Luizen op stal... oh nee...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 00:29

Het is weer zo ver, er zijn een aantal paarden op mijn stal er bij gekomen (onze stal doet niet aan quarantaine) en hoogst waarschijnlijk zit er een tussen met luis. Nu is ook mijn paard de dupe... Wat is de beste aanpak?

Morgen ga ik bij de DA een behandel middel aanvragen, maar wat als mijn stalgenoten niet consequent genoeg zijn en mijn paard wéér besmet wordt. Die middelen zijn best aan de prijzige kant. Dekens professioneel laten wassen, stal ontsmetten, borstels vervangen, dekjes wassen. Dan is alles weer voor niets...

Hoe gaan andere hiermee om?

Wildgirl

Berichten: 11664
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 00:55

Geen idee hoe groot/zwaar je paard is maar ik behandelde de Shetlanders altijd met advantage voor grote honden. 3 pipetten en klaar. Evt na 4 weken herhalen. Werkt fijner dan alles wassen hartje winter.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 01:07

Mijn jonkie had het destijds ook. Gek genoeg kreeg mn oudste niks. Enige wat werkte was antiparasietspray van de paardendrogist. Byemite hielp ook maar was gewoon een gedoe om die voorpluk te behandelen, het stonk en vond het spannend met de ogen en gewoon duur.
Antiparasietspray maakt een siliconelaagje rond de eitjes enzo zodat ze niet kunnen uitkomen.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:05

Ik kom niet meer van de luizen af. Ook door een nieuwkomer. Erg heel erg vervelend. Ik kan ontsmetten wat ik wil, maar als er kennelijk ergens een kiertje vergeten is te spuiten, komen ze terug. En dat is niet te voorkomen bij mij, want er zijn buiten ook legio plekken waar kriebelaars kunnen zitten en dat is gewoon niet allemaal te doen. De laatste keer heb ik de paarden gewassen met Cebacyl en dat helpt redelijk. Verder behandel ik met butox. Het helpt allemaal redelijk maar niet afdoende. Dus ik leef er maar mee en probeer het op deze manier zo goed mogelijk onder controle te houden. Ik heb een paardje erbij zitten dat er ook nog eens allergisch op reageert. Voor haar haal ik dan als het te erg wordt om de paar weken histaminespuiten, zodat ze zich niet zo kapotjeukt.

En ja het is verschrikkelijk duur allemaal, maar met cebacyl doe je wel heel erg lang.

En in jouw situatie, moet de stalhouder de boel niet ontsmetten en dus voor de kosten opdraaien?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 09:53

Monique1963 schreef:
Ik kom niet meer van de luizen af. Ook door een nieuwkomer. Erg heel erg vervelend. Ik kan ontsmetten wat ik wil, maar als er kennelijk ergens een kiertje vergeten is te spuiten, komen ze terug. En dat is niet te voorkomen bij mij, want er zijn buiten ook legio plekken waar kriebelaars kunnen zitten en dat is gewoon niet allemaal te doen. De laatste keer heb ik de paarden gewassen met Cebacyl en dat helpt redelijk. Verder behandel ik met butox. Het helpt allemaal redelijk maar niet afdoende. Dus ik leef er maar mee en probeer het op deze manier zo goed mogelijk onder controle te houden. Ik heb een paardje erbij zitten dat er ook nog eens allergisch op reageert. Voor haar haal ik dan als het te erg wordt om de paar weken histaminespuiten, zodat ze zich niet zo kapotjeukt.

En ja het is verschrikkelijk duur allemaal, maar met cebacyl doe je wel heel erg lang.

En in jouw situatie, moet de stalhouder de boel niet ontsmetten en dus voor de kosten opdraaien?


Ah dat is wel vervelend ja.. onze stal eigenaar zegt dat paarden die luizen hebben een lage weerstand hebben.. verder wordt er op dit moment niks mee gedaan. En helaas zijn alle kosten gewoon voor mij! :(

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:01

DorkyDweeb schreef:
Monique1963 schreef:
Ik kom niet meer van de luizen af. Ook door een nieuwkomer. Erg heel erg vervelend. Ik kan ontsmetten wat ik wil, maar als er kennelijk ergens een kiertje vergeten is te spuiten, komen ze terug. En dat is niet te voorkomen bij mij, want er zijn buiten ook legio plekken waar kriebelaars kunnen zitten en dat is gewoon niet allemaal te doen. De laatste keer heb ik de paarden gewassen met Cebacyl en dat helpt redelijk. Verder behandel ik met butox. Het helpt allemaal redelijk maar niet afdoende. Dus ik leef er maar mee en probeer het op deze manier zo goed mogelijk onder controle te houden. Ik heb een paardje erbij zitten dat er ook nog eens allergisch op reageert. Voor haar haal ik dan als het te erg wordt om de paar weken histaminespuiten, zodat ze zich niet zo kapotjeukt.

En ja het is verschrikkelijk duur allemaal, maar met cebacyl doe je wel heel erg lang.

En in jouw situatie, moet de stalhouder de boel niet ontsmetten en dus voor de kosten opdraaien?


Ah dat is wel vervelend ja.. onze stal eigenaar zegt dat paarden die luizen hebben een lage weerstand hebben.. verder wordt er op dit moment niks mee gedaan. En helaas zijn alle kosten gewoon voor mij! :(


Wat je staleigenaar zegt is waar en niet waar. Het is niet zo dat gezonde paarden geen luizen kunnen krijgen. En het is wel zo dat (oudere) paarden met minder weerstand vatbaarder zijn voor luizen. Maar niet alle (oudere) paarden hebben luizen.

Ik voer idd ook op advies van de d.a. nu permanent Zink bij en voor de oudjes een extra immuun supplement.

Het kan zijn dat dat helpt of het is winter waardoor kriebelaars minder aanwezig zijn, of het is de butox of de laatste cebacyl beurt, maar het is nu redelijk goed. Maar dat dacht ik vorige winter ook en in de lente waren ze er gewoon weer.

Maar jammer dat de staleigenaar geen potje heeft om te helpen. Ik kan me voorstellen dat de behandelingen van je paard voor jezelf zijn, maar dat het ontsmetten van de boxen en zo voor zijn rekening komt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:31

Behandeling van jou paard lijkt me gewoon voor je zelf, ongeacht waar t vandaan komt. Dus wassen, spullen en box. Anderen met luizen zullen ditzelfde moeten doen, en zou wel van een stal eigenaar verwachten dat dit wordt geëist.

Wij hebben ook wel eens luis gehad en met name enkele hele jonge of juist oude kregen t toen. En een keer dat t bij 1 pony bleef terwijl die met anderen samen stond. Er is geen touw aan vast te knopen maar lijkt idd wel weerstand gerelateerd.

Succes ermee iig!

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:38

bij de dierenarts vragen om schapen wasmiddel en dit herhalen na ongeveer 14 dagen je kan het zo met een plantenspuit in de vacht spuiten en met een dikke wintervacht goed met jou handen erin wrijven, vergeet ook niet goed onder de keel van het paard/pony dus daar waar ze heel dik behaard zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:46

Wildgirl schreef:
Geen idee hoe groot/zwaar je paard is maar ik behandelde de Shetlanders altijd met advantage voor grote honden. 3 pipetten en klaar. Evt na 4 weken herhalen. Werkt fijner dan alles wassen hartje winter.


Dit is echt de gouden tip idd. Even met je DA overleggen over hoeveel etc en of het ook voor grote paarden veilig is. Maar zo zijn we hier een keer van luis afgekomen zonder ook maar 1 stal schoon te maken of 1 dekje te wassen.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:28

Ik gebruikte diatomeeën aarde voor de spullen, schuilstal en paardlief. Paard waste ik ook nog 2x met sebacil (kreeg ik wat later binnen).
Paard werd grijs van de poeder (zeker de eerste keren was ik niet zuinig), maar dat zorgde al met de eerste keer voor 1000x minder jeuk. :wow:

Dekje deed ik wassen met gewone wasmiddel. En verder poeder. Zadel (suède) niet behandeld. Borstels dikke laag poeder erin. Paard werd er niet schoner van, maar kon met een ingepoederd paard gewoon rijden. En zo waren de borstels goed en paardlief extra beschermd.

Als ie nu weer jeuk heeft over het lijf, poeder ik hem voor de zekerheid maar even in. Heb nog zat staan en is niet duur.
Wel uitkijken met ogen e.d. het droogt niet alleen die krengen uit. :=

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:43

Gypsy schreef:
Wildgirl schreef:
Geen idee hoe groot/zwaar je paard is maar ik behandelde de Shetlanders altijd met advantage voor grote honden. 3 pipetten en klaar. Evt na 4 weken herhalen. Werkt fijner dan alles wassen hartje winter.


Dit is echt de gouden tip idd. Even met je DA overleggen over hoeveel etc en of het ook voor grote paarden veilig is. Maar zo zijn we hier een keer van luis afgekomen zonder ook maar 1 stal schoon te maken of 1 dekje te wassen.


Dit!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 09:10

dioni schreef:
Gypsy schreef:

Dit is echt de gouden tip idd. Even met je DA overleggen over hoeveel etc en of het ook voor grote paarden veilig is. Maar zo zijn we hier een keer van luis afgekomen zonder ook maar 1 stal schoon te maken of 1 dekje te wassen.


Dit!


Maar dit is toch veel duurder? Advantage pipetten zijn 25€ en dan met een paard wel een stuk of 5/6 nodig.

Werkt ByeMite?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:12

Ja en nee, als je de andere behandeling tig keer moet herhalen omdat er ergens toch luizen zijn achtergebleven ben je net zo duur uit. En het is winter, niet iedereen heeft warm stromend water laat staan een solarium dus wassen wil je vaak liever niet.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luizen op stal... oh nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:24

Goedkoper en even efficiënt is butox

Zoveel mm product verdelen op de rug van het paard, 4 weken later nog eens en klaar.

Je kan bv samen met stalgenoten een flesje kopen, kan er heel wat mee behandelen en is ook nodig, want bv een paard kan zichtbaar geen luizen hebben, maar toch ergens 3 meedragen en zo blijf je bezig natuurlijk.

Wassen en poeder en …. Zijn zoveel omslachtiger en vooral poeders werken vaak niet voldoende.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:49

tengeltje11 schreef:
Goedkoper en even efficiënt is butox

Zoveel mm product verdelen op de rug van het paard, 4 weken later nog eens en klaar.

Je kan bv samen met stalgenoten een flesje kopen, kan er heel wat mee behandelen en is ook nodig, want bv een paard kan zichtbaar geen luizen hebben, maar toch ergens 3 meedragen en zo blijf je bezig natuurlijk.

Wassen en poeder en …. Zijn zoveel omslachtiger en vooral poeders werken vaak niet voldoende.


Butox Pour-On is ongebeer 150€ per 2 liter. Daar kan je dan inderdaad 200 keer mee wassen ongeveer. Ik heb nu echter de ByeMite besteld, volgensmij 65€ voor 15 wasbeurten. Als deze ooit op zal gaan dan zal ik dat proberen. Maar naast dat wassen dat vervelend is, werkt ByeMite wel goed?

En hoe doe je het dan in de periode dat de dekens moeten wassen en het paard al gewassen is? Tijdelijke deken van iemand lenen? Anders staat ze met een dun vachtje in de kou...

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 11:51

Gypsy schreef:
Ja en nee, als je de andere behandeling tig keer moet herhalen omdat er ergens toch luizen zijn achtergebleven ben je net zo duur uit. En het is winter, niet iedereen heeft warm stromend water laat staan een solarium dus wassen wil je vaak liever niet.


Ik heb gelukkig warm water en een solarium, dus dat komt dan wel weer goed uit..

Ik heb sowieso ByeMite besteld bij de praktijk, omdat ik het ook fijn vind om dat gewoon in huis te hebben.