Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3741
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:31

Dat boze, aanvallende gedrag doet mijn ruin als hij pijn heeft. Dat kan zo klein zijn als een wondje onder de deken of zo groot als flinke buikpijn. Het is echt een typische reactie op pijn in ieder geval.

Veel sterkte! Hopelijk vind je snel de oorzaak!

Babootje

Berichten: 26374
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:58

Freddydeshet schreef:
Over de hals; ik ben vergeten te zeggen dat die ook nagekeken is. De eerste keer door de chiropractor daarna osteopaat Jeroen Deunk, en ook de laatste keer door de dierenarts. Die hebben allemaal niks gevonden. Hij is in zijn hals juist heel soepel ook, kan mooi buigen en strekken.
Hij is dus wel nagekeken door de da, maar van wat ik heb meegekregen niet uitgebreid grondig.
Dus als het toch hals/nek is, is het iets heel kleins of verstopt.


Geen foto's/echo gemaakt van hoofd hals? Daar zou ik het ook het eerst hebben gezocht.
De foto's van de voorvoeten geven geen aanleiding aan hoefbevangenheid te denken. Beschadiging van de slijmbeurs of nekband zou goed kunnen.
Het zand vind ik nog verontrustend veel. Ik zou ook na en met nog steeds pijnstillers maagbescherming geven. Buut is erg slecht voor de maag.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:07

Is hij al eens gespoeld eigenlijk?
Dus even het systeem opschonen met parafine?

Daarna is het met sandclear waarschijnlijk wel bij te houden als de opname stopt of beperkt wordt, maar ik vrees dat een dergelijke hoeveelheid er niet mee verdwijnt...

Babootje

Berichten: 26374
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:31

Hoe langer er zand zit hoe moeilijker dit weg te krijgen is. Als hij niet verstopt is, heeft paraffine niet zoveel zin. Dat loopt er zo langs. Vlozaad en gekookt lijnzaad bevorderen de darmwerking en bevatten gelei die het zand meeneemt. Maar dat gaat allemaal niet heel snel. Als er veel zand zit is de darmwerking ook verstoord. Voldoende droog langstengelig hooi geven is ook belangrijk.
Ik zou psylium / vlozaad afwisselen met gekookt lijnzaad.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:02

Buut en andere pijnstillers geven niet alleen last aan de maag maar ook de darmen, vooral bij pony's. Ben absoluut voor buut en andere pijnstillers en ontstekingsremmers hoor, maar echt wel altijd met een maag/darmbeschermer zoals gastroguard of ekygard.
Zoals je het nu beschrijft lijkt de pijn ook wat verder naar achter te zitten. Niet dat ik erover door wil drammen maar aangezien je zo wanhopig bent en je pony zo lijdt, stip ik het toch nog even aan tav darmzweren. Het paard dat ik kende kon na "behandeling" op den duur alleen nog liggen en werd daarna vermoedelijk ook bevangen door een kettingreactie. Niet dat ik de nekband wil overslaan en ook dat ik er maar over wil blijven doorgaan maar misschien was je er nog niet bekend mee, pony's worden expliciet benoemd in de bijsluiter. En het was/is wellicht ook al aangedaan door het zand.

Veel sterkte, het moet erg machteloos en stressvol voor je zijn momenteel. Ik ken het gevoel, je hebt er niks aan maar leef met je mee.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:21

Ik zou hem zeker 2 a 3 weken dagelijks op Psyllium zetten, een flinke dosis (100 a 150 gram per keer!) en dat dagelijks door een slobber (op het laatste moment toevoegen zodat het nog niet gelijk te veel water opneemt) en elke dag mest controleren op zand.
Borrelt zijn buik ook veel? Dat is nl een symptoom van zand; het normale buikgeluid is rustig maar als je echt borrelen hoort is het te veel gas.
Wat zand nl. kan veroorzaken is gasvorming omdat de doorstroming in de darmen niet goed verloopt. De boel gaat wat rotten voordat het eruit kan komen. De gasvorming geeft constant lichte tot matige koliek, en dat is erg onaangenaam. Pas als het zand de boel afsluit zie je echte koliek, maar dan is het al heel erg.

Ik koop het hier; de hele zaadjes. https://nl.pit-pit.com/products/psylliu ... 0333186377

Op de foto zie ik geen bevangenheid. Totaal niet.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 20:30

Dank voor alle tips weer! Ik ga proberen even te bellen met de da om na te vragen of hij de nek/hals ook op de foto heeft meegenomen en of hij het ook daar verder wil zoeken.
En over de maagbeschermer.

Hij is vandaag eindelijk weer ietsje meer zichzelf, en heeel veel minder boos.
Strekken, achterwaarts en draaien doet nogsteeds overduidelijk pijn maar hij lijkt wel iets soepeler te zijn.

Ik voer nu al bijna 3 weken geen psyllium meer, en zoals bijna elke dag heb ik vandaag ook weer een bijzonder grote hoeveelheid uit een handje mest. Ik hoop dat dit nu het laatste 'laagje' is wat er heel vlot uit komt.
Vandaag ook weer eens een beetje gekookt lijnzaad gegeven.
Afbeelding
Afbeelding

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:34

hoop dat het iets oplevert, en je wat meer duidelijkheid krijgt

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 15:47

Ik heb de röntgenfotos van de laatste keer opgevraagd, en inderdaad is zijn nek/hals meegenomen en goed gevonden. Ik zelf snap niet zo goed waar ik naar kijk maar mischien heeft iemand hier een idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hij loopt vandaag ook iets beter.
Achterwaarts,strekken en draaien nogsteeds moeizaam

Yenni
Berichten: 5460
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:29

Ik zou nog eens een andere goede osteopaat laten komen. Mijn pony heeft maagzweren gehad en nu ze weg zijn zat hij door de pijn helemaal vast in zn lichaam. Al zn spieren heeft ie vast gezet. Nu die los zijn gemaakt heb ik weer een blije pony terug.

Ik zeg niet dat de oplossing zo simpel is maar wil je het als tip meegeven. Vind het verder echt super hoe goed je bent voor je pony!

MarjoleinJan
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-01-24

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:39

Hé wat naar zeg dat je zo lang al naar een oplossing aan t zoeken bent voor Fred. Hoe is het inmiddels met hem?
Misschien kan je idd nog een een andere osteopaat proberen. Mijn Shetlander had 8 jaar geleden ook veel vage klachten en op den duur liep hij helemaal niet meer. Het zag er echt als hoefbevangenheid uit, liep echt op eieren, maar DA en hoefsmid konden niks geks vinden bij zijn hoeven en benen. Uiteindelijk heb ik toen osteopaat Yaël Tijsma laten komen. Ik weet niet meer precies wat ze allemaal heeft gedaan, volgen mij ook veel craniosacraal therapie, dry needling en accupressuur om de blokkades in zijn lichaam te verhelpen.
2 dagen daarna liep hij weer helemaal goed. Is het proberen waard wellicht.

www.paardenosteopathiepraktijk.nl

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 22:34

Inmiddels staat hij bijna 2 weken op equioxx,en hij loopt een stuk beter/soepeler. Ik kan ook voorzichtig zijn beentje strekken! Ik zou zeggen dat hij tussen de 60-70% verbeterd is.
Hij is ook een stuk minder gefrustreerd,laat geen ongemak meer merken als ik aan zijn buik zit en ik zie geen pijn ivm de koude bevroren grond.

Ik neem hem nu elke dag korte stukjes mee wandelen, lange lijnen(stelt niks voor hij mag voorop lopen) en clickeren.
1 of 2 keer paar stappen draf, om te kijken hoe hij dat doet. Ik zou het niet zuiver noemen, maar dat hij überhaupt kan draven is al een gigantische vooruitgang.

Ik ga deze week mijn dierenarts bellen over hoe nu verder, of hij langer op medicatie moet(heb alleen nog genoeg over voor deze week) of dat hij iets anders in gedachten had.

Begrijp ik nou van meerdere mensen dat Jeroen Deunk niet zo goed bekend staat als osteopaat?
Zelf ben ik tot nu toe ruim tevreden over hem, hij heeft ook nog contact gehad met de dierenarts om mee te denken.
Naar mijn idee liep hij ook een klein beetje soepeler nadat hij geweest was toentertijd.
Het enige minpuntje was dat hij constant gebeld werd(en opnam).


Wijziging, vergeten op te schrijven;

Ik zie ook dat hij veel behoefte heeft aan contact met andere paarden. Ik heb ze een paar dagen geleden bijelkaar gedaan voor een kwartiertje onder toezicht, en het ging er zo hard aan toe, dat ik hem stokkreupel weer apart heb gezet. Een van de paarden wil alleen maar 'spelen' wat inhoudt dat hij met zn 600kg op Fred zijn rug springt, en de andere is over algemeen wel lief voor hem, maar erg dominant.
Hij is duidelijk te zwak voor deze paardjes op dit moment.

Ik heb morgen een gesprek met iemand die mischien tijdelijk haar shet bij hem wil neerzetten. Dan is het hopelijk iets meer een 'fair fight' als het ware..
Ben benieuwd of het iets wordt.

MarjoleinJan
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-01-24

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:59

Ah wat fijn dat het al een stuk beter gaat met Fred! Hopelijk vanaf nu alleen maar stappen vooruit.

Nee ik heb niet echt goede verhalen over Jeroen gehoord. Hij schijnt soms ook behoorlijk lomp te zijn naar paarden die niet luisteren/ wilen stilstaan

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:36

Wat een fijne update! hopelijk zetten de positieve ontwikkelingen zich voort en het zou voor hem wel fijn zijn als hij bij het andere shetje kan en dat gaat goed inderdaad.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:48

Wat een fijne update en die Shetlander erbij zou wel erg leuk zijn voor Fred als dat wel goed gaat.

Over Jeroen Duenk hoor je goede en slechte verhalen net als over vrijwel iedere andere behandelaar. Ik heb zelf in ieder geval gekozen voor een osteopaat die ook afgestudeerd dierfysiotherapeut is. Mocht je haar gegevens willen stuur me dan een pb. Ze zit wel heel erg vol en ze rijdt ook niet meer overal naartoe maar informeren kan altijd.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 11:30

hallo allemaal hierbij een update;
Tja... Geen groot verschil.

Hij kan inmiddels 3 seconden draven en loops in stap vrij goed, af en toe knikkende knieën.
Vaak zie ik op verschillende benen kreupelheid, rechts of links voor of rechts achter. Nietmeer alles tegelijk.

Afstapjes is nogsteeds een drama en doet hem veel pijn. Het is echt het strekken van het been en dan gewicht op zetten.
Als ik hem daarin push, is hij 2 dagen lang extra kreupel.

Hoeven kunnen uitgesloten worden,hij loopt hetzelfde over asfalt, grind en zand..
hij loopt juist instabieler/slechter op zacht gras.
Nek/hals kunnen denk ik ook uitgesloten, hij kan heel mooi en soepel alle kanten op strekken en buigen.
Ik denk dat het bij schouders/schoft niet goed zit.

Buik lijkt stabiel, maar wel iets hard.
Hij eet zwart/donkere aarde als hij de kans krijgt tijdens wandelen etc.
Sinds een week een liksteen gegeven van paarnatuurlijk met extra magnesium, Hopelijk kan hij zijn tekorten daar een beetje bijbenen.
De psyllium krijg ik er met geen mogelijkheid meer in, behalve met een grote bak suikerrijke muesli.
Ik durf het toch niet aan om dat te geven dus las ik even een pauze in.

Ik merk dat het niet meer goed voor mij is om te micro managen,dus probeer nu niet meer op elk 'klein' probleem te letten.
De plekjes op dat ene been, het zand, en op welk been hij nou weer kreupelt laat ik even los.
Hij pikt heel duidelijk mijn zorgen op, en daardoor lopen we allebei diep ongelukkig rond.
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst echt lol met hem heb gehad zonder zorgen.

Volgende week weer bellen met de dierenarts voor overleg..
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik nog meer kan doen, financieel..
Al mijn spaargeld/buffer voor fred is opgegaan in de vorige dierenarts en alles wat ik daar van heb gekregen is Bute en dure fotos.
Ik wordt eigenlijk een beetje ongeduldig, en wil verdorie gewoon mijn maatje terug!

Ik denk dat de enige optie is(tenzij de DA een ander idee heeft in ons telefoon gesprek) doorgaan met deze medicatie en ondertussen sparen voor onderzoek.
Maar goed, om nog even te eindigen op een vrolijke noot;

Fred heeft een maatje!
Het is een shettie ruin van 7 jaar.
Hij staat hier in een soort bruikleen/pension,
Ik verzorg hem,voer hem, en geef hem beweging en zij betaald al zijn zorgkosten. Het gaat heel goed samen en hij respecteert Fred zijn (fysieke) grenzen goed.
Ook zie ik Fred een beetje opbloeien, hij is de baas en een stuk zelfverzekerder/alerter geworden.
Het gaat allemaal heel sociaal en geen drukke/gekke fratsen.
Fred wordt niet overbelast door de jonge god(de eigenaar noemt hem 'te gezond' := . Hij zal hier zeker weten weer keurig op gewicht komen. Maargoed, Fred is nu ook wel tonnetje rond).

Ik blijf maar keurig rustig doorgaan zoals het nu gaat, misschien gebeurt er een wonder

Afbeelding


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37412
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:54

Wat naar zeg, ik denk dan echt dat die botsing voor de problemen heeft gezorgd. Ik heb je een pb gestuurd.

Tegen zand eten helpt sillicum.

Fijn dat hij wel een leuk maatje heeft van zijn eigen stokmaat, wat goed gaat met hem.

journee
Berichten: 771
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:41

Wat fijn dat Fred nu in elk geval een maatje heeft. Als Fred voorheen geen toegang had tot een liksteen, heb je grote kans dat dit kan helpen tegen het zand en grond eten. Vaak wordt dit veroorzaakt door mineralen tekort. Heeft Fred de liksteen ook al 'ontdekt'? :)

Als Fred geen psyllium vezels meer wil eten, kun je altijd nog lijnzaad proberen om van het zand af te komen. Tot 100 gram per 100kg lichaamsgewicht per dag mag ook ongekookt gevoerd worden. Daarnaast bevat hele lijnzaad ook veel goede vetten, die ontstekingsremmend werken, dus misschien ook op die manier goed voor Fred.

Als beide Shetlanders wat te dik zijn, zou ik ook zeker eens opzoek gaan naar wilgentakken. Deze worden regelmatig gratis aangeboden, dus niet gelijk een aanslag op je budget, maar wel heel fijn voor de pony's om ergens mee bezig te zijn.

Verder heb je op alle manieren al heel erg je best gedaan, dus probeer nu vooral op de kleine positieve momentjes te focussen. Zoals dat Fred nu weer wat vrolijker lijkt!

Monique1963

Berichten: 8660
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:48

Tjee wat een toestand joh, wat heb je al ontzettend veel voor je paardje gedaan en wat fijn dat er nu een leuk vriendje bij is waardoor Fred opleeft. Ik heb je hele topic gelezen en ik heb toch het idee dat het overall beter met hem gaat. Ik heb verder geen kennis genoeg om te zeggen hoe of wat, maar wat ik me afvraag zijn er geen echo's gemaakt van de div risicogebieden? Bijv de onderbenen op de echo kan heel verhelderend werken. Bij mijn paard was op de röntgen niet te zien dat er een pees afgescheurd was, en dat kwam er op de echo wel uit.

Babootje

Berichten: 26374
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:19

Niet alles gelezen, maar ik reageer maar even op zand. Je moet echt zien te voorkomen dat hij zand binnen krijgt. Je moet niet alleen maar uitgaan van tekorten. Sommige paarden eten gewoon zand. 1 van mij heeft ook zo'n hobby, neemt grote happen als hij in de paddock staat en ja dan krijgt hij gewoon een graasmasker op. Die van mij heeft nog niet eens zand in de darmen, maar ik wil voorkomen dat ie t krijgt.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:30

Sterkte met alles, je doet zoveel en ze zien er geweldig uit ondanks de problemen. Geen advies nu maar vooral een hart onder de riem. Misschien kost een ontwricht of beschadigd iets ergens intern gewoon heel veel tijd om te genezen en komt het op den duur toch (grotendeels) goed, ik hoop het!

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:53

Ik ga even een heel andere hoek benaderen. Die klap met die lantarenpaal kan ook wat hebben gedaan met zijn kaak/kaakgewricht. En eventueel met zijn tanden en kiezen. Een flink deel van de spieren zit verbonden (al dan niet rechtstreeks) met het tongbeen of 1 van de kaakbotten of het kaakgewricht.
Dit kan een zodanige onbalans geven dat het paard onverklaarbaar kreupel kan worden. Dit stukje wordt vaak vergeten in het onderzoek. Ga eens op zoek naar iemand die cranio sacraal of de masterson methode beheerst. Die kunnen vaak met kleine impact toch wel grote dingen te werk stellen. Laat diegene ook even naar het gebit kijken en specifiek de TMJ en het tongbeen in de behandeling meenemen.
Als dit dan verbetering oplevert zou een behandeling bij een goede paardentandarts een vervolgactie kunnen zijn om de kaken weer uit te laten balanceren. En dan het liefst handmatig. Elektrisch kan dan net te veel doen

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:48

Orlinapaard schreef:
TS, je zegt dat het zand er nu goed uitloopt, ondanks dat je nu geen psyllium voert, maar met die conclusie zou ik wel wat voorzichtig zijn. Als je zand ziet in een handschoen wil dat alleen maar zeggen dat er heel veel zand in de darmen zit. Of er voldoende uitkomt, weet je helemaal niet. Tenzij je het frequent opvolgt met RX-foto's.

*knip*

Dat is niet wat zand in een handschoen wil zeggen. Dat zegt enkel en alleen dat er op dat moment een hoeveelheid zand is uitgekomen. Het zegt echt precies helemaal niks over wat er in de darmen zit.

pluisje88

Berichten: 8085
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:01

Wauw wat heb je al veel gedaan voor deze pony. Ik heb alleen de eerste pagina gelezen dus mocht ik iets dubbel plaatsen dan excuses. Ik denk ook dat die klap in z’n nek een grotere rol speelt dan waar rekening mee is gehouden. Zou je eens een foto willen maken van de onderkant van de hoef? Ik had vanaf de zijkant het idee iets te zien aan de hielen.

Wat bij mij tot nu toe altijd geholpen heeft tegen zand is om veel massa door de darmen te laten gaan. Dus veel hooi/stro/vezels en weinig krachtvoer. Bietenpulp helpt ook (even oppassen of die van jou dat kan hebben, ik heb grote paarden). Ondanks zeer zeker niet ideale leefomstandigheden voor meer dan 7 jaar had ik nooit zand in mn paard door voldoende massa te geven.

Op je foto’s denk ik niet meteen aan bevangenheid. Ik ga natuurlijk niet een dierenarts de les lezen maar er wordt wel altijd vrij snel bevangenheid geroepen bij die kleintjes.

Ik heb Jeroen niet hoog zitten als osteopaat. Ik heb hem een paar keer aan het werk gezien waaronder bij ons op stal op paarden die ik ken, maar ik wil hem niet aan mijn paarden hebben. Hij zit altijd aan dat hoofd te trekken en ik heb daar paarden op kapot zien gaan. Ik vind iemands eigen paarden altijd het voorbeeld en ik heb zijn vrouw toen een keer gezien met haar paard die fysiek totaal niet in orde was. Die zat muurvast en ze hadden het zelf beide niet door. De instructeur op dat moment wees hen erop. Ik weet dat je eigen paarden altijd lastiger is maar toch. Hij heeft ook tevreden klanten blijkbaar want hij heeft routes door het hele land maar ik laat toch echt een ander komen ondanks dat hij in de buurt woont.

Freddydeshet

Berichten: 126
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:25

Weer een update;
filmpje van zijn draf en stap naar da gestuurd, en kreeg deze reactie;
'Goedemiddag, ik heb heg filmpje bekeken. De stap op het filmpje lijkt best goed te gaan. Gezien de draf nog pijnlijk is, lijkt mij de therapie met equioxx doorzetten en het vriendje erbij op dit moment eerlijk. Uiteraard is de vraag wanneer we besluiten of het acceptabel is voor langere tijd. Ik zou nog een maand zo doorgaan, en dan bellen over hoe verder.'

Duss duidelijk.

Nogmaals bedankt voor de tips!

De tips voor bepaalde onderzoeken en therapieën lees is zeker niet overheen en onthoud ik zeker, maar dat is op het moment gewoon financieel niet haalbaar. Als er een echte mogelijkheid voorkomt en hij intussen niet langdurig 'lijdt',ga ik zeker nog verder met andere opties.

Ik ben meteen met de kleinere tips aan de slag gegaan.
Stom dat ik niet aan de wilgentakken heb gedacht, wij hebben hier zelf een stuk of 12 bomen staan 8)7 . Dus die lekker gegeven en de lijnzaad opgevoerd naar een groot handje ongekookt per dag(het is een flinke bak,hij doet er erg lang over).

Het liksteen was al aantal maanden op, en door de stress en zorgen kompleet vergeten dat het vooral nu een hele belangrijke basis behoefte is.. de tanden staan er al in, ze kauwen er allebei aan.
Fred heeft trouwens niet toegang tot zand of aarde, maar als ik met hem wandel en ik laat hem snuffelen aan bijzonder lekkere zwarte aarde wil hij een hap nemen, wat hij hiervoor nog nooit gedaan heeft(zover ik weet).

Over tanden gesproken, dat is wel een interessant idee.. de jaarlijkse beurt staat voor juni ongeveer gepland, ik kan het wel nog even voorleggen bij de da wat hij er van vind.
Ik merk overigens geen gevoeligheid in de mond/kaak. (zal nog beter voelen en hij heeft helemaal geen bit meer ingehad sinds sept)

Fred is gister bekapt, en hij deed het fantastisch braaf. Hij was zijn vrolijke ondeugende zelf en geen pijn bij (langdurig) voetjes optillen.

Vandaag gewandeld aan de lange lijnen(halster en heel los schofje), en wat geweldig! In stap is hij 95% rad en hij was super vrolijk en voorwaarts! Veel briezen en strekken <3.
Heb een keer of 4 een drafje gevraagd en die is niet heel zuiver maar wel stabieler en vlotter. Hij was zo vrolijk dat hij helemaal uitzichzelf 2 hele ECHTE galop stappen heeft gezet!! Hiervoor deed hij wel vaker pogingen maar nooit gelukt . Hij leek gewoon over het algemeen veeel meer zichzelf, ik herkende zijn karakter tenminste weer. Geen geruzie of frustratie, alleen maar zijn normale 'streken', ontspanning en plezier. Had wel uren met hem kunnen wandelen zo..


Hoop dat ik niet te optimistisch ben