Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 17:55

Vijf weken (17 maart) geleden stond mijn paard vanuit het niets op drie benen.
Linksachter wilde hij absoluut niet belasten, er was niets dik of warm. Meer dan in een cirkeltje om zn eigen as lopen zat er niet in.
Hoefsmid geweest, kon geen zweer vinden. DA gebeld, maar die had geen mobiele rontgen paraat dus gaf aan dat ik hem op pijnstilling (bute) en rust moest zetten en kijken of hij koelen prettig vond.
Pijnstilling haalde het randje eraf, koelen vond hij ontzettend naar, maar dat was het. Hij had geen verhoging en in zijn gedrag merkte je absoluut niet dat er wat was, behalve dat hij op drie benen stond.
De dag erna sleepte hij links mee, nog stokkreupel en belasten deed hij minimaal, maar hij liep wel weer wat rond. Nog net zo vrolijk en geen andere afwijkende dingen. Toch besloten om de dag erna de DA te laten komen met rontgen om te kijken of er een diepe zweer was.
De derde dag wende hij nog wat kort, maar verder helemaal rad, wel wat pulsatie in beide achterhoeven. Geen foto's gemaakt en advies: op rust met pijnstilling (equioxx), bellen als het verslechterd en als hij voldoende verbeterd is mag hij weer de track op.

Elke dag verbeterde hij, pulsatie was in twee dagen weg en na totaal een week is hij weer bij de kudde gevoegd.

Drie weken later (8 april) gebeurde exact hetzelfde. Vanuit het niets ineens weer op drie benen. Niets dik, niets warm, verhoging en alleen wat pulsatie in het slechte been. Hij kwam weer niet verder dan zn cirkeltje om zn as. Opnieuw aan de de pijnstilling en iom hoefsmid en DA in animalintex verband voor 48 uur. Daarna zou de hoefsmid opnieuw gaan zoeken naar een zweer.
En weer verbeterde hij op dag 2 en liep hij op dag 3 weer helemaal rad. Ik trof bij de hoefbal een klein plekje met een dikke zachte bult eronder, wellicht toch een zweer die was doorgebroken? Hij liep zo goed dat hij weer op de track gezet is.

Twee weken later (vandaag) weer op 3 benen. Geen pulsatie, geen verhoging en geen zwelling. DA is gelijk gekomen. Geen duidelijke reactie op de visiteertang, bovenaan de straal thv de hoefbal met het wondje reageerde hij voor 1 minuut super gevoelig. Maar na wat wegschrappen hield dit ook op.
Wel reageerde hij wat gevoeliger op het dubbel buigen van zijn voet. Daarom toch verdoofd of het niet hoger zat. Maar nee, hij liep weer helemaal goed na het verdoven van zijn voet.
We hebben rontgen gemaakt van zijn hoef, kootbeen en kogel van alle kanten. Niets te zien, geen zweer, geen cystes, geen artrose of breuk.
Dus op dit moment is er geen idee wat er is. Dus opnieuw hetzelfde advies: met pijnstilling op rust tot hij weer rad loopt en dan weer bij de kudde.

De DA gaat de foto's nog voorleggen aan haar collega's en woensdag komt sowieso de hoefsmid weer.
Maar eigenlijk heeft niemand een idee wat dit kan zijn.

Wie herkent dit of heeft hier ervaringen mee?

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 17:58


koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:24

Dunne zool en zoolkneuzingen?
Heb de mijne daarvoor op ijzers gezet en hij loopt beter dan ooit tevoren.

De manke periodes duurden meestal wel iets langer.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 18:34

Rocamor schreef:
Doet me denken aan dat trekpaard, paar jaar terug. Die had een flink stuk hout in zijn hoef. In het zachte deel ingegaan. Had vooral een wondje dat niet dicht ging.

Zal zo eens kijken of ik het nog kan vinden.

Edit gelukt:

[MD] Paard na Einschuss, abces en ruimte tussen hoef bal en hoef.


Dank je wel, ik ga het topic doorlezen.


koend schreef:
Dunne zool en zoolkneuzingen?
Heb de mijne daarvoor op ijzers gezet en hij loopt beter dan ooit tevoren.

De manke periodes duurden meestal wel iets langer.


Nee, beide niet. Zool zag er op de foto’s goed uit en hij reageert ook niet op de zool.
In de winter heeft hij wel snel dat hij gevoelig loopt als de bevroren grond niet egaal is. Dan zet ik hem op zn hoefschoenen en loopt hij weer goed.
Hoefschoenen maken nu helaas geen verschil.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 19:06

Lijkt toch op een diepe zoolzweer. Wat Rocamor schrijft is ook mogelijk. Of grasaar binnen via zachte deel. Helaas op röntgenfoto niet te zien.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 19:23

Mijn gevoel blijft ook neigen naar een diepe zweer. Alleen hoe komen we daar anders nog achter?

Heb het topic vh stuk hout nog doorgelezen. Er zit een stuk overlap, alleen ook een groot deel niet. Geen opening en geen einschuss. Nergens specifiek gevoelig. Ik heb de TS van dat topic ook gevraagd om eens mee te lezen en mee te denken.

Mijn paard staat overigens jaarrond op een zandtrack. Daar zit verder geen bestrating, gruis of anders iets. Hij komt niet heel vaak van het erf.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:07

Ik herken dit alleen maar van een diepe zweer, heb destijds wel een half jaar aangemodderd met hetzelfde beeld. Ook periodes redelijk goed en dan weer kreupel.
DA en hoefsmid kwamen er toen ook niet achter. Meestal wijst op 3 benen staan en pulsatie ook op zweren.

Het heeft zichzelf hier opgelost uiteindelijk, volgens mij kwam de zweer er uiteindelijk wel uit bij de DA toen is het echt goed behandeld en opengebroken en was het klaar.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 09:35

Mag ik vragen wat jij elke keer deed op het moment dat ze er zo stokkreupel bij staan?

Wat er dit keer anders verloopt is dat hij vandaag (dag 2) zijn slechte voet nog niet belast.
Wat gister anders is gegaan dan normaal is dat hij met de verdoofde voet, veel meer heeft gelopen. Hij stond achter op de track en de schuur om foto’s te maken was zo’n 500 meter verder. ‘S avonds kreeg ik opnieuw filmpjes dat hij liep, nog helemaal rad. Waardoor ik me nu afvraag of het een slappe gewrichtsband of verstuiking is die langer nodig heeft om te herstellen. Geen idee of daar wel een vocht of warmte bij komt kijken, want daar was geen sprake van.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:36

Hier ook iets soortgelijks gehad met mijn trekpaard.
LV een geschiedenis van hoefkanteling en sincker, is de laatste jaren weer recht. Plots RV op drie benen.
Ik laat ze rad in de weide, komt er halfuur later op drie benen uit. Ze heeft een geschiedenis van zweren, dus even afgewacht.
Dag erop perfect rad. Paar dagen later drie benen, twee dagen later weer ok/
In twee maand tijd zo een zestal keer. Twee keer de dierenarts erbij gehad, maar toen die de dag erop kwam was ze weer rad. Foto's laten maken, helemaal schoon voor haar leeftijd, niks die het kan verklaren.

Daarna heeft ze het nog 2 keer gehad en sindsdien (zijn we 8 maand verder) niet meer.
Ik gaf telkens een previcoxje om het randje eraf te halen, maar verder vinden we niets...

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:52

Herken hier wel wat in van een zweer die meerdere kanalen had gevormd. Telkens brak er een kanaal open en liep hij weer rad maar vanbinnen zaten nog meer stukken. Is je paard ook een harde voor zichzelf?
Aangezien het steeds verder ontsteekt krijg je steeds meer schade vanbinnen, vandaar dat ik nooit op pijnstilling zet met dit soort klachten. Want daarmee onderdruk je het even maar het gaat net zo hard verder zodra je stopt en daarmee verkort je de tijd die je hebt om er precies achter te komen waar het zit en wat er zit. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen toen er 3 hoefsmeden en een dierenarts naar gekeken hadden en er is toen heel wat hoef meer weggesneden dan met een gewone zweer maar toen waren we er wel vanaf.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 12:03

Duhelo schreef:
Hier ook iets soortgelijks gehad met mijn trekpaard.
LV een geschiedenis van hoefkanteling en sincker, is de laatste jaren weer recht. Plots RV op drie benen.
Ik laat ze rad in de weide, komt er halfuur later op drie benen uit. Ze heeft een geschiedenis van zweren, dus even afgewacht.
Dag erop perfect rad. Paar dagen later drie benen, twee dagen later weer ok/
In twee maand tijd zo een zestal keer. Twee keer de dierenarts erbij gehad, maar toen die de dag erop kwam was ze weer rad. Foto's laten maken, helemaal schoon voor haar leeftijd, niks die het kan verklaren.

Daarna heeft ze het nog 2 keer gehad en sindsdien (zijn we 8 maand verder) niet meer.
Ik gaf telkens een previcoxje om het randje eraf te halen, maar verder vinden we niets...


Niet leuk, maar wel fijn om enige herkenbaarheid tegen te komen. Heb je je paard ook elke keer apart gezet?
Previoxx is de hondenvariant van de equioxx toch? Hoeveel gaf je daarvan?
Dank voor het delen!

mystery1980 schreef:
Herken hier wel wat in van een zweer die meerdere kanalen had gevormd. Telkens brak er een kanaal open en liep hij weer rad maar vanbinnen zaten nog meer stukken. Is je paard ook een harde voor zichzelf?
Aangezien het steeds verder ontsteekt krijg je steeds meer schade vanbinnen, vandaar dat ik nooit op pijnstilling zet met dit soort klachten. Want daarmee onderdruk je het even maar het gaat net zo hard verder zodra je stopt en daarmee verkort je de tijd die je hebt om er precies achter te komen waar het zit en wat er zit. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen toen er 3 hoefsmeden en een dierenarts naar gekeken hadden en er is toen heel wat hoef meer weggesneden dan met een gewone zweer maar toen waren we er wel vanaf.


Ja, mijn paard laat pijn zelden zien. Het niet geven van pijnstilling omdat het de ontsteking remt ipv verder rijpt hebben we idd vanaf begin af aan besproken. Zowel DA als smid gaven aan dat ik pijnstilling moet zien als ibuprofen, die zweer die breekt wel door en laat zich niet door 1 ibuprofen tegen houden. Als je je paard dan iets comfortabeler kan krijgen, dan heeft dat wel de voorkeur.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:32

Ik heb ze niet apart gezet, maar de mijne is de dominante en staat met 1 ander trekpaard samen.

0,1 mg firocoxib/kg

dus even de tabletten voor de hond omrekenen, paarden hebben veel minder nodig dan honden, met als gevolg dat de medicijnen voor de hond veel goedkoper zijn dan die voor paarden.

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:36

Slmt9 schreef:
Mag ik vragen wat jij elke keer deed op het moment dat ze er zo stokkreupel bij staan?

Wat er dit keer anders verloopt is dat hij vandaag (dag 2) zijn slechte voet nog niet belast.
Wat gister anders is gegaan dan normaal is dat hij met de verdoofde voet, veel meer heeft gelopen. Hij stond achter op de track en de schuur om foto’s te maken was zo’n 500 meter verder. ‘S avonds kreeg ik opnieuw filmpjes dat hij liep, nog helemaal rad. Waardoor ik me nu afvraag of het een slappe gewrichtsband of verstuiking is die langer nodig heeft om te herstellen. Geen idee of daar wel een vocht of warmte bij komt kijken, want daar was geen sprake van.



Ik moet even graven want het is lang geleden, volgens mij deed ik de hoef weken in de soda/ biotex iedere dag en animalintex er om heen. Hoe zachter hoe minder pijnlijk.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 14:37

Duhelo schreef:
Ik heb ze niet apart gezet, maar de mijne is de dominante en staat met 1 ander trekpaard samen.

0,1 mg firocoxib/kg

dus even de tabletten voor de hond omrekenen, paarden hebben veel minder nodig dan honden, met als gevolg dat de medicijnen voor de hond veel goedkoper zijn dan die voor paarden.


Yes, super bedankt. Ik heb nog 2,5 doosje liggen, maar dat scheelt voor de volgende keer ook weer 60min reistijd naar de DA.


Elisa2 schreef:
Ik moet even graven want het is lang geleden, volgens mij deed ik de hoef weken in de soda/ biotex iedere dag en animalintex er om heen. Hoe zachter hoe minder pijnlijk.


Deed jij de animalintex alleen onder de zool of ook om de hele hoef?

Bedankt allemaal weer voor het meedenken en delen!

Elisa2

Berichten: 37314
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het drie benen mysterie, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:04

Volgens mij om de hele hoef, voor het geval de zweer hoger zat en er via de kroonrand uit wilde komen.

Dit was ook echt zo'n rottige zweer die vrij hoog in de hoef zat en eigenlijk bijna geen kant op kon/ ging. Ik denk dat het daarom ook zo lang heeft geduurd voordat ie er uiteindelijk uit kwam.