Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 22:54

Hi Bokkers,

In dit bericht wil ik vragen of jullie je ervaringen willen delen met mij over het herstel van een tussenpees blessure door de standafwijking van het paard. Hieronder mijn verhaal.

Chablis heeft al heel wat jaren artrose in het SI gewricht (rechts erger als links). Het is een langere periode stabiel gebleven. Ik volgde keurig alle dierenarts adviezen op. Liet hem jaarlijks inspuiten, supplementen krijgt hij en de chiroprakter kwam regelmatig langs. Qua belasting hield ik rekening met hem (basis dressuurwerk, een buitenritje en wat grondwerk, springen zat er niet meer in).

Ik vond Chablis niet helemaal fijn wegdraven. Ik voelde een heel klein verschil tussen links en rechtsachter. Ondanks dat mijn paard geen pas kreupel is geweest en er geen verdikking te zien was, is door de dierenarts geconstateerd dat Chablis zijn artrose in het rechterkant van het SI van een milde vorm naar een forse toename is gegaan rechtsachter. Daarnaast heeft hij rechtsachter een tussen peesblessure. De oorzaak van de tussen peesblessure is de stand die wordt veroorzaakt door de artrose in het SI. Ik ben enorm geschrokken dat zijn artrose in een jaar tijd zo achteruit is gegaan, terwijl hij amper iets heeft laten zien.

De komende maand mag ik wat stapwerk doen. Gelukkig heb ik een paard die zich vrij rustig houdt. Hij staat overdag ook gewoon buiten in een aparte paddock. Ook krijgt hij speciaal beslag. In juni wordt hij opnieuw gescand. Ik heb ook Ice Vipes voor hem aangeschaft.

Ik heb de afgelopen week gestapt aan de hand en na het speciaal beslag mocht dit ook in de bak erop. Opvallend vond ik wel dat zijn rechter achterbeen wat vocht had. Links ook wel iets, was warm weer. Maar hij had met dag 2 erop wel iets moeite in de baan. Herkennen jullie dit? Morgen heb ik weer even contact met de dierenarts.

Alle tips rondom deze blessure zijn welkom!

Coentjuh

Berichten: 9864
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 23:49

Lastige dingen dit he.. Sterkte met je paard..

Hier een standafwijking en tussenpeesblessure. Paard is met een Frans RV voetje geboren en sinds vorig jaar chronische tussenpeesblessure LV. Er is niets officieels bewezen dat het door de stand komt, maar het kan natuurlijk wel meespelen, na jaren compensatie RV, waardoor LV hard moest werken en een zwakke plek werd. In combinatie met een glijder in de wei (denken we, want we reden hem zelden afgelopen jaren).

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 07:34

Coentjuh schreef:
Lastige dingen dit he.. Sterkte met je paard..

Hier een standafwijking en tussenpeesblessure. Paard is met een Frans RV voetje geboren en sinds vorig jaar chronische tussenpeesblessure LV. Er is niets officieels bewezen dat het door de stand komt, maar het kan natuurlijk wel meespelen, na jaren compensatie RV, waardoor LV hard moest werken en een zwakke plek werd. In combinatie met een glijder in de wei (denken we, want we reden hem zelden afgelopen jaren).


Dankjewel voor je verhaal. Bij mij is de oorzaak voornamelijk de stand. Helaas is hij ook uitgegleden en heeft wat bokkensprongen gemaakt in de paddock. Dat heeft niet mee geholpen.

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:46

Wat is er veranderd aan zijn stand waardoor de tussenpees anders belast wordt? Ik zou verwachten dat hij eerder last zou krijgen van zijn andere pezen bij een stand verandering.

In ieder geval als het weer warm of gezwollen is. Even een stapje terug doen.

MyWishMax

Berichten: 25480
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 07:50

Compensatie is bij zulke blessures wel vaker de oorzaak van peesblessures. Niet eens stand verandering dus, maar ze bewegen anders en belasten dus anders.
Ik heb er bij 2 paarden ervaring mee, helaas niet zo'n goede afloop bij beide.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:20

Elisa2 schreef:
Wat is er veranderd aan zijn stand waardoor de tussenpees anders belast wordt? Ik zou verwachten dat hij eerder last zou krijgen van zijn andere pezen bij een stand verandering.

In ieder geval als het weer warm of gezwollen is. Even een stapje terug doen.


Zijn artrose is toegenomen, daardoor is hij het anders gaan belasten (compensatie). Hij is opnieuw ingespoten hiervoor. Wellicht dat dit hem verlichting geeft.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 11:21

MyWishMax schreef:
Compensatie is bij zulke blessures wel vaker de oorzaak van peesblessures. Niet eens stand verandering dus, maar ze bewegen anders en belasten dus anders.
Ik heb er bij 2 paarden ervaring mee, helaas niet zo'n goede afloop bij beide.


Ik heb ook niet de verwachting dat mijn paard nog heel lang rij paard blijft

Suzanne F.

Berichten: 49454
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:56

Ik zou hem lekker op de wei gooien en laten grasmaaieren zolang het nog kan en hij blij is.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 18:19

Suzanne F. schreef:
Ik zou hem lekker op de wei gooien en laten grasmaaieren zolang het nog kan en hij blij is.


Ho ho, hij is nog niet afgeschreven.

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:48

Gizeppie schreef:
Elisa2 schreef:
Wat is er veranderd aan zijn stand waardoor de tussenpees anders belast wordt? Ik zou verwachten dat hij eerder last zou krijgen van zijn andere pezen bij een stand verandering.

In ieder geval als het weer warm of gezwollen is. Even een stapje terug doen.


Zijn artrose is toegenomen, daardoor is hij het anders gaan belasten (compensatie). Hij is opnieuw ingespoten hiervoor. Wellicht dat dit hem verlichting geeft.


Ik hoop het, voor zijn artrose is het waarschijnlijk wel beter om hem zolang mogelijk in (lichte) beweging te kunnen houden.

Suzanne F.

Berichten: 49454
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:16

Gizeppie schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou hem lekker op de wei gooien en laten grasmaaieren zolang het nog kan en hij blij is.


Ho ho, hij is nog niet afgeschreven.


Hoe oud is hij? Ik denk zelf dat je er niet meer teveel aan moet willen dokteren. Artrose is pijnlijk en het SI gewricht is een heel belangrijk maar lastig iets. Dat heeft invloed op alles wat het paard doet. Dat hij al blessures krijgt omdat hij gaat proberen zo min mogelijk pijn te hebben geeft al aan dat het problematisch is. Je gaat van het ene in het andere probleem vallen. Nu een peesblessure en hierna zijn het kogelbandjes of hoefbandjes etc. Die artrose gaat niet beter worden, eerder slechter.
Ik zou het paard niet lastig vallen met boxrust en ellende omdat je er misschien nog een paar keer op wilt zitten (wat ik zelf al niet meer zou doen). Kijk hoelang hij blij is in de wei en redelijk pijnloos kan maaieren.

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 19:55

Hier ook ervaring hiermee.
Telkens terugkerende tussenpees blessure aan beide achterbenen en artrose aan het si. De arts gaf aan dat die twee vaak hand in hand gaan.

Mijne liep z2 en ik heb hem nadat het telkens pappen en nathouden was, terug getrokken uit de wedstrijden en met pre pensioen gezet.
Dit houdt in, hij loopt af en toe een buitenrit en dat dan met veel plezier.
Verder geen verwachtingen meer van hem en zie wel hoe lang hij blij blijft. Soms zit er een slag in het wiel, meestal niet, maar blij paard -> blije baas.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 22:46

@Elisa2

Dat klopt en dat maakt het zo lastig. Voor zijn artrose is lichte beweging het beste. Bij voorkeur dagelijks. Hij komt gelukkig veel buiten, waar hij zelf ook wel wat beweegt. Voor de pees is rust beter. Dat maakt het complex. Hij moet bewegen, omdat hij ook ingespoten is.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 22:51

Chablis is 17 jaar. Ik ga er ook niet vanuit dat hij nog heel intensief aan het werk zal gaan. Dat heeft hij de afgelopen jaren ook niet meer gedaan. De artrose zit er al jarenlang is niet iets van dit jaar. En ja het zal slechter worden, dat wist ik al vanaf dat het vast gesteld zou worden.

We wandelen nu elke dag 20 minuten, soms in de bak en soms op het verharde. We hebben een mega goede bak bodem met veel demping. Hem volledig op de weiden zetten wordt hij mentaal echt niet gelukkig van. Dit is een paard wat echt om aandacht vraagt, niet qua beweging, maar wel qua poetsen en tutten. Ik heb ook gevraagd aan de dierenarts of hij lijdt. Dat doet hij niet, gaf hij aan. Hij heeft overigens nooit een pas kreupel gelopen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 22:55

mellamoshan schreef:
Hier ook ervaring hiermee.
Telkens terugkerende tussenpees blessure aan beide achterbenen en artrose aan het si. De arts gaf aan dat die twee vaak hand in hand gaan.

Mijne liep z2 en ik heb hem nadat het telkens pappen en nathouden was, terug getrokken uit de wedstrijden en met pre pensioen gezet.
Dit houdt in, hij loopt af en toe een buitenrit en dat dan met veel plezier.
Verder geen verwachtingen meer van hem en zie wel hoe lang hij blij blijft. Soms zit er een slag in het wiel, meestal niet, maar blij paard -> blije baas.


Dit is ook mijn instelling. Chablis wordt sinds de artrose in het SI is vast gesteld minder intensief gereden, vooral het laatste jaar niet. Daar is hij ook recreatief ingezet. Ene keer een buitenritje en andere keer een wandeling en af en toe wat bak werk (voornamelijk recht uit). Ik heb ook geen verwachting meer. Het zou fijn zijn als hij af en toe nog een keer kan wandelen of rechtuit mag stappen in de bak of buiten. Puur om hem mentaal goed te houden.

Maik79

Berichten: 1259
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:15

Gizeppie schreef:
Hem volledig op de weiden zetten wordt hij mentaal echt niet gelukkig van. Dit is een paard wat echt om aandacht vraagt, niet qua beweging, maar wel qua poetsen en tutten.


Misschien kan ik je hier wat gerust stellen. Mijn ruin is vorig jaar met pensioen gegaan, met vergelijkbare klachten: artrose in SI, en daardoor (volgens de arts) blessure aan de tussenpezen achter. Daarnaast overigens meer issues, ook artrose in de hals en KS. We hebben toen direct besloten om hem met pensioen te doen, maar wel 24/7 buiten, dus niet op stal, zodat hij altijd kan/moet bewegen.

Hij staat nu sinds september 24/7 op een wei met ong. 15 kuddegenootjes. Ik had verwacht dat hij daar moeite mee zou hebben, vond mensen verschrikkelijk gezellig, altijd op zoek naar knuffels, echt een mensenpaard. Als we nu op bezoek gaan, dan komt hij uiteraard wel die wortel en die kriebels achter zijn oren halen, maar na 5 minuten vindt hij 't ook wel weer goed en kuiert terug naar zijn kudde. Daarnaast loopt hij volledig rad, beter dan toen hij de wei op ging. Voor hem was dit echt de beste beslissing die we hadden kunnen nemen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-24 23:13

Maik79 schreef:
Gizeppie schreef:
Hem volledig op de weiden zetten wordt hij mentaal echt niet gelukkig van. Dit is een paard wat echt om aandacht vraagt, niet qua beweging, maar wel qua poetsen en tutten.


Misschien kan ik je hier wat gerust stellen. Mijn ruin is vorig jaar met pensioen gegaan, met vergelijkbare klachten: artrose in SI, en daardoor (volgens de arts) blessure aan de tussenpezen achter. Daarnaast overigens meer issues, ook artrose in de hals en KS. We hebben toen direct besloten om hem met pensioen te doen, maar wel 24/7 buiten, dus niet op stal, zodat hij altijd kan/moet bewegen.

Hij staat nu sinds september 24/7 op een wei met ong. 15 kuddegenootjes. Ik had verwacht dat hij daar moeite mee zou hebben, vond mensen verschrikkelijk gezellig, altijd op zoek naar knuffels, echt een mensenpaard. Als we nu op bezoek gaan, dan komt hij uiteraard wel die wortel en die kriebels achter zijn oren halen, maar na 5 minuten vindt hij 't ook wel weer goed en kuiert terug naar zijn kudde. Daarnaast loopt hij volledig rad, beter dan toen hij de wei op ging. Voor hem was dit echt de beste beslissing die we hadden kunnen nemen.


Wat fijn om te lezen dat hij zo is opgeknapt. Misschien goed om te weten mijn paard is geen moment kreupel geweest. Het was alleen de eerste twee passen iets verkort in draf. In alle andere gangen is hij zuiver. Helaas is het voor mijn paard niet haalbaar in een kudde te functioneren. Hij is heel lang hengst geweest en heeft gedekt. Hij blijft hengsten gedrag vertonen. Ik heb dit eerder wel geprobeerd met hem, omdat ik hem dat gun, maar dit is helaas echt niet haalbaar. Hij komt overigens van 9 tot 19/20 uur buiten elke dag in een ruime paddock. Wellicht dat 24 uur buiten ooit wel een optie is, maar in een groep helaas niet. Helaas werken veel stallen, zeker rusthuizen met grote groepen.

MyWishMax

Berichten: 25480
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tussenpees blessure door standafwijking ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 05:52

Bij een peesblessure zegt het eigenlijk niks of ze kreupel zijn of niet. Dat is juist het gevaar waardoor mensen te lang door rijden en de schade veel erger wordt. Ook het si geeft regelmatig juist geen kreupelheid maar andere symptomen.
Beide maakt helaas niets uit voor de ernst.

De mijne was ook niet kreupel toen hij ingeslapen werd, in al die jaren niet geweest.

Aan de andere kant, ook 2 passen niet zuiver is gewoon onregelmatig. Zodra ze het in stap en galop laten zien is de pijn echt wel heel hoog, want dat zijn sowieso gangen waar je het het laatste ziet.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:41

Een niet kreupel paard in laten slapen omdat er een blessure is dat vind ik nog al vreemd.Soort omgekeerde wereld.De diagnose van de dierenarts is belangrijker dan het paard zelf ?

MyWishMax

Berichten: 25480
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:22

Als een paard pijn heeft wel, ja. Misschien snap jij niet hoe het werkt als er hoger in het lijf afwijkingen zijn, maar dan hoef je het niet te zien aan 1 been. Dat is te zien aan het volledige lichaam en aan de blessures op andere plekken die telkens terug komen. Zoals dus peesblessures door compensatie. Of moeite krijgen met opstaan na liggen en rollen, niet meer rennen, zich afzonderen van de kudde, kortere gangen, wisselen van been op rust continu en noem maar op. Als de diagnose belangrijker was, was hij 8 jaar eerder ingeslapen en achteraf was minimaal het laatste jaar alleen voor ons en niet voor het paard.

Mensen zouden niet zo blind moeten staren dat een paard alleen pijn kan hebben als ze zwaar kreupel lopen. Daardoor lopen er ook veel paarden rond die daar alleen maar lopen omdat de eigenaar te blind is om te zien hoe slecht het dier is, maar hey hij loopt niet stok kreupel of hey hij loopt maar beetje onregelmatig en kan nog steeds sprintjes trekken.
En vooral niet van de belachelijke opmerkingen in topics waar ze niks nuttigs hebben toe te voegen.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 10:35

MyWishMax schreef:
Bij een peesblessure zegt het eigenlijk niks of ze kreupel zijn of niet. Dat is juist het gevaar waardoor mensen te lang door rijden en de schade veel erger wordt. Ook het si geeft regelmatig juist geen kreupelheid maar andere symptomen.
Beide maakt helaas niets uit voor de ernst.

De mijne was ook niet kreupel toen hij ingeslapen werd, in al die jaren niet geweest.

Aan de andere kant, ook 2 passen niet zuiver is gewoon onregelmatig. Zodra ze het in stap en galop laten zien is de pijn echt wel heel hoog, want dat zijn sowieso gangen waar je het het laatste ziet.


Hij is niet onzuiver geweest. Alleen het rechterbeen was de eerste 2 passen iets verkort in vergelijking met links. Maar echt minimaal. Voor mijn gevoel klopte het niet en daarom heb ik het laten uitzoeken. Artrose was bekend en werd hij keurig altijd voor behandeld. De tussenpeesblessure helaas niet.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 10:36

MyWishMax schreef:
Als een paard pijn heeft wel, ja. Misschien snap jij niet hoe het werkt als er hoger in het lijf afwijkingen zijn, maar dan hoef je het niet te zien aan 1 been. Dat is te zien aan het volledige lichaam en aan de blessures op andere plekken die telkens terug komen. Zoals dus peesblessures door compensatie. Of moeite krijgen met opstaan na liggen en rollen, niet meer rennen, zich afzonderen van de kudde, kortere gangen, wisselen van been op rust continu en noem maar op. Als de diagnose belangrijker was, was hij 8 jaar eerder ingeslapen en achteraf was minimaal het laatste jaar alleen voor ons en niet voor het paard.

Mensen zouden niet zo blind moeten staren dat een paard alleen pijn kan hebben als ze zwaar kreupel lopen. Daardoor lopen er ook veel paarden rond die daar alleen maar lopen omdat de eigenaar te blind is om te zien hoe slecht het dier is, maar hey hij loopt niet stok kreupel of hey hij loopt maar beetje onregelmatig en kan nog steeds sprintjes trekken.
En vooral niet van de belachelijke opmerkingen in topics waar ze niks nuttigs hebben toe te voegen.


Eens. Mijn paard zal niet lijden. De dierenarts zei dat hij op dit moment niet lijdt. Hoe dat in de toekomst is weet ik niet.