Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:30

boyca schreef:
Ik gooi het ook over een andere boeg, heb de filmpjes dus net ook gekeken en 1 filmpje heb ik direct weg geklikt vanwege het kraken van je zadel. Ik krijg daar een heel naar gevoel van in mijn hoofd, klinkt gek I know maar wordt daar echt beroerd van. Dus wie weet heeft jou paard dat ook tenzij het nu niet meer zo kraakt.


Stel je voor 8)7
Dat het zo simpel zou kunnen zijn...

Ik neem het zeker mee! Dankjewel

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:12

Dus...
De DA staat dinsdag 21/11 gepland: Foto's van hals en rug
Ik rij niet meer tot dan.

Er waren enkelen die in dit topic al een 'beeld' van hem hadden op een vorig filmpje.
Vandaag heb ik de piste gesleept en hem even laten lopen zodat jullie een beeld van hem hebben hoe hij vandaag de dag loopt.

Na 1 weekje op de wei staan, heb ik hem zonder poetsen, opzadelen,... even op een apart stukje van onze piste genomen om hem te laten lopen.

- paard is niet gepoetst
- Komt recht van 1 weekje wei, geen stal (dus heeft al heel de dag kunnen bewegen)
- geen halster, geen zadel, puur natuur
- niet aan de longe zodat je hem goed kan zien bewegen in vrijheid
- Ik forceer hem niet, laat hem niks doen wat hij niet wil/kan

2 (links / rechts) filmpjes waar ik hem langs de binnenkant film.
2 (links / rechts) filmpjes waar mijn man hem langs de buitenkant filmt.

commentaar/meningen mogen, maar hou het netjes.

Ik weet van mezelf dat commentaar soms hard kan aankomen ;)
Ik ga met volle moed op zoek van waar het probleem zou komen. Alvast bedankt!









manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:28

Ik zie op de filmpjes hierboven dat het paard een beetje 'op 'eieren' lijkt te lopen en weinig lichaamsgebruik heeft. Stijf in lendenen en misschien wel een SI probleem (springt hij in galop wel over en gaat overkruist?) Dit paard is 100% niet in orde.

Symone Ottenvanger is zo gek nog niet hoor. Heb ik bij mijn paard gehad die ik als 4,5 jarige heb gekocht en niks vanaf wist. Symone vertelde van alles, maar ik wist natuurlijk niet of ze gelijk had. Maar daarna kwamen fysio, osteo, tandarts en die bevestigde alle klachten die ze genoemd had. Paar maanden later kwam ik ook in contact met iemand die haar vanaf veulen gekend had en bevestigde ook dingen die Symone genoemd had.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 21:32

Hij springt bijna nooit overkruist aan of verspringt tijdens zijn galop.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:38

Wat vervelend voor jou en je paardje dat het al zo lange tijd lijkt te spelen. Ik vind hem ook wat stijfjes bewegen. Rechtsachter sleept zelfs een spoor. Rechtsom lijkt slechter dan linksom.

Ik weet niet hoe het vorig jaar is gegaan met da en foto's maken. Waarom is er toen niet doorgepakt? Conclusie was toen ook dat hij niet lekker door zij lijf liep?

Ik zou eerlijk gezegd opladen en naar een goede kliniek brengen. Problemen met si zou mij ook niet verbazen.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:40

Vind hem heel stijf in de rug, geen schwung, daardoor ook korte passen.
Zou goed naar schoft, rug en bekken laten kijken...

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:16

Ik zie een paard dat rechts achter niet goed loopt.
Hij zet korte passen met dat been wat toch ook vaak op Spat duid...

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:06

Ik hoop echt dat je kunt achterhalen wat er speelt…ik vind m ook kort lopen en hij oogt stijf. Ik vind t ook opvallend dat hij met z’n achterbenen sleept. Imo doet ie t met beide benen maar het lijkt erger rechtsachter.

zonnebloem18

Berichten: 24847
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:18

Ik volg dit topic uit pure interesse, want waardevolle kennis heb ik niet, maar het viel mij ook meteen op de hij wel erg krabbelig loopt. Rechtsachter duidelijk nog meer dan de redt.

Verstandig dat je gaat voor foto's van de rug. Verder vraag ik me af of het zadel uit de filmpjes van vorig jaar nog in gebruik is en zo ja inmiddels aangepast is. Het lijkt niet echt lekker te passen.

beestenfreak

Berichten: 1314
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:38

Complimenten dat je zo je best doet om uit te zoeken wat er aan de hand is! +:)+
Ik zie ook dat hij achter wat sleept, rechts iets meer dan links. Si/bekken zou kunnen, die van mij liep laatst vergelijkbaar (weinig buiging rechtsachter) en daar kwam bij de osteo uit dat z'n knie een beetje vast zat. Misschien is dat ook nog iets om naar te laten kijken als je er toch bent. Heel veel sterkte, hoop dat ze iets kunnen vinden en dat het meevalt :(:)

Jet

Berichten: 12036
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:40

Citaat:
Het zadel is nadien nog door 2 andere personen goed nagekeken en beide zeiden me dat dit zadel toch goed past op mijn paard.

Een ander zadel is al eens een aantal keer gebruikt en daar vertoont hij het gedrag ook mee.
Ook wanneer ik zonder zadel op hem zit geeft hij dezelfde signalen.


Zonnebloem18, hier staat dat het zadel nog 2x is nagekeken en dat een ander zadel en zelfs zonder zadel hetzelfde beeld geven. Even gequoot van topicstarter.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:16

Ik herken het beeld van jouw paard bij de mijne. Mijne heeft 2 stukke knieën achter, die loopt ook zo. Hij ging door compenseren helemaal vast in z’n rug en ook voorhand zitten (hele lijf eigenlijk)… Hopelijk vind je waar het door komt… goed dat je het uit wilt zoeken!

prompter

Berichten: 11189
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:41

Ik zie rechts achter de meeste afwijkingen, maar hij is in zijn algemeenheid erg stijf in rug en lendenen. Ik hoop dat de DA iets gaat vinden waar je wat mee kan!

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:58

Wat fijn dat je naar je paard luistert en naar de kliniek gaat met hem.
Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat een draf met zo weinig activiteit eigenlijk heel belastend is voor je paard. Ik weet dat dit een beetje bij western hoort en er erg ontspannen uitziet. Echter kan een paard dan nooit goed zijn lijf en rug gebruiken en gaan stromen in zijn lijf. Hierdoor komt er automatisch (zeker met zadel en ruiter) een stuk meer druk op de rug.
Verder herken ik verschillende signalen van mijn Engels Volbloed verzorgpaard. Zij heeft artrose in SI. Een echo daarvan zou ik dus ook zeker aanraden! Veel paarden lopen daarme door zonder dat er ooit echt naar gekeken wordt.

Ik hoop op het beste voor jou en je paardje!

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:00

Ik heb misschien een wat afwijkende mening, maar ik zie vooral een paard wat totaal niet van achter naar voren door het lijf loopt. Als hij altijd zo loopt/ gereden is dan zit hij imo ook gewoon helemaal vast in zijn lijf. Ik zou weleens willen zien wat er gebeurd als je hem echt aan het werk zet. Dus naar voren, schakelen etc. Mochten ze ergens last van hebben medisch dan ga je dat er op die manier ook wel uitfilteren. Het is wel handig om zoiets te doen onder begeleiding van iemand die ook daadwerkelijk weet wat hij/ zei doet.

Het positieve is dat het beeld mij mee valt en idd complimenten TS voor hoe je alles op pakt.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:51

Hmm dit kan zo ongeveer alle kanten op.

Zo raar vind ik de opmerking van elise niet eigenlijk.
Want ik vind hem precies zo lopen als één van mijn paarden. Alleen is die stokoud (27) en soms aartslui. Precies zo loopt hij als het er echt geen zin in heeft en net begint. Zeg je dan 'ssschiet op' dan krijg je binnen 4 passen een heel ander beeld. Die heeft activiteit van achter nodig om zijn bekken/rug te gebruiken.

Aan de andere kant. Als je niet zeker weet dat dat de oplossing is en minder ervaring mee hebt zou ik daar (wederom meegaan met elise) ook echt niet zomaar aan alleen beginnen.

Maaaaar TS had er toch al vaker een osteo/fysio bij gehad? Die had dan toch ook wel een signaal moeten geven.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 10:14

De 1e osteo heeft niks 'specifiek' gevonden wat er aan de hand zou zijn.
We hier en daar een (kleine) blokkade, zoals een vaste knie.
Uiteraard allemaal los gezet.

De 2de voelde eerder iets rond zijn bekken en heeft, nu 5 weken geleden, die losgewerkt.
Ik zag / voelde daarna geen verschil.

Elisa2

Berichten: 37426
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:59

pol013 schreef:
Hmm dit kan zo ongeveer alle kanten op.

Zo raar vind ik de opmerking van elise niet eigenlijk.
Want ik vind hem precies zo lopen als één van mijn paarden. Alleen is die stokoud (27) en soms aartslui. Precies zo loopt hij als het er echt geen zin in heeft en net begint. Zeg je dan 'ssschiet op' dan krijg je binnen 4 passen een heel ander beeld. Die heeft activiteit van achter nodig om zijn bekken/rug te gebruiken.

Aan de andere kant. Als je niet zeker weet dat dat de oplossing is en minder ervaring mee hebt zou ik daar (wederom meegaan met elise) ook echt niet zomaar aan alleen beginnen.

Maaaaar TS had er toch al vaker een osteo/fysio bij gehad? Die had dan toch ook wel een signaal moeten geven.


Nou dat dus, zo ken ik er ook meerdere.

Het is alleen echt belangrijk dat er iemand mee aan de gang gaat die ook daadwerkelijk in het echt kan beoordelen of dit het is. Of dat er toch iets anders aan de hand kan zijn.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:06

Wat bedoel je met een vaste knie?
En hoe wordt dat losgezet?
Ik weet niet of dit termen zijn die ik niet ken, maar dit zegt mij helemaal niets.

Op de filmpjes zie ik een paard wat slecht durft te bewegen, de benen bewegen wel, daardoor komt hij nog vooruit, maar in de rug komt de beweging helemaal niet door.
Of het hoofd nu omhoog is of omlaag, de rug doet daar in zijn geheel niet in mee.
In lijn daar mee zie je ook een meer stuwende beweging in het achterbeen ipv een dragende en rechtsachter blijft daarin nog wat meer achter.
Of dit, bij dit paard, vastzittende spieren of ander weefsel is valt zo niet in te schatten.
Ik zie zo twee opties, of bij een kundige revalidatietrainer zetten en kijken of het paard met sprongen vooruit gaat en bij uitblijven van resultaat bij een dierenarts uitgebreid laten onderzoeken, of in omgekeerde volgorde.
Maar ik zie dat er al een onderzoek gepland staat, ik ben benieuwd en hoop op het beste!

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:23

De term vaste knie ken ik ook niet. Lijkt me niet best ook een vaste knie..

Reining paarden kunnen door te vaak stoppen in een ongeschikte bodem wel hele nare knie blessures oplopen maar dan gaat het vaak om ontstoken gewrichten of kapotte banden. Daar gaat een osteo niks aan doen en dat gaat met rust ook niet over.

KiKiDo

Berichten: 80
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:15

Loopt hij wel eens met de staart erop, snurkend door de wei? Ik bedoel eigenlijk: Zou hij lichamelijk meer kunnen dan joggen? Op je filmpje rechtsom neemt hij (gelukkig) wel een paar grotere passen, met meer buiging in zijn gewrichten, als hij uit galop komt.
Linksom maakt hij meer snelheid, lijkt erop dat hij dat doet om overeind te blijven. Het is galop of stilstaan. Ik neig dan ook naar de reactie van Elise en Pol013. Hij lijkt toch een beetje op scheef en stijf zijn. Maar nu is natuurlijk de vraag of dit alleen een spierenkwestie is, of dat dit een andere lichamelijke oorzaak heeft? Goed van je dat je eerst naar een kliniek gaat! Doordrukken met rijden, terwijl hij het misschien niet kan, wil je zeker niet. We hopen op een goed bericht!

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:36

Wanneer je op de foto's niets gaat aantreffen TS zou ik je willen aanraden om eens met een drukmetende pad te rijden. Het zou mij niets verbazen wanneer jouw paard wat beknelde zenuwen in zijn rug heeft zitten(verklaart ook zijn manier van lopen) die zijn veroorzaakt door je zadel.
Als dat idd nog steeds hetzelfde zadel is als de vorige keer....het past echt niet. :n

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:50

TS complimenten voor hoe je bezig bent uit te zoeken wat er met je paard aan de hand is!!

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:06

Je bent goed bezig TS!
Misschien is fysio nog een idee, ik zag die niet in je lijstje staan? Mijn merrie heeft wat vastgezeten in de rug. Die liep eigenlijk netals jouw paard, alsof ze een bezem ingeslikt had. Dit is met loswerken door fysio, en daarna wat oefenen blijven doen, verholpen.

Hoe loopt je paard in vrijheid en wat vind hij van springen? Doet hij dat wel?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:35

Heb de filmpjes bekeken en blijf bij mijn mening. Dit paard moet absoluut nagekeken worden, ik vind hem wel erg slecht lopen. Vast in de rug, stijf en kort van voor en niet stuwend van achter. Hij loopt ahw in drie stukken. Paard heeft ook totaal geen looplust, wat mij doet vermoeden dat hij onbelast ook pijn heeft. Een paard dat zo loopt kan nooit in de sport presteren.
Persoonlijk zou ik de osteos en fysios en fotoreaders nog even laten voor wat het is, en een reguliere dierenarts laten onderzoeken. Als er een rugprobleem zou zijn, kan een osteo of fysio daar meer kwaad dan goed doen. Bovendien zijn de meeste osteos en fysios geen knip voor de neus waard, maar denken ze wel dat ze dierenarts zijn. Ik geloof alleen in dergelijke -paten als ze ook een diergeneeskundig diploma hebben.
Mijn gok blijft nog steeds de rug. In tweede instantie HKO in beide voorbenen en/of spat. Komt daar niets uit, dan blijft een PSSM2 dieet een goede kans. Veel paarden met dergelijke vage klachten, waar men niks kan vinden, doen het op die manier heel goed. Velen kunnen zelfs nog in de sport lopen, mits je niet van het dieet afwijkt.
En euh... een vaste knie, daar heb ik nog nooit van gehoord in de 40 jaar dat wij paarden houden. Tenzij je hanentred bedoelt, maar dat zie ik hier in dit paard totaal niet.
edit: ik lees dat je naar de kliniek gaat met hem. Goed idee! +:)+
nog een vraagje, of misschien heb ik erover gelezen, maar werd dit paard gekeurd bij aankoop? en werd er bij die keuring ook bloed afgenomen om te zien of het paard iets gekregen heeft?
Laatst bijgewerkt door sevke op 16-11-23 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt