Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grace1989
Berichten: 829
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:56

Wat verdrietig en moeilijk. Ik leef met je mee.

Melzazu
Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:08

Wat moeilijk allemaal voor je. Ik dacht dat voordat dit met dat andere paard gebeurd was hij toch ook nog steeds niet goed liep in draf toch?

Als je het nog wil en het financieel kan dan kan ik me goed voorstellen dat je toch nog iets wilt laten onderzoeken maar het is ook heel erg goed te begrijpen als je kiest om hem rust te geven en geen pijn meer.

Heel veel sterkte met de beslissing en een hele dikke knuffel :knuffel:

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:17

Heel veel sterkte, wat een nare uitkomst. Vanachter een scherm kunnen wij moeilijk beoordelen of de woorden van de dierenarts realistisch zijn of te kort door de bocht. Helaas is de enige die het juiste kompas heeft, jijzelf. Want jij kent hem het best. Dus neem nog even de tijd om dat richtinggevoel weer te kunnen voelen als al het eerste verdriet een beetje is gezakt. Hem van pijn verlossen via inslapen is oke, het is uit liefde, niet omdat je niks geprobeerd hebt. En als je eerst nog iets anders wil proberen, ook goed. Heel veel sterkte, ik weet hoe het voelt als je alleen al moet huilen als je alleen de beltoon van de dierenarts al hoort, of zo'n rottig muziekje. Maar vertrouw op jezelf dat jij van binnen wel voelt wat de juiste beslissing is. Heel veel sterkte.

ivy_power89

Berichten: 5865
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:37

Ts, allereerst moet ik je complimenten geven over je doorzettingsvermogen wat betreft "een Shetlander"
Vele mensen zouden dit niet doen, en dit siert je echt.

Van achter een beeldscherm is het makkelijk praten, maar ik ben het wel met je dierenarts eens. Je hebt zoveel uitgezocht, zoveel gedaan, hoe groot is de kans dat je nu nog iets gaat vinden wat nog te behandelen is en waardoor je pony pijnvrij kan worden.
Ik denk oprecht dat die kans niet reëel meer is.
En alle alternieve therapeuten, voor minder complexe zaken zou ik het aanmoedigen, maar ik zou het geld wat je daaraan wil spenderen in je eigen zak houden.

Misschien dat de grotere klinieken (Utrecht, bodegraven etc) nog mee kunnen denken?

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:25

Wat een verdrietige berichten...!

Ten eerste: de dierenarts heeft je niet echt serieus genomen.
Dat is sowieso voor jou naar, en van hem niet professioneel.

'Het is waarschijnlijk neurologisch' - dat kan. Maar dat wist je in feite al.
Neurologische klachten kunnen herstellen (afhankelijk van wat er bij Fred precies gebeurd is). 'Dus het herstelt niet' vind ik niet echt te verantwoorden zonder diagnose.

Wat voor mij zwaar weegt is de paardwaardigheid.

.... als hij zich slecht tegen laten we zeggen gestoei van een weidegenoot kan verweren is dat een grensgeval - een dier van een vergelijkbare hoogte en lekker op leeftijd 'valt wellicht te organiseren'.
Als hij al langere tijd niet kan liggen en zelf opstaan om te rollen of te slapen staat het welzijn op de tocht. (Paarden kunnen staande slapen, maar moeten toch in principe af en toe liggend slapen ivm de zogeheten REM slaap. - En voor de benen is een uurtje rust ook welkom.)

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:23

Een tijdje geleden liep er een vergelijkbaar topic, maar dan omtrent een vosse shetlander merrie.
Als mijn geheugen me niet in de steek laat..

Ik kan het niet terugvinden, weet ook niet hoe het afgelopen is. Die pony kwam ook niet overeind, en niet vooruit. Volgens mij ging dat later weer beter.. misschien weet iemand nog welk topic dat was, en kan de ts er ervaringen uit halen.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:18

Ik heb net het hele topic doorgelezen. Wat een verhaal zeg ...

Wat ik echter goed begrijp was dat hij op de goede weg is, maar nu een terugval gehad heeft met het incident met het grote paard. Wat is de reden dat je de kudde weer bij elkaar (wil) zetten? Het lijkt me dat er nu moet vermeden worden dat die extra klappen krijgt, voor hij weer goed mobiel is.

De rx foto's tonen geen enkele vorm van hoefbevangenheid, en zijn hoefjes uiterlijk ook niet, dus ik zie geen probleem in op te bouwen in gras (wel opletten, voorjaarsgras is mss niet ideaal, dus wel zorgen dat die niet alsnog HB wordt gezien zijn totale afweer nu natuurlijk in het slop zal zitten.)

Ik zou hem dus lekker apart houden met zijn vriendje. Tijdelijk nog pijnstilling (geen bute maar precicox oid, ev CBD of duivelsklauw als dat voldoende kan ondersteunen) geven en zien in het alternatieve circuit. Die mensen zijn niet zo superduur en kunnen wel erg snel bepaalde resultaten geven van waaruit je verder kan kijken.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 09:56

Om heel eerlijk te zijn(ook tegen mezelf) keek ik er niet realistisch naar. Het enige wat beter ging is dat hij minder kreupel liep. Stapjes af, draaien,liggen/rollen en alle gangen waren niet zoals voorheen.

Als het een ontsteking was maakt niet uit welk soort, of artrose etc, had hij allang beter moeten zijn.

Het topje van de pijn is eraf door de pijnstillers, maar hij is nooit meer pijnvrij geweest.

Ik wou de kudde bijelkaar zetten omdat ik bij hem (onbewust denk ik) ook een stilstand zag qua vooruitgang en hem dan maar wat meer plezier wou geven en ruimte dan dat kleine rot stukje.


Duss... Iemand geïnteresseerd in een Hca 19inch?

Melzazu
Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:13

Ja dit dacht ik dus ook uit alle berichten te halen. Dat het maar minimaal beter ging voor dit incident met het andere paard. Tuurlijk zal het daardoor nu weer nog wat slechter zijn maar echt helemaal lekker ging het daarvoor dus ook nog steeds niet. :n

Het is de vraag of het nog een fijn leven is voor Freddy of dat je toch nog verder wilt dokteren om meer duidelijkheid te krijgen. Dit zul je toch zelf moeten beslissen wat je nu wil.

Het zijn in ieder geval geen makkelijke beslissingen zeker ook niet na hoe het laatste gesprek met je dierenarts verliep.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:32

aha, dat geeft idd wel een ander beeld.
Wat ik misschien niet meegekregen heb, de nek is op foto geweest, de rug ook? Het trauma kan zich natuurlijk vastgezet hebben op een ander gedeelte.

Vanaf een scherm is het moeilijk om te oordelen natuurlijk, zeker als je ze niet in beweging ziet. Als hij voor het laatste incident paardwaardig was om nog even verder te doen, zou ik adviseren om hem rustig in beweging te houden (volgens aanbod), pijnstillers, en er op regelmatige basis een goede osteo bij te zetten. Als het na 2 maand nog hetzelfde of minimale beterschap is, weet je ook wat de beste keuze is.

Als hij zelfs voor het incident niet paardwaardig was, dan zou ik niet meer verder dokteren...

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:33

Het wijd lopen achter kan komen door compensatie, omdat ie ergens vast zit en zijn spieren verkrampen.

[BEH] oorzaken wijd gaan van achter

Wellicht heb je hier nog wat aan..ik denk echt dat je paard ergens een blokkade heeft opgelopen door die klap tegen de lantaarnpaal.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:33

Ik denk dat je je besluit eigenlijk al genomen hebt. Doe wat goed voelt komende tijd. Hou je taai.

Nimmy

Berichten: 3951
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:39

Vandaag Fred ontmoet en uitgebreid met ts en d'r moeder gesproken. volgens mij hebben ze echt alles gedaan voor hem wat ze konden, maar ik schrok ook van hoe slecht hij, ondanks pijnstillers, loopt.

welke keuze ze ook maken, nog een keer een holistische dierenarts erbij of toch besluiten het is goed zo is aan hun. Ik snap als ze niet eindeloos blijven door dokteren met een pony die al een half jaar veel pijn heeft en niet lekker kan bewegen.

Voor TS heel veel sterkte, blijf bij jezelf en doe wat voor jullie goed voelt! Wat je zelf ook al zei, er moet iets gebeuren, want eindeloos zo doorsudderen is niet eerlijk voor Fred.

Freddydeshet

Berichten: 128
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 17:13

Ik ben een beetje bijgekomen dus ook een kleine update;

Gister is de oude eigenaar van Fred langs gekomen(die hem al vanaf veulens af aan gehad heeft,10 jaar), en dat was erg pittig..
ze had een vriendin meegenomen die blijkbaar paarden fysio was.

Vanuit respect zal ik niet verder op in gaan hoe het gesprek ging maar ze kwam wel met een idee.

De fysio raadde een holistische dierenarts aan en om goed te checken op ziekte van Lyme.

Er zouden homeopathische druppels en poeders en ellende zijn om het te helpen.

De oude eigenaar is echt super lief, maar vergeet denk ik een beetje dat het niet meer haar pony of keuze is.

Duss dat.. voor mij nadert het eind met hem echt, maar mensen die constant erbij komen zonder te weten/begrijpen wat ik al een half jaar aan het doen ben, vinden dat ik hem rust moet geven en dan gaat het wel over. Of homeopathische behandelingen.



Was fijn dat Nimmy er was, ook een bevestiging voor mij dat ze ook zag hoe slecht het met hem gaat(ondanks zijn blije hoofd)

Vandaag is er een magnetiseur langs gekomen, op aanraden van Elisa.

Wat bijzonder was, hij voelde meteen dat er iets bij zijn nek zat(wat hij duidelijk niet fijn vond toen die man er aan ging zitten), net achter zijn hoofd.
Dat had hij snel opgelost zei hij.

Voor de rest zei hij dat de rechter kant de nier en lever overbelast zijn(wat natuurlijk door de troep komt wat in de pijnstillers zit), en daar heeft ie een beetje hocus-pocus mee gedaan waardoor het beter zou moeten gaan(begreep niet helemaal wat het was).

Hij zei ook dat hij veel te dik is en richting hoefbevangenheid zou gaan(verbaast me,sinds maandag zet ik hem af en toe op de track waar hij grassprietjes eet maar dat verklaart niet de afgelopen 6 maanden), waar hij een oud boeren trucje voor had; 3 weken lang elke dag zwart koffie, eetlepel druivensuiker en een borrel brand wijn.

Hij zei ook dat het eerst verslechterd voor dat het beter zou gaan, daar wordt ik wel een beetje zenuwachtig van..
En dat als ik het zou doen met die truc dat hij wel van de pijnstillers af moet zijn...

Hij raadt (natuurlijk) niet een holistische dierenarts aan maar dat hij zelf terug komt.

..ik weet het niet zo goed... Groot respect voor deze meneer en hij was heel vriendelijk en fijn(en ik betwijfel niet, kundig), maar of het in deze situatie iets zou doen weet ik niet.

Voor nu besloten om tot maandag nog rustig af te wachten kijken of er iets gebeurd.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:20

Zwarte koffie, druivensuiker en brandewijn??

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:37

Wat een rollercoaster.
Als je die 3 weken nog af durft te kijken zou ik dat nog doen.
En is er dan geen verschil dan hem laten gaan.

Is je hooi getest? Veel hooi van afgelopen jaar had veel suiker, daarmee de weinig beweging door blessure kan best richting bevangen gaan.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:05

Als ik het zo lees is de pony echt beschadigd geraakt door het ongeluk met de lantaarnpaal.
Heel erg sneu. Maar de kans dat hier een therapie tegen is opgewassen acht ik klein.
Lastig met de oud eigenaar. Maar het is nu jou pony en jou verantwoordelijkheid.
Misschien verstandig om toch wat afstand te bewaren..

Goed dat (in dit geval) een andere bokker / paardenmens is wezen kijken, iemand zonder emotionele binding met de pony. Het kan fijn zijn om bevestiging te krijgen, soms kijk je zelf teveel vanuit hoop op beterschap. En verlies je misschien uit het oog hoe de pony hoort te zijn en hoort te bewegen.


Erg naar om een pony die geestelijk nog zo fit is, in te moeten laten slapen. Heel veel sterkte…

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:10

Suzanne F. schreef:
Zwarte koffie, druivensuiker en brandewijn??



Nou echt he...

Ik krijg er echt mega kriebels van als ik dit lees. Nog even een slaatje slaan uit een wanhopige eigenaar met zieke pony.
En dan druivensuiker voor een pony die dicht tegen bevangenheid aan zit 8)7

Ik had in jou situatie naar mijn dierenarts geluisterd.

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 19:28

Cowgirl schreef:
Suzanne F. schreef:
Zwarte koffie, druivensuiker en brandewijn??



Nou echt he...

Ik krijg er echt mega kriebels van als ik dit lees. Nog even een slaatje slaan uit een wanhopige eigenaar met zieke pony.
En dan druivensuiker voor een pony die dicht tegen bevangenheid aan zit 8)7

Ik had in jou situatie naar mijn dierenarts geluisterd.

Heb het hele topic doorgelezen en ik vind dat je echt alles hebt gedaan wat maar te bedenken was. Ik heb absoluut geen vertrouwen in de kwakzalver. Hoop dat hij niet teveel kost maar dat hij denkt dat hij de dierenarts maar weg moet houden doet bij mij alle alarmbellen rinkelen. Zeer vaag verhaal ook. Ik weet niet of je er zelf enig geloof in hebt dan hoop ik dat ik je met mijn opmerking niet verdrietig maar zoiets lukt me niet om serieus te nemen. Jammer geld energie en hoop. Dergelijke figuren varen soms goed op de verhalen van eigenaren waar bij toeval een paard beter ging na hun bezoek. Of dat bezoek de reden is kom je nooit achter maar zo wordt het wel gebracht dan. En dat hij vindt dat hij terug moet komen ipv dierenarts vind ik helemaal te ver gaan. Misschien moet je gaan accepteren dat je er niet achter komt en dat het als je er wel achter komt niet te behandelen is. Een dierenarts wil echt graag genezen en blijven behandelen/ zoeken, dat hij dat wil staken zegt wel veel. Ik wil je nog heel veel sterkte wensen ik vind jou een topper. Zulke eigenaren moet je zoeken met een kaarsje. Jouw pony heeft het getroffen!

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:04

Hallo doen jullie even normaal. -:(-

Deze man heeft bij ons al ontelbare paarden opgeknapt. Ookal klinkt het hocus pocus. Het werkt echt.
Veel meer succes mee gehad dan met dierenartsen.

Beetje respect aub!

Ts, ik zou zijn advies opvolgen en gewoon even kijken hoe het gaat na een paar dagen. Kijken of je verbetering gaat zien. Meestal is dat toch vrij snel te zien.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:49

Met druivensuiker terwijl hij beweert dat pony te dik is en tegen hoefbevangen aanleunt... Juist ja...

En wat de brandewijn en de koffie er vervolgens mee van doen hebben, geen idee...

PS TS: hoefbevangen worden ze niet enkel van gras hé... Te dik creëert ook hoefbevangenheid of ppid of IR of suikers uit brok of hooi enz enz

Elisa2

Berichten: 37607
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 22:14

Hoefbevangen kunnen ze worden als ze hun afvalstoffen niet kwijt kunnen. Suiker is niet de enige oorzaak. Heb al vaker gezien dat paarden bevangen raken door medicatie.

Ik vermoed dat deze combinatie werkt zoals een grog bij mensen. Om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen raken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:05

Door medicatie, aan de nageboorte blijven staan...uiteraard niet van toepassing voor Fred, maar als voorbeeld.

Ik ken de boerenwijsheid ook niet, eerlijk gezegd, maar heb wel degelijk veel vertrouwen in de behandeling van de nek!

De kosten vallen op zich ook mee, Rizette, het belangrijkste is dat het helpt, en dat zal de tijd leren...
Ik vind het in elk geval geen "jammer geld" en gun het Fred en zijn baasje van harte!

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:38

Elisa2 schreef:
Hoefbevangen kunnen ze worden als ze hun afvalstoffen niet kwijt kunnen. Suiker is niet de enige oorzaak. Heb al vaker gezien dat paarden bevangen raken door medicatie.

Ik vermoed dat deze combinatie werkt zoals een grog bij mensen. Om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen raken.


Dat is hier niet van toepassing. Fred kreeg geen medicatie toen alle ellende begonnen is en toen sprak men ook al van hoefbevangenheid.

En een grog voor mensen ok, maar een paard is geen mens en er is geen mogelijkheid te weten hoe een paard hierop zou kunnen gaan reageren... Heel bijzonder om dan zonder enige medische opleiding/studies zoiets te gaan aanraden en ook nog aan te raden dat een dierenarts laten komen niet zinvol is en hijzelf beter terug komt...


Afbeelding

Koffie alleen al zou dus blijkbaar giftig zijn!

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:44