kan biks hoefbevangenheid versterken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

kan biks hoefbevangenheid versterken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 15:28

als je een pony die extra gevoelig is voor hoefbevangeheid (is het altijd nog een beetje) in de winter biks geeft, kan dit dan aanzetten tot hoefbevangenheid of de hoebevangenheid versterken? zoja: wat voer voer kan je dan het beste geven in de winter (zonder dat ze er hoefbevangen van raakt..)?

alvast bedankt voor de tips!!

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:38

Ik weet niet van de biks maar van veel gras met eiwitten erin kunnen ze het wel veel worden!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:41

In Biks zitten eiwitten, en een pony die gevoelig voor hoefbevangenheid kan ook van biks weer hoefbevangen raken. Het beste is dat je zo min mogelijk biks geeft, en goed op de pony blijft letten. Misschien kun je even met de dierenarts contact opnemen voor een voedingsadvies?

Een paard dat eenmaal hoefbevangen is geweest komt daar nooit helemaal vanaf....extra opletten dus...

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:00

Je hebt speciale muesli voor paarden met een eiwitgevoeligheid. Die kosten niet zoveel meer als een goede bixsoort. Havens heeft dit in het assortiment.

Vincent15
Berichten: 61
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:06

Cookies schreef:
Je hebt speciale muesli voor paarden met een eiwitgevoeligheid. Die kosten niet zoveel meer als een goede bixsoort. Havens heeft dit in het assortiment.


Helemaal mee eens, mijn paard reageerd ook heel gevoelig, reageerd alleen goed op natuurlijk voer.
Hij regageerd ook op te reststoffen die vaak in basis brok zit verwerkt.
Is duurder per kilo maar je voert er veel minder van dus dat heft de hoge prijs weer op.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:55

De grootste oorzaak van hoefbevangenheid is een overschot aan glucocorticosteroiden. Die kunnen gegeven zijn via de mond of via injectie of als het paard het sydroom van Cushing heeft, maakt het paard het zelf aan. Dit komt vaak voor bij oudere paarden zonder dat de eigenaar het in de gaten heeft. De rol van te veel eiwit is nogal vaag geloof ik.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 19:56

dank jullie wel voor jullie reacties!! ik voel me echt een koe dat ik er niet eerder aan heb gedacht dat biks hoefbevangenheid kan beinvloeden Koe . maar zal er meteen voor zorgen dat ze geen biks meer krijgt (en zal achter de muesli aan gaan). nogmaals bedankt