopt.

Heb je interesse laat dan hieronder een berichtje achter of stuur een privébericht.


(Ik hoop dat het hier gepast staat trouwens :) )


Als ik netjes eet zit ik soms toch nog te laag in B2 en calcium, terwijl ik met sommige micro's perfect zit of zelfs hoog. Calcium kun je nog wel wat mee goochelen (maar dat vind ik moeilijk structureel) maar B2 is lastig. Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:22

Wij hebben voor zondag een geheel vegan valentijns diner besteld, ben heel benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:23

Miesemuisje schreef:
Wij hebben voor zondag een geheel vegan valentijns diner besteld, ben heel benieuwd :D

Oh wat leuk! Weet je al wat er komt of is het een verassing?

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:33

brokjes schreef:
Miesemuisje schreef:
Wij hebben voor zondag een geheel vegan valentijns diner besteld, ben heel benieuwd :D

Oh wat leuk! Weet je al wat er komt of is het een verassing?


Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:15

Lekker en mooie prijs voor twee!

Isis_Ywen
Berichten: 291
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Midden nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:24

Citaat:
Als ik netjes eet zit ik soms toch nog te laag in B2 en calcium, terwijl ik met sommige micro's perfect zit of zelfs hoog. Calcium kun je nog wel wat mee goochelen (maar dat vind ik moeilijk structureel) maar B2 is lastig. Daar ben ik wel benieuwd naar. :)



Hoi!
Ik stuur je een PM'tje!

Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:05

Wij hebben vandaag besteld bij foodbar Rauw uit Enschede! Helemaal vegan. Werd vanmiddag bezorgd, hoefde je het vanavond alleen nog maar af te maken. Heeeeerlijk gegeten <3

Toen m’n zoontje eten kreeg, wij vast de broodjes gegeten met knoflookdip en tapenade. Waar ons zoontje ook van heeft gesmuld :D
Afbeelding

Toen kind naar bed en tijd samen voor de rest!
Voor: ‘coquilles’ in knoflookboter
Afbeelding

Hoofd:
Truffelrisotto met paddenstoelen en rucola
Afbeelding

Na: peanutbutter chocolate mousse
Afbeelding

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:08

Ziet er goed uit zeg!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 09:25

Waaw dat ziet er heerlijk uit Miesemuisje!

Heeft er iemand hier hét perfecte recept voor (vegan) cappuccino?
Mijn vriend is nogal een lastige met koffie, en drinkt bakken cappuccino kant-en-klaar mix van de AH.. maar daar zit natuurlijk melk in, en te veel suiker..
Eerdere pogingen met barista plantaardige melk waren niet geslaagd. Maar ik gok dat dat kwam door mijn koffie-maak-kwaliteiten, of het gebrek daar aan :+

Ik heb nu een pak Alpro barista haver staan, ik heb een perculator.. maar ook een trechter waar een koffiefilter in moet.. er staat nog een zakje espresso koffie van Segafredo, maar koop graag nieuwe koffie als iemand een goed merk weet.
En misschien handig om te vermelden; zelf lust ik geen koffie en weet ik er echt helemaal niks van :=

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:27

Oatly al geprobeerd? Die heeft ook een variant die je kunt opschuimen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:28

Provamel sojamelk(de gewone ongezoette) schuimt ook fantastisch op

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 09:29

De plantaardige melk is het probleem niet zo, daar drinkt ie alles van. Het is vooral de koffie wat niet wil lukken :') Ik heb dus echt geen idee welke koffie en welke hoeveelheden je nodig hebt voor een goede cappuccino.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:30

Wij gebruiken Oatly Barista, daarmee gaat het top. Maar we hebben wel de luxe van een espressoapparaat dat cappuccino's maakt, dus met de verdere bereidingswijze kan ik je helaas niet helpen.

[edit] Ik zie nu je post. Cappuccino maak je natuurlijk met espresso, dus de vraag is dan vooral hoe hij zijn espresso wil hebben. Met een percolator kun je in principe prima espresso's maken, het is alleen even uitvogelen welke verhoudingen het beste zijn. Wat ik ook nog bedacht: als hij nu cappuccino van oploskoffie drinkt (waar, zoals je zelf ook al zegt, veel suiker in zit), kan het dan ook zijn dat dat hele zoete zijn 'standaard' voor cappuccino is geworden? En dat hij jouw experimenten daarom tot nu toe niet goed genoeg vindt?
Laatst bijgewerkt door Many op 15-02-21 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:31

Pfoeh, ik pak als ik een cappucino achtig iets maak een dubbele shot espresso, geschuimde melk er op en klaar
Koffie is maar net wat we in huis hebben
Dus vrees dat ik wat dat betreft een beetje een barbaar ben vlgns de cappucino liefhebbers ;)