Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:12

Hoi hoi,
Ik ben niet echt actief hier maar omdat er zoveel slechte verhalen zijn over koliek operaties wil ik toch mijn verhaal vertellen.
24 maart 2024 de ochtend was mijn paard erg ziek ( koliek ). Dierenarts erbij. Injecties, parrafine erin. Na een paar uur geen resultaat. Weer dierenarts erbij. De dunne darm was gezwollen. Vaak geen goed teken. Ze ging achteruit. Ik heb altijd gezegd een koliek operatie doe ik niet. En nu stond ik voor de keuze. Mijn meisje zou het niet halen zonder operatie. Dus het advies als je wilt opereren naar Emmeloord te rijden. Na nadenken heeft mijn vader geholpen met de keuze en besloten we naar Emmeloord te gaan. Na wat onderzoeken; de dunne darm deed niks meer. De maag moest leeggepompt worden want stroomde niks meer door. En wat bloedonderzoek. Haar lactaat was te hoog maar niet dusdanig hoog dat ze afgestorven darmen verwachten. Alles leek dus gunstig voor een operatie. We besloten het te doen. Ze maken haar open en als ze de oorzaak vonden zouden ze bellen en kon ik bepalen of ik het door wou laten gaan. Het bleek erger dan gedacht. 5 meter dunne darm afgestorven. De oorzaak was een vettumor. Daar groeit een soort tentakel aan en die slaat om de darm heen. En zo krijg je een verstopping. Nooit van gehoord maar blijkt best vaak voor te komen. De kans was nu 50/50 maar ik heb besloten de operatie door te laten gaan. Het was enorm spannend allemaal! 10 dagen op de kliniek en daarna mocht ze naar huis. Ze staat nu lekker thuis om te herstellen en het gaat heel goed met haar! Volgende week op controle bij de chirurg. Ik ben dus ook heel blij dat ik de operatie gedaan heb!
Hieronder nog info wat de vettumor inhoudt.
https://www.horses.nl/articles/is-een-v ... voorkomen/

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:23

Oh wat fijn zeg! Paard van een vriendin van mij had dit vorig jaar en heeft het helaas niet gered ondanks de operatie. Het is behoorlijk heftig. Moet ze nu verder revalideren? Gelukkig is ze er nog.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:28

Beterschap!!

Ik ken het wel, ouder paardje van stalgenoot had exact hetzelfde. Vettumor ter grootte van een voetbal.
Één of twee jaar alsnog aan koliek overleden.

Vaak is het een kwaal waar oudere dieren kunnen lijden.

Hopelijk was het een eenmalig iets en herstelt je paard goed. :(:)

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:40

Ach wat sneu!
Over een week moet ik op controle bij de chirurg. Daarna moet ik een maandje 2x per dag 10 min stappen. En na die maand mag ze in een kleine wei en mag ik weer wat werk gaan oppakken. Ik weet niet of dat onder het zadel mag. Na totaal 90 dagen mag ze weer gewoon op de grote wei.


Elisa2 schreef:
Oh wat fijn zeg! Paard van een vriendin van mij had dit vorig jaar en heeft het helaas niet gered ondanks de operatie. Het is behoorlijk heftig. Moet ze nu verder revalideren? Gelukkig is ze er nog.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:42

Oh fijn dat ziet er uit als een goed stappenplan voor een mooi herstel. Het zal wel een aanslag geweest zijn op haar lijf.

Ik heb ook begrepen dat het vooral bij oudere paarden voor komt en sommige rassen er gevoeliger voor zijn. Inderdaad maar hopen dat dit eenmalig was.

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:42

Wow dat is groot! Begreep dat die van mijn paard niet zo groot was. Wat sneu dat dat paard alsnog overleden is. Het is wel zo dat het in de genen kan zitten en het dus weer terug kan komen. Voor nu was er niks meer te vinden. En gaan we het in de toekomst wel zien. Ze is bijna 18 dus ze kan ook nog wel wat jaren meegaan hoop ik!


Onali schreef:
Beterschap!!

Ik ken het wel, ouder paardje van stalgenoot had exact hetzelfde. Vettumor ter grootte van een voetbal.
Één of twee jaar alsnog aan koliek overleden.

Vaak is het een kwaal waar oudere dieren kunnen lijden.

Hopelijk was het een eenmalig iets en herstelt je paard goed. :(:)

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 15:46

Ja ze wordt 18 in augustus.
Ik moet zeggen dat ze er heel goed uitziet! Glimt mooi, iets afgevallen na de operatie. En ze voelt zich enorm goed. Op stal staan vindt ze maar stom haha. Op de foto stond ze nog op de kliniek. Was dag 9 na de operatie. Zie hieronder.


Afbeelding


Elisa2 schreef:
Oh fijn dat ziet er uit als een goed stappenplan voor een mooi herstel. Het zal wel een aanslag geweest zijn op haar lijf.

Ik heb ook begrepen dat het vooral bij oudere paarden voor komt en sommige rassen er gevoeliger voor zijn. Inderdaad maar hopen dat dit eenmalig was.

Elisa2

Berichten: 37242
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Succes verhaal koliek operatie vet tumor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:09

Zo ze ziet er zeker goed uit! Misschien is dat ook in haar voordeel geweest dat ze goed fit was voordat dit gebeurde.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:11

Wauw, wat een geweldig bericht! Een voorspoedig herstel gewenst! Wij zijn in 2021 in Wolvega geweest voor een zandkoliekoperatie, gelukkig ook zeer voorspoedig verlopen, dit jaar wordt ze 20, in goede gezondheid!

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 16:54

Ja dat heeft echt meegeholpen ja!


Elisa2 schreef:
Zo ze ziet er zeker goed uit! Misschien is dat ook in haar voordeel geweest dat ze goed fit was voordat dit gebeurde.

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 16:55

Aaah nog zo n succes verhaal! Echt super!!! En beide rond dezelfde leeftijd geopereerd. Fijn dat je weer kan genieten van je paardje!




Sodeletuut schreef:
Wauw, wat een geweldig bericht! Een voorspoedig herstel gewenst! Wij zijn in 2021 in Wolvega geweest voor een zandkoliekoperatie, gelukkig ook zeer voorspoedig verlopen, dit jaar wordt ze 20, in goede gezondheid!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:45

2misty2 schreef:
Wow dat is groot! Begreep dat die van mijn paard niet zo groot was. Wat sneu dat dat paard alsnog overleden is. Het is wel zo dat het in de genen kan zitten en het dus weer terug kan komen. Voor nu was er niks meer te vinden. En gaan we het in de toekomst wel zien. Ze is bijna 18 dus ze kan ook nog wel wat jaren meegaan hoop ik!


Onali schreef:
Beterschap!!

Ik ken het wel, ouder paardje van stalgenoot had exact hetzelfde. Vettumor ter grootte van een voetbal.
Één of twee jaar alsnog aan koliek overleden.

Vaak is het een kwaal waar oudere dieren kunnen lijden.

Hopelijk was het een eenmalig iets en herstelt je paard goed. :(:)



We gaan duimen!

Paardje van stalgenoot was 25 en in topconditie. Had al vanaf jonge leeftijd hoefkatrol dus hij heeft nooit iets hoeven doen en kwam eigenlijk heel goed door de operatie heen.

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 07:48

Ik hoop dat wij dan wat meer geluk hebben. Echter weet je toch nooit wanneer het leven eindigd.