Zijn dit littekens of puur toeval?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 20:17

Hallo allemaal,

Ik had de vraag ook al gestelt in mijn volg topic maar dacht, ik plaats deze specifieke vraag hier ook even.

Omdat we van Sally geen achtergrond weten, letten we natuurlijk op alles.

Ze is enorm gespannen bij aanraking/borstelen als je eenmaal bezig bent lijkt ze iets meer te ontspannen. Zodra je richting haar hoofd beweegt durft ze serieus te bijten. Niet uit het niets er zijn wel signalen vooraf maar ze is snel en met bijten zeer direct.

Nou viel het mij al vanaf dag 1 op dat ze een soort van littekens rond haar mondhoeken heeft aan beide kanten gelijkmatig. Ik ben heel erg benieuwd of iemand dit herkent als litteken van een bepaald bit of een of ander ding wat in of rond de mond heeft gezeten. (of misschien zijn het helemaal geen littekens?).

Ik heb het vandaag proberen te fotograferen maar zoals gezegd in de buurt van haar hoofd komen is niet altijd veilig. Dus voorzichtig mijn best gedaan om er iets van te maken. Mijn telefoon vind ze trouwens wel super interessant om aan de ruiken en te voelen maar dan krijg je van die gekke neus foto's :D

Ben benieuwd naar jullie mening of ideeën hierbij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Berichten: 3026
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:28

Hmmm vind ze erg bijzonder.. als het littekens zijn zijn ze erg groot mocht je er aankunnen raken daar is het ook " harde" huid?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:30

Kan zeker een reactie op het bit zijn geweest. Ik heb hier ook een paardje gehad die sterk (allergisch) reageerde op bepaalde bitten en daardoor zijn mondhoeken snel op had liggen, alleen al door de reactie op het metaal.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:41

Ik dacht ook meteen aan een metaal allergie. Vaak is nikkel de boosdoener.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:49

Lijkt wel of ze aan beide kanten ingescheurde mondhoeken heeft gehad . Misschien meteen de reden dat je van haar hoofd af moet blijven. Weet je helemaal niets van haar achtergrond?

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:52

Ja vind het ook wel lijken op ingescheurde mondhoeken

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:00

Dit lijkt op wat mijn jonge paard heeft. ik zal even zoeken of ik goede foto's kan vinden.
Zij heeft als jaarling op te dun draad gehapt, is hierbij blijven hangen/in paniek geraakt en hierdoor zijn de mondhoeken ingescheurd.


EDIT:
Ik kan nu ff geen foto's vinden... ik zal kijken of ik ze morgen even voor je kan maken!
Laatst bijgewerkt door kionasuppie op 26-04-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 22:02

BigOne schreef:
Lijkt wel of ze aan beide kanten ingescheurde mondhoeken heeft gehad . Misschien meteen de reden dat je van haar hoofd af moet blijven. Weet je helemaal niets van haar achtergrond?

Nee, van haar achtergrond is niets bekend. Het is een 6 jarige merrie, ze heeft in 2022 een paspoort en chip gekregen (in nederland) en is verder nooit gezien door de dierenarts of iets. Haar geboorte datum is in 2018 en land van herkomst staat als onbekend ingevuld. Haar paspoort is op de eerste pagina's na, verder helemaal leeg.

We vermoeden wel dat ze mogelijk ooit onder het zadel heeft gelopen maar zeker de afgelopen 2 jaar niet. Het is een vermagerde verwaarloosde merrie met haar nu 2 weken oude veulen. Ik heb haar 2 weken geleden overgenomen van de inspectie.

Salinah
Berichten: 43
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 22:12

kionasuppie schreef:
Dit lijkt op wat mijn jonge paard heeft. ik zal even zoeken of ik goede foto's kan vinden.
Zij heeft als jaarling op te dun draad gehapt, is hierbij blijven hangen/in paniek geraakt en hierdoor zijn de mondhoeken ingescheurd.


EDIT:
Ik kan nu ff geen foto's vinden... ik zal kijken of ik ze morgen even voor je kan maken!

Dat zou super zijn.... nouja niet dat zij die ervaring heeft gehad want dat lijkt me erg traumatisch te zijn geweest voor haar. Maar ben wel benieuwd naar de foto's

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 23:29

Lijkt me op een litteken. Alsof iemand een scherp halstertouw door de ringen van het halster en door de mond heeft gelegd.

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:03

Mij lijken het ook littekens..maar waarvan? dat is de vraag..

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:48

Niet makkelijk om goed op de foto te krijgen.. soms zie je ook een beetje “binnenlip” als het ware.. maar vandaag niet
Afbeelding

Afbeelding

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Zijn dit littekens of puur toeval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 11:52

Het lijken mij ook littekens van ingescheurde mondhoeken.
Misschien een idee om haar door de dierenarts te laten sederen en dan goed haar mond laten bekijken.
Als ze de DA toelaat dan.
Maar als haar veulen nog zo jong is zou ik daar misschien even mee wachten en haar eerst even goed bij laten komen. Misschien verandert haar gedrag dan ook wel wat.