Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:30

TS ben je bij dezelfde dierenarts geweest die het paard heeft gekeurd toen je hem kocht?
Zou de dierenarts dezelfde kunnen zijn als de dierenarts van de handelsstal?

Op de filmpjes loopt het dier kreupel kort en stijf. Heeft de DA geen bloed getrokken? Het korte en stijve kan door kreupelheid komen, maar ook door spierbevangenheid. 3 wervels bij elkaar zou KS kunnen zijn. Het inspuiten duidt daar wel op, want een DA gaat niet inspuiten als er geen reactie is. Afhankelijk van de categorie zou KS is een zgn verborgen gebrek kunnen zijn. waarop je de koop zou kunnen ontbinden. Uit je verhaal zou KS het probleem kunnen zijn. Omdat het paard vrij weinig doet/werkt bij jou zullen de spieren op de rug zijn afgenomen en kunnen dit soort klachten opkomen. Je hebt je paard pas 3 maanden, dan is KS nog goed te dateren. Een paard met KS is niet voor iedereen makkelijk te managen.
Maar over het geheel vind ik het onderzoek vrij summier/niet grondig genoeg uitgevoerd. Bv hals laten inbuigen met een snoepje is niet voldoende om de buigzaamheid van de hals te testen.
je zou een 2nd opinion kunnen laten doen op de foto's en ik raad je ook aan bloed laten trekken om PPID/PSSM uit te sluiten.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:32

knollentuin schreef:
Alsnog dan is het van belang dat dit paard goed z'n lijf gebruikt en niet de rug wegdrukt en een goede instructie of begeleiding is dan wel belangrijk- ga ajb niet naar iets academisch kijken want die halen heel vaak juist de voorwaartse energie eruit


Ik ken een aantal filmpjes van 'academische rijkunst' waar ik niet vrolijk van word.

Maar laten we alsjeblieft het beestje bij de naam noemen.

ZOU het KS zijn (of een rug die zich in deze richting aan het ontwikkelen is)
dan heb je NIET de voorwaartse energie van de achterhand nodig.

Je hebt de DRAGENDE kracht van de achterhand nodig. Uiteraard krijg je dat niet door een paard te laten sloffen, maar ook niet door 'lekker tempo' te maken.

Je kunt en moet je dier leren om al relatief vroeg in het herscholingsproces de rug goed te gebruiken.
Oa takt en equi-care plus doen dit.

Marie111
Berichten: 4682
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:41

Over gevoelig lopen, vanwege eventuele dunne zolen.

In plaats van gelijk ijzers eronder met nagels (wat niet zo goed is voor het hoefmechanisme en doorbloeding) kun je ook eerst hoefschoenen proberen en anders plakijzers.

Loopt hij met hoefschoenen beter, dan heb je kans dat hij zich verder in zijn lijf ook beter voelt.

Over hoeven gesproken trouwens. Hoe vaak wordt hij bekapt en ook nog in een bepaalde stand? Wel/geen mustangrol etc.? Lang/korte teen? Kwartierboogjes? (Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht is deze vraag al eerder gesteld).

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:58

Janneke2 schreef:
knollentuin schreef:
Alsnog dan is het van belang dat dit paard goed z'n lijf gebruikt en niet de rug wegdrukt en een goede instructie of begeleiding is dan wel belangrijk- ga ajb niet naar iets academisch kijken want die halen heel vaak juist de voorwaartse energie eruit



ZOU het KS zijn (of een rug die zich in deze richting aan het ontwikkelen is)
dan heb je NIET de voorwaartse energie van de achterhand nodig.
Je hebt de DRAGENDE kracht van de achterhand nodig. Uiteraard krijg je dat niet door een paard te laten sloffen, maar ook niet door 'lekker tempo' te maken.


En hoe krijg je de DRAGENDE kracht van de achterhand? Door VOORWAARTSE ENERGIE/IMPULS.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:05

Babootje schreef:
TS ben je bij dezelfde dierenarts geweest die het paard heeft gekeurd toen je hem kocht?
Zou de dierenarts dezelfde kunnen zijn als de dierenarts van de handelsstal?

Goeie vraag!

paars schreef:
paars schreef:
Hoe rolt ie-staat op-en gaat dan verder? Dat zijn ook bewegingen waar je vaak veel aan kunt zien hoe het in zijn lijf gaat. Zou je dat eens kunnen filmen? Vind zijn neusvleugels ook wijd voor de geringe inspanning wat een teken van pijn/ongemak kan zijn. Hoe gaat de jaarling met hem om; spelen ze spelletjes (en dan meer bedoel ik dat als natuurlijk gezond gedrag of vermijd hij dat).
ik herhaal mijn vragen nog even ;-) . Komen zoveel tips en vragen dan ik me kan voorstellen dat je soms even de draad kwijt bent, vandaar!

En ik val nog een keer in herhaling :-) .

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:36

Dat klinkt als een plan!
Heel fijn dat er geen hele nare dingen aan het licht zijn gekomen.
Ik moest het stuk over het inspuiten en zo snel weer op de oude manier gaan rijden even twee keer lezen, maar de dierenarts wil dus weten dat als we niks veranderen behalve het inspuiten en het gaat beter, dan zit daar een belangrijke aanwijzing en dat lijkt mij op dit moment een prima uitgangspunt.
Op termijn kan je dan nog gaan kijken hoe het paard kan leren om zijn lijf minder belastend te gebruiken, maar dat komt duidelijk ná deze eerste stap, anders weet je nog niet wat een eventuele verbetering geeft.
Hetzelfde als nu ijzers onder slaan, of hoefschoenen gaan gebruiken.
Goed dat je er zo mee bezig bent, ik ben benieuwd naar het vervolg!

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:39

Zou mss kunnen dat die doornuitsteeksels te dicht staan, en bij belasting wel tegen elkaar aan komen. Ik zou sowieso niet intensief gaan rijden nu, zelfs als ie minder zuur is, want als de pijn verdoofd is maar het probleem is niet weg, kan het misschien nog erger worden.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:05

Hallo TS. heb je al eens gedacht aan ESDR voor paarden? Het kan maar zo zijn dat een probleem in het verleden dit gedrag heeft veroorzaakt en dat het probleem is verholpen maar het gedrag daarna is gebleven. (aangeleerd is)
Er zijn meerdere professionals die jou daarbij kunnen helpen door Horsemanship of ESDR toe te passen. Ik denk dat dit zeker het proberen waard is.

Ponytante

Berichten: 230
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:21

Popstra schreef:
Maar is dat dan niet een vage diagnose? Dat ze enkel dicht bij elkaar staan..

Ik bedoel het is KS of niet. Als ze elkaar niet raken is er ook geen pijn!?


Dat klopt niet. Zoals ik eerder schreef had ik een paard waar je eerst niets zag en 6 maanden later wel (toen dus botwoekering waardoor spleten idd bijna dicht zaten).Terwijl er al tijdens de eerste foto symptomen waren (wandaar de foto's :+ ). Foto's worden genomen in stilstand, met rijden beweegt de ruggengraat en dat kun je niet op de foto zetten.

Overigens heb ik een ander paard gehad dat bij diagnostiek ook op de rugfoto werd gezet. Bij haar was het probleem SI, maar haar foto liet óók (bijna-)KS zien. Nu, 7 jaar later, nog steeds nergens last van.

Dus: niet raken is niet automatisch geen pijn. Maar alsnog kan het bij TS ook iets anders zijn.

Ben benieuwd of de prik iets teweegbrengt.

BeFunny

Berichten: 10822
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:01

Ts heeft nog geen diagnose gehoord.
Ze gaan nu iets proberen en als het daarmee nog niet beter wordt dan gaan ze beter kijken.

Ik denk ook dat het nu vooral verstandig is om idd even op dit punt te richten en verder niet teveel te veranderen anders krijg je daar weer een vertekend beeld.

Ts goed dat je zo bezig bent met de oorzaak boven te krijgen.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:11

Nou vervelend hoor. Gelukkig zijn er tegenwoordig wel veel mogelijkheden om iets te kunnen betekenen voor het paard.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:03

Ik lees/krijg hier heel veel goede tips binnen! Heel erg bedankt allemaal!

Er is niet over "KS" gesproken.

De DA zei eerst kijken of er beterschap is na de inspuiting, daarna gaan we echt hiermee verder aan de slag en krijg ik alle advies mee!
Hij heeft me zelfs een uurtje geleden gebeld om te vragen hoe het was!
Maar ik heb (wegens het MEGA slechte weer) niet gereden om te kijken hoe hij nu loopt.
Ik plan me morgen een uurtje in de manege hier in de buurt in om te kijken hoe hij loopt.

@paars: Hij lijkt mij 'normaal' te gaan liggen/rollen/opstaan ...
Ik kijk even of ik een filmpje heb!

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:49

S_GUN schreef:
Ik lees/krijg hier heel veel goede tips binnen! Heel erg bedankt allemaal!

Er is niet over "KS" gesproken.

De DA zei eerst kijken of er beterschap is na de inspuiting, daarna gaan we echt hiermee verder aan de slag en krijg ik alle advies mee!
Hij heeft me zelfs een uurtje geleden gebeld om te vragen hoe het was!
Maar ik heb (wegens het MEGA slechte weer) niet gereden om te kijken hoe hij nu loopt.
Ik plan me morgen een uurtje in de manege hier in de buurt in om te kijken hoe hij loopt.

@paars: Hij lijkt mij 'normaal' te gaan liggen/rollen/opstaan ...
Ik kijk even of ik een filmpje heb!


Ik zou dat wel navragen. Ik ken geen dierearts die "zomaar" gaat inspuiten in dat gebied als er geen reactie zit (dus ontstekingsreactie tussen de spinaal uitsteeksels). Ik weet niet of je zelf de foto's hebt, of hebt gezien, maar dat zie je aan een oplichtende lijn op de rand van de spinaal uitsteeksels waar ze dicht bij elkaar staan. Vaak zit er dan ook wat artrose bij. Is die reactie er dan is er sprake van KS. Ik denk dat het wel belangrijk is dat de DA je daar goed over informeert.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:46

Babootje schreef:
S_GUN schreef:
Ik lees/krijg hier heel veel goede tips binnen! Heel erg bedankt allemaal!

Er is niet over "KS" gesproken.

De DA zei eerst kijken of er beterschap is na de inspuiting, daarna gaan we echt hiermee verder aan de slag en krijg ik alle advies mee!
Hij heeft me zelfs een uurtje geleden gebeld om te vragen hoe het was!
Maar ik heb (wegens het MEGA slechte weer) niet gereden om te kijken hoe hij nu loopt.
Ik plan me morgen een uurtje in de manege hier in de buurt in om te kijken hoe hij loopt.

@paars: Hij lijkt mij 'normaal' te gaan liggen/rollen/opstaan ...
Ik kijk even of ik een filmpje heb!


Ik zou dat wel navragen. Ik ken geen dierearts die "zomaar" gaat inspuiten in dat gebied als er geen reactie zit (dus ontstekingsreactie tussen de spinaal uitsteeksels). Ik weet niet of je zelf de foto's hebt, of hebt gezien, maar dat zie je aan een oplichtende lijn op de rand van de spinaal uitsteeksels waar ze dicht bij elkaar staan. Vaak zit er dan ook wat artrose bij. Is die reactie er dan is er sprake van KS. Ik denk dat het wel belangrijk is dat de DA je daar goed over informeert.


Maar er staat nergens waar hij precies mee ingespoten is (misschien weet de ts dat ook niet). Bijv. mesotherapie wordt wel gedaan zonder dat er reactie is en is in principe ook 'inspuiten'. Daarbij kan ik me de logica nog wel indenken; niet heel invasief en plaatselijk pijnverlichtend. Dat is zo'n gekke manier nog niet om te kijken of het dier er beter van wordt. Maar ik denk inderdaad dat even navragen hoe het precies zit een goed idee is, al is het maar voor jezelf. :j Succes de komende tijd TS!

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:49

Joysieee schreef:
Maar er staat nergens waar hij precies mee ingespoten is (misschien weet de ts dat ook niet). Bijv. mesotherapie wordt wel gedaan zonder dat er reactie is en is in principe ook 'inspuiten'. Daarbij kan ik me de logica nog wel indenken; niet heel invasief en plaatselijk pijnverlichtend. Dat is zo'n gekke manier nog niet om te kijken of het dier er beter van wordt. Maar ik denk inderdaad dat even navragen hoe het precies zit een goed idee is, al is het maar voor jezelf. :j Succes de komende tijd TS!


Dat staat er wel
S_GUN schreef:
Die 3 heeft hij "geïnfiltreerd" met een vloeistof. Soort van cortisone.


Cortisonen (oftewel corticosteroiden) zijn ontstekingsremmers. Er kleven ook nadelen aan het inspuiten met cortisionen want bij paarden die er gevoelig voor zijn kan het (hoef)bevangenheid triggeren.
Daarom vind ik het raar dat er niet eerst een bloedonderzoek is gedaan om te kijken of het paard niet bevangen is of dat er PPID of PSSM speelt. Dan moet je uberhaupt heel voorzichtig zijn met het geven van ontstekingsremmers. Ik vind het heel onzorgvuldig om cortico's in te spuiten zonder duidelijke diagnose en zonder eerst bloedonderzoek te hebben gedaan bij dit beeld.

Zo'n onlogische werkwijze geeft mij altijd al een indruk dat zo'n dierenarts al weet wat er aan de hand is met zo'n paard. Dat het niet de eerste keer is dat het paard daar is geweest met dergelijke klachten. Misschien is hij al eerder ingespoten geweest. Dat houdt dan wel een paar maanden. Kan zijn dat TS aan het lijntje wordt gehouden tot de 6 maanden 'garantie' op verborgen gebreken voorbij is, omdat de DA vriendjes met de verkoper is.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:29

S_GUN schreef:
Lieve bokkers

een 2-tal jaar geleden kocht ik mijn paardje dat bij de keuring zowel klinisch als RX (benen en hoeven) groen licht kreeg.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:43

Babootje schreef:
Daarom vind ik het raar dat er niet eerst een bloedonderzoek is gedaan om te kijken of het paard niet bevangen is of dat er PPID of PSSM speelt. Dan moet je uberhaupt heel voorzichtig zijn met het geven van ontstekingsremmers. Ik vind het heel onzorgvuldig om cortico's in te spuiten zonder duidelijke diagnose en zonder eerst bloedonderzoek te hebben gedaan bij dit beeld.

Zo'n onlogische werkwijze geeft mij altijd al een indruk dat zo'n dierenarts al weet wat er aan de hand is met zo'n paard. Dat het niet de eerste keer is dat het paard daar is geweest met dergelijke klachten. Misschien is hij al eerder ingespoten geweest. Dat houdt dan wel een paar maanden. Kan zijn dat TS aan het lijntje wordt gehouden tot de 6 maanden 'garantie' op verborgen gebreken voorbij is, omdat de DA vriendjes met de verkoper is.


Dat vind ik wel een pittige serie beschuldigingen...!

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:58

Ijzers kunnen een wereld van verschil maken. Mijn pony liep ook niet fijn en is van alle kanten op de foto gezet, een half jaar de wei op geweest, fysio en otheo erbij geweest en niemand kon wat vinden. Toen zei de da uiteindelijk ' hij heeft wat dunne zolen, zet hem eens op beslag met een zooltje' en sindsdien liep hij weer als een zonnetje. Op mijn huidige stalling staan de voerhuisjes op een straatje en dat was blijkbaar de oorzaak van zijn gevoelige voeten.

Ik hou helemaal niet van ijzers maar het is niet anders. Misschien is het bij jouw paard iets vergelijkbaars.

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:22

Fijn om indien mogelijk een filmpje te zien van het rollen (en weer opstaan/weglopen) dat vraagt toch iets van het hele lijf en kan iets zeggen over de stijfheid.
Zijn er eigenlijk ook nog foto’s gemaakt van de hoeven? Als de DA vind dat ie op eieren loopt zou dat toch ook voor de hand liggen?

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:52

Babootje schreef:
......

Zo'n onlogische werkwijze geeft mij altijd al een indruk dat zo'n dierenarts al weet wat er aan de hand is met zo'n paard. Dat het niet de eerste keer is dat het paard daar is geweest met dergelijke klachten. Misschien is hij al eerder ingespoten geweest. Dat houdt dan wel een paar maanden. Kan zijn dat TS aan het lijntje wordt gehouden tot de 6 maanden 'garantie' op verborgen gebreken voorbij is, omdat de DA vriendjes met de verkoper is.


Poeh, wat een flinke beschuldigende aannames maak je, en waarop gebaseerd..? Paard is al 2 jaar in TS haar bezit, dus een 6 maanden garantie is al lang niet meer van toepassing.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:04

Afbeelding

Hier heb ik een foto van een paard dat kissing spines had, maar waarvan dat niet dé reden van alle problemen was. Uiteraard speelde het wel mee. De foto’s moesten op de kliniek genomen worden zodat er meer zichtbaar was dan alleen de doornuitsteeksels. En juist wat lager, daar bleek een groot probleem te zitten. Artrose en zo’n 7cm botgroei wat er niet hoort te zitten. Extra bevestigd met echo’s. Het was duidelijk dat er voor dit paard geen behandeling meer mogelijk was. Ook inspuiten had geen zin. Er zijn 10 foto’s gemaakt en bijna alle wervels stonden tegen elkaar aan. Enkele wervels nog een zeer klein beetje ruimte er tussen. Onbegrijpelijk bij dit paard was dat het nog altijd braaf was en nooit gevaarlijke capriolen uithaalde. Het paard heeft nog een kort pensioen gehad maar ging zo hard achteruit dat besloten werd het in te slapen.

Ik denk dat de dierenarts hier heeft ingespoten om te kijken of het paard last heeft van de wervels die ietsje dichter bij elkaar staan. Als het reageert op de pijnstilling dan had hij daar last. Als de pijnstilling niets doen moet er verder gekeken worden. Ik begrijp goed waarom de dierenarts dit eerst probeert om de eigenaar van het paard niet op kosten te jagen door eerst het gehele paard door de malle molen te gaan halen en dan gokken waar het last heeft. Sommige botontstekingen of andere irritaties, pijnlijke zaken, zijn niet of niet goed zichtbaar op rontgenfoto’s, maar kan hij ook veel last van hebben. Als het duidelijk kissing spines had geweest zoals bijvoorbeeld op mijn foto’s dan had de dierenarts dit zeker besproken met de eigenaar. Maar dat is het dus niet bij dit paard.
Ik volg dit verhaal graag, ik ben benieuwd of het gaat helpen en zo niet wat dan uiteindelijk het probleem van je paard bleek te zijn.

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 03:21

Het is overigens een andere DA dan die mijn paard heeft gekeurd bij aankoop.
Dus deze wist absoluut niks van zijn verleden of vorige eigenaar.

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:01

Ik ga mee met Eretria, denk ook dat de DA op deze manier wilt uitsluiten of dit last geeft of niet. Als dit uitgesloten is dan kan er een volgende stap gezet worden.

Ik ben wel benieuwd of je al de gelegenheid hebt gehad om hem te laten lopen en of je iets merkt TS?

S_GUN

Berichten: 174
Geregistreerd: 11-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 20:05

update:

Vandaag heb ik hem even in onze eigen piste laten lopen.
De 2 filmpjes die ik je hieronder laat zien is hoe hij 'vrij loopt' na de 'behandeling'.
Dus beetje hetzelfde als de filmpjes hierboven. Zowel L als R een drafje en galopje.
Het is vandaag een week geleden dat hij met een cortisone-vloeistof is ingespoten tussen 3 wervels die te dicht bij elkaar lagen.
We bekijken dus eerst of dit de oorzaak zou kunnen zijn van zijn 'zuur' gedrag om daarna een behandeling te starten.




Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard "zuur" onder het zadel - Ik weet niet meer wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:22

Echt veel beter t.o.v het eerste fimpje. Ik zou er zeker voorlopig nog niet op gaan zitten en (als de DA zegt dat t mag). gaan longeren met een equiband om de rugspieren aan te sterken.
Maar dit beeld is echt 100% beter, maar moet naar 200%