Paard heeft krampen dichtbij flank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 01:38

cissy schreef:
Jij als eigenaar beslist toch zeker zelf of je een DA laat komen of niet?! Niet je stalhouder! Of is het niet je eigen paard?


Het is mijn eigen paard.
Ze doen gewoon alsof er niks mis is, wat ik heel raar vind en ik er niet comfortabel mee ben.
Hij heeft duidelijk symptomen van koliek: krampen niet willen eten diarree, hij verplaatst zich niet.
Allesinds nu eet hij wel van zijn hooi maar dat betekent niet dat hij er geen last van heeft. Ik ben ook een persoon die mij altijd druk maakt bij het kleinste maar dit is echt een hele grote verandering in gedrag, ik begrijp ook niet waarom ze mij dit niet eerder hadden gezegd als ze het al zagen…
Ik hoop echt dat hij tegen de ochtend oké is, ik voel me echt hopeloos want iedereen in mijn omgeving zegt dat het wel goed zal komen en waarschijnlijk niks ernstigs is, ik voel me er echt niet oké bij. Maar ze blijven aandringen dat het nu niet alarmerend is…

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:43

Dan had ik opgeladen naar de kliniek. Misschien is het niets ernstigs, maar veeartsen kunnen dat niet via de telefoon of whatsapp zeggen bij zulke klachten als die jouw paard heeft.

Hutcherson

Berichten: 7436
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:52

Stalhouder waar ik ooit stond had ontdekt dat mijn paard sochtends niet at. Keek duf uit de ogen, lag in de stal. Eenmaal buiten ging ie direct liggen (in de blubber).. Ze heeft me pas rond het middaguur in kennisgesteld. Was echt not amused. Beest had nier-miltband koliek. Gelukkig was er een kundige DA die binnen 20 min er was. Die heeft ons snel en goed geholpen maar ben echt een tijd heel geïrriteerd geweest dat ze niet direct had gealarmeerd of in ieder geval even een berichtje van joh even ter info, paard eet niet en ligt veel. Dan was ik met piepende banden komen kijken.

SweetVanille
Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 03:04

Jij kent je paard het beste, als jij er een dierenarts bij wilt hebben heeft een ander daar niks over te zeggen.

Ik zou straks ook kijken naar een andere stal, 1 die je direct op de hoogte stelt als er iets mis is, en die niet moeilijk doet over de dierenarts.

Sterkte met je paard!

Celebi
Berichten: 3808
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 04:36

Ik hoop dat je een beetje kunt slapen en het naar omstandigheden goed gaat met je paard. Y;(

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 06:17

Shushuzay24 schreef:
heb ondertussen een dierenarts gevonden die vroeg langs gaat komen, maar hoop dat hij goeie advies gaat hebben want heb al meegemaakt waar dierenartsen het TE extreem maken of zeggen dat er niks aan de hand is…

Fijn dat er morgen gelijk naar gekeken wordt.

Schop dan ook gelijk je stalhouder onder zijn reet om dat dak te maken.
Of zoek direct een andere stal :x

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:00

Je kunt beter een keer te vaak bellen dan te weinig. Je kunt er zelf niet inkijken dus absoluut geen conclusies trekken, daarvoor zijn er dierenartsen die kunnen onderzoeken.

En zorg er inderdaad voor dat je pony droog kan staan en liggen..

Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:29

Wat een zorgen, ik hoop dat de DA vandaag vlot kan komen. Drinkt je paard wel goed? Is het de laatste tijd (flink) afgevallen? Behalve op zand zou ik ook vragen te controleren op hyperlipedemie, dit kan door bloed af te nemen. Toont ook als koliek, maar moet anders behandeld worden. Mijn paard is er door een combinatie van liegen van de stalhouder (stelselmatig veel minder hooi dan afgesproken), slechte communicatie stalhouder (o ja, hij eet al een paar dagen slecht) en fouten op de kliniek (verkeerde diagnose waardoor laten vasten) aan dood gegaan. Een vroegere diagnose had hem kunnen redden.

amsterdam10
Berichten: 596
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:34

Sterkte TS, vervelende situatie.

MarjanB

Berichten: 16563
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:37

Blijf je twijfelen, laat een foto maken van de darmen. Daar is zand op te zien. Het witte op de foto is zand. Hier was er al heel veel uit. Paard heeft 1,5 week op de kliniek gestaan. Foto’s kunnen ze alleen op kliniek maken.
Afbeelding

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:43

Hier breekt mijn klomp..

TS.. bellen.. zeggen dat je paard koliek heeft en dat je een dierenarts nodig hebt.

Niet vragen.. eisen!

Jij betaald.. dus jij bepaald.
Bovendien is het jouw verantwoording.. niet die van de stalhoudster.
Als ik zo'n stalhoudster zou hebben, ging ik gelijk op zoek naar een andere stal waar ze het belang van mijn paard wel serieus nemen.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 08-01-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24108
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:44

Het is toch jou paard? En jou onderbuik gevoel? Je kan toch gewoon actie ondernemen en een dierenarts bellen? Er is er altijd wel een die spoeddienst heeft, en kan komen. Heb ZELF contact met een da en niet via de stalhouder. En lekker boeiend als zij dan op de achtergrond raar gaat staan doen, het is jou dier, jou verantwoordelijkheid en jou keuze.

"Het is geen koliek alleen buikpijn ". Buikpijn = altijd koliek. Kan ernstig zijn, kan minder ernstig zijn. Het is een van de eerste doodsoorzaken bij paarden, kan snel escaleren en behoeft gewoon actie zeker als het al een paar dagen duurt.

Na de dierenarts zou ik overigens een andere stal zoeken want dit klinkt echt niet tof vind ik persoonlijk.

Succes iig...

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:19

Ik sta ook echt perplex..! Jij gaat altijd zelf over je eigen paard. Dierenarts beter een keer te veel dan te weinig. Jammer als zij je achteraf een aansteller vind. Weet ook niet hoeveel je aan stalling betaald, maar een lek dak met als gevolg een natte stal welke niet binnen aanzienlijke tijd gerepareerd is vind ik sowieso stuitend.

Sterkte daar en ga ondertussen ook op zoek naar andere stalling

noviceh

Berichten: 4806
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:32

- jouw paard staat in een natte stal
- de staleigenaar merkt op dat jouw paard verontrustend gedrag laat zien en meldt dit pas een paar dagen later
- de staleigenaar bepaalt of er wel of geen dierenarts bij moet komen

Ik zou direct op zoek gaan naar een andere stal. Sterkte toegewenst, hopelijk knapt jouw paard snel weer op.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:40

Hoe is het nu met je paard? Wat zei de veearts?

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 11:44

Urielle schreef:
Hoe is het nu met je paard? Wat zei de veearts?


Zijn blinde darm is verstopt en hij heeft nu buscopan gekregen en nog een middel dat hij 2x per dag moet hebben. Als het niet over is binnen 2 dagen dan komt de dierenarts woensdag terug voor te spoelen met olie via zijn neus, hij heeft ook mest genomen voor te onderzoeken.

Heeft er hier iemand ervaring met dit soort koliek?

Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 11:49

Nu dat zijn blinde darm verstopt is het niet zo onverdraagzaam dat hij ervan wilt gaan liggen/rollen. Hij mag geen hooi eten en wat minder krachtvoer, dus hij gaat bietenpulp bij krijgen en ga hem tegen woensdag 3x per dag voor 15-20min moeten wandelen.
Hij stapt nu wel wat beter door dan gisteren maar je ziet wel dat hij nog niet comfortabel genoeg is.
Ze hebben hem gewisseld van paddock zodat hij op een mooi droog stuk staat waar hij ook kan rondstappen.
Zijn stal allesinds is een ander probleem…

Charmaine
Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:01

Je paard heeft dus aantal dagen met verstoppingskoliek gestaan. Harstikke pijnlijk! Dit had je paard zijn leven kunnen kosten he. En je staleigenaresse vond het niet noodzakelijk een da te laten komen. Ik zou maar uitkijken naar een andere stal...

Celebi
Berichten: 3808
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:03

Pfoe, heftig hoor. Fijn dat de DA vandaag snel gekomen is en een diagnose heeft kunnen maken. Is er opgevoeld om dat te bevestigen ofzoiets? Heb van deze verstopping nooit eerder gehoord, wel een verstopping waarbij meters lang de darm dicht zat, maar dat is weer heel anders.

En.. misschien is het toch goed om na te denken over rondkijken naar andere stallingen? Een stalhouder die zo laks is met de gezondheid van je paard zou ik echt niet fijn meer bij kunnen staan. Zeker in combinatie met een lekke stal niet de meest ideale plek heb ik het idee.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:05

Charmaine schreef:
Je paard heeft dus aantal dagen met verstoppingskoliek gestaan. Harstikke pijnlijk! Dit had je paard zijn leven kunnen kosten he. En je staleigenaresse vond het niet noodzakelijk een da te laten komen. Ik zou maar uitkijken naar een andere stal...

Nou inderdaad. Wat een bizarre situatie zeg. Vind dat er veel te laks is/wordt gehandeld.. Arm paard!

MarjanB

Berichten: 16563
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:11

Ik zou je paard naar een kliniek brengen.. dit klinkt als zandkoliek en woensdag ben je te laat… paard zal gesondeerd moeten worden en strak in de gaten gehouden. Wat is zijn temperatuur?

Slmt9

Berichten: 4864
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:17

MarjanB schreef:
Ik zou je paard naar een kliniek brengen.. dit klinkt als zandkoliek en woensdag ben je te laat… paard zal gesondeerd moeten worden en strak in de gaten gehouden. Wat is zijn temperatuur?


Wat goed dat de DA is geweest en je paard nu wordt geholpen. Ik ben het hier ook mee eens. Zand in mest zegt niet zoveel over hoeveel erin zit. Ik zou een foto laten maken zodat je kan bepalen hoe verder.

Wintu

Berichten: 3142
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:43

En een andere stalling gaan zoeken. Want als jij een veearts bij je paard wilt, dan heeft je staleigenaar daar helemaal niks mee te maken. En misschien kan ze het dak laten repareren, zodat een paard droog in zijn stal kan staan. Heeft heel wat meer waarde dan een solarium.

Hettieheks
Berichten: 1258
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Paard heeft krampen dichtbij flank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:48

Ik ging ook per direct op zoek naar een andere stal! Wat een belachelijke toestand! Sterkte met je paard! Ik liet een foto maken, maar goed dat ben ik.

Janneke2

Berichten: 22904
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:57

In de OP sprak je van diarree.
Dat kan goed samengaan met verstopping (hoe gek dat ook klinkt).

Ik vermoed dat de dierenarts er over gesproken heeft om 'het mestpatroon' in de gaten te houden: hoe vaak mest, hoe veel en diarree / 'harde keutels' of een brave hoop goede ballen.
(Oude regel: een aantal mestballen valt op de grond uit elkaar.)

Hebben jullie ook gesproken over temperatuur, ademritme en hartslag?
(Ipv onheilsprofeten 'dadelijk ben je te laat': als je dit soort dingen in de gaten houdt, kun je vaak erger vóór zijn.)

Beterschap voor je dier en sterkte voor jou.
(Wel in de rats zitten, de ene helft van de mensen neemt het niet serieus en de dierenartsen wilden niet komen terwijl het toch echt koliek was - het is een achtbaan.)
(En koliek is per definitie een spoedgeval.
In het prisma paardenboek stond al: als je de veearts belt en zegt dat je koliek vermoed, komt de veearts meteen.)