[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
summerland
Berichten: 133
Geregistreerd: 29-05-05

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:59

Maar hoe doe je dat dan met die korstjes onderin de kootholte? Daar kan je toch geen zuurkool opdoen en daarna een bandage? Die zakt dan wel af 's avonds of 's nachts.
Ik heb dus vorige week die Sudocreme al gehaald, maar ik zag op het potje dat er ook parfum in zit. Ik heb het dus nog niet gebruikt omdat het natte mok was die nu langzaam aan het veranderen is in droge mok.

Heb vandaag de paardendrogist gebeld en D-Tox besteld. Misschien komt het dan toch van binnenuit he? En een potje mudgard, waar zwavel en teatree inzit. Maar die zuurkool-truc voel ik ook wel wat voor.
Zijn er ook mensen die daar minder goede ervaring mee hebben?
Alvast bedankt!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:51

Ja, ik ga dat misschien ook wel ff proberen! Kan je/iemand dat ff goed en gedetailleerd uitleggen, hoe je dat met die zuurkool doet??
Doe je dat bijvoorbeeld gewoon met zuurkool uit een zakje, dat om het been leggen, bandage erom en laten zitten tot de volgende morgen (12 uur erom?) en daarna? Gelijk wassen met betadine?
Ik wil het graag proberen, maar dan wel op de juiste manier natuurlijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:22

Iemand hier ervaring met inwendige kuren voor mok (van die homeopatische tabletjes) ?

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:44

@ summerland, ik bandageer dan vanaf de hoef tot iets boven de kogel en het blijft prima zitten, ik doe het 's nachts en ze staat 's nachts op stal

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:26

Mijn paarden staat dag en nacht op het land met een droge schuilstal, maar sinds de stal er staat is het drassig en kunnen we het land niet op om een deel te verharden. Ik kom gewoon niet ver met kruiwagens zand. Nu na alle sneeuw is het helemaal erg modderig en ik houd al maanden de benen in de gaten. Gisteren zag ik een klein plekje bij mijn haf, vandaag leek het al minder maar er is voor mij geen mogelijkheid om de paarden constant droog te houden. Wel smeer ik nu uit voorzorg uierzalf in de koot. Iemand nog een tip? Het is nog helemaal niet erg maar we moeten nog een paar maanden tot de lente.

jestop
Berichten: 699
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:25

Mijn paard had altijd al 2 kleine plekjes mok die maar niet wegwilden. NU wilde ik er wel vanaf en had mokzalf bij de ruitershop gehaald. Resultaat: 2 benen onder de mok. paard had gewoon pijn met lopen. Nu heb ik een week lang elke dag met betadine gewassen klein beetje de korsten erafgehaald en ingesmeerd met uierzalf van het Kruidvat. Nu is het helemaal weg!!

jestop
Berichten: 699
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:26

oh ja en de kootholtes echt super goed droogmaken daarna met een schone handdoek. Ook heb ik haar zwaveltabletjes (MSM) gegeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:10

Mijn paard heeft enorme sokken nu door der wintervacht die der niet af mogen en zelfs met olie gewoon bijna niet te behandelen zijn, ik heb der dus niet op 'natte' plekken gezet, zoals na het regenen en der kruiden gegeven voor der weerstand en ze is er helemaal van af

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:09

Hey heb ook een belg met heel erge mok. Vorige week zijn de benen geschoren.. heb gelijk ingesmeerd met mokzalf..maar omdat ze zo gevoelig is op dr benen ging ze tekeer...(jeuk/prik???) Wassen met betadine sjampoo gaat al helmaal niet...
ze is door de DA ingespoten met Dectomax..

Heeft iemand nog tips voor verdere behandeling...want ze is zooooo gevoelig op dr benen...dat ik er niet zomaar wat op durf te smeren...

zou evt. baby-olie helpen/verzachten?? weet iemand dat???

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:00

ik vind de acederm spray om de gewoon blauwe/paarse spray nog het beste ook voor gevoelige paarden.
Mok zal in heel veel gevallen terug komen en heefd niet altijd te maken met slechte verzorging

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:17

Onze dierenarts heeft zijn eigen 'geheime' middel. Ik weet niet wat er in zit, hij heeft het zelf gebrouwen, het is vloeibaar, ik smeer het er drie dagen op, dan een week niet en dan weer drie dagen, enz. tot het weg is. Werkt super. Ik kan event. het telefoonnummer van de DA geven - hij woont in Drenthe.

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:02

Mijn paardje heeft ook erg snel last van mok en ze is er vorig jaar echt heel erg ziek en kreupel van geweest. Heb toen van alles geprobeert. Ook een eigen brouwsel van de DA, maar dat verergerde haar toestand. Alle mokcreme-tjes uit de ruitersportzaak hielpen ook niets.

Ik ben op aanraden van de eigenaar van de manege gebruik gaan maken van Hydrocortiderm, dit hielp geweldig!!
Het heeft alleen als vervelende bijwerking dat de huid er dun van wordt.
Zeewater werkt ook gunstig bij mok, alleen dan uiteraard niet de benen afspoelen met water.

Kleine plekjes smeer ik in met zinkzalf, te halen op de babyafdeling van de drogist.
Gelukkig heb ik dit jaar nog geen last gehad van de mok en om te voorkomen dat ze nu toch mok krijgt door de natte paddock smeer ik haar kootholte in met vaseline.

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:46

mijn pony heeft dus sidns vandaag ook ene erge toenamen van mok
haar been wordt kaal en alle haren vallen uit heel haar been is dik
en hoorde vandaag dat het mok was

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:53

Wij hebben ook áltijd Hydrocortiderm op stal, idd met als nadeel dat je handschoenen om moet omdat je huid er dunner van wordt, hoewel ik moet toegeven dat ik dat ook niet altijd doe
Verder hebben wij ook een tijdje Betadine Shampoo gebruikt en daarna Mokzalf van de VA.

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:08

aangezien ik door gewezen ben naar dit topic
laat ik heir wat foto's zien

mijn pony heeft dus sidns vandaag ook ene erge toenamen van mok
haar been wordt kaal en alle haren vallen uit heel haar been is dik
en hoorde vandaag dat het mok was

zal ik een dierenarts laten komen?
ik ga het morgen wassen met betadine schrub
Afbeelding
Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:40

Skroderijs schreef:
aangezien ik door gewezen ben naar dit topic
laat ik heir wat foto's zien

mijn pony heeft dus sidns vandaag ook ene erge toenamen van mok
haar been wordt kaal en alle haren vallen uit heel haar been is dik
en hoorde vandaag dat het mok was

zal ik een dierenarts laten komen?
ik ga het morgen wassen met betadine schrub
Afbeelding
Afbeelding



Het ziet er niet best uit, en ik betwijfel of het mok is.
Ik zou even de dierenarts bellen. Beter 1x voor niks laten komen dan 1x te laat.

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:04

ne id siet het er niet lekker uit
maar me ma zegt dat ik het effe met betadine meot wassen en kijken hoe eht er mrogen uitziet ik kijk zo nog wel effe
en tevens heb ik geen dierenarts

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:09

Skroderijs schreef:
ne id siet het er niet lekker uit
maar me ma zegt dat ik het effe met betadine meot wassen en kijken hoe eht er mrogen uitziet ik kijk zo nog wel effe
en tevens heb ik geen dierenarts


het doet me eerder denken aan een soort schurft of schimmelinfectie dan aan mok.
Ik zou het nog even aankijken hoe het verder loopt..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:16

Dit lijkt nou niet echt op mok, dat begint meestal bij de koot met korstjes en loopt meestal op. Dit lijkt meer op een soort schurft, heeft mijn Friese merrie ook. Ik zou de VA er bijhalen, weetje het meteen zeker! En wassen met Betadine is altijd goed, maar geen idee of het ook helpt het dit wat je paardje heeft.

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:47

bedankt
en de diernearts heb ik al gebeld ze komt morgen ochtend
ik heb de dierenarts ook gebeld omda tik eht zeker wou weten wat als jij een ziekte heb zou je het dnek ik ook wel zeker willen weten
jullie horen het wel

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:50

Mies rox heeft ook scheurf gehad, mischien is dat het nog ?

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:26

dat kan het kan zoveel zijn
ik laat het wel weten

butcherlady
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:03

oke een wonder middel is losse zwavel(te koop bij de da drogist)en glycerine of witte uiercreme dit mengen naar eigen sterkte benen uitwassen en goed drogenhet zalfje er op smeren en inpakken met wattenen bandages.
werkt super................

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:09

Ik kwam vandaag bij Anouar en hij zat de hele tijd aan z'n achterbeen te krabben. Dus ik kijken. Zaten er allemaal kale plekken en korsten en wondjes. Het haar viel er gewoon af als je er met je hand overheen ging en hij had er heel erg jeuk aan.
Dus ik even iemand gevraagt die op stal was om ernaar te kijken. Zij dacht dat het mok was, maar ze vond het raar dat het maar aan een been zat.

Het zit aan het achterbeen, niet in de kootholte, maar daarboven (pijpbeen) tot net boven de hak/spronggewricht.

Kan dit mok zijn? De korsten waren rood- geelachtig en en de huid zat vol schilfers en bultjes. En het jeukte hem enorm. De meeste korsten zitten rond de pees, daar kan hij niet echt krabben.

Dors04
Berichten: 3253
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:14

anour het is een beetje hetzelfde hoe ik rox aantrof
en dat kan ja
de bene is zeker ook dik?
bij mij is de dierenarts vandaag geweest
maar als je liever je geld ergens anders voor gebruik zou ik dat niet doen aangezien de dierenarts bij mij binnen 1 min weer vertrokken was
ik heb er een zalf voor gekregen kan morgen wel even kijken voor je wat het is
het lijkt op wat mijn paardje ook heeft alleen zij heeft er geen jeuk van
mok kan normaal wel jeuken
en het hoeft niet in de kootholte te zitten
maar het is dan een vorm van mok