Je eigen brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:35

BeFunny schreef:
Gewoon 1x per dag voeden.kan niet mis gaan dan eigenlijk.



Iris82 schreef:
Je kunt vast ook ergens een starter vandaan halen die meteen klaar is om mee te bakken!
Ik zou zo een portie van die van mij afgeven. Sterker nog, vandaag komt een vriendin van een vriend er eentje halen. :+


Dankjewel voor de tips! Dan moet het helemaal goed komen.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:48

Mijn desemstarter was helaas stuk gegaan. ;( Dus ik ben de gedroogde starter die ik apart had gehouden aan het activeren. Ik heb hem nu twee keer gevoed. Er komen zo langzamerhand al wat belletjes in en het ruikt niet onaangenaam. Moet ik hem nu dagelijks blijven voeren? Of is het beter om er een dag tussen te laten zodat hij het bij kan houden?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:27

axel_1997 schreef:
Mijn desemstarter was helaas stuk gegaan. ;( Dus ik ben de gedroogde starter die ik apart had gehouden aan het activeren. Ik heb hem nu twee keer gevoed. Er komen zo langzamerhand al wat belletjes in en het ruikt niet onaangenaam. Moet ik hem nu dagelijks blijven voeren? Of is het beter om er een dag tussen te laten zodat hij het bij kan houden?


Na de eerste paar dagen kun je m wel beter iedere dag voeren zodat de gisten en bacteriën blijven vermeerderen. Na ongeveer een maand kun je m dan in de koelkast zetten.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:09

tamary schreef:
Even kijken of ik de mijne van eerder in dit topic kan vinden en quoten.
tamary schreef:
Gist uit een pondspak van de welkoop (Bruggeman), gewoon gejodeerd zout uit de supermarkt en volkoren speltmeel van AH. Gist zit in een klein potje, rest in de vriezer trouwens.
Activeren, etc. doe ik niet. Basisbrood is 2 cups meel, 1/4 tl droge gist, 1/2 tl zout, 1 cup kraanwater. Droge ingredienten mengen, water er bij en mengen met spatel tot het een "bal" is en afgedekt 8-12 uur laten rusten/rijzen bovenin het keukenkastje. Dan vormen met spatel, 30 min. later oven + schaal met deksel voorverwarmen op heet (230 kan mijn oven max), na 30min schaal pakken, wat meel er in strooien, deeg er in en 45min met laatste 15 zonder deksel. Op rooster leggen om af te koelen.

Kom voor het rijzen is trouwens kunststof, glas kan ook metaal niet.

Ja, zo'n recept bedoel ik *\o/*

Het deeg staat afgedekt in een keukenkastje. Dus morgenochtend beetje vormen, 30 min. laten rusten en dan afbakken.
Strooi jij alleen maar bloem in de ovenschaal? Je vet hem niet in?
En bak je af op boven/onderwarmte of hetelucht?
(als je dit nog op tijd leest)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:25

Vet in een voorverwarmde ovenschaal werkt niet en voor het verwarmen ook niet, dus enkel bloem, vroeger was dat bakpapier,maar dit werkt fijner (en geen rommel in, want de nonstick van standaard bakpapier valt ook onder pfas spul).
Boven en onderwarmte voor de ovenstand.
Qua bakken : vormen, 30min wachten, 30 min oven met ovenschaal met deksel voorverwarmen, bloem in ovenschaal strooien & deeg er in kiepen. 30 min met deksel en 15 zonder.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:36

Dat was een heerlijk volkorenbroodje! :9 Was, want ik heb hem net samen met mijn schoonzoon opgepeuzeld :Y)

Voor het rijzen:
Afbeelding
Na 12 uur rijzen in het keukenkastje:
Afbeelding
(daarna gevormd met de spatel, 30 minuten laten rusten, sesamzaadjes gestrooid, nog 30 minuten laten rusten terwijl de oven + schaal + deksel voor stonden te verwarmen.
Na het afbakken:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem afgebakken met bakpapier (toch maar wel :o) op boven-/onderwarmte op 250 graden. Ik vind hem net iets te donker geworden (ik houd van een lichte korst).
Morgen ga ik hem nog een keer maken, zonder bakpapier, en dan met deksel 30 minuten op 250 graden en zonder deksel 20 minuten op 230.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 15:49

Bovenstaand recept nog een keer gemaakt. Dit keer wilde ik het broodje afbakken zonder bakpapier te gebruiken, maar ik kieperde het deeg iets te wild in de gloeiendhete ovenschaal :+ Het deeg gleed via de rand van de ovenschaal, wel erin, maar dat ging dus niet subtiel :o
Resultaat was een vrij plat brood wat niet helemaal gaar was. Volgende keer toch maar weer bakpapier gebruiken en pas als ik meer geoefend ben het weer zonder bakpapier proberen!

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:29

Ik schuif ze zo op de pizza plaat, nadat ik de bloem er met een kwast afgeveegd heb een beetje.
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:08

Zuurdesem amandelspijs/rozijnen speltmeel brood.


Afbeelding

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:52

Wauw! Die zien er goed uit :P

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:25

Lekker voor de paasdagen :j
Ze zijn wel te lekker. Ik moet afvallen en dit werkt natuurlijk niet oops :')

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:58

Op een of andere manier is dat zelf gemaakte brood altijd zo op :D Bij mij wordt het brood uit een rijsmandje ook altijd vrij plat. Ik ga het nog eens proberen als ik tijd heb, het brood ziet er mooi uit.

Je zuurdesem met spijs ziet er heel lekker uit, BeFunny. Heb je een recept?

Ik had nog kant en klare spijs liggen, die ik ooit gekregen heb. Daar heb ik vandaag een paasbrood meegemaakt uit het boek Meer meesterlijk brood. Dit is met verse bakkersgist. Ondanks dat het overal heel plakkerig werd vanwege het slappe deeg, ben ik tevreden met het resultaat.

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:15

500 gram speltmeel
350 - 400 gram melk of water
10 gram zout
2zakjes vanille suiker of 20gram kristal suiker
2thee lepels speculaas kruiden of koekkruiden
250 gram zuurdesem
250 gram rozijnen (in mijn recept stond 350 gram maar heb 250 gram gebruikt)
100-150 gram roomboter

Dit kneden, na het kneden weg zetten. En behandelen zoals zuurdesem.


Voor het vormen in twee stukken verdelen. Èèn pakje amandelspijs en twee eidooiers samen kneden.

De twee deeg stukken plat op het aanrecht en de spijs/ei in het midden en dan dicht drukken bij allebij de deeg stukken dus en dan laten rijzen 2 tot 4 uur en dan klaar voor in de oven.

Die van jou zien er ook lekker uit hoor simplySusan :j

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:50

Dank je wel voor het recept! Ik ga het zeker een keer proberen. Het zal vast anders smaken dan die van mij door de speculaaskruiden. Ik heb er citroenrasp en noten in gedaan. En minder roomboter.

Bij mij ging er ook 350 g rozijnen in en die had ik de avond tevoren ook nog eens geweekt. Het was best een grote hoop. Ik had echt niet gedacht dat ik die verwerkt zou krijgen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:54

Sorry voor de lelijke foto's maar ik had haast vanochtend. :')

Een pesto/parmezaanse kaas vlechtbrood en een kaneel/suiker vlechtbrood.

Ze waren zalig!

Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 19:16

SimplySusan schreef:
Dank je wel voor het recept! Ik ga het zeker een keer proberen. Het zal vast anders smaken dan die van mij door de speculaaskruiden. Ik heb er citroenrasp en noten in gedaan. En minder roomboter.

Bij mij ging er ook 350 g rozijnen in en die had ik de avond tevoren ook nog eens geweekt. Het was best een grote hoop. Ik had echt niet gedacht dat ik die verwerkt zou krijgen.


Ik had ze een uur geweekt haha.
Ik vond 250 gram rozijnen echt al veel. Wij houden niet van noten in brood. Maar het originele recept bevat ook noten. Maar ik heb daar mijn eigen draai aangegeven.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 01:08

Kersverse bakker meldt zich :wave:

Ik wil eigenijk al jaren zelf brood bakken, maar nooit gedaan. Een "gewone" oven heb ik namelijk niet, daar is geen plek voor, en ik heb altijd gedacht dat mijn kleine hetelucht oventje daar helemaal niet geschikt voor is. Door omstandigheden zit ik momenteel heel veel thuis en heb ik besloten dat bakken met zuurdesem mijn nieuwe hobby gaat zijn :Y)

Afbeelding

Een paar weken geleden heb ik een starter geregeld (en mijn poging tot het zelf maken van een starter is ook nog steeds in volle gang) en vandaag was het zo ver - het deeg was klaar en kon in de oven. Fingers crossed.

Brood nummer 1 is een feit, en ook nog een prima gelukt feit :j :9

Afbeelding

Afbeelding

Op naar de volgende! Dat wordt er eentje met cheddar en jalapeno's :Y)

Ceetje_bokt
Berichten: 5171
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:47

Wat een prachtig brood en dat voor een eerste keer! :wow:

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 18:09

Iris82 schreef:
Sorry voor de lelijke foto's maar ik had haast vanochtend. :')

Een pesto/parmezaanse kaas vlechtbrood en een kaneel/suiker vlechtbrood.

Ze waren zalig!

[ [url=m/sB1u6I.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J9lzvM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welk recept heb je gebruikt voor het pesto/kaas brood?

@black_kelpie
Wat een prachtig brood! :wow:

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 19:49

Hoi mag ik mij melden.
Ik heb vandaag mijn 1e brood gebakken, was vergeten om de opening naar onder te leggen :')
Afbeelding

Aangezien dit goed bevallen is wil ik graag meer gaan proberen.

Nou had ik een vraag:
Raden jullie een broodbakblik aan zoja welke? :o
Deze had ik gemaakt in een cake blik

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:00

Welkom Black Kelpie en Ashleytje.
Leuk twee bakkers erbij ;)

Ashleytje je kunt ook brood bakken zonder bakblik of vorm.
Maar als je graag een vorm wil dan kun je beter denken aan een gietijzeren pan. Maar een cakeblik kan ook prima hoor :j Er zijn ook mensen die hebben een broodbakbol.

Ik bak ze zelf op een pizzasteen.

Het allerbelangrijkste is dat ze lekker smaken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:09

Ik gebruik broodblikken, gehaald bij de blokker. Ik weet zo even niet meer welk merk precies.

BeFunny, waarom met een vorm beter een gietijzeren pan? Zolang je maar een bakje gebruikt om stoom te creëren maakt dat echt niet uit.
Met de blikken kan ik er 2 tegelijk afbakken, dat zou met een pan nooit kunnen.

Afbeelding
Zo worden de broden bij mij meestal.

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:05

Ik kan sowieso geen twee tegelijk omdat mijn oven daarvoor te klein is.

De pan heeft een deksel en dan hoef je niet met water aan de gang.

Ik bak zonder vorm naar dus zo op de pizzasteen. Maar dat kan ook op een gewone bakplaat. Je hebt dan wel iets van een schep of plank nodig om het brood erin en eruit te doen. En ik spray er water in met zo'n spray flacon.

Gewoon op de plaat zonder blik of pan
Afbeelding


Afbeelding

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:02

Wat leuk…..ik was net op zoek naar jullie :D

Ik bak af en aan m’n eigen brood. Jaren terug een brood bak machine gehad. Die heeft een tijde geleden de geest gegeven. Dus overgestapt op bakken in de oven. Sinds kort voor te gemak toch weer een bbm aangeschaft. Eigenlijk laat ik ‘m enkel kneden nu….de rest gaat met de hand en oven.

Vaak zijn het periodes waarin ik zelf bak….wil het nu echt wat serieuzer aanpakken en volhouden :=
De zuurdesemstarter is in de maak. Die is nu bijna 1 week onderweg dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden. Bakken doe ik of in de pan of in een vorm zodat het een busbrood wordt.

Vraagje voor de desem bakkers……moet een deeg echt zo lang rijzen? Ik lees vaak in recepten dat het deeg een hele nacht moet rijzen in de koelkast bv. Zakt het dan niet in?

Als ik brood in een vorm bak, gebruik ik meestal de stoomfunctie van mijn oven. Ik heb eigenlijk geen idee of ik daar goed aan doe. Vaak blijft mijn brood wel laag……..de ovenrijs valt soms echt wel tegen. Iemand ‘n idee of dit door de stoom kan komen? Gisteren gebakken en het brood kwam niet boven de vorm uit ;(
Volgende keer toch maar weer in de pan :D

Jongen jongens…..wat een prachtige broden komen hier voorbij zeg. Jullie zijn een groot voorbeeld <3

BeFunny

Berichten: 10548
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:54

Hoe ik mijn desem rijs en bak.

Ik kneed met de keuken machine (daarna is het nog geen bol) ik doe meestal 650gram bloem en dan nog 250-300gram zuurdesem. En 400-450 gram vocht ik gebruik melk soms water. En ik doe er een eitje en zonnebloem of olijf olie door en soms ook nog roomboter en natuurlijk zout.

Na het kneden met de keukenmachine laat ik het even staan met de theedoek erover. Dan doe ik stretch en fold gewoon in de kom en dan 30 tot 60min later herhaal ik dat. Als het daarna nog erg vochtig is herhaal ik het een uur later weer. Dan laat ik het staan nog een uur of langer en daarna haal ik het uit de kom en vorm ik het deeg om het te laten na rijzen in het rijsmandje.

Hier is de totale rijstijd tussen de 5 en de 8 uur. Afhankelijk van hoe warm het is en of ik bijv tussendoor weg ben om boodschappen te doen ofzo maar meestal is het 5 of 6 uur zet ik als het een uurtje in het rijsmandje zit de oven al aan meestal zit het dus 2 uur in een rijsmandje hier. Maar hier zet ik het nooit in de koelkast. Dus minstens 3 uur in de kom en dan twee uur in rijsmandje. In de kom soms wat langer.

Ik merk als ik te veel kneed dat het brood minder na rijst in de oven of als ik het te lang heb laten rijzen. Maar ook als er weinig starter bij zit.

Ik doe de starter de avond ervoor 5x de hoeveelheid voeden. Dus met 50 gram starter geef ik 250 gram bloem en 250gram water en dan heb ik smorgens een lekkere hoeveelheid desem voor door het brood en wat over is daarvan gebruik in gewoon een deel om weer te voeden. Maar dan gelijke delen tot ik weer wil bakken.