Harde bal in maag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Harde bal in maag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 16:09

De pony (Easy-Boy) van een manegevriendin staat in Utrecht (bij de dierenartsen-universiteit).

Uit onderzoek is gebleken dat er een harde bal in zijn maag zit. Waarschijnlijk iets wat hij heeft gegeten en wat zich niet liet verteren in de maag en daardoor daar is blijven zitten.

Ze zouden wel graag vergelijkbare gevalen willen weten om te kijken wat daar mee is gebeurd maar dit hebben ze nog nooit meegemaakt. Ze hebben alle artsen die aan de uni verbonden zijn al gevraagd maar daar is niks uitgekomen.

De bal in de maag is heel hard en neemt 1/5e deel van de maag in beslag. Ze hebben geprobeerd dit op te lossen met een zout oplossing en nog wat andere methodes maar het werkt niet.

Nu zijn de opties voor de pony of in laten slapen of proberen hoe het gaat met kleine beetjes eten en hopen dat de bal kleiner wordt. Omdat de pony verder goed is opgeknapt nu zijn maag niet meer op knappen staat (de bal had de maag verstopt waardor voedsel de maag ook niet meer kon verlaten) gaan ze proberen wat meer eten te geven.

Een maagoperatie is eigenlijk niet te doen, het zou dan een experimentele operatie worden dus die optie is er niet.

Maar goed mijn vraag is dus of iemand van jullie een gelijk geval kent.

Alvast bedankt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:39

Ik heb wel eens zo'n maagsteen gezien, maar dat was in een museum...het paard was toen helaas dood. Wat de overlevingskansen zijn van een pony met een maagsteen weet ik helaas niet. Lijkt me wel erg eng om te weten dat je paard het heeft.

Kan er verder niets gedaan worden d.m.v. vergruizen door een laser? Zoals nierstenen wel eens worden vergruisd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:41

De pony is maandagavond helaas ingeslapen. De situatie verbeterde niet en opereren was niet mogelijk.
Ze doen een sectie dus ik ben benieuwd wat de bal nou uiteindelijk is geweest.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:42

dacht ik ook aan, mss helpt dat. hoewel het natuurlijk een andere soort substantie is dacht ik. experimentele operatie? lijkt me eenvoudig vergeleken met wat je vandaag allemaal kunnen. (lijkt) ik zou dan eerder kiezen voor de operatie...? ik ken geen zo'n paarden nee...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 16:43

Ach nee wat sneu....heel veel sterkte voor je manegevriendin...

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 01:54

kijk eens op "medisch" fotos van beer. net geplaatst. dan zie je hoe erg het kan worden......
sterkte voor je vriendin

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:41

Hoi Katrien,
Tja... je kent inmiddels het hele verhaal rond Beer ! Als er bekent is wat er met die pony was, ben ik wel erg benieuwd om dat te horen!! Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kan je ze in de kliniek ervan op de hoogte stellen dat ze hier op bokt, foto´s van Beer z´n maag kunnen zien?!!! Bij interesse kan de kliniek natuurlijk altijd kontakt met mij op nemen: ik zal ze dan met alle plezier het adres/tel.nr. van Dr. Rapp geven!!