Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:07

Shushuzay24 schreef:
Zijn blinde darm is verstopt en hij heeft nu buscopan gekregen en nog een middel dat hij 2x per dag moet hebben. Als het niet over is binnen 2 dagen dan komt de dierenarts woensdag terug voor te spoelen met olie via zijn neus, hij heeft ook mest genomen voor te onderzoeken.

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort koliek?


Helaas wel, was einde verhaal bij ons.

Volgens de Lingehoeve is dit soort koliek zeer zeldzaam. Omdat de blindedarm bij paarden een grote zak is, is hij nagenoeg niet te spoelen met paraffine, en helaas niet te opereren.

Hopelijk loopt het bij jullie beter af, sterkte met je paard!

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 13:27

Ik weet niet of ik op zo een korte tijd een trailer kan vinden en een afspraak kan maken bij de kliniek want dierenarts zei dat het niet een ernstige soort is en zei dat hij woensdag zal spoelen als het niet over is, maar daarvoor zei hij dat het niet echt te spoelen is omdat het in de blinde darm zit en alles komt al mooi naar buiten via de dikke darm, er zal misschien wat lichtjes mest naar buiten komen maar hij is daar niet zeker van. Toch stelde hij mij gerust dat hij zal spoelen maar daarvoor zei dat het niet echt zou lukken… moet ik nu spoedig naar een kliniek? Want als het zeldzaam is en ze er niks aan kunnen doen?
Ik ben nu echt hopeloos…
Weet echt niet wat ik moet doen of denken, iemand hier verder ervaring mee?

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:34

Vervelend dat je je in deze situatie ook nog zo machteloos voelt. Ik zou een kliniek bellen voor overleg. Mogelijk kunnen ze je helpen of gerust stellen

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:36

Als je vertrouwen hebt in je dierenarts, zou ik doen wat hij zegt. Tenslotte heeft hij ervoor gestudeerd en heeft hij je paard in het echt kunnen bekijken en onderzoeken. Als je je toch te veel zorgen maakt, kan je altijd een second opinion zoeken of een toch naar de kliniek gaan. In het laatste geval kan je mogelijk een paardentaxi regelen, dat bestaat ook in België. Ik zou wel alvast even kijken naar waar je hem zou brengen mocht je naar de kliniek gaan met hem, en waar je dan vervoer kan vinden. Stel dat hij erg zou verslechteren en hij moet erheen, dan weet je al hoe je dat voor elkaar kan krijgen. En als het niet nodig blijkt, weet je het voor als je het ooit wel nodig zou hebben.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:39

Ik zou vooral ook je paard monitoren. De buscopan werkt vaak direct, maar werkt na een tijdje ook weer uit. Als je paard weer slechter wordt of hetzelfde blijft, zou ik niet afwachten tot woensdag.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:51

Tancreda4 schreef:
Ik zou vooral ook je paard monitoren. De buscopan werkt vaak direct, maar werkt na een tijdje ook weer uit. Als je paard weer slechter wordt of hetzelfde blijft, zou ik niet afwachten tot woensdag.


Dit en je paard temperaturen.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 13:55

Kent er iemand goeie klinieken in België voor inwendige ziekten?

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:00

Welke regio zit je?

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:09

Shushuzay24 schreef:
Kent er iemand goeie klinieken in België voor inwendige ziekten?

Hier heel tevreden van Equinox (Kasterlee) bij koliek. Verder Universiteit Gent (Merelbeke) of Equitom (Lummen).

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 14:12

MarjanB schreef:
Welke regio zit je?


Oost-vlaanderen

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:14

Heel eerlijk? Ik zou dit paard opladen en laten onderzoeken bij een kliniek die je het serieus neemt.

Koliek is een van de grootste doodsoorzaken bij paarden. Ik heb een 3 maanden een jonge pony laten opereren door verstoppingskoliek, het was dat of uiteindelijk dood gaan.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:26

Als je in Oostvlaanderen woont, ga naar de Bosdreef in Moerbeke. Erg goede ervaringen mee.

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:30

Bosdreef dan idd!

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:40

TS.. als je twijfelt.. opladen en naar de Bosdreef rijden.
Je vergeeft het jezelf niet als t onverhoopt toch fout gaat.. want HAD IK MAAR.. blijft je heel lang achtervolgen..

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 18:58

Heeft er iemand ervaringen met de Bosdreef kliniek?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:11

Die wordt hierboven al meermaals genoemd. Dus volgens mij zijn dat wel goede ervaringen.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:46

Shushuzay24 schreef:
Heeft er iemand ervaringen met de Bosdreef kliniek?

Ja, zoals eerder gezegd, hele goede ervaringen, meerdere keren.
Maarre, zou je niet eens actie ondernemen voordat ook de allerbeste kliniek niets meer voor dat dier kan doen?
Sorry voor mijn reactie maar ik had daar allang gestaan.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:51

idje schreef:
Shushuzay24 schreef:
Heeft er iemand ervaringen met de Bosdreef kliniek?

Ja, zoals eerder gezegd, hele goede ervaringen, meerdere keren.
Maarre, zou je niet eens actie ondernemen voordat ook de allerbeste kliniek niets meer voor dat dier kan doen?
Sorry voor mijn reactie maar ik had daar allang gestaan.

Amen! Kan er met m’n hoofd echt niet bij dat er nog steeds! geen actie is ondernomen. Alsjeblieft zeg..

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:56

Tja als de beste meid voor het eerst een eigen paard heeft en van anderen afhankelijk is, die overigens het allemaal niet zo dringend zien, snap ik wel dat het wat moeizamer gaat.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:13

idje schreef:
Shushuzay24 schreef:
Heeft er iemand ervaringen met de Bosdreef kliniek?

Ja, zoals eerder gezegd, hele goede ervaringen, meerdere keren.
Maarre, zou je niet eens actie ondernemen voordat ook de allerbeste kliniek niets meer voor dat dier kan doen?
Sorry voor mijn reactie maar ik had daar allang gestaan.


Ik snap deze reactie maar ook even een kanttekening. We weten niks over TS. Misschien is ze nog jong en heeft ze ook financiële toestemming nodig van haar ouders bijvoorbeeld.

En daarbij: als de stal eigenaar en de dierenarts het zo oké vinden, is het lastig om hem op te laden naar een kliniek omdat mensen online dat zeggen.

idje

Berichten: 1311
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:23

Daar heb je dan ook weer gelijk in.

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 20:32

Dank aan iedereen!
Ik ben ook maar 19jaar oud en hij is mijn eerste paard… duidelijk overleg ik alles met mijn ouders en ben ik afhankelijk van hun.
Dat is inderdaad zo…

Ik heb een paardentaxi gevonden en geregeld, heb ook de kliniek verwittigt dat we langskomen.
Ook tegen de staleigenaar gezegd dat ik met mijn ouders heb besloten om hem naar de kliniek te brengen en zei vond dat oké.

Bedankt iedereen! Hopelijk komt alles goed
Laatst bijgewerkt door Shushuzay24 op 08-01-24 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Berichten: 3446
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:33

Shushuzay24 schreef:
Heeft er iemand ervaringen met de Bosdreef kliniek?


Jazeker dat is een hele goede kliniek!

Change3x

Berichten: 6590
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:34

Wanneer ga je? Koliek is echt iets om heel serieus te nemen.

Goed dat je gaat. En je hebt nóoit toestemming van de staleigenaar nodig om je paard naar de kliniek of waar dan ook te brengen, het is jouw paard en niet die van haar.

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:35

Shushuzay24 schreef:
Dank aan iedereen!
Ik ben ook maar 19jaar oud en hij is mijn eerste paard… duidelijk overleg ik alles met mijn ouders en ben ik afhankelijk van hun.
Dat is inderdaad zo…

Ik heb een paardentaxi gevonden en geregeld, heb ook de kliniek verwittigt dat we langskomen.
Ook tegen de staleigenaar gezegd dat ik met mijn ouders heb besloten om hem naar de kliniek te brengen en zei vond dat oké.


Bedankt iedereen! Hopelijk komt alles goed


Goed gehandeld ts! Hou je ons op de hoogte?

Nog even ter aanvulling, het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het paard om een dierenarts in te schakelen wanneer nodig. Het had fijn en netjes geweest als de staleigenaresse de situatie beter had ingeschat en ts beter had geadviseerd. Dat zij dit niet als koliek en dus spoed gezien heeft, doet mij wel erg twijfelen aan de kennis en kunde van deze staleigenaresse.
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 08-01-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt