crockpot

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:56

Cer schreef:
Oh thanks, dan is dat denk ik een goede optie :j
want die kleine cookers zijn voor mij groot zat.. ik denk dat die van 2,4 liter zelfs wel prima is voor 1 persoon... en van 3,5 voor 2 personen.. is dat een beetje goed bedacht?

Ja kan natuurlijk ook de grotere nemen en de rest invriezen. Dat is zo handig van de slowcooker.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:25

Ik heb nu eindelijk de slowcooker in huis, toch maar met timer..

Dus ik lees allerlei recepten en dingen, helemaal leuk allemaal.. maarrr..
ik wil gewoon simpel om te beginnen. ik ben geen goeie chef, ik kan niet goed met potten en pannen omgaan, inschatten van hoeveelheden kan ik niet en ik heb geen verstand van ingredienten :')

Dus ik dacht heel uiig: "Nou, je neemt een stuk vlees (stooflappen, of kippebouten ofzo) en daar doe je een vocht-iets bij, maar niet veel, en dan zet je m op low voor een uurtje of wat (ligt aan hoe lang het nodig is.

maar bij alle recepten staan moeilijke kruiden, voorbereidingsdingen, aanbraden, tussendoor iets erbij, iets eruit, terugleggen etc etc...

Heeft iemand een leuk beginnersrecept om eens te proberen hoe dat ding werkt?

pjer
Berichten: 1610
Geregistreerd: 18-03-05

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:40

Ik ben dol op mexicaanse kip:
Ik doe altijd een laagje gesneden uien (niet te dun) onderin.
Kipfilet erop (meestal een kilo maar minder kan ook)
Taco kruiden erop (of fajita of enchilada, welke je maar lekker vind, gewoon zo'n zakje of 2 van de supermarkt)
dan de hele boel bedekken met 1 a 2 potjes salsa (ook uit het mexicaanse schap)
dat 8 - 10 uur laten pruttelen
dan de boel met 2 vorken door elkaar husselen en shredden en smullen maar.
Ik eet dit vaak in een tortilla wrap met sla en kaas of gewoon met rijst en sperciboontjes. en met 2 personen kun je hier 4 of 5 x van eten. De rest vries ik dus ook gewoon in porties in.

secricible

Berichten: 25725
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:42

stoofvlees kan heel makkelijker hoor.

Op de bodem uien leggen, daarop stooflappen, aanbraden hoeft niet. Dan giet je daar een flesje bier bij, gesneden knoflook, bouillonblokje, wat blokjes tomaat (kant en klaar of een gesneden tomaat), wat kruidnageltjes en laurier als je dat hebt (kan ook weg eventueel maar geeft het wel een lekkere smaak). Bruine boterham zonder korstjes besmeren met mosterd en die er bovenop leggen, deksel erop en uurtje of 5-6 aan zetten. Na afloop even doorroeren en klaar :)

Ik heb er nu een reusachtig stuk procureur in liggen van bijna 2.5kg, pastte net. Op de bodem alleen water met bbqsaus, knoflook, wat suiker en paprikapoeder. En zout en peper uiteraard. Die mag tot vanavond laat staan, daarna kijken of hij klaar is en morgen eet ik een deel zo op en een deel gaat verwerkt worden tot kroketten :9

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:56

3bengels schreef:
Op Facebook is een hele fijne groep waar je veel informatie en lekkere recepten kunt vinden. De groep heet de slowcookers. Dit is een Nederlandse groep. Erg makkelijk? Veel plezier!

Ik kan ze nergens vinden? Heb je een linkje?

Hai Cer :wave:

muppetmayo

Berichten: 3406
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:13

Ook hier inmiddels toch maar een slowcooker aangeschaft :)
De stoofpeertjes en pulled pork zijn al erg goed gelukt, heb al appels liggen voor appelmoes.
Ik lees even mee voor nog meer recepten!

Vera als je lid wordt van de facebook groep heb je een hele lange lijst met allerlei recepten, erg leuk!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:05

secricible schreef:
stoofvlees kan heel makkelijker hoor.

Op de bodem uien leggen, daarop stooflappen, aanbraden hoeft niet. Dan giet je daar een flesje bier bij, gesneden knoflook, bouillonblokje, wat blokjes tomaat (kant en klaar of een gesneden tomaat), wat kruidnageltjes en laurier als je dat hebt (kan ook weg eventueel maar geeft het wel een lekkere smaak). Bruine boterham zonder korstjes besmeren met mosterd en die er bovenop leggen, deksel erop en uurtje of 5-6 aan zetten. Na afloop even doorroeren en klaar :)

Ik heb er nu een reusachtig stuk procureur in liggen van bijna 2.5kg, pastte net. Op de bodem alleen water met bbqsaus, knoflook, wat suiker en paprikapoeder. En zout en peper uiteraard. Die mag tot vanavond laat staan, daarna kijken of hij klaar is en morgen eet ik een deel zo op en een deel gaat verwerkt worden tot kroketten :9


maar je doet er dan verder geen water bij.. het bier is genoeg zeg maar?

@muppetmayo: hoe heb je de pulled pork gemaakt?

Heeeey Vera!! *\o/*

secricible

Berichten: 25725
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:58

ja, klopt, als ik er een heel flesje bier bij doe is dat voldoende.

En je vroeg het niet aan mij, maar mijn procureur is ook pulled pork, dus zo maak ik hem iig ;) Dit is wel een hele simpele versie, er zijn ook uitgebreidere te vinden.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:24

Ohh ja klopt :') De eerste keer dat ik "procureur" las dacht ik "ieuw gatverdamme".. :') Nou klinkt "uit elkaar getrokken varken" ook niet heel fris.. of 'varkensnek".. maar procureur.. hm.. :n

Ik wil het liefst dingen maken zonder suiker / sauzen enzo.. kan je het ook nog 'kaler' maken?
En hoeveel water moet er eigenlijk bij?

secricible

Berichten: 25725
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:30

pulled pork is eigenlijk draadjesvlees van varken, dus je kan het bij wijze van op dezelfde manier maken als runderstoofvlees. Ik maak mijn pulled pork barbecuestijl dus daarom doe ik er barbecuesmaken bij nu. Maar je zou het ook kunnen maken zoals de runderstoof die hierboven staat natuurlijk. Dat is aan jou :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:35

Ok thanks :j

lor1_1984

Berichten: 12086
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:31

Vera schreef:
3bengels schreef:
Op Facebook is een hele fijne groep waar je veel informatie en lekkere recepten kunt vinden. De groep heet de slowcookers. Dit is een Nederlandse groep. Erg makkelijk? Veel plezier!

Ik kan ze nergens vinden? Heb je een linkje?

https://www.facebook.com/groups/1390777021151739/

lor1_1984

Berichten: 12086
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:35

Ik heb gisteren een liter water opgezet met 1 bouillonblokje, een kruidenbuiltje, 1 kipfilet, 1 mergpijpje (schenkel met bot) en wat runderpoulet.
Vanmorgen het mergpijpje en het kruidenbuiltje eruit gevist, de kipfilet in draadjes uit elkaar getrokken en soepballetjes gedraaid.
Soepballetjes, 1 zakje soepbereider en 450gr soepgroenten toegevoegd, 0,5l water erbij gedaan en lekker laten pruttelen.
Tussendoor nog even wat kruiden naar smaak toegevoegd en vanmiddag had ik een heerlijke groentesoep. :~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:00

Ik heb het topic doorgelezen en ik en om. Ga eens zoeken naar een goede crockpot.

Ben wel een beetje sceptisch. Oa een airfryer zijn al na 2x gebruiken naar de kast verdwenen...

Ik ben echt geen goede kok dus ben heel benieuwd.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:10

Vonneke, ik ben ook geen goede kok. Heb m ook op de gok gekocht in de hoop dat ie niet in de kast verdwijnt.

Ik had m al willen testen maar ik weet niet of het verstandig is om dat ding de eerste keer gelijk al onbeheerd thuis te laten staan pruttelen...

En op welke ondergrond staat ie bij jullie? Ivm de stekker moet ie op de aanrecht staan. Als ik daar een glazen snijplank onder doe, gaat het aanrechtblad er dan aan of valt dat wel mee?

lor1_1984

Berichten: 12086
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:41

Ik heb er niets onder staan, het aanrecht ziet er ook niet anders uit ofzo maar volgens mij zitten er ook van die rubberen dopjes onder de slowcooker of kleine pootjes.
Ik slowcook ong 2-3x per week, heerlijk om soepjes, gehaktballen in jus/satésaus, goulash en pruttelgerechtjes (hachee en andere suddervleesjes enzo) in te maken.

Anoniem

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:42

Ik zou hem met een plank op de kookpitten zetten. Dan staat hij mooi onder de afzuigkap.

Vandaag ga ik boeuf bourguignon maken maar dan in een gewone pan.
Dat kan volgens mij ook prima in een crockpot?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:03

Ik heb bij de kookpitten geen stopcontact, vandaar dat ie ergens anders moet. Of er moet een verlengsnoer tussen en dat vind ik ook weer zo wat...

Hoewel onder de afzuiger waarschijnlijk wel zo handig is, bedenk ik me nu :D

Anoniem

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:06

Dat is niet handig inderdaad.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:21

Is zo'n crockpot niet gewoon een goed afgesloten stoofpan.
Met als voordeel dat jen hem onbeheerd achter kan laten?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:28

ja dat is het ook :j

Alleen is de mijne nieuw en weet ik niet of ie het goed doet nog... voor hetzelfde geldt is het een maandagmorgenmodelletje.. ik wil dat eerst ff checken.. :j

En in de gebruiksaanwijzing staat dat ie niet op warmtegevoelige ondergrond geplaatst mag worden.. Mijn hete pannen staan gewoon op een glasplaat die op het keukenblad ligt. Ik vroeg me af of de crockpot ZO heet wordt dat dat niet gaat.. (mij lijkt van niet, maar toch, ff checken :D )

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:34

Hey hey,

Ik heb alles even doorgelezen en mijn interesse is gewekt! Is het ook mogelijk om eten te maken in een slowcooker als ik gemiddeld 12 uur lang van huis weg ben? Ik ga om kwart over 6 van huis weg en ben rond half 7 weer thuis..

Hoe lang zijn jullie 's ochtends gemiddeld bezig om het eten te bereiden?

lor1_1984

Berichten: 12086
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:49

Kan prima, het zal wat meer doorgegaard zijn maar dat is met soepen en suddergerechtjes juist lekker.
Sterker nog, als ik soep maak staat deze gerust 18 uur te pruttelen voor ik hem opeet, wel voeg ik dan ergens halverwege pas de soepgroenten en soepballetjes toe maar ik denk dat dat ook prima aan het begin kan.

Anoniem

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:50

lor, gaan die soepballetjes er dan rauw in?

lor1_1984

Berichten: 12086
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: crockpot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:52

Ja, de kipfilet en de runderpoulet ook.
Enige wat ik evt aanbraad zijn gehaktballen en los gehakt doe ik even licht rullen en dan een schepje bloem erdoorheen roeren voor het in de sc gaat.
De bloem neemt wat overtollig vocht op, dat scheelt weer wat aan nattigheid in de sc tijdens het pruttelen aangezien het vocht niet verdampt.